Minns ni lumpartiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Det gör jag fast det var några år sedan ..... -83 gjorde jag lumpen på P10 i Strängnäs , men vi hade inget med pansar och göra.
Vi var en egen lite grupp som t.ex var i Oxelösund och lade ut hamnminor , och Skavsta flygplats och spärrade landningsbanorna ...... och själv var jag lastbilsförare (ammunitionskusk)

Kanske ingen tråd för Kycklingen det här , men hon kommer säkerligen hälla in en och annan syrlig kommentar ;D

Lite kuriosa ochså :) Våran plutonchef var farsa till den världskände gitarristen Yngwie Malmsteen :upanddown:

Brandman F10 ängelholm. Den bästa tiden i mitt liv. Fick ligga en massa, Brandmän gick före i alla köer som mat, löneutbetalningar, byta kläder köer, inget jävla tältande, inga uppställningar , 3 olika rätter vid middagen.

Fick flyga sk60 innan muck med g-utrustning på kroppen... "If i could turn back time........"

F8 Barkarby, så var det Gazton den lilla remsan på axeln gav många fördelar, synd att det inte är så i verkligheten.
Låg också på brand, tjänst ett dygn ledig tre.
Va mycke korkade grejer man hade för sej, Lasse Björn hade legat där lite tidigare så hans båtmössa gick i arv till alla Bassar, den hade en egen plats på en hyllla

Legolas.

Glöm inte att du gjorde det för Kungen.. Han är säkert oändligt tacksam 8)

Det hela var ju blodigt allvar :D Under ett repmöte som jag förövrigt inte skulle ha gjort, hände det sej att mitt under brinnande krig ner i Nynäshamn så tog ammunitionen slut och var var lastbilen som hade lådorna? Det visade sej att den var på ett viktigt uppdrag nämligen på systemet. I samma övning blev den förste som blev skjuten vår stridsdomare. Så nog var det blodig allvar

Vart är den, vart är den, vart är den, vart är den :P

Fick anstånd
Höll mig undan
fasttagen :o
inryckning I2 typ en vecka
förflyttad till i kungsängen mötte armeläkaren, ivägskickad för vidimering av mina "skador"
Kontroll på Idrottskadekliniken (snacka om torskfrossa)
Undersökande läkare=bekant
Tillbaks till kungsängen och läkaren igen.

Och ta mig fasiken där var den.....Frisedeln ;)

En fördel med att vara till sjöss var att man slapp göra lumpen. Så jag är lyckligen förskonad från dessa vedermödor. Jag var mönstrade, och trots att jag var till sjöss blev jag placerad på P7 i Revingehed på pansarspaning. :o Då gav jag definitivt upp! 8)

Pojkar under 80kg samt frisedels horor ska bära kortbyxor året runt! särskilt de som tycker att dom är royalister! ;)

Arnold Layne.
Jag är på bra humör idag så härifrån blir det inga syrliga kommentarer. :)

Mina bröder gjorde lumpen.
Den ena var skytteslusk eller vad det heter på I 12, den andre körde lastbil på ING 2.

Jag var på I20 i Umeå 78-79 och körde långtradare.
Vi transporterade bandtraktorer på släpet som plogade upp förläggningar i skogen vintertid och byggde vägar sommartid.

En lugn och inte allt för slitsam tillvaro. Fick fullständigt civilt körkort på kuppen :)

:wai:

Svea Terräng Regemente T1 Linköping, 1982-83 6:e Komp. Som Sjtrpm(Sjuktransportman=Ambulansförare)menig Ståhlberg, Bef. Kapten Nordfelt(blev Major senare), utbildning var imellan Usk och Sköterska, fordon, Volvo TGB 13-14(3 axlad)inredda med sjukvårdsutr och 4 bårar.

Efter militärtjänst, blev krigsplacerad I14 Gävle, gjorde även repmånad där 1991 och blev uppgraderad till Stfgrpch, p.g.a. att gruppchefen inte visste något om sjukvård och vad våra bilar skulle innehålla.

1992-93 Sökte in till Hemvärnet, 24:e Skärgårds Kompaniet Djurö(Armén, hade marina uppgifter i sthlm skärgård, KA1 kom våra ch från), där fortsattes utbildning från Stfgrpch till Stfpltch och en hel del annan utbildning klämdes in i hjärnmassan, som inte går att nämna här, avslutade min militära bana 2003, efter nästan 12 års trogen tjänst för Kungariket Sverige och Hans Majestät Konungen...

GIV AKT!! Jo-Be ;D :D ;D

Gjorde lumpen på KA3 Gotland 1988 som vaktsoldat , låg i tjänst 2 veckor ledig 2 veckor så det var helt ok, dom veckorna som jag var ledig fick jag jobba på mitt jobb så man hade rätt bra med pengar mot dom andra som gjorde lumpen ;D

"legolas " sa:
Aha................ det är därför du klarar att äta Som Tam med en massa chilli i,,,,
hahahahahahahaha
;D ;D ;D ;D

Legolas!

Kan ju berätta att vi i HV, hade en liten lek varje julhelg(någon gång under helgen i dagarna 3), att ta sig in på någons utav våra medlemars tomter osedd och leverera 1st Julbock vid ytterdörr eller på tomten synligt.

Det var komp.chf och Stf komp.chf som gjorde en lottning om vem som skulle bli offret, sedan lämnades ett Top Secret meddelande till hela kompaniet, förutom den som skulle utsättas för skämtet fick ingen info.

Lyckades vi med uppgiften, så fick medlemen bära hundhuvud en liten stund, misslyckades vi med uppgiften så var det medlemens tur att välja vem som skulle utsättas för skämtet den näst kommande julhelgen.

Kan säga att man var ganska på helspänn under julhelgerna, inte tusan ville man se en julbock på tomten ;D :D ;D... Jo-Be

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp