Midsommar

Sill och färskpotatis samt gräddfil har vi, färska jordgubbar inhandlades på Ica Maxi i Halmstad i förmiddags. Det är bara öl och snaps som saknas men på så sätt slipper man fyllsjukan i morgon.

Ha en härlig Midsommarafton gott folk!

Min färskpotatis kostade 5.95kr/kg.
Sillen ca 27kr för en burk.
Gräddfil 10kr.
Vodkan 104kr för en liten flaska.
Har ni inte Willey eller City Gross eller Coop de var billig på potatis och sill. Vodkan var inte köpt på systemet? De vodka jag köper är på båten till Estland där kostar en liter under hundringen.

Har ni inte Willey eller City Gross eller Coop de var billig på potatis och sill. Vodkan var inte köpt på systemet? De vodka jag köper är på båten till Estland där kostar en liter under hundringen.
Jodå vi har dom affärerna här, men igår efter jobbet så var jag trött. Jag åkte till netto och handlade. Vodkan är köpt på bolaget, jag skrev liten flaska :).

Senast redigerad av en moderator:
Min maträkning plus annan kostnad på visat låter jag va, åker i soptunnan och jag kollar inte på kostnaden.
Jag letar verkligen inte efter billigast, en enda sak som gäller när jag shoppar, kvalitet.
Förstår mig inte på dom som letar billigaste skiten oftast är det förlusten!

image.jpg

Varför firar vi midsommar , midsommar är fortfarande höjdpunkt för många , men det finns inte många
som vet varför vi fira midsommar . Å fira midsommar är över tusen år gammal tradition i norden .
Och på 1400 talet prova kyrkan å förbjuda en gammal hednisk tradition med eldar och bål bränna .
Men det klara inte kyrkan å förbjuda i Norge med bål bränna , och på 1700 talet skulle kyrkan förandra
det till att fira Johannes Döparen födelsedag , och kalla det John Mässa , John Vaka som blev till
Jonsok och prova å förby bål bränna . Branden och bål bränna var i gamla tider betrakta som renande
och skyddade . så de tände eldar helt enkelt för att skydda sig mot onda makter .

Sankthans.jpg

Min maträkning plus annan kostnad på visat låter jag va, åker i soptunnan och jag kollar inte på kostnaden.
Jag letar verkligen inte efter billigast, en enda sak som gäller när jag shoppar, kvalitet.
Förstår mig inte på dom som letar billigaste skiten oftast är det förlusten!

Det kan vara lika bra kvalitet i Potatis till en krona som dom till 10 kronor kiloen .
Sill till Kr. 5.95 för 200 gram matjessill , se foto. kan vara lika god som dom till kr 20.-
Här i Tidaholm är det stadig tillbud på matvaror för att kapra kunder .

P1080555.JPG

Stor test av sill till midsommar , den billigaste var bäst Lidl sin egen matjessill till 10 kronor var bäst .

P1080558.JPG

Min favorit matjessill är den från Klädesholmen. Den är precis i min smak, en njutning för gommen.

Känns som det kvittar (iaf för egen del) om potatisen kostar 1kr eller 5kr när man köper en gång till midsommar.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, ska man ha potatis, m.m. så kan man ju inte åka omkring till olika butiker, då lär det bli väldigt dyr mat till slut

Handlar alltid på Ica Maxi och det kostar vad det kostar. Knappt 2 mån kvar så får man ju åka hem igen å nästa år blir det max 4v i Sverige. Skönt med lite svalka men så trött på detta land.

Eller så köper man 3 för 10kr hos ICA.
Brukar vara bra märken som Klädesholmen tex.

Jag gillar sill från Alex den ligger alltid i topp på tester av sill .

Test från i fjor av sill : Solklar vinnare vid test av sill .
Burken från Alex tog hem överlägen seger av testen .
Se foto av test , och den billigast sill är bäst i testen , på Netto Kr 5.95 för burken

P1080574.JPG

P1080575.JPG

P1080577.JPG

Tycker Prinsens har god sill, klart bättre än Abba mfl. Kräftsill är en klar favorit.

Jag gillar sill från Alex den ligger alltid i topp på tester av sill .

Test från i fjor av sill : Solklar vinnare vid test av sill .
Burken från Alex tog hem överlägen seger av testen .
Se foto av test , och den billigast sill är bäst i testen , på Netto Kr 5.95 för burken

P1080574.JPG

P1080575.JPG

P1080577.JPG

Ja, det är ju en smaksak och beroende vilken testpanel som gjort den blir det olika svar, testet här är ju 2 år gammalt

Men jag har testat Alax och den är helt okej, har i kylen nu Eldorado mycket god! Faktiskt tror man ju många gånger att de här billighetsmärkena inte är bra bara för att de är billiga men det är en myt, både Coop, Eldorado och Lidl matjess får höga betyg i andra testpaneler.

Väldigt mycket av vad vi gillar och finner bäst är väldigt traditionsbundet, man väljer det man alltid valt. Jag brukar ju t ex köpa väldigt dyra olivoljor och de är ju bra, men det finns väldigt många billigare märken som man kanske inte tror är bra för att de är billiga, men de håller faktiskt väldigt hög klass.

Men smaken om matjess är som baken antagligen delad!

Tillbaka
Topp