När köper Du elbil?

Gissar att elbilar har någon slags inverterteknik men går oavsett åt mycket energi att hålla kylan i en bil i thailändsk klimat.

På en verkstad jag jobbade hade vi rullande landsväg. Kompisens farsa hade chippat sin Volvo V40 och undrade om vi kunde bänka den. Självklart svarade jag. Något märkligt hände när jag bänkade. Effekten hoppade 10-15hk. Tillslut kom jag på vad det var. Klimatanläggning var på. Det var AC kompressorn som slog av och på. Blev förvånad över hur mycket effekt den tog.
Ja, den tar en helv. massa skall jag säga

En compressor till AC kommer snabbt att äta upp den elen som normalt skulle gå till att driva bilen , Det kommer aldrig att funka, om du tänker på hur motorvarvet/tomgången på en diesel varierar då compressorn slår till och från , då förstår man hur mycket extra kraft som kommer att behövas för att kyla kupen, en diesel har ett enormt vridmoment , ändock påverkas den

Har också undrat hur en elbil i Thailand står sig vad det gäller A/C.
Slår kompressorn från/till fortfarande, är det inte steglöst sedan länge även i bilar?

/ SatanG

Slår kompressorn från/till fortfarande, är det inte steglöst sedan länge även i bilar?

/ SatanG
På bensin och diesel bilar slår kompressorn till och från precis som förr. Jag känner inte till att det skulle ha ändrats men har inte mekat med bilar på ett tag men tycker mig höra kompressorn på min Audi slå till och från. I elbilar har jag ingen aning men borde ju vara någon slags inverter i dom.

På bensin och diesel bilar slår kompressorn till och från precis som förr. Jag känner inte till att det skulle ha ändrats men har inte mekat med bilar på ett tag men tycker mig höra kompressorn på min Audi slå till och från. I elbilar har jag ingen aning men borde ju vara någon slags inverter i dom.

Självklart har du rätt, vet inte hur jag tänkte här.

/ SatanG

De är tryckstyrda och har ett bestämt arbetstryck som regleras via en tryckvakt , Köldmedia är 134a som vad jag vet är den som är godkänd och idag används i stort sett över hela klotet

/ SatanG
How does heat and AC work in EV?

The air-to-air heat pump can operate in both heating and cooling modes. In a heating mode, the warm air it produces is directly blown into the cabin, while in cooling mode it goes to a condenser, followed by a dehumidifier, expansion valve and evaporator.Jan 20, 2566 BE

För att ta ett exempel på svagheter med hybrider (åtminstone den jag har)
När det blir -19 eller kallare ute så går det inte att köra på batteri. Då hostar den klena motorn igång och det blir trevliga kallstarter då den aldrig hinner få upp någon arbetstemperatur. Den får inte ens upp temperaturen på en 5mils körning och är således obrukbar i kallare klimat egentligen.
Fungerar ok när det inte är för kallt och halverar räckvidden direkt det blir lite kallare. Man ska helst sitta med mössan på när man kör på vintern.

När det blir -19 eller kallare ute så går det inte att köra på batteri. Då hostar den klena motorn igång och det blir trevliga kallstarter då den aldrig hinner få upp någon arbetstemperatur. Den får inte ens upp temperaturen på en 5mils körning och är således obrukbar i kallare klimat egentligen.
Fungerar ok när det inte är för kallt och halverar räckvidden direkt det blir lite kallare. Man ska helst sitta med mössan på när man kör på vintern.
Hur fan blir det när det är-40?

How does heat and AC work in EV?

The air-to-air heat pump can operate in both heating and cooling modes. In a heating mode, the warm air it produces is directly blown into the cabin, while in cooling mode it goes to a condenser, followed by a dehumidifier, expansion valve and evaporator.Jan 20, 2566 BE
Ja som jag tänkte mig. Som en luft/luft värmepump man har i huset. Kan producera både värme och kyla.

Liknande i Thailand med körsträckan?
Ibland har man ju funderat på om en hybrid skulle funka i Thailand, har alltid varit skeptisk.
Två saker man inte vill ha i rusningstrafik vore ju diaree eller ett sinande batteri. Händer det samtidigt så kanske det blir så spännande så man pluggar in laddaren i tvåan :-)

/ SatanG

Liknande i Thailand med körsträckan?
Ibland har man ju funderat på om en hybrid skulle funka i Thailand, har alltid varit skeptisk.
Två saker man inte vill ha i rusningstrafik vore ju diaree eller ett sinande batteri. Händer det samtidigt så kanske det blir så spännande så man pluggar in laddaren i tvåan :-)

/ SatanG

Ingen aning om hur det är i Thailand. Batterier gillar varken värme eller kyla. Vad som är värst vet jag inte.

Gissar att elbilar har någon slags inverterteknik men går oavsett åt mycket energi att hålla kylan i en bil i thailändsk klimat.

På en verkstad jag jobbade hade vi rullande landsväg. Kompisens farsa hade chippat sin Volvo V40 och undrade om vi kunde bänka den. Självklart svarade jag. Något märkligt hände när jag bänkade. Effekten hoppade 10-15hk. Tillslut kom jag på vad det var. Klimatanläggning var på. Det var AC kompressorn som slog av och på. Blev förvånad över hur mycket effekt den tog.
Vår första bil på Teneriffa var en Berlingo. På den tiden kostade dieseln motsvarande ca 6 kr/L. Den var perfekt för oss då vi kunde plocka in mycket byggnadsmaterial baktill. Nackdelen var att luftkonditioneringen väsnades och den drog ner hastigheten i uppförsbackar.

Varför köper man en bil man inte liter på 100% kan inte vara klokt. Du din fru ska flytta rumpan åt nåt håll varför inte en bil som fungerar

Varför köper man en bil man inte liter på 100% kan inte vara klokt. Du din fru ska flytta rumpan åt nåt håll varför inte en bil som fungerar
Hon ville ha en liten och billig bil. Den fungerar, men det är inte något optimalt med eldrift.
Var i mitt inlägg gör du tolkningen att jag inte litar på min bil och att den inte fungerar?
Att du inte förstår innebörden av det vi skriver och gör dina egna tolkningar är dock inte förvånande.
Vettigare att din fru kanske skaffar ett körkort så kan du bogsera henne när Forden brakar ihop.
Ett annat alternativ är att din fru skickar dig på närmaste SFI-kurs så att du slipper göra bort dig.

Tillbaka
Topp