motion -kondition

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

magnusjansson

Gäst
efter att läst att Ledaren gått ner 60 kg på 3 år tänkte jag på detta!

Att träna och hålla sig i form är ingenting för den vanlige thailändaren.
de tränar ingenting och vill helst inte gå,promenera.
Beror detta på att det är varmt i thailand ?
Nej,de gör lika lite i sverige

har ni andra erfarenheter av detta?
vill era fruar , gå långa skogspromenader eller nåt,
har dom börjat på gym?

Min sambo motionerade inte i Thailand men här åker vi skidor på längden och utför. Hon älskar vinter och snön. Även nu i mars om de kommer en "skvätt" snö så jublar hon, en annan är ganska trött på "vit möglet" nu även om jag också tycker om att åka skidor. Promenader tar vi väl också en del i väntan på att golfsäsongen ska gå igång.

Nej, Thailändare går inte och grunden till det tror jag ligger i värmen och att de flesta inte har något kännbart behov på grund av övervikt.

Sedan kommer ju kunskap om motionsbehov in och den är ofta klen här. Gamlingarna i byn tar sig ofta en tur till fots och då är det nog behovsframkallat.

En skogspromenad här är inte samma sak som hemma, inte alls lika njutningsbar. Jag tycker mig dock ha sett Thai gå på stranden ganska ofta men Inte i Isaan då...

När jag flyttade hit för 3 år sedan såg jag inte någon thai som motionerade men nu har många börjat både jogga och promenera i solnedgången.Jag kan ju hoppas att jag har inspirerat dom. 8)

Man blir lika schockad varje gång man ser dom röra på sig.

Och hade jag inte vart så ung så hade jag nog fått hjärtattack sist såg jag 4-6 Thailändare cyckla på tävlingscyckel liknande cycklar och hjälm hade dom på sig med, sen dagarna innan jag åkte på jobb kom 2 thaitjejer cycklandes på tävlingscycklar med hjälm på sig så undrens tid är inte förbi.

Till och med frugan lånade min cyckel, cycklade säkert 100 meter sen kom hon tillbaks halvdöd, då var jag säker på att jag drömde.

"Jonas " sa:
Man blir lika schockad varje gång man ser dom röra på sig.

Och hade jag inte vart så ung så hade jag nog fått hjärtattack sist såg jag 4-6 Thailändare cyckla på tävlingscyckel liknande cycklar och hjälm hade dom på sig med, sen dagarna innan jag åkte på jobb kom 2 thaitjejer cycklandes på tävlingscycklar med hjälm på sig så undrens tid är inte förbi.

Till och med frugan lånade min cyckel, cycklade säkert 100 meter sen kom hon tillbaks halvdöd, då var jag säker på att jag drömde.
JA detta med kondis har inte thai fattat. Mitt ex jobar och sliter 12 timmar, [¤#@@¤%] (6)-sju dagar i veckan på sitt matställe i Lat Krabang. Visst är hon trött när hon kommer hem men inte under tiden hon arbetar.
När det gäller att gå i trappor är det värre. Inte ens fyra trappor orkar hon att gå utan att pusta ut på andra våningen medan denna gamle farang lätt kutar upp till både fjärde våningen och ännu högre utan att en enda pust krävs.
Kan det vara gympan i skolan och en tidigare löparkarriär i ungdomen som lagt en grund som håller än i dag?
Jag vill gärna tro att skolgymnastiken är viktig för hälsan under hela livet.

men har ni inte sett dessa parker med motionsutrustning utomhus? utomhusgym helt enkelt. Finns i flera städer/byar. Jag har sett i Nakhon sawan, bangkok, lanta osv. de jag sett i byarna har oftast ungar och småkillar som leker eller äldre som mysmotionerar lite i skuggan.. men i bangkok där är det hårda tag. Man kan bli chockad så stor en thai kan bli :)

Men min tjej säger bara uppgivet "gå gå gå" och ger mig en blick om vi ska gå en längre sträcka :) Gillar det inte men vi får se vad som händer efter några år i sverige!

"nakonsawan " sa:
men har ni inte sett dessa parker med motionsutrustning utomhus? utomhusgym helt enkelt. Finns i flera städer/byar. Jag har sett i Nakhon sawan, bangkok, lanta osv. de jag sett i byarna har oftast ungar och småkillar som leker eller äldre som mysmotionerar lite i skuggan.. men i bangkok där är det hårda tag. Man kan bli chockad så stor en thai kan bli :)

Men min tjej säger bara uppgivet "gå gå gå" och ger mig en blick om vi ska gå en längre sträcka :) Gillar det inte men vi får se vad som händer efter några år i sverige!

Jo då det där har vi inne i wapi oftast rätt mycke folk där på kvällen sen kör dom arobic på gräset utanför ampuor på kvällarna me så visst tränar många
tanten går gärna ut o går o så klart ut o plocka svamp när det e dags för dom

I Sverige gillar min fru promenader och pratar om att hon ska börja jogga, men det blev bara en gång :)

Svampskogen vill hon ju ut i, men tiden räcker oftast inte till.

I Thailand är det ju sällan man ser någon thai träna, knappast aldrig någon promenad. Jag försöker gå med barnen och deras kusiner vid solnedgången och alla tycker det ser jättekonstigt ut. En farang som går varför tar han inte bilen. Men det roligaste jag sett var när jag och frun varit på en marknad och handlat, svärmor och svärfar var barnvakt, jag närmade mig med bilen och ser svärfar promenera med barnvagn, när han hörde bilen sprang han med vagnen och gömde sig. Han sa sen tänk om någon sett mig ... :D

Utegymmen i städerna har jag sett och där är det ju mycket folk på kvällarna, kanske även mornarna men då sover jag. I BKK är det ju vanligt att folk gymmar, eller vanligt om man tänker på hur många som bor där kanske det inte är vanligt men det finns ju många gym.

"legolas " sa:
Skulle vilja säga att posta sitt foto här på forumet är som att lida "fakirdöden" eller är det självmord man säger?

legolas
Tonen kan kanske vara lite rå här på CM emellanåt men jag tror inte att en enda människa här är illvillig. Faran med att skämta kan vara att det missuppfattas och då kan man hamna i en obehaglig sits.

"Sir One " sa:
Tonen kan kanske vara lite rå här på CM emellanåt men jag tror inte att en enda människa här är illvillig. Faran med att skämta kan vara att det missuppfattas och då kan man hamna i en obehaglig sits.
Hur viktigt är det, bara att stänga datorn och sätta på lite fika :)

Min fru vägrar att motionera ett endaste dugg, men det är hon som svarar för eldningen hemma och vedhämtningen är tung. Och det är hon som skottar snö och klipper gräs. I juni är hon ganska mullig, lite av " Zornkulla" över henne, men sen kommer svampen och i september är hon smidig, slank och konditionsstark. Och lätt förmögen, hon tjänar bra på svampen!

I Thailand motionerar jag genom att ta långpromenader, gå vilse och helt enkelt se var jag hamnar. Numera har jag nog fikat i de flesta byarna i mitt Amphu, ofta kommer jag hem på moppe efter att ha tagit ut kursen på Bangkok i stället för på VaengNoi och räddats av någon lokal välgörare som vet var vår by ligger.
Det är kul, man får många överrakningar och man får väldigt mycket motion!

"Birger " sa:
Min fru vägrar att motionera ett endaste dugg, men det är hon som svarar för eldningen hemma och vedhämtningen är tung. Och det är hon som skottar snö och klipper gräs. I juni är hon ganska mullig, lite av " Zornkulla" över henne, men sen kommer svampen och i september är hon smidig, slank och konditionsstark. Och lätt förmögen, hon tjänar bra på svampen!

I Thailand motionerar jag genom att ta långpromenader, gå vilse och helt enkelt se var jag hamnar. Numera har jag nog fikat i de flesta byarna i mitt Amphu, ofta kommer jag hem på moppe efter att ha tagit ut kursen på Bangkok i stället för på VaengNoi och räddats av någon lokal välgörare som vet var vår by ligger.
Det är kul, man får många överrakningar och man får väldigt mycket motion!
Det kallar jag riktig motion ... lite utbyte av detta också!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp