När köper Du elbil?

Det är dyrare än det borde vara när elbörsens spotpris styr.
Ägare av elproduktion som vattenkraft i norra Sverige tjänar enormt på dessa överpriser mot verklig kostnad.

Vid många dagar det exakt samma höga elpris eller bara ören som skiljer.

Men elförbrukning är betydligt mer än i er klimatzon. Det dubbla under flera månader.
Drar elbilar dubbelt i Norrland ?

Drar elbilar dubbelt i Norrland ?
Kanske, normala batterier klarar inte kyla utan tappar effekt och ska dessutom värma kupen.
Skulle inte bli förvånad om det bara blir halva körsträckan vid minus 25.
Total el förbrukning för en normal villa är det dubbla också så årskostnaden svider även om det är något billigare.

Kanske, normala batterier klarar inte kyla utan tappar effekt och ska dessutom värma kupen.
Skulle inte bli förvånad om det bara blir halva körsträckan vid minus 25.
Total el förbrukning för en normal villa är det dubbla också så årskostnaden svider även om det är något billigare.

Tur man har en energiklass B-klassad villa i den varma södern då ! :cool:

Elbilsfantasterna säger att det inte existerar någon ”räckviddsångest”.
Då tycker jag att det är konstigt att det första som nämns när man presenterar en elbil är just räckvidden.
Ena min polare håller ju på att krevera och tittar ständigt på batteriprocenten och undrar om han kommer fram. På vintern får familjen sitta med dunjacka på i bilen och varsin isskrapa……. Det drar för mycket ström gormar han. Fi fan vilken räckviddsångest alltså

Det går tungt för kunderna som beställde en Volvo EX90 2022.
Uppskjutna leveranser och än har ingen bil skeppats till Europa.

Tre år är lång väntan.

"While diesel buses average 6-7 miles per gallon, the electric buses achieve 24 miles per gallon, making them over 3x more fuel-efficient.”
1f331.png

Stephen Seelye, Pellston Public Schools Superintendent (MI)
1f3a5.png
Learn more about their fleet transition to electric: https://ow.ly/7Yaf50TfP8L

Efter kört en hel del igår så är jag nöjd med min Volvo Diesel, och samma hemma nöjd med min Ford båda förbrukar mindre än hybdriden X-Trail jag hade.
Och slipper oroa mig för batteribyte

Nu kommer statsstödsfesten som väntat.

”Tysklands ekonomiminister Robert Habeck säger att det kan bli aktuellt med stödåtgärder till tysk bilindustri, i samband med ett besök på en elbilsfabrik i nordvästra Tyskland .

Uttalandet görs inför ett möte med de tyska biltillverkarnas toppchefer på måndag.”

Nu kommer statsstödsfesten som väntat.

”Tysklands ekonomiminister Robert Habeck säger att det kan bli aktuellt med stödåtgärder till tysk bilindustri, i samband med ett besök på en elbilsfabrik i nordvästra Tyskland .

Uttalandet görs inför ett möte med de tyska biltillverkarnas toppchefer på måndag.”
Inte oväntat, rena kinesiska metoder.

I Kina fixar man konkurrenskraften. Där skiter man i om någon inte längre har råd med fina skolan för ungarna:

Kinesiska företag har nog lättare än de europeiska med sina fackföreningar på många sätt.

Men motivet att sätta höga tullar på kinesiska EV för statliga stöd faller om nu Tyskland inför samma.

Kina är Tysklands viktigaste exportmarknad så det kan slå kraftigt tillbaka.

Men statliga stöd för fordon som svåra att sälja låter som omoderna metoder om det inte är ett valår.
Europas fordonsindustri har gjort felbedömningar av köparnas marknad.

Volkswagens märkliga affärer i Kina där man hämtat hälften av sina vinster på bilförsäjningar från 1998 till att man nu vill slippa konkurrens på den europeiska marknaden.

Tillbaka
Topp