"Mansförkylning" finns på riktigt

Lara Croft

Medlem
Nya rön ger killar upprättelse – män blir sjukare än kvinnor

"Hör du till dem som brukar håna män för att de tror att de är dödligt sjuka när de blir förkylda?
Då kan det vara läge att tänka om.
En ny studie visar att män faktiskt blir sjukare än kvinnor när de får influensa.
Det brukar kallas ”man flu”, ”killförkylning” eller ”killinfluensa” – när män hånas för att de antas sjåpa sig mer när de blir sjuka än kvinnor.
Många minns till exempel den raljanta tonen i en ”klassiskt” reklamfilm från 1994.

– Ni tjejer snackar om att föda barn… men ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld, säger en sjuk man med näsan i ångbad i filmen."

Källa : Aftonbladet.se där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Vi blir inte bara sjukare än kvinnor, vi är på gränsen att dö!!! En kvinna har antikroppar mot förkylning och influensa och dras högst med ett par nysningar då och då, och vi män fick det korta strået när "herren" skapade människan... Fy dig vår skapare att låta oss få lida så obarmhärtigt under dessa influensatider!

Ja den reklamfilmen kommer jag aldrig att glömma. Skrattade så jag höll på att kissa på mig när jag fick en handflata över kinden:laugh:

Ja och usch så många "nära döden" upplevelser man har haft sedan man fick barn. Ena benet har befunnit sig i "träfracken" ett antal gånger sedan dess.

På tal om det så går nu en djäkligt jobbig "förkylning " Thailand , en lien nästan resistent bakterie sprids med nysningar . Halva befolkningen i Pattis har detta , ingen immunitet , långsamt insjuknande , mest snuva , lätt ont i halsen förutom kort tid farynggit (halsflussliknande) . ofta månadslånga symptom, iblang år innan självläkning .. Jag är nästan ok nu , frugan är fortfarande sjuk så den drabbar båda könen ;) Grannen riktigt dålig , 10% får lunginflammation av bakterien Mycoplasma P som är resistent mot det mesta , Som ett tips (Makrolididen vid namn Klacid funkar under 14 dagars kur 500 mg/dag ) ej fem dagars kur då denna bakterie växer mycket långsamt ,dålig i magen av Klacid ta Omeprasol 20 mg /dag under tiden .. Thailäkarna säger att det inte finns något botemedel , en del skriver dock ut annat som inte funkar ..Claritrhomycin skall ni ha om ni har långvariga problem .........................:)
Sköt om Er , både killar och tjejer .

jag har själv detta. visste inte det va en resistent bakterie. Fick av sonen som fått det på skolan. Det är som ni säger jag som drabbats värst. Åkte själv till Bkk hospital och fick medicin mot "akut bronkit". Får en inhaler mot hostan som ja måste ta nu var sjätte timma.
hoppas att jag inte smittar ner folk här hemma i Sverige nu.

Blev sjuk dagarna före jul med halsont, ingen snuva, bara ont halsen och hosta och grönt slem, kunde knappt prata dom första 2 v. Nästan bra nu men fortfarande lite hosta på kvällen om jag pratar.
Aldrig haft nåt liknande innan.

Fic k nåt när jag var i Bangkok i höstas, kom ett riktigt ösregn sved till i vänster näsborre sen börja det bara rinna ur den.
Men sen på kvällen rinna ur båda och hosta, efter någon vecka hjärtklappning i par dagar när jag skulle sova.
Hostan höll i sig några månader med efterföljande värk i nedre bröstkorgen.
Var på sjukhus i Frankrike och sen på Bangkok hospital när jag fick värk i bröstkorgen men dom kunde inte finna något fel, båda läkarna på sjukhusen sa samma sak värk i musklerna mellan revbenen efter Hostan.
Men gick över av sig själv utan mediciner.

Det är synd om det manliga släktet, den saken är säker. Jag har också haft något liknande nu ett par gånger, det har kliat utav he... i högra näsborren och sen har snoret runnit ett par dagar. Ingen annan här hemma har drabbats, därmed är det bevisat att vi karlar har det värst. :(

jag har själv detta. visste inte det va en resistent bakterie. Fick av sonen som fått det på skolan. Det är som ni säger jag som drabbats värst. Åkte själv till Bkk hospital och fick medicin mot "akut bronkit". Får en inhaler mot hostan som ja måste ta nu var sjätte timma.

Denna lila bakterie finns även i Sverige , skitjobbig , ger långsamt stigande symtom ofta med en ordentlig halsinflammation, lätt feber , muskelvärk, öronproblem samt i käkvinklar , slem eller extrem torrhosta , 10% ca får en lättare lunginflammatin , en liknande bakterie som TWAR (Gunde Swan sjukan) ,den heter Chlamydia P , P står för luftrörsproblemen ,dvs ej Chlamydia i underlivet , ej att förväxla..:)

Läs gärna om denna ,de säger att Doxycyklin samt andra enklare antibiotika skall ta den , det stämmer ej , jag har haft skitjobbigt länge nu ,men det verkar självläka med tiden , jag vill inte ätt antibiotika i onödan .
En Svensk läkare Gunnar Sandberg har forskat i denna bakterie ,, googla gärna så ser ni hur ni skall hantera denna "förkylning " fick min den 18 e augusti ab Taxichaffören från Suvan , han är fortfarande inte helt ok .....

:(:thumbsdown:

Tillbaka
Topp