När köper Du elbil?

 
Man bygger lågbudgetbilar och subventionerar dessa. Då blir det billigare.
När kommer handlarna ta in lågbudgetbilar?
Även om såna byggs så blir vinsten per såld bil för låg för att intressera ett vinstmaximerande bolag.
Själv skulle jag kanske vara intresserad av en bil som är avskalad av allt onödigt skit.
30 mil räcker 51 av 52 veckor. sällan jag kör mer än 15 mil per dag.
Sedan så byggs det in en massa fördyrande grejer som det är tveksamt att jag kommer att använda, för att driva upp priset. tänker inte lista eftersom listan tar för lång tid.
Men att en elbil för de som enbart vill ha bil för vardagen till rimlig kostnad får vi vänta på tills mackarna slått igen. om ens då.
 
Biltidning nu utan elbilar:
Regeringar runt om i Världen har subventionerat en övergång till elbilar men det tycks inte hjälpa.
 
Ett varmt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet som i t.ex. i Thailand kombinerat med batterier är enligt min erfarenhet ingen bra kombination. Batteriernas livslängd oavsett typ förkortas avsevärt jämfört när de får vistas i svalare temperaturer. Det är inte bara själva batterierna som tar stryk utan även kontaktytor beroende på om det anod eller katod sidan som ofta drabbas av problem också. När ett eller ett antal batterier i en krets med kanske många relativt och fortfarande friska batterier så drar ofta de dåliga batterierna ner hela kretsens laddtillstånd och kapacitet. På elbilar och hybrider samt ladd-hybrider finns oftast ett tämligen avancerat ”Battery Management System” som övervakar batteriernas laddtillstånd samt att de är varken för kalla eller för varma och det kan finnas ett värme och kylsystem speciellt på de rena elbilarna för batterierna.

Tyvärr så ser jag i Thailand att för rätt många bilar och modeller nu blivit så att vill man inte ha en hybrid med batterier så hamnar man på samma modell med bara en bensin eller diesel motor på rätt dåligt utrustade bilar jämförelsevis. Titta gärna på denna video och fundera på om ni tror att det kommer bli billigare eller dyrare att köra t.ex. en hybrid när man inkluderar allt? Vänligen observera igen att detta gäller batterier mm som i en hybrid bil i detta fall och som sägs i videon att det som det som visad och talas om gäller specifikt i ett varmt klimat som t.ex. Thailand. Har man en likadan bil i t.ex. Sverige så är det förhållandevis förväntat mycket mindre problem och behov av underhåll! Samma kanal har gjort ett antal Youtube om service och underhåll av t.ex. hybridbilar i ett varmt klimat.

 
Ett varmt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet som i t.ex. i Thailand kombinerat med batterier är enligt min erfarenhet ingen bra kombination. Batteriernas livslängd oavsett typ förkortas avsevärt jämfört när de får vistas i svalare temperaturer. Det är inte bara själva batterierna som tar stryk utan även kontaktytor beroende på om det anod eller katod sidan som ofta drabbas av problem också. När ett eller ett antal batterier i en krets med kanske många relativt och fortfarande friska batterier så drar ofta de dåliga batterierna ner hela kretsens laddtillstånd och kapacitet. På elbilar och hybrider samt ladd-hybrider finns oftast ett tämligen avancerat ”Battery Management System” som övervakar batteriernas laddtillstånd samt att de är varken för kalla eller för varma och det kan finnas ett värme och kylsystem speciellt på de rena elbilarna för batterierna.

Tyvärr så ser jag i Thailand att för rätt många bilar och modeller nu blivit så att vill man inte ha en hybrid med batterier så hamnar man på samma modell med bara en bensin eller diesel motor på rätt dåligt utrustade bilar jämförelsevis. Titta gärna på denna video och fundera på om ni tror att det kommer bli billigare eller dyrare att köra t.ex. en hybrid när man inkluderar allt? Vänligen observera igen att detta gäller batterier mm som i en hybrid bil i detta fall och som sägs i videon att det som det som visad och talas om gäller specifikt i ett varmt klimat som t.ex. Thailand. Har man en likadan bil i t.ex. Sverige så är det förhållandevis förväntat mycket mindre problem och behov av underhåll! Samma kanal har gjort ett antal Youtube om service och underhåll av t.ex. hybridbilar i ett varmt klimat.

Vår första Toyota Prius hade åtta års garanti så vi bytte innan. Ingen aning om hur batteriet såg ut då men jag ville inte råka ut för att behöva byta det.
Om vi hade ägt en elbil skulle vi efter att ha sett denna informativa video bli något oroade.
 
Vår första Toyota Prius hade åtta års garanti så vi bytte innan. Ingen aning om hur batteriet såg ut då men jag ville inte råka ut för att behöva byta det.
Om vi hade ägt en elbil skulle vi efter att ha sett denna informativa video bli något oroade.
Toyota har nu vad jag har för mig 4.e generationen av sin hybridteknik och de verkar ju vara väldigt driftsäkra om de får den service de behöver och en väsentlig komponent är att det byts filter till den fläkt som kyler hybridbatteriet har jag noterat av specialister på just Toyota hybrider. Kör man sin bil regelbundet och man inte är som videon i ett tropiskt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet mest hela tiden (Kanarieöarna verkar ju funka bra för din del) så kan av vad jag kan finna så är de flesta Toyota ägare tämligen nöjda bilägare. En del klagar över tämligen dyra service kostnader för just Toyota hybrider men jag kan inte säga hur de ligger till jämfört med andra? Alla som åker till en märkesverkstad för att serva sin bil verkar ju bli chockade över hur dyrt det blir!

Enligt det jag funnit enligt experter på bl.a Toyota Hybrider så är dessa inte lämpliga för t.ex. mig och min fru som bor växelvis under långa perioder i Sverige och Thailand och speciellt inte det senare där det är varmt och fuktigt. En kanal jag kollat rätt mycket är The Car Care Nut som har gjort flera Youtubes med råd om hur man bäst förvarar sin bil och vad man skall tänka på för preventiva åtgärder om bilen ej skall köras på lång tid. Han säger att ska bilen stå stilla under längre perioder än upp till kanske max en månad så köp inte en hybrid utan satsa på en mindre komplicerad drivlina som en t.ex. konventionell bensindriven bil utan hybridteknik.

När man gör ett val av bil så kan det ju vara bra att väga in hur mycket man kör och kan spara i t.ex. bensinkostnader på att t.ex. välja en hybrid och göra en total kalkyl om den blir väsentligt billigare att äga än t.ex. en bensin eller dieselbil på den ekonomiska sidan? J

Jag gjorde en koll 2016 om jag skulle kunna tjäna på att köpa en VW Passat GTE Ladd-hybrid istället för att köpa den VW Passat Alltrack TSI 2.0 Bensin jag köpte och fann att GTE'n skulle bli dyrare för mig totalt med körsträcka på ca 750 mil per år. Det var lite svårt att ta reda på servicekostnaderna och jämföra men GTE'n var otroligt dyr att serva visade det sig och den gick då bara ca 3 mil på batteri i praktiken. Lite lägre kostnad för skatt och bensin men dyrare försäkring och service kostnad samt ingen AWD på GTE'n. Men en viktig sak var redan då att jag visste att min bil skulle stå stilla ibland under långa perioder i Sverige då jag bodde i Thailand över vinterhalvåren och pendlade till och från mitt jobb offshore från Thailand. Med dieselbilar och bensinbilar och de rutiner jag har för långtids-förvaring så visste jag att så långt hade det funkat bra att bilen stod stilla i upp till ett halvår utan problem. I Thailand har vi valt att köpa en bil med bensinmotor utan hybridteknik och får nu se om de åtgärder jag gör kommer att funka väl eller inte. Det blir i princip samma åtgärder men med lite ytterligare saker jämfört med hur jag gjort i Sverige...
 
Toyota har nu vad jag har för mig 4.e generationen av sin hybridteknik och de verkar ju vara väldigt driftsäkra om de får den service de behöver och en väsentlig komponent är att det byts filter till den fläkt som kyler hybridbatteriet har jag noterat av specialister på just Toyota hybrider. Kör man sin bil regelbundet och man inte är som videon i ett tropiskt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet mest hela tiden (Kanarieöarna verkar ju funka bra för din del) så kan av vad jag kan finna så är de flesta Toyota ägare tämligen nöjda bilägare. En del klagar över tämligen dyra service kostnader för just Toyota hybrider men jag kan inte säga hur de ligger till jämfört med andra? Alla som åker till en märkesverkstad för att serva sin bil verkar ju bli chockade över hur dyrt det blir!

Enligt det jag funnit enligt experter på bl.a Toyota Hybrider så är dessa inte lämpliga för t.ex. mig och min fru som bor växelvis under långa perioder i Sverige och Thailand och speciellt inte det senare där det är varmt och fuktigt. En kanal jag kollat rätt mycket är The Car Care Nut som har gjort flera Youtubes med råd om hur man bäst förvarar sin bil och vad man skall tänka på för preventiva åtgärder om bilen ej skall köras på lång tid. Han säger att ska bilen stå stilla under längre perioder än upp till kanske max en månad så köp inte en hybrid utan satsa på en mindre komplicerad drivlina som en t.ex. konventionell bensindriven bil utan hybridteknik.

När man gör ett val av bil så kan det ju vara bra att väga in hur mycket man kör och kan spara i t.ex. bensinkostnader på att t.ex. välja en hybrid och göra en total kalkyl om den blir väsentligt billigare att äga än t.ex. en bensin eller dieselbil på den ekonomiska sidan? J

Jag gjorde en koll 2016 om jag skulle kunna tjäna på att köpa en VW Passat GTE Ladd-hybrid istället för att köpa den VW Passat Alltrack TSI 2.0 Bensin jag köpte och fann att GTE'n skulle bli dyrare för mig totalt med körsträcka på ca 750 mil per år. Det var lite svårt att ta reda på servicekostnaderna och jämföra men GTE'n var otroligt dyr att serva visade det sig och den gick då bara ca 3 mil på batteri i praktiken. Lite lägre kostnad för skatt och bensin men dyrare försäkring och service kostnad samt ingen AWD på GTE'n. Men en viktig sak var redan då att jag visste att min bil skulle stå stilla ibland under långa perioder i Sverige då jag bodde i Thailand över vinterhalvåren och pendlade till och från mitt jobb offshore från Thailand. Med dieselbilar och bensinbilar och de rutiner jag har för långtids-förvaring så visste jag att så långt hade det funkat bra att bilen stod stilla i upp till ett halvår utan problem. I Thailand har vi valt att köpa en bil med bensinmotor utan hybridteknik och får nu se om de åtgärder jag gör kommer att funka väl eller inte. Det blir i princip samma åtgärder men med lite ytterligare saker jämfört med hur jag gjort i Sverige...
Ett varmt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet som i t.ex. i Thailand kombinerat med batterier är enligt min erfarenhet ingen bra kombination. Batteriernas livslängd oavsett typ förkortas avsevärt jämfört när de får vistas i svalare temperaturer. Det är inte bara själva batterierna som tar stryk utan även kontaktytor beroende på om det anod eller katod sidan som ofta drabbas av problem också. När ett eller ett antal batterier i en krets med kanske många relativt och fortfarande friska batterier så drar ofta de dåliga batterierna ner hela kretsens laddtillstånd och kapacitet. På elbilar och hybrider samt ladd-hybrider finns oftast ett tämligen avancerat ”Battery Management System” som övervakar batteriernas laddtillstånd samt att de är varken för kalla eller för varma och det kan finnas ett värme och kylsystem speciellt på de rena elbilarna för batterierna.

Tyvärr så ser jag i Thailand att för rätt många bilar och modeller nu blivit så att vill man inte ha en hybrid med batterier så hamnar man på samma modell med bara en bensin eller diesel motor på rätt dåligt utrustade bilar jämförelsevis. Titta gärna på denna video och fundera på om ni tror att det kommer bli billigare eller dyrare att köra t.ex. en hybrid när man inkluderar allt? Vänligen observera igen att detta gäller batterier mm som i en hybrid bil i detta fall och som sägs i videon att det som det som visad och talas om gäller specifikt i ett varmt klimat som t.ex. Thailand. Har man en likadan bil i t.ex. Sverige så är det förhållandevis förväntat mycket mindre problem och behov av underhåll! Samma kanal har gjort ett antal Youtube om service och underhåll av t.ex. hybridbilar i ett varmt klimat.

Det är inga problem med en hybrid/elbil och förvaring. dvs och om du långtidsförvarar den med "rätt" SOC (State of Charge), och upp till ett halvår behöver du inte ens kolla SOC. Rätt SOC för långtidsförvaring är 25% - 40% SOC.
 
Det är inga problem med en hybrid/elbil och förvaring. dvs och om du långtidsförvarar den med "rätt" SOC (State of Charge), och upp till ett halvår behöver du inte ens kolla SOC. Rätt SOC för långtidsförvaring är 25% - 40% SOC.
I denna sektionen (se bifogad bild nedan) så ger denna Toyota hybrid tekniker råd om specifikt vilken SOC han rekommenderar för Toyota Hybrider med Metal-Hybrid batterier som är vanliga i Toyta Hybrider. Ladd-hybriderna har dock oftast Litiumjon batterier..

Det du säger är dock helt riktigt som du säger att man skall ha en lagom inte speciellt hög SOC (laddningsnivå) om man skall låta en hybrid med Metal-Hybrid Batteri stå länge och The Care Care Nut rekommenderar att låta SOC stå på ungefär i mitten a 50% Absolut inte ladda fullt och lämna ”framdrivnings-batteriet” i detta skick vid långtidsförvaring!

När det gäller ladd-hybrider med Litiumjon batterier så rekommenderar han dock att för Toyota specifikt att lämna dessa på en ännu lägre laddningsnivå vid långtidsförvaring. Har dock sett från andra och en del biltillverkare att 30-50 % SOC är lämplig nivå.

Det vanligaste problemet att bilen inte startar brukar dock bero på att 12-volts batteriet har blivit urladdat när bilen stått stilla länge utan ha blivit underhållsladdat men det gäller ju samtliga bilar. Ett vanligt bly-syra 12-volts batteri mår ju bäst att hållas fulladdat och själv sätter jag en CTEK automatisk underhållsladdare på mina bilar då de skall stå stilla under långa perioder.

Men han ger också råd att välj inte en hybrid om bilen skall stå stilla under långa perioder i denna men flera Youtube. Speciellt vill jag säga att undvik att låta en hybrid, laddhybrid eller elbil stå stilla under långa perioder i ett klimat som i t.ex. Thailand där det är varmt kombinerat med en hög luftfuktighet. Varför framgår av den Youtube jag bifogade några stycken längre upp ”What happens to the hybride battery if you store….”




IMG_7265.png
 
Vår senaste Toyota Prius är nu sju år och den som vi hade sju år dessförinnan har vi inte haft några problem med utöver att jag satte in ett nytt batteri i fjärrkontrollen i någon av bilarna. Har vi haft tur?
 
Vår senaste Toyota Prius är nu sju år och den som vi hade sju år dessförinnan har vi inte haft några problem med utöver att jag satte in ett nytt batteri i fjärrkontrollen i någon av bilarna. Har vi haft tur?
Bussbolaget på Teneriffa,TITSA, har många bussar som är mer än tio år. Man har testat elbussar och vätgasbussar och valt att satsa på hybridbussar. 250 nya bussar kommer att minska utsläppen och förbrukningen med 30%.
Satsningen på billigare resor har ökat passagerarantalet med 45%. Låter bra!

TITSA.jpg
 
Bussbolaget på Teneriffa,TITSA, har många bussar som är mer än tio år. Man har testat elbussar och vätgasbussar och valt att satsa på hybridbussar. 250 nya bussar kommer att minska utsläppen och förbrukningen med 30%.
Satsningen på billigare resor har ökat passagerarantalet med 45%. Låter bra! SCANIA är inte kattskit!

TITSA.jpg
 
1712655801985.png


Tidigare i år skrev vi om hur bilar berörs när de svenska 2G- och 3G-näten släcks ned senast vid utgåpngen av 2025.

Fungerar inte tekniken i en eCall-utrustad bil blir det underkänt på besiktningen och om ingen åtgärd vidtas kan det leda till körförbud.

 
För någon som vill fördjupa sig om elbilsbatterier och hur ett bolag gör sina tester av batteristatusen på elbilar både för företag som privatpersoner så titta gärna på denna. Det lämnas även expertråd om hur man bäst degraderar batteriet snabbast möjligt ;)


Som de flesta säkert redan vet så är det heller inte optimalt att ständigt snabbladda batterierna då detta också över tid degraderar batterierna och t.ex. BMW har redan infört att snabbladdning hindras efter att man gjort ett antal snabbladdningar men detta kan vara lite olika specifikt vilken bil och model av denna det är.

Mot slutet kommer intervjuven även in på skillnaden hur man bör ladda de vanligast förekommande NMC-batterierna med LFP-batterierna som har börjat komma på speciellt på de mindre dyrare elbilarna eller basmodellerna av en del elbilar av t.ex. Tesla. LFP batterierna skall laddas fullt emellanåt och varför det är så förklaras även.


 
Hur länge lever ett batteri?
En kompis berättar att han fått byta såväl 12 V-batteriet (180 Euro) som litiumbatteriet (2.800 Euro) efter 50.000 km på sin Toyota C-HR. Då han har en batteriförsäkring, 80 Euro per år, slapp han från den kostnaden.

Kan man äga en elbil utan batteriförsäkring?
Att försäkra en genomsnittlig elbil kan kosta över 50 procent mer än att försäkra en vanlig bil utan laddkontakt, sägs det.
Undrar just hur mycket återvinnisprocessen av batterier kostar?
 
Hur länge lever ett batteri?
En kompis berättar att han fått byta såväl 12 V-batteriet (180 Euro) som litiumbatteriet (2.800 Euro) efter 50.000 km på sin Toyota C-HR. Då han har en batteriförsäkring, 80 Euro per år, slapp han från den kostnaden.

Kan man äga en elbil utan batteriförsäkring?
Att försäkra en genomsnittlig elbil kan kosta över 50 procent mer än att försäkra en vanlig bil utan laddkontakt, sägs det.
Undrar just hur mycket återvinnisprocessen av batterier kostar?
Tur att man har gått från 6v till 12v i mina bilar kostna ca 750 sek styck bra va???
 
Jag jag läste precis detta och det är hutlöst hur mycket betalt t.ex. VW som i exemplet tar betalt för att sätta kryss i ett protokoll för check, check...
Har själv haft VW länge (dock ingen ny bil förrän tills 2016) och kollade för rätt länge sedan upp vad servicen kostade mellan ganska så jämförbara Skoda, VW och Audi. Skoda jättedyr! VW ännu dyrare! och Audi dyrast! Tecknade dock ett service avtal de 3 första åren men vet ärligt talat inte om jag sparade något. Hade även totalt 5 års nybilsgaranti och när jag köpte bilen var det inte jättedyrt att köpa till 3 års extra garanti men ser att det var då för nu kostar detta skjortan om man köper en ny VW att teckna sådan ser jag.

Jag skall försöka få fram vad t.ex nya 2024 VW Passat och Tiguan Ladd-hybrider kostar att serva men har tyvärr inte längre min kontaktperson på VW kvar då han har gått i pension, så det kan bli lite svårare att få fram uppgifter som inte gärna lämnas ut....Om jag skulle byta till en ny bil så är det dock inte denna gången aktuellt med en bensin eller diesel på grund av Bonus Malus systemet med speciellt hög fordonsskatt under de 3 fösta åren.
 
Här är den senaste informationen jag funnit angående kommande EURO 7 Utsläppsstandarden. Jag har gjort en Google Translate översättning till svenska lite längre ner.

Om ni söker hittar ni kanske information att EURO 7 ska gälla från och med 1 juli 2025 men det blev ytterligare förhandlingar och förseningar men jag kan inte helt säkert säga om nedan bifogat är det som kommer att gälla?

När det gäller "Partiklar" så har jag sett uppgifter att om vi pratar om t.ex. dagens fossil drivna bilar enligt EURO 6 (finns flera varianter av denna och nu har många (de flesta ) nya bilar EURO 6E så är mängden partiklar som kommer ut från avgasrören liten jämfört med mängden partiklar som härstammar från däck och bromsar.

Det jag förmodar är det EURO 7 kommer att fördyra fordon ytterligare i inköp och att kostnaderna för följande kan göra att äga ett EURO 7 "Fossil drivet" fordon över tid kan bli väsentligt dyrare. De må vara t.ex. biltillverkarnas ansvar men kostnaderna drabbar ju alltid bilägarna till slut!

1713575947649.png


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DEN NYA UTSLÄPPSSTANDARDEN EURO 7 – VAD HAR BESLUTATS?​

18 februari 2024 | Industri + mer

Den nya utsläppsstandarden Euro 7 antogs av EU-parlamentet den 18 december 2023. Införandet av den nya standarden planeras för nytypgodkända fordon från 2027-01-01 och för nyregistrerade fordon från 2028-01-01. Den nya standarden riktar sig till personbilar, skåpbilar, lastbilar och bussar. En nyhet är att partiklar (icke-avgaspartikelutsläpp) från däck- och bromsnötning och batteriernas livslängd nu också regleras.

Kravet på att bilar och andra fordon ska uppfylla vissa avgasnormer för registrering är inget nytt. Syftet är att säkerställa att så få miljö- och hälsoskadliga ämnen som möjligt släpps ut i luften, vilket förbättrar den totala luftkvaliteten. En nyhet är att det för första gången även kommer att finnas gränsvärden för broms- och däckslitage samt batteriernas livslängd.

VILKA ÄR DE NYA GRÄNSVÄRDENA FÖR PERSONBILAR, LASTBILAR OCH BUSSAR?

För personbilar kommer ingenting att förändras initialt, och de tidigare Euro 6-standarderna kommer att fortsätta att gälla. Den enda nya egenskapen är att ett gränsvärde för ammoniak (NH₃) kommer att läggas till. Men det finns en ny utveckling för bussar och lastbilar: Dessa omfattas nu av strängare gränsvärden för avgasutsläpp, som strängare NOx-gränser. Gränsvärden för formaldehyd (CH₂O) och dikväveoxid (N₂O) har också lagts till.

DEN NYA STANDARDEN FOKUSERAR SÄRSKILT PÅ BATTERIER, BROMSAR OCH DÄCK

En nyhet i utsläppsstandarden Euro 7 är att nötning (fint damm och föroreningar) för däck och bromsar nu också regleras. Detta påverkar inte bara förbränningsmotorer utan även elfordon. Här kommer ett gränsvärde på 3 mg/km att gälla för rena eldrivna personbilar/transporter och 7 mg/km för fordon med olika drivtyper.

En minimilivslängd för batterier i elfordon har också specificerats. För batterier i el- och hybridfordon finns en föreskriven livslängd för drivbatterierna. De måste ha 80 procent av sin produktion efter fem år eller 100 000 kilometer. Efter åtta år eller 160 000 kilometer ska batterikapaciteten fortfarande vara minst 72 procent.

ÖVERGÅNGSLÖSNING - EURO 6E

Eftersom det kommer att dröja innan den nya utsläppsnormen Euro 7 träder i kraft, har Euro 6e-standarden funnits sedan 1 september 2023. Denna föreskriver att nytypgodkända bilar ska uppfylla följande värden i vägprovet (RDE) , Verkliga utsläpp vid körning): Kväveoxider NO x 1,1 och PN (partikelantal) 1,34. Detta kommer då att gälla för första registreringar av nya bilar från 24/09/01.




 
 
 
Tillbaka
Topp