När köper Du elbil?

 
Vet inte om alla som kallas för årsmodell 2026 kommer vara EURO 7 klassade? Men vad det gäller om man skulle välja ”att köpa” en elbil så blir det bättre garantier för batterierna från tillverkarna på EURO 7 klassade elbilar.



Utsläppsreglerna Euro 7 är nu beslutade.​

AV MIKAEL MESCH · 2024-04-16


Den 13 april godkändes de nya utsläppsreglerna Euro7 i europaparlamentet. Reglerna skall träda i kraft 2026 och gälla för personbilar, lastbilar och bussar.
Diskussionerna har gått höga kring beslutet, många av de mer konservativa (läs tyska ) partierna i parlamentet har varit rädda för, att för hårt ställda utsläppskrav när det gäller personbilar skulle göra bilarna dyrare och därmed skulle inte lika många bilar kunna säljas. Andra har menat att vi kommer missa målen om vi inte stramar åt utsläppen även för personbilar när det gäller växthus gaser.
Miljörörelsen ser detta nya regelverk som urvattnat men gläds ändå åt att det blir markanta skärpning för tunga lastbilar och bussar samt att man även skärper kraven kring andra faktorer som också påverkar miljön.

En nyhet är att biltillverkarna måste garantera att batterierna i bilarna måste har kvar 72% av sin kapacitet efter 8 år och 16 000 mil.

Vidare skall även det tillåtna däckslitaget regleras (gränsvärdena är inte satta än). Däck som överskrider de tillåtna gränsvärdena för däckslitage kommer inte att säljas inom EU. De flesta större däcktillverkare är medvetna om detta och håller ta fram däck med mindre slitage.
Tyvärr visar undersökningar från bland annat Umeå Universitet att elbilar pga. av sin förmåga att accelerera och sin högre vikt att slitaget på vägar och däck är högre för denna typ av bilar. På 1 000 mil kan uppåt 1 kg mikropartiklar slitas loss och bara i EU så hamnar 500 000 ton mikropartiklar hamna i marken och i vattendrag, vilket till slut hamnar på våra tallrikar.
 
Men bl.a. VW satsar på en framtid för förbränningsmotorer.

 
Fordonsskatten kommer att öka för nya ladd-hybrider då WLTP normerna kommer att ändras. Vad jag förstår så måste ladd-hybriden tillverkas och hinna registreras senast 31 december i år för att man skall få den nuvarande låga årliga skatten på 360 kr. Hur mycket den årliga nya skatten för ladd-hybrider efter WLTP förändringen gällande från 2025 beror på vad ladd-hybriden har fått för uppmätt bränsleförbrukning enligt den förändrade WLTP normen för just ladd-hybrider.

 
Stannade på PTT EV station och köpte en glass.
Antalet elbilar ökar stadigt, tom en som har elektrisk Volvo i Villagen.

20240618_143229.jpg
 
Stannade på PTT EV station och köpte en glass.
Antalet elbilar ökar stadigt, tom en som har elektrisk Volvo i Villagen.

20240618_143229.jpg

Känns som antalet elbilar i Thailand fullkomligt exploderar. Synd dock att solcellsinstallationer haltar p.g.a bristande juridik/regler för installation i hemmen. Senast i december 2023 fattade regeringen beslut som mer eller mindre la locket på för solcellssatsningar i hemmet inom överskådlig framtid. Riktigt dåligt eftersom tillgången på sol är så stor !
 
Inte alla storsatsningar som blir som det är tänkt. Här har man uppenbarligen stora problem.

-------------------------

BMW har dragit tillbaka mångmiljardorder från Northvolt​


Chockbeskeden kring den svenska batteritillverkaren Northvolt avlöser varandra. Nu har tyska BMW, en av Northvolts nyckelkunder, dragit tillbaka en order värd 2 miljarder euro, motsvarande cirka 22 miljarder kronor, från Northvolt.
Uppdaterad:
20 juni 2024, 19:03
2673760-2206292230.png

Det tyska affärsmagasinet Manager Magazin var först med att rapportera om BMW:s tillbakadragna order. Enligt källor till tidningen handlar det om produktionsförseningarna och att BMW varit missnöjda med kvaliteten på batterierna som var tänkta att användas i bilmodeller som i4 och iX, skriver Bloomberg. Enligt Manager Magazin informerade Northvolt investerare om den förlorade ordern i slutet av maj.

Northvolts tidsplan för tillverkningen i Skellefteåfabriken har skjutits fram flera gånger och i nuläget ligger bolaget två år efter sitt ursprungliga tidsschema.
BMW är elfte största ägare i Northvolt och jämte bolag som Scania, Porsche och Volkswagen en av Northvolts nyckelkunder. Nu är det i stället koreanska Samsung SDI som fyller BMW:s behov av battericeller. Samtidigt pågår ett arbete med att ersätta nuvarande elbilsmodeller med nästa generation som kommer att kräva en ny typ av batterier.

”Som vi har meddelat gemensamt så har Northvolt och BMW tillsammans beslutat att fokusera Northvolts aktiviteter på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller för BMW. BMW har uttryckt ett starkt fortsatt intresse i att etablera en högpresterande, cirkulär och hållbar battericellsproducent i Europa”, skriver Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt i ett mejl till Di.
Men beskedet om den tillbakadragna ordern från BMW är ytterligare ett i raden av dråpslag för det problemtyngda bolaget. Ordern, som BMW lade i juli 2020, skulle ha tillverkats i Northvolts fabrik i Skellefteå. Matti Kataja på Northvolt tonar dock ned effekterna för Skellefteåfabriken.

VD PETER CARLSSON PLÅGAS AV FÖRSENINGAR​

Mellan jul och nyår 2021 tillverkades den första battericellen i Northvolts fabrik i Skellefteå. Målen var då att nå full produktion i anläggningen under 2023.
Under ett besök i Luleå i september 2022 berättade Northvolts grundare Peter Carlsson att det skulle dröja till 2024. Efter ett mycket tufft i 2023 har batteritillverkaren tvingats revidera den planen en gång till. Nu är den officiella planen att fabriken i Skellefteå ska producera för fullt under 2025, men enligt vad Di erfar är det osäkert om den prognosen infrias.
”Den berörda ordern motsvarar mindre än fem procent av nuvarande orderstock och kan vid behov gå till andra kunder eller till våra batterisystem, så expansionen fortsätter som planerat”, skriver han.

Som Di tidigare rapporterat har Northvolts produktionsproblem bland annat försenat lastbilsjätten Scanias gröna omställning med mer än ett år.
Vid Scaniaägaren Tratons rapport för det tredje kvartalet i fjol valde vd Christian Levin att skylla Scanias nästintill obefintliga leveranser av batterielektriska lastbilar på Northvolt, något som ansågs ytterst anmärkningsvärt, enligt vad flera tunga aktörer i det svenska näringslivet då uppgav för Di.
Northvolt har ännu inte offentliggjort sitt bokslut för 2023 men fjolårets nio första månader summerade till en förlust på nästan 11 miljarder kronor och vd:n för Skellefteåfabriken Mark Duchesne beskrev det fjärde kvartalet som ”det värsta kvartalet i min karriär”, i en intervju med Di.

Tidigare i veckan avslöjade Di att Northvolt åter behöver ett kapitaltillskott och förbereder en nyemission för att finansiera bolagets expansionsplaner, vilket också bekräftades av bolaget. Så sent som i januari tog Northvolt in 5 miljarder dollar, omkring 52 miljarder kronor, i projektfinansiering och i augusti i fjol restes 12 miljarder kronor via en konvertibel.
Men trots kapitaltillskotten tycks expansionsplanerna inte gå som bolaget tänkt. På onsdagen kunde Di rapportera att Northvolt överger sina planer på att öppna en fabrik i Borlänge och kommer att sälja marken i Kvarnsveden som man fick köpa till ett rabatterat pris. Fabriken hade tidigare en planerad produktionsstart i slutet av 2024 och skulle generera 1.000 jobb till lokalsamhället.
 
Inte alla storsatsningar som blir som det är tänkt. Här har man uppenbarligen stora problem.

-------------------------

BMW har dragit tillbaka mångmiljardorder från Northvolt​


Chockbeskeden kring den svenska batteritillverkaren Northvolt avlöser varandra. Nu har tyska BMW, en av Northvolts nyckelkunder, dragit tillbaka en order värd 2 miljarder euro, motsvarande cirka 22 miljarder kronor, från Northvolt.
Uppdaterad:
20 juni 2024, 19:03
2673760-2206292230.png

Det tyska affärsmagasinet Manager Magazin var först med att rapportera om BMW:s tillbakadragna order. Enligt källor till tidningen handlar det om produktionsförseningarna och att BMW varit missnöjda med kvaliteten på batterierna som var tänkta att användas i bilmodeller som i4 och iX, skriver Bloomberg. Enligt Manager Magazin informerade Northvolt investerare om den förlorade ordern i slutet av maj.

Northvolts tidsplan för tillverkningen i Skellefteåfabriken har skjutits fram flera gånger och i nuläget ligger bolaget två år efter sitt ursprungliga tidsschema.
BMW är elfte största ägare i Northvolt och jämte bolag som Scania, Porsche och Volkswagen en av Northvolts nyckelkunder. Nu är det i stället koreanska Samsung SDI som fyller BMW:s behov av battericeller. Samtidigt pågår ett arbete med att ersätta nuvarande elbilsmodeller med nästa generation som kommer att kräva en ny typ av batterier.

”Som vi har meddelat gemensamt så har Northvolt och BMW tillsammans beslutat att fokusera Northvolts aktiviteter på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller för BMW. BMW har uttryckt ett starkt fortsatt intresse i att etablera en högpresterande, cirkulär och hållbar battericellsproducent i Europa”, skriver Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt i ett mejl till Di.
Men beskedet om den tillbakadragna ordern från BMW är ytterligare ett i raden av dråpslag för det problemtyngda bolaget. Ordern, som BMW lade i juli 2020, skulle ha tillverkats i Northvolts fabrik i Skellefteå. Matti Kataja på Northvolt tonar dock ned effekterna för Skellefteåfabriken.

VD PETER CARLSSON PLÅGAS AV FÖRSENINGAR​

Mellan jul och nyår 2021 tillverkades den första battericellen i Northvolts fabrik i Skellefteå. Målen var då att nå full produktion i anläggningen under 2023.
Under ett besök i Luleå i september 2022 berättade Northvolts grundare Peter Carlsson att det skulle dröja till 2024. Efter ett mycket tufft i 2023 har batteritillverkaren tvingats revidera den planen en gång till. Nu är den officiella planen att fabriken i Skellefteå ska producera för fullt under 2025, men enligt vad Di erfar är det osäkert om den prognosen infrias.
”Den berörda ordern motsvarar mindre än fem procent av nuvarande orderstock och kan vid behov gå till andra kunder eller till våra batterisystem, så expansionen fortsätter som planerat”, skriver han.

Som Di tidigare rapporterat har Northvolts produktionsproblem bland annat försenat lastbilsjätten Scanias gröna omställning med mer än ett år.
Vid Scaniaägaren Tratons rapport för det tredje kvartalet i fjol valde vd Christian Levin att skylla Scanias nästintill obefintliga leveranser av batterielektriska lastbilar på Northvolt, något som ansågs ytterst anmärkningsvärt, enligt vad flera tunga aktörer i det svenska näringslivet då uppgav för Di.
Northvolt har ännu inte offentliggjort sitt bokslut för 2023 men fjolårets nio första månader summerade till en förlust på nästan 11 miljarder kronor och vd:n för Skellefteåfabriken Mark Duchesne beskrev det fjärde kvartalet som ”det värsta kvartalet i min karriär”, i en intervju med Di.

Tidigare i veckan avslöjade Di att Northvolt åter behöver ett kapitaltillskott och förbereder en nyemission för att finansiera bolagets expansionsplaner, vilket också bekräftades av bolaget. Så sent som i januari tog Northvolt in 5 miljarder dollar, omkring 52 miljarder kronor, i projektfinansiering och i augusti i fjol restes 12 miljarder kronor via en konvertibel.
Men trots kapitaltillskotten tycks expansionsplanerna inte gå som bolaget tänkt. På onsdagen kunde Di rapportera att Northvolt överger sina planer på att öppna en fabrik i Borlänge och kommer att sälja marken i Kvarnsveden som man fick köpa till ett rabatterat pris. Fabriken hade tidigare en planerad produktionsstart i slutet av 2024 och skulle generera 1.000 jobb till lokalsamhället.

Det verkar onekligen gå rätt fort i helt fel riktning för det här bolaget.

Att vi i ett litet land i norra Europa skulle kunna konkurrera internationellt inom en så pass tuff och konkurrensutsatt bransch som batterier kändes rätt naivt redan från start.

Verkligheten håller nog på att komma ikapp och det blir skattebetalarna som blir sittande med notan i slutändan.
 
Att vi i ett litet land i norra Europa skulle kunna konkurrera internationellt inom en så pass tuff och konkurrensutsatt bransch som batterier kändes rätt naivt redan från start.
Ibland kan det ju fungera, om man är tidigt ute och har någon unik fördel. Serverhallarna blev ju populära med ett kallare klimat och skattebetalarna som bjuder på det mesta.

Men varför en batteritillverkare i Norrland skulle ha några unika fördelar har jag inte klart för mig - var det skattebetalarna som skulle stå för infrastrukturen, arbetarbostäder och subventionerad vindkraftsel eller .... ?

Om vi (eller skänker bort det till utländska gruvbolag) gräver sönder vår natur efter de där jordartsmetallerna som behövs så finns det naturligtvis en viss logik i att även tillverka batterierna här. :unsure:
 
 
 
Tillbaka
Topp