Minst 1 miljon bönder ska få solpaneler installerade på sina hus

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Stort program med gratis solpaneler till minst 1 miljon bönder i Thailand, kanske får några medlemmar på forumet ta del av det här?

Agriculture ministry to give one million farms in Thailand solar panels​

Published Sunday, April 3, 2022 10:27
By Tara Abhasakun
solar-shingles-e1470789579882.jpg

Thailand’s agriculture ministry plans to install solar panels on at least one million of Thailand’s farms in a new pilot project aiming to reduce farms’ electricity bills by 20-30% in 15-20 years. The ministry plans to issue a non-fungible token named “Solar Panels NFT for Thai Farmers” worth around 697 billion baht to legally trade with international investors in Singapore.
The ministry’s deputy minister told reporters money raised from the cryptocurrency will be used to buy high-quality solar panels, and give them to farmers. In addition to helping reduce farms’ electricity bills, the project will also help reduce Thailand’s greenhouse emissions. The project might even expand across Thailand’s homes and businesses.

Mvh isan lover

Hej

Stort program med gratis solpaneler till minst 1 miljon bönder i Thailand, kanske får några medlemmar på forumet ta del av det här?

By Tara Abhasakun

Thailand’s agriculture ministry plans to install solar panels on at least one million of Thailand’s farms in a new pilot project aiming to reduce farms’ electricity bills by 20-30% in 15-20 years. The ministry plans to issue a non-fungible token named “Solar Panels NFT for Thai Farmers” worth around 697 billion baht to legally trade with international investors in Singapore.
The ministry’s deputy minister told reporters money raised from the cryptocurrency will be used to buy high-quality solar panels, and give them to farmers. In addition to helping reduce farms’ electricity bills, the project will also help reduce Thailand’s greenhouse emissions. The project might even expand across Thailand’s homes and businesses.

Mvh isan lover
Det är en reform som kan rädda valet.

Jag har själv solpaneler i olika varianter och det är faktiskt dyrt mot att köpa el.
Fördelen är backup vid elavbrott.
Tyvärr krävs det väldigt dyra batterier och inverter för 220v.
Väldigt bra ute i spenaten men annars är det ingen fördel.
För oss tar det mer än tio år att hämta hem investeringen i teorin.
Under tiden måste vi naturligtvis underhålla och förlora pengar.

Har redan efter tre år åkt på många utgifter på ny kabel, nya batterier och nya inverter.

Det är en reform som kan rädda valet.

Jag har själv solpaneler i olika varianter och det är faktiskt dyrt mot att köpa el.
Fördelen är backup vid elavbrott.
Tyvärr krävs det väldigt dyra batterier och inverter för 220v.
Väldigt bra ute i spenaten men annars är det ingen fördel.
För oss tar det mer än tio år att hämta hem investeringen i teorin.
Under tiden måste vi naturligtvis underhålla och förlora pengar.

Har redan efter tre år åkt på många utgifter på ny kabel, nya batterier och nya inverter.
Hej

Det kan säkert påverka en och annan, men ser man till Isaan så är väljarna ganska svårflirtade, dom tar gärna emot gåvor men röstar på som vanligt ändå, ska bli intressant att se om det kommer upp gratis solpaneler på frugans hus, jag skulle inte bli förvånad.

Mvh isan lover

Hej

Det kan säkert påverka en och annan, men ser man till Isaan så är väljarna ganska svårflirtade, dom tar gärna emot gåvor men röstar på som vanligt ändå, ska bli intressant att se om det kommer upp gratis solpaneler på frugans hus, jag skulle inte bli förvånad.

Mvh isan lover
Ja det är ett gigantiskt projekt att utrusta 1 miljon hus med 10-40m² solpaneler med regulator och batterier samt inverter till 220v.

Här kostar en mindre anläggning som ger 4-6 kwh per dygn ungefär 20k sek med subventioner.
Motsvarar en elräkning på 1000 thb.
Räcker till kyl och AC över natten samt belysning och TV
Att ni skulle vara först som boende i Sverige att söka och få detta bidrag är troligt.

Ja det är ett gigantiskt projekt att utrusta 1 miljon hus med 10-40m² solpaneler med regulator och batterier samt inverter till 220v.

Här kostar en mindre anläggning som ger 4-6 kwh per dygn ungefär 20k sek med subventioner.
Motsvarar en elräkning på 1000 thb.
Räcker till kyl och AC över natten samt belysning och TV
Att ni skulle vara först som boende i Sverige att söka och få detta bidrag är troligt.
Hej

Var läste du att man skulle söka bidrag för att få solpaneler?

Mvh isan lover

Hej

Var läste du att man skulle söka bidrag för att få solpaneler?

Mvh isan lover
Det tar jag för givet att man söker och det blir en kontroll att man är verkliga bönder och i behov av solpaneler.

Troligare att det är ett aprilskämt du sprider.
Finansiering ska ske från intäkter från kryptovalutor.

Hej

By Tara Abhasakun

Mvh isan lover

Det kommer göra riktigt gott för miljön i Thailand om några år när ingen underhåller och sköter om anläggningarna och dessa landar i delar ute i skogen, längs vägar och i vattnet.

Det kommer göra riktigt gott för miljön i Thailand om några år när ingen underhåller och sköter om anläggningarna och dessa landar i delar ute i skogen, längs vägar och i vattnet.
Hej

Ja tanken är god men just underhåll och annat budgeterar man oftast inte med och sen förfaller det man satsat på tyvärr ofta i glömska.

Mvh isan lover

Är det någon som sett några av dessa miljon solpaneler. Här är det lite bönder och jag har inte sett någon med solpaneler på huset. Däremot har många solpaneler ute på risfälten för att få ström till pumpar och tv. De har de dock fått betala själva, och är väldigt glada över de anläggningarna.

Är det i Isan miljonprogrammet finns eller är det bara en skimär?

Är det någon som sett några av dessa miljon solpaneler. Här är det lite bönder och jag har inte sett någon med solpaneler på huset. Däremot har många solpaneler ute på risfälten för att få ström till pumpar och tv. De har de dock fått betala själva, och är väldigt glada över de anläggningarna.

Är det i Isan miljonprogrammet finns eller är det bara en skimär?
Hej

Det här var ju något som den dåvarande Militärjuntan planerade och tog beslut om, så jag är inte speciellt optimistisk gällande resultatet men visst vore det självklart att ett land på den breddgraden med så mycket sol borde satsa stort på det här. Vore som du är inne på intressant att få veta om hur det har gått.

Mvh isan lover

Hej

Det här var ju något som den dåvarande Militärjuntan planerade och tog beslut om, så jag är inte speciellt optimistisk gällande resultatet men visst vore det självklart att ett land på den breddgraden med så mycket sol borde satsa stort på det här. Vore som du är inne på intressant att få veta om hur det har gått.

Mvh isan lover
Varför är du inte optimistisk? Är du inne på politik nu igen?

Hej

Mvh isan lover
Vore intressant att få höra om det har blivit något. Däremot är jag inte intresserad av politikertjafset.
Att sätta solceller på ett boningshus, oavsett om det bor bönder där eller någon annan är ingen jätte vinst om man behöver betala för det. Som jag ser det finns det ingen anledning här att skilja på bönder eller andra. Ett sådant bidrag eller satsning borde gå ut på en annan basis.

Däremot skulle det vara ett bra sätt att hjälpa bönderna att sätta solpaneler ute på risfälten. Det finns billiga utrustningar speciellt framtagna för det. Solpaneler som driver DC motorer utan att behöva omvandla till 230V med en dyr inverter. Att sedan många bönder även sätter dit en liten inverter för att driva en TV är en annan femma. Vad jag förstått är detta den stora inkomsten för de som sysselsätter sig med solanläggningar här ikring. Som du säger ligger det här landet helt rätt till för att använda solcellsanläggningar.

De risodlare härikring som har sådana anläggningar för att pumpa vatten är mycket nöjda.

Själv tror jag starkt på solpaneler i Thailand som energikälla men huret och politiken lägger jag mig inte i.

Tyvärr ligger thailändska lagar och det thailändska elnätet långt efter så i dagsläget är det bara vettigt att investera i solceller antingen helt offline eller om man använder det för egenförbrukning (dagtid utan batteri och med batteri den mörka delen av dygnet)
Sälja el ut på nätet är idag mer eller mindre "förbjudet" enligt dagens gammaldags regelverk och teknik på nätsidan.

Så utan egen hög förbrukning blir det aldrig en vettig investering att satsa på solceller "ongrid"

Tyvärr ligger thailändska lagar och det thailändska elnätet långt efter så i dagsläget är det bara vettigt att investera i solceller antingen helt offline eller om man använder det för egenförbrukning (dagtid utan batteri och med batteri den mörka delen av dygnet)
Sälja el ut på nätet är idag mer eller mindre "förbjudet" enligt dagens gammaldags regelverk och teknik på nätsidan.

Så utan egen hög förbrukning blir det aldrig en vettig investering att satsa på solceller "ongrid"
Off-grid är en bra lösning där det saknas el och det finns många med inbyggda batterier för belysning och för att driva pumpar.

Jag har köpt många varianter och gett bort till fruns familj.
Enda nackdelen är att dom är stöldbegärliga och försvinner.

Är ju inte mycket bättre i Sverige enligt vad jag hört. Styrt av EU såklart :thumbsdown:
Thailand har åtminstone bra effekt på solceller när energin behövs som mest till skillnad mot Sverige.

Tillbaka
Topp