Mutor och Backhand money

Du kör en långstråcka med bil, från ex BKK till Udon, en polis stoppar dig och säger att du kört för fort, han vill ha 300 bth för att låta dig köra vidare. Vad gör ni????
Som jag fattat det måste böter betalas I den provins de skrevs ut, ska du börja åka och leta efter rätt polisstation och alla problem detta innebär, eller bita I äpplet?
Jag säger till honom att vänta ett tag så skall jag ringa en kompis , när han sen frågar vem min kompis är så vinkar han snabbt iväg mig .. Oavsett . Garanterat är att en Thaipolis inte vill bli konfronterad med en av de högre cheferna i Turistpolisen , och inte nån fjantig farangpolis utan en riktig Thai-polisofficer ,en av de som ej går att muta samt definitivt hatar korrupta poliser . Finns nog tyvärr bara en handfull i Thailand

Har ingen.Läste om fenomenet för 1 år sedan,då det var ny info.

Nu har jag hittat info om det du läste om. :)
http://www.phuketgazette.net/phuket...ies-allegations-foreigners-pay-services/37149

PHUKET: Phuket Immigration has denied claims it is charging fees for its services, after a Phuket Gazette reader alleged he had to pay 500 baht in the Patong office for an address verification.

“Patong [Immigration] charged me 500 baht. Is this supposed to be free?”

Phuket’s top-ranking immigration cop confirmed that there are no official fees.

Det ligger uppenbarligen en hel del ovilja i att se problematiken så att man kan göra något åt den. ;) Det här ska jag titta närmare på. :nod:

Skitbra att folk engagerar sig mot det här iaf, tycker jag. :thumbsup:

På Mig i Pattaya får du till och med kvitto på 300 thbt , så det blir svårt att neka sen . står även en skylt på disken med texten Certif. of residence 300 thbt

På Mig i Pattaya får du till och med kvitto på 300 thbt , så det blir svårt att neka sen . står även en skylt på disken med texten Certif. of residence 300 thbt

I Khon Khaen fick jag betala 500 baht tror jag men ingick en kostnad för fotografering. Hursomhelst dyrare än själva körkortet :(

Vad skriver de på kvittot då? Samma? Blir ju fel isf eftersom certifikatet tydligen är gratis, men service charge kanske? ;)

Jag vet inte om det är en regel eller en lag som säger att det skall vara gratis.. De skriver som väldigt ofta bara ett belopp mottaget , ingen spec , väldigt smart

Ja, det ligger verkligen i dimma. Mitt problem är att jag inte lyckats hitta skriftlig info från immigrationskontoret om detta. Vi har bara den där chefen som uttalar sig i tidningen om att det inte är avgiftsbelagt.

Jag tvivlar på att det är lag iaf, men bestämt har de tydligen gjort utan att klara av att leva upp till det i praktiken.

Kan tillägga att det finns rapporteringar om att det är gratis i Samut Prakarn och Chiang Mai (om man är ok med 10 dagar väntetid).

Man kan även få gratis på andra ställen om man ber om det, och eventuellt med utskrift tidningsartickeln jag länkade till som stöd. Jag vill inte gå så långt som att rekommendera att man gör så, dock. :rolleyes:

Har aldrig behövt betala en muta i Thailand , min fru har gjort det när vi gifte oss för att få papperen klara snabbare , vilket jag inte alls gillade ... tycker det är fel att muta , de skall göra sitt jobb ..Aldrig heller att jag betalat en felaktig trafikbot , Hjälm på , cyceln i ordning ,samt giltigt körkort ,kör normalt = inga problem

Att betala en muta anses vara fel, enligt Svenskt el. västerländskt syn sett. Men vad är det som säger att vårat system är det rätta? Att muta I Thailand el Asien är deras kultur, och den har funnits bra mycket längre än att några turister från väst kommit hit, det har fungerat för dessa människor.
Man ska ju inte bara tro att det inte förekommer mutor I Sverige bland de stora företagen t.ex SaaB, Volvo etc. eller att det köps in eskortflickor för poteniella kunder. Det är bara det att gemene man oftast aldrig kommer I kontakt med detta hemma.

Att betala en muta anses vara fel, enligt Svenskt el. västerländskt syn sett. Men vad är det som säger att vårat system är det rätta? Att muta I Thailand el Asien är deras kultur, och den har funnits bra mycket längre än att några turister från väst kommit hit, det har fungerat för dessa människor.
Man ska ju inte bara tro att det inte förekommer mutor I Sverige bland de stora företagen t.ex SaaB, Volvo etc. eller att det köps in eskortflickor för poteniella kunder. Det är bara det att gemene man oftast aldrig kommer I kontakt med detta hemma.
Så du menar då att bara för att höga tjänsteman i svenska privat och statligt ägda företag mutas och mutar ,så är det ok ? ,Jag anser att har jag en tjänst så har jag en lön för att utföra denna syssla , Att Thailändare gör detsamma är för mig inget konstigt med tanke på deras mycket rymliga och anpassningsbara samvete . Om man tar alt betalar mutor så skall man ALDRIG ha synpunkter på vad flickorna på SOI 6 sysslar med ,inte heller att våra äckligt korrupta politiker i bägge dessa länder vi diskuterar lever loppan på våra skattebetalares slantar ...
jag tycker att ditt resonemang blottar lite för mycket av din innersta moral Mickey 666. Själv skulle jag aldrig öppna mig på det sättet om jag hade din åsikt om detta med mutor:):thumbsdown:

Så du menar då att bara för att höga tjänsteman i svenska privat och statligt ägda företag mutas och mutar ,så är det ok ? ,Jag anser att har jag en tjänst så har jag en lön för att utföra denna syssla , Att Thailändare gör detsamma är för mig inget konstigt med tanke på deras mycket rymliga och anpassningsbara samvete . Om man tar alt betalar mutor så skall man ALDRIG ha synpunkter på vad flickorna på SOI 6 sysslar med ,inte heller att våra äckligt korrupta politiker i bägge dessa länder vi diskuterar lever loppan på våra skattebetalares slantar ...
jag tycker att ditt resonemang blottar lite för mycket av din innersta moral Mickey 666. Själv skulle jag aldrig öppna mig på det sättet om jag hade din åsikt om detta med mutor:):thumbsdown:
Jag har absolut Inga synpunkter på vad de sysslar med nere på Soi 6 eller över hela Pattaya för den delen. Även detta är ju accepterat av den Thailändska och asiatiska kulturen, det är inte många av tjejerna som skäms när de kommer hem till Isan med en farang.
Jag säger inte att det är ok med mutor I Sverige, jag påpekar att det förekommer på en helt annan spelplan än den som den vanlige Svensson lever på. Som du resonerar kan du ju aldrig haft en hantverkare svart hemma I Sverige, det är ju lika fruktansvärt att inte betala skatt för en utförd tjänst som att betala en muta. Eller?;):thumbsup::police:

Nej jag använder inte hantverkare , jag gör allt jobb själv ... vet inte om jag köper ditt resonemang , allt jämföra mutor med att inte betala skatt , vad har dessa två med varandra att göra , bestickning och skattebrott är väl inyte samma sak i lagboken vad jag vet .

Nej jag använder inte hantverkare , jag gör allt jobb själv ... vet inte om jag köper ditt resonemang , allt jämföra mutor med att inte betala skatt , vad har dessa två med varandra att göra , bestickning och skattebrott är väl inyte samma sak i lagboken vad jag vet .

Här handlar det inte så mycket om lagbok, snarare moral. Båda går ut på att utnyttja/missbruka system för egen räkning och kan nog likställas.

Det har alltid varit "Djungelns lag" i Thailand, men när vi faranger ser detta där, ja vad gör vi? Jo inte ett jota eftersom vi är gäster där. Thailändarna däremot försöker nog, men kan inte.
Mutor finns över hela världen. Tyvärr blir det inte bättre.

Tillbaka
Topp