När köper Du elbil?

 
Batterier till bilar


Den kinesiska batterijätten CATL, som konkurrerar med svenska Northvolt men är lönsam, redovisar en nettovinst om 12,36 miljarder yuan (18,4 miljarder kronor) i det andra kvartalet – en årlig ökning med 13,4 procent.

Omsättningen landade på 87 miljarder yuan, motsvarande 130 miljarder kronor, vilket motsvarar en nedgång om 13,2 procent på årsbasis. Det var tredje kvartalet i rad med lägre intäkter.

Nettovinsten för halvåret uppgick till 22,9 miljarder yuan, drygt 34 miljarder kronor, vilket är en ökning på årsbasis om 11 procent.

Omsättningen för helåret kom in på 166,8 miljarder yuan (249 miljarder kronor), en nedgång om 12 procent på årsbasis.

Kostnader för forskning och utveckling minskade med 13 procent till 8,59 miljarder yuan, motsvarande 12,8 miljarder kronor.

Northvolt omsatte 1,36 miljarder kronor under 2023, en ökning från 1,14 miljarder år 2022, enligt de senaste räkenskaperna från den svenska batteri-startupen, som är årsredovisningen för 2023 från början av juli. Det motsvarar drygt en procent av CATL:s årsomsättning.

Nettoresultatet för Northvolt 2023 blev minus 12,5 miljarder kronor, en ökning från minus 3 miljarder kronor år 2022
.
 
Batterier till bilar


Den kinesiska batterijätten CATL, som konkurrerar med svenska Northvolt men är lönsam, redovisar en nettovinst om 12,36 miljarder yuan (18,4 miljarder kronor) i det andra kvartalet – en årlig ökning med 13,4 procent.

Omsättningen landade på 87 miljarder yuan, motsvarande 130 miljarder kronor, vilket motsvarar en nedgång om 13,2 procent på årsbasis. Det var tredje kvartalet i rad med lägre intäkter.

Nettovinsten för halvåret uppgick till 22,9 miljarder yuan, drygt 34 miljarder kronor, vilket är en ökning på årsbasis om 11 procent.

Omsättningen för helåret kom in på 166,8 miljarder yuan (249 miljarder kronor), en nedgång om 12 procent på årsbasis.

Kostnader för forskning och utveckling minskade med 13 procent till 8,59 miljarder yuan, motsvarande 12,8 miljarder kronor.

Northvolt omsatte 1,36 miljarder kronor under 2023, en ökning från 1,14 miljarder år 2022, enligt de senaste räkenskaperna från den svenska batteri-startupen, som är årsredovisningen för 2023 från början av juli. Det motsvarar drygt en procent av CATL:s årsomsättning.

Nettoresultatet för Northvolt 2023 blev minus 12,5 miljarder kronor, en ökning från minus 3 miljarder kronor år 2022
.
Tror fan det.. När CCP pumpar in pengar i CATL, vars enda mål är att slå ut alla andra möjliga konkurrenter. Och sedan ta över allt och alla.. Det är så våra "mainlandkineser" i CCP fungerar.. Lyd din nya herre, och gå ner på knä!
 
Tror fan det.. När CCP pumpar in pengar i CATL, vars enda mål är att slå ut alla andra möjliga konkurrenter. Och sedan ta över allt och alla.. Det är så våra "mainlandkineser" i CCP fungerar.. Lyd din nya herre, och gå ner på knä!
Ja det går att ta över världen och dominera marknaden utan att avlossa ett enda skott.

Olika vägar till målet.
 
Tror fan det.. När CCP pumpar in pengar i CATL, vars enda mål är att slå ut alla andra möjliga konkurrenter. Och sedan ta över allt och alla.. Det är så våra "mainlandkineser" i CCP fungerar.. Lyd din nya herre, och gå ner på knä!

Jo för Northvolt får ju inget statligt stöd alls, eller hur? :laugh: :laugh: :laugh:


”Skattebetalarna bär en stor del av risken bakom problemtyngda Northvolt.

Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”
 
Jo för Northvolt får ju inget statligt stöd alls, eller hur? :laugh: :laugh: :laugh:


”Skattebetalarna bär en stor del av risken bakom problemtyngda Northvolt.

Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”
Fyfan! För att elbilsnisse skall parkera vid pumpen för att gå in och köpa korv, säkert vegankorv dessutom :thumbsdown:
 
Vår första Toyota Prius sålde vi efter åtta år. Ett batteribyte skulle kosta ca 15.000 - 20.000 kr.
Toyota har alternativt en försäkring som täcker kostnaden. Vår nya Prius har nu fungerat felfritt i sju år. Köper man en elbil är det värre.

Man köper i själva verket ett batteri med tillbehör såsom ratt, hjul mm. Skall man sälja sin elbil får man räkna med att få ut värdet av ett nytt batteri och knappt det.

Europa leds av terrorister som tvingar oss att göra vansinniga val. Bland annat har von Ursula von der Leyens eget parti försökt få förslaget om ”klimatneutrala bilar” 2036 skrotat. Målet kommer dock att behållas, meddelade hon nyligen presskonferensen.
Denna video borde alla som går i elbils-tankar se detta:

.
För övrigt borde Ursula von der Leyen liksom Kartago förstöras. Återinför demokrati!
 
Vår första Toyota Prius sålde vi efter åtta år. Ett batteribyte skulle kosta ca 15.000 - 20.000 kr.
Toyota har alternativt en försäkring som täcker kostnaden. Vår nya Prius har nu fungerat felfritt i sju år. Köper man en elbil är det värre.

Man köper i själva verket ett batteri med tillbehör såsom ratt, hjul mm. Skall man sälja sin elbil får man räkna med att få ut värdet av ett nytt batteri och knappt det.

Europa leds av terrorister som tvingar oss att göra vansinniga val. Bland annat har von Ursula von der Leyens eget parti försökt få förslaget om ”klimatneutrala bilar” 2036 skrotat. Målet kommer dock att behållas, meddelade hon nyligen presskonferensen.
Denna video borde alla som går i elbils-tankar se detta:

.
För övrigt borde Ursula von der Leyen liksom Kartago förstöras. Återinför demokrati!
Men vi har demokrati. Vilka är terrorister?
 
Jo för Northvolt får ju inget statligt stöd alls, eller hur? :laugh: :laugh: :laugh:


”Skattebetalarna bär en stor del av risken bakom problemtyngda Northvolt.

Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”
Det märks att du inte har koll på hur Kina och CCP fungerar..
Sorry att vara elak, men det är värre än du tror..
 
Tog argumenten slut direkt eller var ”du är dum” allt du hade? ;)
Nej finns hur många argument som helst..

Som tex att i snitt betalar en Kinesisk biltillverkare 30% mindre för sina komponenter från samma underleverantör, också detta påhejat av CCP som inte bara subventioner biltillverkarna utan också till underleverantörer. Om söker på Google efter "Made in China 2025", så beskrivs det mycket bra hur CCP tänker ta över.
 
Nej finns hur många argument som helst..

Som tex att i snitt betalar en Kinesisk biltillverkare 30% mindre för sina komponenter från samma underleverantör, också detta påhejat av CCP som inte bara subventioner biltillverkarna utan också till underleverantörer. Om söker på Google efter "Made in China 2025", så beskrivs det mycket bra hur CCP tänker ta över.

Statliga stöd och subventioner till bilindustrin är betydligt mer komplext än så vilket konstaterats åtskilliga gånger och motiverats:


”The commission decided not to produce its own international comparison of assistance to the car industry. It said care should be taken when comparing arrangements across countries.

"In sum, given that the range of international assistance measures is so varied in character, timing and transparency, the Commission does not consider it possible or advisable to attempt an overall quantitative analysis of comparative assistance levels to the automotive industry across countries," it said.”
 
Senast ändrad:
Någon på forumet som kommer nappa?

Jag tror själv att 10.000 kr i skrotningspremie är alldeles för lågt. Hade krävts betydligt mer för att få någon större succé med det här initiativet.

Kina har precis infört den nya utsläppsnormen China 6B. Vi kan drabbas av EU-normen Euro 7 år 2025.
3,4 miljoner splitter nya kinesiska bensin- och dieselbilar kan behöva skrotas på grund av China 6B.
För att bli av med bilarna har man rabatterat dem med upp till 170.000 kr.
Skrotningspremien tror jag inte alls på. Den slanten man spara för att tvingas köpa en elbil förlorar man flera gånger om då begagnade elbilar har rasar i värde. Bra produkter säljer sig själva!
 
År 2024 ser ut att bli ett stålbad för elbilstillverkarna. Statistik från Mobility Sweden visar att försäljningen i Sverige sjönk i mars med 33 procent,
i Europa likaså med 11 procent enligt The European Automobile Manufacturers' Association, ACEA.
Detta trots att många tillverkare sänkt sina priser kraftigt.
Så kan det gå när folk tänker självständigt!
 
Är Subarus Solterra något att ha? Jag och frugan är nära ett köp men behöver expertis inom området elbilar.... Subaru är ju överlag slitstarka vargar (vi har en outback)
 
 
 
Tillbaka
Topp