Militärtjänst

Hej

Det verkar ju vara en sån person som alla gillar, det är väl nästan lite unikt hur hyllad han blev av politiker ifrån dom olika partierna när han drog sig tillbaks, dessutom uppskattades han ju av det svenska folket i dom mätningar som gjordes, själv tror jag att det har med hans stil och personlighet att göra, han var inte så aggressiv som många av dagens politiker vid debatterna och han framstod som ärlig och jordnära.

Mvh isan lover
Synd bara att han är vänsterpartist / kommunist. Det var samma sak med C-H Hermansson, han talade så att folk förstod. Men kommunist tyvärr!

Synd bara att han är vänsterpartist / kommunist. Det var samma sak med C-H Hermansson, han talade så att folk förstod. Men kommunist tyvärr!
Vänsterpartist, ja han verkar vara en hyvens gubbe, pga honom jag röstar på Vänsterpartiet, älskar hans liknelse med ett flaskskepp Jimmie ser ut som en fågelholk 555

Det är vänsterns historia, vältaliga och sympatiska partiledare genom åren.
Snälla, naiva och utnyttjade som nyttiga idioter av sossarna utan att knappt få tack.
Högerspöket har varit deras värsta motståndare och inte innehållet i politiken.

Framtiden är likadan, S släpper aldrig in V i något.

För S är västerspöket värre än de borgerliga.

Det är vänsterns historia, vältaliga och sympatiska partiledare genom åren.
Snälla, naiva och utnyttjade som nyttiga idioter av sossarna utan att knappt få tack.
Högerspöket har varit deras värsta motståndare och inte innehållet i politiken.

Framtiden är likadan, S släpper aldrig in V i något.

För S är västerspöket värre än de borgerliga.
Sen har dom haft riktiga stolpskott också, typ Gudrun Schyman. Den kärringen trampade i klaveret mer än en gång i fyllan och på raveparty. :sick::eek:

Idag är yngste sonen nere på militärbasen i Satahip och tränar med dom.
Många ifrån skolan gör så, han är 14 år gammal.
Anledningen säger frugan är att då slipper dom göra den riktiga militärtjänstgöringen senare.
Nu tränar dom mest på skolan par timmar efter skoltid par dagar i veckan och någon gång ibland ner till militärbasen som jag fattat det.
Det här kan dom göra vid årskurs 10 och frivilligt men som sagt då enligt frugan slipper dom göra lumpen.

Idag är yngste sonen nere på militärbasen i Satahip och tränar med dom.
Många ifrån skolan gör så, han är 14 år gammal.
Anledningen säger frugan är att då slipper dom göra den riktiga militärtjänstgöringen senare.
Nu tränar dom mest på skolan par timmar efter skoltid par dagar i veckan och någon gång ibland ner till militärbasen som jag fattat det.
Det här kan dom göra vid årskurs 10 och frivilligt men som sagt då enligt frugan slipper dom göra lumpen.
Låter ju verkligen märkligt , jag menar att det man normaltb tränar inför militärjänsten är ju inte bara fys, utan en djäkla massa som en 14 åring är för ung för, berättar han vad för träning det är ?

Låter ju verkligen märkligt , jag menar att det man normaltb tränar inför militärjänsten är ju inte bara fys, utan en djäkla massa som en 14 åring är för ung för, berättar han vad för träning det är ?

Jag gick själv med i FBU som 14-åring (man får gå med det år man fyller 15) och redan första mötena var det full uniform, skjutning med mausergevär på skjutbanan, vinterkurs i Gräsmark/Värmland på sportlovet med skidutbildning/pulkadragning/islivräddning etc etc på programmet.

PICT0058.JPG

Pokespel på rummet.JPG

Skidåkning första dan.JPG

Det är ju inte bara fys, dom bär även uniform, och idag är det på militärbasen.
Är ju inte bara fysträning utan militärtjänstgöringsträning, många ungdommar i skolan som går i militäruniform 1 dag i veckan när börjat gymnasiet årskurs 10-12.
Scoutuniformen är utbytt mot militäruniform.
Han började gymnasiet i Torsdags så lite för tidigt för han att säga vilken typ av träning då det är hans första Söndag på militärbasen i Satahip.
Men är ju ingen full som militärtjänst.
Måste ha godkännande från förälder och frugan godkände igår.

Senast ändrad:
Jag gick själv med i FBU som 14-åring (man får gå med det år man fyller 15) och redan första mötena var det full uniform, skjutning med mausergevär på skjutbanan, vinterkurs i Gräsmark/Värmland på sportlovet med skidutbildning/pulkadragning/islivräddning etc etc på programmet.

PICT0058.JPG

Pokespel på rummet.JPG

Skidåkning första dan.JPG
Ja kanske liknande FBU.

Ja kanske liknande FBU.

Vet att många länder har liknande system men blev lite förvånad att dom kan slippa lumpen. Tror de flesta länder genomför denna verksamhet mest för att öka rekryteringsgrunden för officersskolorna eftersom det ju är ett yrke man måste söka till oavsett om man har en värnpliktsarmé eller yrkesarmé.

USA har t.ex något som heter ROTC (Reserv Officers Training Corps) som specifikt inriktar sig på att rekrytera blivande reservofficerare.

Vet att många länder har liknande system men blev lite förvånad att dom kan slippa lumpen. Tror de flesta länder genomför denna verksamhet mest för att öka rekryteringsgrunden för officersskolorna eftersom det ju är ett yrke man måste söka till oavsett om man har en värnpliktsarmé eller yrkesarmé.

USA har t.ex något som heter ROTC (Reserv Officers Training Corps) som specifikt inriktar sig på att rekrytera blivande reservofficerare.
Det var vad frugan sa idag, ta det inte som fakta, kan vara fel.
Men hon skrev iaf att genom göra det nu slipper han göra militärtjänstgöring senare.
Detta går ju genom skolan så antar att den infon kommer från lärarna, även vissa lärare går i militär uniform ibland.
Första gången jag hör om det, och vad frugan skrev till mig på messenger nu på morgonen.

Det var vad frugan sa idag, ta det inte som fakta, kan vara fel.
Men hon skrev iaf att genom göra det nu slipper han göra militärtjänstgöring senare.
Detta går ju genom skolan så antar att den infon kommer från lärarna, även vissa lärare går i militär uniform ibland.
Första gången jag hör om det, och vad frugan skrev till mig på messenger nu på morgonen.

Många offentligt anställda på myndigheter, skolor, sjukhus, inkl lärare etc bär uniform som väldigt mycket liknar de militära uniformerna

Även jurister på domstolar etc
T.ex dessa två tjejer som tog examen på juristlinjen som vi var på examensfesten med. Dom hade redan jobb på domstolen.
1716105616149.png

Eller denna kompis och tidigare kollega till min sambo som arbetar som chef för arkivet på ett stort privatsjukhus i Bangkok
IMG_20221226_181242.jpg

Nu har sonen kommit hem.
Idag första dagen var fystest, nu får dom vänta på utvärdering sen får dom uniform.
Frågade han om inte behövde göra militärtjänstgöring.
Han sa att nu behöver han inte vara med på utlottningen svart eller rött kort utan nu gör dom detta i 3 år.
Han vet inte hur ofta än (om flera dagar i veckan), idag var det som sagt bara fystest och nu får dom vänta på svaret från det.

Många offentligt anställda på myndigheter, skolor, sjukhus, inkl lärare etc bär uniform som väldigt mycket liknar de militära uniformerna

Även jurister på domstolar etc
T.ex dessa två tjejer som tog examen på juristlinjen som vi var på examensfesten med. Dom hade redan jobb på domstolen.
1716105616149.png

Eller denna kompis och tidigare kollega till min sambo som arbetar som chef för arkivet på ett stort privatsjukhus i Bangkok
IMG_20221226_181242.jpg
Nähä oooh shit Sherlock det har jag aldrig sett......

Tillbaka
Topp