När köper Du elbil?

 
Du tänker nog på "putt hål" ;) tjälskador är i större omfattning och har sitt ursprung i underbyggnaden o i vissa fall senare hur marken är dränerad. Dagens putt hål har uppstått i vägunderhållet och avsaknad av budget i den loop man skapat...
Det finns pengar att hämta från dem som väger extra mycket: "För bilar med förbränningsmotor är skatten beräknad utifrån koldioxidutsläpp. Elbilar har för närvarande en fordonsskatt på endast 360 kronor per år."
 
Det finns pengar att hämta från dem som väger extra mycket: "För bilar med förbränningsmotor är skatten beräknad utifrån koldioxidutsläpp. Elbilar har för närvarande en fordonsskatt på endast 360 kronor per år."
Jo, men nu mena jag ett större problem än avgift citament för byråkrati...alla vattentäckter o tillströmningsområden :rolleyes: . Än't bara Uppsala snart som måste köpa drick vatten på flaska....
 
Nu är det inte vägsalt tråden styr utan endast ett utspel av mig i all ilska då det pratas om dyra "kappslade" fordon med stor skärm bredvid handskfacket ;). Litar på besiktningsmannens samt taxi's noteringar vad som skett o inte skett...
 
Det finns pengar att hämta från dem som väger extra mycket: "För bilar med förbränningsmotor är skatten beräknad utifrån koldioxidutsläpp. Elbilar har för närvarande en fordonsskatt på endast 360 kronor per år."
Om och när det skulle vara procentuellt få s.k. fossil-drivna fordon att plocka skatter fordonsskatt ifrån (och bränslet oavsett om bensin, diesel eller s.k. förnybar HVO100 eller vad för bränsle som kommer) så kommer det ske förändringar för att plocka in "minst lika mycket i skatter på annat vis!"

Det är dock tacksamt att kunna kalla skatter för något med miljö...Men när det kommer till kritan så är det pengar in i skatt som är det viktigaste. Jag skulle kunna tänka mig om det så var 100% elbilar på vägar att det kunde bli något viktbaserat då en tung bil sliter mera på vägarna vilket också leder till större mängder av ohälsosamt vägdamm och partiklar från t.ex. asfalt och däckrester mm. Redan idag så är detta ett större problem på hårt trafikerade vägar i tätorter än från utsläpp från avgasrören. Detta är naturligtvis redan uppmärksammat och det blir allt svårare att få lov att köra bil i många större städer i Europa och parkeringsavgifterna i t.ex. vissa delar London även för elbilar har blivit närmast astronomiska för att sätta stopp för bilar. Inte bara dock för minska utsläpp och partiklar utan också för att göra det säkrare för människor som går eller cyklar mm.

Även om man gör ett fordon som ger noll utsläpp och drivs av vatten och inte berör vägen och inte har miljöfarliga batterier som behöver tas hand om i framtiden, så spelar det ingen roll i slutändan för skatterna skall komma in på det ena eller andra viset oavsett. Men man får inte glömma att ta in i kalkylen vad sjukvård kostar. Hur mycket skatter har t.ex. tobak dragit in om man ställer det mot kostnaderna för att inte prata om det som inte kan mätas i pengar som människors hälsa.
 
Om och när det skulle vara procentuellt få s.k. fossil-drivna fordon att plocka skatter fordonsskatt ifrån (och bränslet oavsett om bensin, diesel eller s.k. förnybar HVO100 eller vad för bränsle som kommer) så kommer det ske förändringar för att plocka in "minst lika mycket i skatter på annat vis!"

Det är dock tacksamt att kunna kalla skatter för något med miljö...Men när det kommer till kritan så är det pengar in i skatt som är det viktigaste. Jag skulle kunna tänka mig om det så var 100% elbilar på vägar att det kunde bli något viktbaserat då en tung bil sliter mera på vägarna vilket också leder till större mängder av ohälsosamt vägdamm och partiklar från t.ex. asfalt och däckrester mm. Redan idag så är detta ett större problem på hårt trafikerade vägar i tätorter än från utsläpp från avgasrören. Detta är naturligtvis redan uppmärksammat och det blir allt svårare att få lov att köra bil i många större städer i Europa och parkeringsavgifterna i t.ex. vissa delar London även för elbilar har blivit närmast astronomiska för att sätta stopp för bilar. Inte bara dock för minska utsläpp och partiklar utan också för att göra det säkrare för människor som går eller cyklar mm.

Även om man gör ett fordon som ger noll utsläpp och drivs av vatten och inte berör vägen och inte har miljöfarliga batterier som behöver tas hand om i framtiden, så spelar det ingen roll i slutändan för skatterna skall komma in på det ena eller andra viset oavsett. Men man får inte glömma att ta in i kalkylen vad sjukvård kostar. Hur mycket skatter har t.ex. tobak dragit in om man ställer det mot kostnaderna för att inte prata om det som inte kan mätas i pengar som människors hälsa.
I min ungdom hade vi en Statsminister som hette Torbjörn Fälldin. Jag läste i tidningen att Regeringen ville höja vägskatten, som då var 1.500 kr/år.
Jag tänkte då på de pensionärer som kanske bara använde bilen för att handla och då hade det varit bättre att lägga på 25 öre per liter på bensinskatten. Den som kör mycket sliter naturligtvis mer. Jag skrev ett brev till Statsministern.
Hör och häpna:
Jag fick ett brev undertecknat av Thorbjörn Fälldin.
Han tycket att jag hade rätt och man beslutade så den 19 januari 1977.
 
I min ungdom hade vi en Statsminister som hette Torbjörn Fälldin. Jag läste i tidningen att Regeringen ville höja vägskatten, som då var 1.500 kr/år.
Jag tänkte då på de pensionärer som kanske bara använde bilen för att handla och då hade det varit bättre att lägga på 25 öre per liter på bensinskatten. Den som kör mycket sliter naturligtvis mer. Jag skrev ett brev till Statsministern.
Hör och häpna:
Jag fick ett brev undertecknat av Thorbjörn Fälldin.
Han tycket att jag hade rätt och man beslutade så den 19 januari 1977.
Tack för att du höjde skatten på bensinen, stort tack.......
 
I min ungdom hade vi en Statsminister som hette Torbjörn Fälldin. Jag läste i tidningen att Regeringen ville höja vägskatten, som då var 1.500 kr/år.
Jag tänkte då på de pensionärer som kanske bara använde bilen för att handla och då hade det varit bättre att lägga på 25 öre per liter på bensinskatten. Den som kör mycket sliter naturligtvis mer. Jag skrev ett brev till Statsministern.
Hör och häpna:
Jag fick ett brev undertecknat av Thorbjörn Fälldin.
Han tycket att jag hade rätt och man beslutade så den 19 januari 1977.

Bra agerat om det nu stämmer. Självfallet borde skatten tas ut i förhållande till hur mycket något sliter på det gemensamma, så klockrent förslag och borde vara konstruerat så idag med.
 
Det finns pengar att hämta från dem som väger extra mycket: "För bilar med förbränningsmotor är skatten beräknad utifrån koldioxidutsläpp. Elbilar har för närvarande en fordonsskatt på endast 360 kronor per år."

Ja, snart kommer skatten att betalas per vikt då pengaströmmen sinar.
Sedan är vi tillbaka till att bensin är det vettigaste alternativet.
 
Nu när det börjar bli svårt med balansen är jag sugen på en sådan här:
1708491895744.png

Ett problem är dock att, vad jag vet, så går det inte att registrera eller försäkra dom i Thailand. Det får kanske bli en sådan här istället.
1708491992164.png

Fördelen med denna förutom att den inte ser lika gubbig ut som vanliga pensionärsmoppar är att den har Pedaler och klassas därför som en cykel som inte behöver registreras. För att inte tala om att ett flak öl ryms lätt i bagagekorgen bak.
 



Statestikk , er det mer branner i EL biler en i diesel og bensin biler ????

Fråga norrmännen som har ett bättre statistiskt underlag.
I Sverige så brukar det ju brinna bilar i diverse utsatta områden. En klar majoritet är gamla bilar och således blir det fort missvisande statistik.
 
Vad går en helförsäkring lös på, typ en medel hybrid vs Tessla med driv kol på alla hjulen? Eller är det vagnskade garantin som ställ tariffen för de olika modellerna....
 
 
 
Tillbaka
Topp