Militärtjänst

Ingen aning. Vad har det med det faktum att just Thailand är en tillflyktsord för diverse kriminella som flyr från sina länder för att antingen bara komma undan rättvisan i sina hemländer eller bedriva kriminell verksamhet från Thailand

Finns ju ett antal svenskar som ertappats i thailand och utlämnats för brott de begått i Sverige
Jo men som sagt, innan funkade det kanske, nu blir dom tagna.
För mig att jag läste att det var efter 11 september dåden Thailand fick krav på sig internationellt då terroristerna hade förnöjts sig i Thailand innan och idag är det inte ett tillflyktsland man kommer undan i och kan gömma sig eller planera brott utan begår man brott blir man gripen och utlämnad.
Visst finns det många som begår brott men mot vad det var en gång i tiden tror jag det minskat kraftigt idag.
Med dagens registrering vid gränspasseringar etc så är det inte bara att gömma sig och utlämmningsavtal finns.
Tom Svenskar som lurat försäkringskassan har ju blivit utlämnad och skickade hem igen.
Man ser ju även en skillnad på klientelet, när jag flyttade hit för 12 år sen såg man ofta Ryssar som såg ut som riktiga torpeder boendes i condos här, dom ser man inte lika mycket av sen många år tillbaks.

För mig att jag läste att det var efter 11 september dåden Thailand fick krav på sig internationellt då terroristerna hade förnöjts sig i Thailand innan och idag är det inte ett tillflyktsland man kommer undan i och kan gömma sig eller planera brott utan begår man brott blir man gripen och utlämnad.
Visst finns det många som begår brott men mot vad det var en gång i tiden tror jag det minskat kraftigt idag.
Med dagens registrering vid gränspasseringar etc så är det inte bara att gömma sig och utlämmningsavtal finns.
Tom Svenskar som lurat försäkringskassan har ju blivit utlämnad och skickade hem igen.
Man ser ju även en skillnad på klientelet, när jag flyttade hit för 12 år sen såg man ofta Ryssar som såg ut som riktiga torpeder boendes i condos här, dom ser man inte lika mycket av sen många år tillbaks.
Att en del svenskar åkt dit och utlämnats är det knappast något som thailändsk polis/myndigheter lyckats med

Det beror på att flera svenska poliser baserats i Bangkok på ambassaden med uppdrag att jaga de svenskar som gömt sig i Thailand och när man hittat dom har man rapporterat hem och sedan har svenska myndigheter dragit in deras svenska pass (dom baserat sina thailändska visum/uppehållstillstånd på) och sedan informerat thailändsk polis om att dessa svenskar befinner sig i Thailand och saknar giltigt pass samt att svensk polis kan "ställa upp" och hjälpa Thailand bli av med dom om dom "slänger ut dom"

Detta för att det saknas utlämningsavtal mellan Thailand och de flesta länder i världen inkl Sverige (märkligt eller ?)

Så knappast något man kan hylla thailändska myndigheter för....

Möjligt kanske som kriminell att det går att gömma sig i Bangkok en stund men i risbyn blir dom nog inte gamla

Att en del svenskar åkt dit och utlämnats är det knappast något som thailändsk polis/myndigheter lyckats med

Det beror på att flera svenska poliser baserats i Bangkok på ambassaden med uppdrag att jaga de svenskar som gömt sig i Thailand och när man hittat dom har man rapporterat hem och sedan har svenska myndigheter dragit in deras svenska pass (dom baserat sina thailändska visum/uppehållstillstånd på) och sedan informerat thailändsk polis om att dessa svenskar befinner sig i Thailand och saknar giltigt pass samt att svensk polis kan "ställa upp" och hjälpa Thailand bli av med dom om dom "slänger ut dom"

Detta för att det saknas utlämningsavtal mellan Thailand och de flesta länder i världen inkl Sverige (märkligt eller ?)

Typ av sammarbete finns det ju där Thailand medverkar.

"Interpol vänder sig till allmänheten på internet för att få in tips om 450 internationellt efterlysta brottslingar, bland dem flera svenskar. Och i går, samma dag som kampanjen inleddes, ringde den thailändska polisen till sina kollegor i Stockholm. En svensk, som hållit sig undan i två år misstänkt för grova bedrägerier och narkotikabrott, hade gripits i Thailand.
– Thailand deltar i det här arbetet så en av våra kandidater har de hittat i Thailand. Han vistades där och nu är han fast, säger polisintendent Tommy Kangasvieri, Rikskriminalen.
Som en direkt följd av den här kampanjen?
– Ja, det kan man säga. Annars hade det nog tagit lite längre tid innan vi hade hittat honom."

Sen verkar det ju mer bero på Sverige att utlämmningsavtal inte finns men det utlämnas trots det, det har ju varit flera Svenskar som blivit utlämnade till Sverige sista åren och inte pga pass.

Utlämning från Sverige beslutas av regeringen. Svenska medborgare kan inte utlämnas till länder utanför Norden och EU. De avtal Sverige har med länder utanför Norden och EU har också villkor om att dödsstraff inte får tillämpas.

Utlämning aktualiseras då en stat begär att en misstänkt, tilltalad eller dömd person som befinner sig utanför dess territorium ska överlämnas för att ställas inför domstol eller verkställa ett straff. Sverige har av tradition inte krävt avtal med den andra staten för att medge utlämning. En del stater kräver emellertid att det finns ett avtal för att kunna utlämna.

Hej

Dessutom betalar ju många kriminella ifrån hela världen polisen för beskydd och det är nog en bra inkomstkälla för många Thailändska poliser.

Mvh isan lover

Möjligt kanske som kriminell att det går att gömma sig i Bangkok en stund men i risbyn blir dom nog inte gamla
Hej

Nja, det har ju genom åren framkommit att många efterlysta har gömt sig även ute i byarna genom att gifta sig, skaffa familj och leva relativt enkla liv, bl.a en av Sveriges mest efterlysta män levde ju på det viset i flera årtionden.

Men det Thailand har gjort sig mest känt för är väl som en säker plats att gömma sig för medlemmar i maffiaorganisationer ifrån en rad europeiska områden som Balkan, Ryssland, Italien och liknande, men även MC-gängen har ju använt sig av Thailand.

Mvh isan lover

Ingen aning. Vad har det med det faktum att just Thailand är en tillflyktsord för diverse kriminella som flyr från sina länder för att antingen bara komma undan rättvisan i sina hemländer eller bedriva kriminell verksamhet från Thailand

Finns ju ett antal svenskar som ertappats i thailand och utlämnats för brott de begått i Sverige

Thailand borde inte tillhöra förstavalet om man nu vill komma undan. Alla vet ju att det finns svensk polis baserad även här.
Att vissa kriminella väljer Thailand beror nog mer på samma skäl som att vi icke-kriminella väljer Thailand, tror jag.

/ SatanG

Thailand borde inte tillhöra förstavalet om man nu vill komma undan. Alla vet ju att det finns svensk polis baserad även här.
Att vissa kriminella väljer Thailand beror nog mer på samma skäl som att vi icke-kriminella väljer Thailand, tror jag.

/ SatanG
Hej

Kanske inte längre för svenskar, men Thailand har ju länge varit en relativt säker och attraktiv plats för kriminella ifrån hela världen, man kan ju tänka sig att det finns flera anledningar till detta, först och främst en korrumperad polis, en attraktiv miljö, gott om barer, restauranger och uteliv i kombination med att det är lätt för utlänningar att smälta in bland alla turister.

Mvh isan lover

/ SatanG

Nu har ju den här artikeln några år på nacken,så då får man ju hoppas att det går åt andra hållet och blivit betydligt svårare för kriminella att gömma sig där.
Hej

Ja pandemin krånglade kanske till det en del även för dessa individer, men snart är väl det mesta som vanligt igen nu när undantagstillståndet är hävt och antalet turister i landet ökar igen.

Mvh isan lover

Nu har ju den här artikeln några år på nacken,så då får man ju hoppas att det går åt andra hållet och blivit betydligt svårare för kriminella att gömma sig där.
Pandemin har säkert satt sina spår och att kineser och ryssar har av olika skäl svårt att resa även idag bidrar säkert också men Thailand har lång väg att gå

En stor anledning till att det är populärt för kriminella att "gömma sig" i Thailand är att man kan "smälta in" bland vanliga turister och det finns en väldigt utbredd och djup korruption som gör att man kan se till att man hålls gömd genom att muta rätt personer

Pandemin har säkert satt sina spår och att kineser och ryssar har av olika skäl svårt att resa även idag bidrar säkert också men Thailand har lång väg att gå

En stor anledning till att det är populärt för kriminella att "gömma sig" i Thailand är att man kan "smälta in" bland vanliga turister och det finns en väldigt utbredd och djup korruption som gör att man kan se till att man hålls gömd genom att muta rätt personer

Hörde nyligen av en svensk kompis i Pattaya (Naklua) att bostadsmarknaden där har hettat till.
Visst många ryssar som flyr från Ryssland.

/ SatanG

Tillbaka
Topp