När köper Du elbil?

Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna

Varför är det 150 meter säkerhets avstånd när en elbil brinner för larmpersonalen, det är lite skillnad på en handgranat och en chinapuff

Säkrats med en reservdunk till elbilen!
Nu börjar "reservdunkar på hjul" dyka upp till elbilar.
"ZipCharge Go" kan ladda 32 km körsträcka på 30 minuter.
Priset lär hamna på mellan 13,500 och 27.000 kr.
Jag har en röd reservdunk som rymmer 5 liter bensin.
Det tar inte en minut att fylla nästan 100 km körsträcka med den.
Den dunken var inte dyr!

ZIP.jpg

Jag har inga problem att använda min mobiltelefon medan den laddas.
Således, om det fanns ett laddnings utttag i bakluckan där "ZipCharge Go" förvaras
(istället för "onödiga resväskor"), borde man kunna köra och ladda samtidigt.
Alternativet vore ett takräcke där man surrade fast sin laddare. Ha, ha!

takräcke.jpg

Dattra til kjerringen ville kjöpa EL bil . Ho har spart penger i over 8 år ,Og moren har spart en god slump penger i Banken , så hon vil hjelpa dotteren , Jeg har informert om alle bakdeler med el bil i Thailand , I regntiden skal du kjöre i Bangkok og Pattaya med 1 meter vann i gatene .Alt elektrisk kortslutter og det kan begynne og Brenne i bilen. Og svärt dyrt å reparere . Dattra fikk overta min bil ,en Mazda 2 som har godt prikkfritt i snart 9 år . Vi har hatt bilen i sammen heile tiden , Men nå har dattra bestemt seg og kjöper ein Mazda CX 30 og betaler kontant , Her tror jeg du får mye bil for pengene

th.jpg

Bifogat en man som sålt sin Tesla modell 3 av vad jag kan förstå och köpt en BMW dieselbil istället och berättar varför det blev så samtidigt som han mekkar lite.

För min del så är det inte aktuellt med en elbil i nuläget men det skulle kunna funka bra som en komplimenterande bil till min bensin bil för kortare resor som t.ex. 5-6 mil det ofta blir till närmaste staden tur och retur. Det skulle då bara bli en liten och inte tung elbil av något märke med service och möjlighet att bli reparerad i den lilla närmaste staden och det utesluter t.ex. samtliga Kina tillverkade som jag misstänker blir ett dåligt val långsiktigt. Men ingen elbil utan att det anses som säkert att t.ex. ladda bilen i ett garage! Gissar dock att om några år ytterligare så finns det batterier i nya elbilar som är mycket säkrare än de som används nu. Som det går mot så blir ju förbjudet att sälja bensin och dieselbilar inom EU fr.o.m. 2035. Men det kan ju bli som i Norge alternativt att drivmedlen blir så dyra att nästan alla inte har något val långt innan 2035 att skaffa en elbil. Vet inte hur det blir med Laddhybrider men eftersom det sitter en förbränningsmotor i dessa så blir väl troligen även dessa förbjudna att tillverka och sälja som nya från 2035 inom EU?

Det är väldigt sällan som jag behöver köra till Stockholm men jag brukar knappa in adressen dit jag skall i min Tomtom navigator som brukar hitta bra vägval. Men tyvärr så finns ingen funktion vad jag vet som undviker att man leds in i de ”förbjudna miljözonerna” men kanske det kommer i någon uppgradering som kommer regelbundet förhoppningsvis? Har navigationssystem inbyggt i min VW som jag uppdaterar varje år gratis men tyvärr så navigerar detta inte alls lika bra och kartorna är redan gamla när uppdateringarna kommer.

Bifogar en Aftonbladet låst Plus artikel

Köpa elbil nu eller vänta – experternas svar​

”Jag rekommenderar leasing”​

Sugen på en elbil men fundersam över om det är rätt läge att köpa?

Aftonbladet Plus har frågat tre experter om hur du ska tänka.

Här är deras svar.

Efter att elbilspriserna stigit flera år i rad började de plötsligt att falla i vintras. Först ut var Tesla som dumpade priserna med 150 000 och 110 000 för Model Y och Model 3. Efter det fortsatte det amerikanska bilmärket att sänka prislappen på ännu fler modeller samtidigt som andra tillverkare följde efter. Till exempel är MG4 i skrivande stund landets billigaste elbil med en frånkostnad på 329 000 kronor samtidigt som Ford sänkt priset på Mustang Mach-E med 150 000 kronor. Lägg därtill att flera bilhandlare nu kampanjar ut nya modeller av Volvo, Volkswagen och BMW och att kostnaden för månadleasingen sänkts kraftigt på flera håll.

Innebär det här att det är läge att slå till på en elbil eller lönar det sig att vänta på ytterligare prissänkningar?

Så här säger experterna.

Är det läge att köpa elbil nu?

– Man kan fråga sig om svenska konsumenten är sugen på att köpa elbil överhuvudtaget? Istället har vi blivit vana att betala månadsavgift för olika saker, inte minst vad gäller för vårt bilägande. Jag rekommenderar leasing. Det råder en stor osäkerhet när det gäller andrahandsvärdet på bilar just nu. Det kan inte ha varit kul att ha köpt en Tesla när de sänkte priset med 150 000 kronor, vilket innebär att priset föll kraftigt även på andrahandsmarknaden. Även om det kan vara dyrare att leasa en bil, om man tittar på månadskostnaden, kan det vara värt det. Flera handlare och märken erbjuder nu också fasta räntekostnader ifall du vill veta exakt hur mycket du ska betala för din bil per månad.

Vad händer med priserna framöver?

– Vi vet att det kommer ännu fler billigare elbilar på marknaden. Till exempel har Volkswagen flaggat för att de ska släppa en modell som de hoppas kunna få ned under 200 000 kronor. Men jag tycker inte att man ska stirra sig blind på inköpspriset utan istället titta på vad din bil kostar att äga per mil. En elbil kan ha oerhört låga milkostnader vilket är minst lika viktigt som inköpspriset. Fler borde också överväga att äga en mindre elbil, som är billigare att köra och köpa. Även om räckvidden kan vara något sämre på en sådan än i jämförelse med en större bil kör de flesta ändå bara några mil per dag, och då funkar en räckvidd under 30 mil gott och väl. Du behöver inte ha en elbil som du kan köra hela vägen till fjällen med. Ska du dit eller ut på någon annan längre resa kan du hyra en bil just då. Vi har en tradition av att vilja ha större bilar i Sverige, men det kan vara dags att tänka om.

Något mer som konsumenten ska tänka på vid köp av en elbil?

– Skaffa en elbil med värmepump, som innebär att du kan hålla värme i kupén utan att tappa räckvidd. Man kan tycka att det ska vara självklart att det ska finnas värmepumpar i alla elbilar, men det gör det inte alltid.

Mattias Bergman, vd, Mobility Sweden​

Mattias Bergman.
Mattias Bergman.

– Du behöver utgå från din plånbok, var du bor och vad du har för transportbehov när du väljer bil. Det är viktigt att du har möjlighet att ladda där du bor eller där du jobbar, och inte enbart vid snabbladdare längs vägen. Om du har det får du ner driftskostnaden och kan snabbare tjäna in den kostnad som skiljer en elbil från en fossildriven bil i inköp, där den förstnämnda är cirka 100 000 till 200 000 kronor dyrare. Sen behöver du titta på vad du har för transportbehov. En elbil kan innebära vissa begränsningar om det inte finns laddinfrastruktur på dina vanliga långresor eller om du behöver dra tungt. I de flesta fall är det helt rätt att köpa en elbil just nu, men det är inte rätt för alla.

– Den långsiktiga trenden är att priserna går ner. Det drivs av stordriftsfördelar. Batteriet utgör 30 till 50 procent av en elbils materialkostnad. Tidigare har vi sett brist på batterier, vilket påverkat priserna. Men i takt med ökad efterfrågan ökar produktionsvolymerna som i sin tur påverkar produktionskostnaderna och pris till kund. Ytterligare en faktor som spelar in är ökad konkurrens på marknaden, vilket driver en prispress. Sen är det alltid svårt att förutse priser då det finns flera faktorer som spelar in. Det kan till exempel handla om snabba politiska beslut som kommer att påverka positivt eller negativt eller andra externa faktorer som nu senast en pandemi och ett krig i vår närhet. Men på lång sikt går nog priserna ner.

Något mer som konsumenten ska tänka på vid köp av en elbil?

– Titta tidigt i din köpprocess på energiförbrukningen. Storleken på batteriet är inte viktigast. Det kan vara bra med ett stort batteri men fler bör kolla på hur mycket energi som går åt för att driva bilen, vilket gäller för alla drivlinor. Hur mycket din bil drar påverkar om du får en bra kalkyl eller inte.

Milos Kosijer, teknisk expert, MSverige​

Milos Kosijer.
Milos Kosijer.Foto: Carolina Byrmo

– Elbilar är fortfarande väldigt dyra, bland annat på grund av att bonusen försvann. Visst har Tesla sänkt priserna ganska mycket, men jag tycker inte att så många andra märken hakat på än. En del tillverkare antyder att de ska sänka priserna, men vi får se. När det gäller leasing så har du räntorna att tänka på, som är oerhört osäkra just nu. Går räntan upp ytterligare någon procent blir det väldigt kännbart. Jag tycker att man fortsatt ska vara lite försiktig med att köpa eller leasa elbil, och många är försiktiga idag då vi ser att försäljningen av elbilar varit sval senaste månaderna.

– Jättesvårt att säga någonting om. Det är så mycket som påverkar priserna, till exempel inflationen och hur den drabbar tillverkarna, priserna på reservdelar och produktionskostnader. Jag vågar inte säga så mycket mer än så. Det är en osäker framtid.

Något mer som konsumenten ska tänka på vid köp av en elbil

– Du behöver först och främst tänka igenom vad du har för möjligheter att ladda. Det råder fortfarande stor brist på laddmöjligheter i Sverige. Om du bor i en villa kan du själv skaffa dig en laddbox och då kan det vara värt att skaffa en elbil, likaså om du bor i en bostadsrättsförening som har laddstolpar. Men om du bor i en bostad utan laddmöjligheter kan det vara värre. Även om du har tillgång till laddare, så är det inte roligt om den är belägen för långt bort. Dessutom kan det vara dyrare att ladda på vissa parkeringsplatser än om du jämför med att ladda hemma i en egen laddbox. Vilka laddmöjligheter du har avgör om du ska överväga elbil eller inte.

Jag bytte precis elavtal till EON som också är Nätägaren och det kom i samband med detta lite erbjudanden som jag mest av nyfikenhet tittade lite närmare på.

Jag har ingen elbil och det blir inte aktuellt att skaffa någon sådan förrän t.ex. det sitter betydligt säkrare batterier i elbilarna än fallet är för tillfället.
Det är så krasst att för att byta till elbil så skall det också räknestycket gå ihop att det blir billigare totalkostnad att köra elbilen än min bensinbil.
Det innefattar samtliga kostnader som t.ex. försäkring, drivmedel, däckkostnad (tunga elbilar äter stora och dyra däck) service och reparationer skall också finnas i tillgängligt i närmaste staden. Till närmaste Tesla service har jag 30 mil… Något som det tyvärr visat sig för många elbilar är att andrahandsvärderna är låga men de kanske blir bättre i framtiden för en del märken. Kina Elbilar är jag dock extra skeptisk till att köpa. Just nu kan ju Leasing kanske vara att föredra på just elbilar…

Jag såg på t.ex. EON kampanjer om 3 oilka elbilsladdare de har och jag anser att ”Lastbalansering” är viktigt att lägga till.

Men priserna inklusive installeringen bygger på att man har kunnat utnyttja maximalt ROT-avdrag vilket jag inte kan så ringde och frågade vad t.ex. en GARO laddbox med lastbalansering kostar utan något ROT-avdrag och det var ”endast” ca 25000 kr. Hupp! Det var ju lite mer än ca 11000 kr med maximalt ROT-avdrag

Överstyrman ombord har elbil haft i 8 år och nöjd, 2ndre maskinisten från Alingsås som jobbar med oljedrivna motorer köpte en 5-150 lightning el pickup från USA special beställning till sverige då den inte säljs här.
Han säger helt jävla grym att köra och värd varenda extra krona att ta in.

Se upp om ni har en äldre dieselbil som inte är minst Euro 5 klassad med DPF (har Diesel Partikel Filter som kom från årsmodell 2011 eller 2012 och skall köra över Öresundsbron eller in i Köpenhamn. Det kan nämligen bli en dyr överraskning såg jag precis i bifogad artikel. Nya miljödirektiv trädde i kraft 1 oktober i Danmark.

Det är en del att tänka på tydligen. Följande är kanske Fake-News, då det är från Samhällsnytt (vilka visserligen har en ansvarig utgivare men det duger nog inte för IL ändå):

Höga servicekostnader för elbilar
Publicerad 2023-11-26

Varken oljebyte eller ny kamrem behövs, ändå är service för några år gamla elbilar allt annat än en billig historia och kostnaderna kan ligga på en bra bit över 10 000 kronor.
Då elbilarna lanserades var ett av säljargumenten att de skulle vara billigare att utföra service på. Avsaknaden av motorolja, luftfilter och oljefilter till trots kostar det ordentligt.
I ett test som Teknikens värld utfört med fyra år gamla elbilar och Carup uppmärksammar framgår att dessa många gånger kan vara dyrare att serva än bensinbilar.

Renault värst – Volvo billigast

Allra dyrast är service för Renault Megane E-tech som gör en ägare hela 51 193 kronor fattigare under en tioårsperiod. För att garantin ska gälla måste bilen servas varje år alternativt varje 1 500 mil och servicen efter fyra år kostar drygt 8 000 kronor.
För den näst dyraste elbilen, MG Marvel R som kostar knappt 50 000 kronor under samma period, går servicen efter fyra år på 11 178 kronor.
Lägst servicekostnad har Volvos elbilar. Där är servicen gratis under de första tre åren och kostar sedan 2 332 kronor vartannat år. Drygt 9 000 kronor blir kostnaden för tio års underhåll.

Tillbaka
Topp