Mutor och Backhand money

Ja givaren och tagaren av muta har ett gemensamt intresse av att vinna på mutan på bekostnad av andra.

Bonusen däremot är ju menat att vara en uppmuntran för gott arbete eller insats som du säger är menat att vara, men har ju idag fått en negativ klang och i folks ögon jämställs nog mutor och bonus, då folk som sparkas inom både offentlig eller privat verksamhet oftast får både bonusar och fallskärmar utbetalda.

Problemet tror jag är att lagtexterna är så luddiga och nyansrika och där finns så mycket olika kryphål att gränsen för muta eller gåva är svår att dra.

Skulle säga att just lagboken när det gäller ekonomiska brott snarare uppmuntrar eller gör det möjligt för den skrupelfrie och är utformad för eliten samt av eliten för att passa dem bäst, då de har råd att ha folk som kan tolka lagtexten till deras favör.

Kan snarast jämn föras med Th lagtext, som gynnar den som inget skall ha.

Kan snarast jämn föras med Th lagtext, som gynnar den som inget skall ha.

Taget ur texten från tråden ja la ut om Psykologin bakom....

...laws are rules laid out in papers, but what is wrong or right depends not on rules, but on who the person is or whom the person knows. As described by one prominent Thai businessman in a seminar, “We Thai are not a society of law; we are a society of relationship… It is not what a person has done that’s wrong; it’s who he is…

Detta är unikt, över 2000 visningar, över 120 inlägg. Och bara jag, nmax och phontas fru har någonsin mutat.
Wow, vi svenskar måste vara så ärliga eller ljuga fan så bra. :wai::confused::rolleyes:
Jag har faktist aldrig fått möjligheten att muta, eller jag kanske hade kunnat göra som nmax men sådan är jag inte skulle aldrig komma med lite pengar i ett kuvert.
Men jag har aldrig fått möjligheten eller så är jag så dålig på det för jag har aldrig försökt, för jag har tänkt mig att dom skall kräva mig på pengar inte jag som skall sticka till, men jag kanske tänker på utpressning ;)
Men jag har på heder och samvete utan att behöva ljuga aldrig mutat eller försökt muta än sålänge men den dagen kanske kommer.
nmax beteende dock tycker jag är helt förkastligt och går helt imot mina principer och jag tillhör nog den gruppen moralkärringar som han skriver om när det gäller detta men snåljåp det vet vi ju alla efter hans skriverier att det är det han som är ;) Fast han kallar det ekonomisk fast det är vad snåljåpar brukar kalla sig själva.

Under mina 10 år har jag aldrig mutat någon i Thailand. Om min fru gjort det vet jag ej. Böter för ej använt säkerhetsbälte..1 gång..felparkering 1 gång.....de har kollat körkortet minst 20 gånger (10 gånger på Taphe road centrala Chiangmai) men allt Ok så jag kört vidare....

har jag bott i samma Thailand som ni?

Jag har heller aldrig mutat, däremot lovade byhövdingen som var med när min son skulle reggas som thai medborgare att jag skulle bjuda dem på lunch. De skulle då ha 400 baht när det var klart. Jag ville inte betala och min fru blev förbannad på att vi skulle betala. Svärfar sa betala så vi inte tappar ansiktet.

Så tveksamt om man kan säga att jag mutat.

En annan gång parkerade jag fel. Så fort jag gått kom en polis ned bötesblocket. Han ville ha 400. Svärfar var med och sa skriv ut det då så kommer jag in och betalar någon dag. Dagen efter åkte svärfar och betalade men pratade ner det till 200 då han sa det är allt jag har.

Jag har heller aldrig mutat, däremot lovade byhövdingen som var med när min son skulle reggas som thai medborgare att jag skulle bjuda dem på lunch. De skulle då ha 400 baht när det var klart. Jag ville inte betala och min fru blev förbannad på att vi skulle betala. Svärfar sa betala så vi inte tappar ansiktet.

Så tveksamt om man kan säga att jag mutat.

En annan gång parkerade jag fel. Så fort jag gått kom en polis ned bötesblocket. Han ville ha 400. Svärfar var med och sa skriv ut det då så kommer jag in och betalar någon dag. Dagen efter åkte svärfar och betalade men pratade ner det till 200 då han sa det är allt jag har.

Egentligen har nog diskutionen blivit lite för mycket av svart eller vit. Det är ju inställningen till mutor som är det viktigaste egentligen. :) Så poängen här tycker jag är att du och din fru tagit tydligt avstånd från att muta.

Sedan tycker jag inte att man ska fortsätta att muta i tron om att man på något sätt skulle vara märkt för livet efter att ha mutat. Tror man så, så hindrar man bara sig själv från att utvecklas och det tycker jag är synd för att sluta med att muta sig fram ser iaf jag som en klart positiv bedrift. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har faktist aldrig fått möjligheten att muta, eller jag kanske hade kunnat göra som nmax men sådan är jag inte skulle aldrig komma med lite pengar i ett kuvert.
Men jag har aldrig fått möjligheten eller så är jag så dålig på det för jag har aldrig försökt, för jag har tänkt mig att dom skall kräva mig på pengar inte jag som skall sticka till, men jag kanske tänker på utpressning ;)
Men jag har på heder och samvete utan att behöva ljuga aldrig mutat eller försökt muta än sålänge men den dagen kanske kommer.
nmax beteende dock tycker jag är helt förkastligt och går helt imot mina principer och jag tillhör nog den gruppen moralkärringar som han skriver om när det gäller detta men snåljåp det vet vi ju alla efter hans skriverier att det är det han som är ;) Fast han kallar det ekonomisk fast det är vad snåljåpar brukar kalla sig själva.
En riktig snåljåp är snål mot andra Jonas, jag bjussar gärna folk jag gillar.
Jag är snål mot mig själv ibland och ibland inte, köpte en husbil för 600k sek i år så jag å tjejen kan kolla runt lite, kolla först på lite äldre bilar men dom dög inte.
Att du sågar mig vid fotknölarna för att jag pröjsar 100 baht för att slippa vänta en halv tim och målar upp dig själv som ett helgon får mig att le lite..

Som sagt köpte en husbil för 600k sek i år så jag å tjejen kan åka runt lite, blev bla en lång sväng nere i södra Tyskland, riktigt fint där. Kolla först på lite äldre husbilar för 3-400 men dom dög inte, vill ha fina grejer när jag väl köper nåt men köper aldrig en helt ny bil då det är en av dom sämsta affärerna man kan göra. Där kommer min snålhet in, gillar inte att göra korkade affärer.

Nu har jag precis sålt husbilen igen för 5000 sek mindre än jag köpte den för, använt den i 3v och kört drygt 500 mil så det blir skitbillig hyra och vill vi åka husbil nästa år köper jag en annan. Kalla det snål eller vad du vill men det är sån jag är. Varför ska den stå och tappa värde över vintern när pengarna kan jobba på börsen istället?..

Håller ju inte på och skryter om hur mycket jag tjänar och sen köper en bil på kredit.. [emoji6] [emoji1] [emoji1] [emoji1]

Som sagt köpte en husbil för 600k sek i år så jag å tjejen kan åka runt lite, blev bla en lång sväng nere i södra Tyskland, riktigt fint där. Kolla först på lite äldre husbilar för 3-400 men dom dög inte, vill ha fina grejer när jag väl köper nåt men köper aldrig en helt ny bil då det är en av dom sämsta affärerna man kan göra. Där kommer min snålhet in, gillar inte att göra korkade affärer.

Nu har jag precis sålt husbilen igen för 5000 sek mindre än jag köpte den för, använt den i 3v och kört drygt 500 mil så det blir skitbillig hyra och vill vi åka husbil nästa år köper jag en annan. Kalla det snål eller vad du vill men det är sån jag är. Varför ska den stå och tappa värde över vintern när pengarna kan jobba på börsen istället?..

Håller ju inte på och skryter om hur mycket jag tjänar och sen köper en bil på kredit.. [emoji6] [emoji1] [emoji1] [emoji1]
Jag har sagt vad en styrman (jag) tjänar här är det skryt, ja i Sverige där vad man tjänar skall vara hemlighetsfullt är det de, så antagligen har jag skrytit enligt Svensk standard.
Att jag tjänar hyfsat betyder inte att jag har undanstoppat, jag gick ur skolan för 6 år sen så här finns ingen förmögenhet undanlagd.

Jag sågar inte din 100 bathing jag sågar att betala sig före i kön.

Jag har sagt vad en styrman (jag) tjänar här är det skryt, ja i Sverige där vad man tjänar skall vara hemlighetsfullt är det de, så antagligen har jag skrytit enligt Svensk standard.
Att jag tjänar hyfsat betyder inte att jag har undanstoppat, jag gick ur skolan för 6 år sen så här finns ingen förmögenhet undanlagd.

Jag sågar inte din 100 bathing jag sågar att betala sig före i kön.
Jag har inte gått före i kön, jag pröjsade för att få gå när det var stängt.
Dom andra satt och väntade på att det skulle öppna så mitt tilltag påverkade inte deras ärende det minsta negativt.
Tvärtom faktiskt så fick ju den som låg efter mig i ordning en högre plats på listan, ja precis alla som kom efter mig tjänade ju på detta så det var ju en ren välgörning. Tänk på det nästa gång Jonas att man ska göra bra saker för sin omgivning och ibland kan det kosta en hundring [emoji1]

Jag tycker om frihet, jag tycker om ansvar och jag tror på länder med rättvisa administrativa system (betala skatt och skapa ett tryggare och rättvisare samhälle). Men människan kommer alltid att nyttja tillfället att "bli mutade", att oetiskt erhålla bonuslöner och "tyck som mig" får du bättre jobb, behålla jobbet eller varför inte "överleva".
Mutad i Thailand (olagligt) eller erhålla bonuslön i västvärlden (lagligt). Men vari består skillnaden?
Skillnaden är att bolagets ägare godkänt förmånen.

Sist jag var på IM för att göra 90 rapport så tänkte jag mig inte för utan hamnade mitt i lunchen, fn att behöva sitta där och vänta när man har annat att göra :( Såg en officer som satt och jobbade med nåt som eg inte sysslar med 90 rapporter, la en hundring på formuläret och frågade om han kunde fixa detta, 30 sek senare kunde jag åka därifrån :)

Satt 3 falanger till där och väntade, förmodligen moralkärringar eller snåljåpar som gott kunde sitta där och vänta..
bara ett bevis på att korruptionen ökar

Skillnaden är att bolagets ägare godkänt förmånen.

Bonus är ju bra för att belöna bra arbete och är ju en bra drivkraft för ett bra arbete. Handelsbanken är det väl som har bonussystem för alla sina anställda har jag för mig och det finns säkert fler.

Problemet är ju att i den högre sfären har ju detta urartat och man får alla möjliga tillägg oavsett?

Detta är unikt, över 2000 visningar, över 120 inlägg. Och bara jag, nmax och phontas fru har någonsin mutat.
Wow, vi svenskar måste vara så ärliga eller ljuga fan så bra. :wai::confused::rolleyes:
Vet inte om jag skulle betala. Har aldrig varit i en situation där det varit aktuellt.
Fel av mig. betalar inte driks i Sverige men gör det i Thailand.Anser att om servitrisen i Sverige har för dåligt betalt för att göra ett bra jobb skall hen kontakta sin fackförening. Varför skall jag betala extra för att hen anlitar dåliga förhandlare?

Nja, tror inte man kan förenkla det så. I ett land som Thailand kan det vara svårt för en icke insatt om det de betalar är en avgift, böter eller vad det nu kan vara man betalar eller muta.

Det är mycket möjligt att man har betalat något utan att veta vad man betalat och om det är en legitim avgift eller om det i beloppen gömmer sig en muta, alltså beloppet är större än vad den egentligen borde vara eftersom mycket i Thailand sker utan kvitto.

Möjligheten finns ju att folk bidragit till muta utan att veta om det.

Bonus är ju bra för att belöna bra arbete och är ju en bra drivkraft för ett bra arbete. Handelsbanken är det väl som har bonussystem för alla sina anställda har jag för mig och det finns säkert fler.

Problemet är ju att i den högre sfären har ju detta urartat och man får alla möjliga tillägg oavsett?
Det är många bolag som har, dock får man sällan ut bonusen då villkoren är hårda. Inte som för en vd som alltid får ut bonus även om företaget går dåligt. Ett sätt att inte sticka i ögonen på hur mycket en svensk vd tjänar. Styrelsen säger att det är svårt att få tag på en bra vd om man inte betalar som de gör i utlandet. Då jämför de världens största företag mot ett medelstort svenskt företag. Ta in billiga vd från utlandet eller billigare i Sverige!

Tillbaka
Topp