Vad minns ni från 80-talet ??

Patong utan turister
Patong beach road eller Thaweewong road som den heter

Beach road (2).jpg

beach road (3).jpg

Inget från Thailand, det var bara ett avlägset resmål som man drömde om. Att jag sedermera skulle gifta mig med en kvinna därifrån fanns inte ens i fantasin.

Vad hände annars under 80-talet? Sjökaptensexamen i Kalmar -83 följt av det första fasta jobbet som befäl senare samma år. Resor främst till Pippiholmarna och USA. Samt MTV och en jäkla massa bra musik.

Första jobbet hos Bäcklins Glasmästeri AB(1913) på Södermalm Wollmar Yxkullsgatan 13 var säkrat 79 och lärlingstid på 3,5år innan man kunde få samma lön som de andra på firman.
81-82, flyttade Beckan under nytt tak i Ulvsunda och fick ett namnbyte till Fasadglas AB, 80-81 köptes även Hjalmar Pettersson glas AB upp av Fasadglas och som anställd på Beckan fick man numera jobba tillsammans med Krilla från Hjalmar Pelle och med Stockhomshem vilket blev ett 20 års yrkesförhållande som fortfarande håller i sig efter avslutad karriär som glasis.
Jag å Krilla håller kontakten fortfarande fast det är 7års skillnad mellan oss två och vi snackar minnen och vilka som är kvar i yrket.

Lumpartiden från -83 i Strängnäs är väl det man minns mest ... och lite kul att vi hade Yngwie Malmsteens farsa som plutonchef ochså.
Det är gubben i mitten :)

post-3262-0-19480900-1419364888_thumb.jpg

T3 Linköping Svea Terrängregemente,
sjtrp man(ambulansförare) 82-83, körde omkring i en Volvo TGB 13-14.
Och man var stationerad på våran typ av
M*A*S*H, vår uppgift var hämta vid fronten och lämna hos oss eller om skadan var för stor direkt närmsta större sj-hus som har högre standard.

post-8904-0-72707800-1435948447.jpg

Vårt motto som stod på våra muckar tröjor :
Vi hade i alla fall tur med vädret.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp