Här är den senaste informationen jag funnit angående kommande EURO 7 Utsläppsstandarden. Jag har gjort en Google Translate översättning till svenska lite längre ner.
Om ni söker hittar ni kanske information att EURO 7 ska gälla från och med 1 juli 2025 men det blev ytterligare förhandlingar och förseningar men jag kan inte helt säkert säga om nedan bifogat är det som kommer att gälla?
När det gäller "Partiklar" så har jag sett uppgifter att om vi pratar om t.ex. dagens fossil drivna bilar enligt EURO 6 (finns flera varianter av denna och nu har många (de flesta ) nya bilar EURO 6E så är mängden partiklar som kommer ut från avgasrören liten jämfört med mängden partiklar som härstammar från däck och bromsar.
Det jag förmodar är det EURO 7 kommer att fördyra fordon ytterligare i inköp och att kostnaderna för följande kan göra att äga ett EURO 7 "Fossil drivet" fordon över tid kan bli väsentligt dyrare. De må vara t.ex. biltillverkarnas ansvar men kostnaderna drabbar ju alltid bilägarna till slut!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DEN NYA UTSLÄPPSSTANDARDEN EURO 7 – VAD HAR BESLUTATS?
18 februari 2024 |
Industri + mer
Den nya utsläppsstandarden Euro 7 antogs av EU-parlamentet den 18 december 2023. Införandet av den nya standarden planeras för nytypgodkända fordon från 2027-01-01 och för nyregistrerade fordon från 2028-01-01. Den nya standarden riktar sig till personbilar, skåpbilar, lastbilar och bussar. En nyhet är att partiklar (icke-avgaspartikelutsläpp) från däck- och bromsnötning och batteriernas livslängd nu också regleras.
Kravet på att bilar och andra fordon ska uppfylla vissa avgasnormer för registrering är inget nytt. Syftet är att säkerställa att så få miljö- och hälsoskadliga ämnen som möjligt släpps ut i luften, vilket förbättrar den totala luftkvaliteten. En nyhet är att det för första gången även kommer att finnas gränsvärden för broms- och däckslitage samt batteriernas livslängd.
VILKA ÄR DE NYA GRÄNSVÄRDENA FÖR PERSONBILAR, LASTBILAR OCH BUSSAR?
För personbilar kommer ingenting att förändras initialt, och de tidigare Euro 6-standarderna kommer att fortsätta att gälla. Den enda nya egenskapen är att ett gränsvärde för ammoniak (NH₃) kommer att läggas till. Men det finns en ny utveckling för bussar och lastbilar: Dessa omfattas nu av strängare gränsvärden för avgasutsläpp, som strängare NOx-gränser. Gränsvärden för formaldehyd (CH₂O) och dikväveoxid (N₂O) har också lagts till.
DEN NYA STANDARDEN FOKUSERAR SÄRSKILT PÅ BATTERIER, BROMSAR OCH DÄCK
En nyhet i utsläppsstandarden Euro 7 är att nötning (fint damm och föroreningar) för däck och bromsar nu också regleras. Detta påverkar inte bara förbränningsmotorer utan även elfordon. Här kommer ett gränsvärde på 3 mg/km att gälla för rena eldrivna personbilar/transporter och 7 mg/km för fordon med olika drivtyper.
En minimilivslängd för batterier i elfordon har också specificerats. För batterier i el- och hybridfordon finns en föreskriven livslängd för drivbatterierna. De måste ha 80 procent av sin produktion efter fem år eller 100 000 kilometer. Efter åtta år eller 160 000 kilometer ska batterikapaciteten fortfarande vara minst 72 procent.
ÖVERGÅNGSLÖSNING - EURO 6E
Eftersom det kommer att dröja innan den nya utsläppsnormen Euro 7 träder i kraft, har Euro 6e-standarden funnits sedan 1 september 2023. Denna föreskriver att nytypgodkända bilar ska uppfylla följande värden i vägprovet (RDE) , Verkliga utsläpp vid körning): Kväveoxider NO x 1,1 och PN (partikelantal) 1,34. Detta kommer då att gälla för första registreringar av nya bilar från 24/09/01.
The new Euro 7 emissions standard - what has been decided? – The new Euro 7 emissions standard was passed by the EU Parliament on 18 December 2023. The introduction of the new standard is planned for newly type-approved vehicles from 01.01.2027 and for newly registered vehicles from 01.01.2028...
herthundbuss.com