När köper Du elbil?

 
Efter alla dessa "EL"bilar som har producerats, så har jag hittat saker som gör dem värdelösa.

1. De blir plötsligt "bredare" än alla andra fordon.
2. Deras "El-paket" verkar göra dem 10 km/t långsammare än given skylt hastighet på vägen.
3. Sen verkar en given regel i trafiken (Höger regeln!), verkar plötsligt försvunnit ur huvudet på framförande "idiot" av fordon.
4. Vi! Har även dessa korkskallar som är ägare till "Tesla bilar" tillverkade av Elon(F)usk's företag, de är totala "Ignoranter" av trafikregler och tror de gör"Världen renare".

Säger bara en sak!
Den dagen dessa "El bilar" ska skrotas miljövänligt! Är ett jobb för allas Greta Thunberg...

Screenshot_20241126-180020~2.png


(Pissa gärna i fickan, men ta mig f---n inte i min!)

@JBK.Ltd.
 
Detta låter som om det skulle kunna få stora konsekvenser:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/miljontals-äldre-dieselbilar-hotade-kan-förbjudas-inom-eu/ar-AA1uMWWA

”Dieselbilar sågs länge som det självklara valet för den som ville köpa en miljövänlig bil i Europa, men efter Volkswagens utsläppsskandal år 2015 kom detta att ändras snabbt.

Nu hotar ett rättsfall i EU-domstolen att förbjuda miljontals äldre dieselbilar, rapporterar den tyska bilägarorganisationen ADAC.”
 
Dattra til Kjerringen min ser etter ny bil , det blir ikke EL bil . Nå fikk hon ett tilbud på Peogot 408 GT til 1799.000 baht Ho får prove den i 10 dager for ho bestemme seg . Er det noen som har kjenskap til den bilen ???

peugeot_408_price_banner_2024-copy.jpg
Bilen er bygd i Malaisia og har 7 års garanti med 3 år fabrikkgaranti . Dattra har spart i mange år for bilen , og så solgte ho gamebilen Mazda 2 som var 8 år gammel og godt over 150.000 km og fikk 200,000 baht for den . Når dattra bruker bilen i jobben , får ho bra betalt for Km .Så det blir noen bath av det også . Bilen betaler ho halvparten når ho får litt hjelp av moren , Jeg har sakt betal den kontant , jeg kan hjelpe litt , Jeg er så gammel og får ikke pengene med meg i graven , så jeg kan bruke litt av dei .
 
Helt sjukt hur detta pajasprojekt egentligen skötts och kontrollerats.


”Konkursförvaltaren uppskattade direkt efter konkursansökan skulderna i bolaget till 2-3 miljarder kronor, men konkursbouppteckningen visar alltså att skulderna bara till leverantörerna är dubbelt så stora.”


 
Helt sjukt hur detta pajasprojekt egentligen skötts och kontrollerats.


”Konkursförvaltaren uppskattade direkt efter konkursansökan skulderna i bolaget till 2-3 miljarder kronor, men konkursbouppteckningen visar alltså att skulderna bara till leverantörerna är dubbelt så stora.”


Ja inte roligt men de företag som tror dom ska tälja guld och sen levererar saker fast dom inte fått betalt
Hur tänker dom, förstår inte och fortsätter leverera Huva
 
Ja inte roligt men de företag som tror dom ska tälja guld och sen levererar saker fast dom inte fått betalt
Hur tänker dom, förstår inte och fortsätter leverera Huva

Nej, visst, håller med.

Tänker mest på statens och skattebetalarnas involvering i den här sörjan och det enorma slöseriet med offentliga medel. Politiker och hästhandlare som lekt med andras pengar. :thumbsdown:
 
Nej, visst, håller med.

Tänker mest på statens och skattebetalarnas involvering i den här sörjan och det enorma slöseriet med offentliga medel. Politiker och hästhandlare som lekt med andras pengar. :thumbsdown:
Så har det varit mycke av tyvärr vissa tror och hoppas att detta projekt ska ge arbetskraft och intäkter
till kommunen men det blir inte ofta så tyvärr
 
Låter rätt klent med encylindrigt för bilar, men visst, kanske något för mopeder och lätta MC?

”Den nya mini-motorn levererar 16 hästkrafter och 30 Nm i vridmoment, samtidigt som den väger ynka 10 kg.”
Den går givetvis att bygga större.
Mer cylindrar och mer cc.
Det är en intressant ny teknik utan vevaxel

100kg motor med 160hk.. och uppåt.
 
Detta är på G vare sig det är elbilar eller inte

Detta är ett system som fanns hos SAAB i Trollhättan för över 20 år sedan.

Körde en saab med systemet inbyggt tidigt 00 tal och fasen vad man fick trycka på gaspedalen för att försöka komma över lagstadgad hastighet.
 
Är elbilar miljövänliga? :rolleyes:

Detta lär vara skrivet av Leif Östling.:thumbsup:
-------------------------------------------------------
Batterier skapar inte elektricitet, utan lagrar istället elektricitet som produceras på annat håll, särskilt genom kol, uran, naturliga kraftverk eller dieseldrivna generatorer.
Så påståendet att en elbil är ett fordon med nollutsläpp stämmer inte alls, eftersom elen som produceras kommer från kraftverk och många av dem förbränner kol eller gas.
Därför idag 40%? av elbilar på vägarna är kolbaserade.
Men det är inte allt.
Den som brinner för elbilar och en grön revolution borde titta närmare på batterier, men också på vindkraftverk och solpaneler.
Ett typiskt elbilsbatteri väger 450 kg, ungefär lika stor som en resväska. Den innehåller 11 kg litium, 27 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg kobolt, 90 kg koppar och 180 kg aluminium, stål och plast. Det finns mer än 6 000 individuella litiumjonceller inuti.
För att tillverka varje BEV-batteri måste du bearbeta 11 000 kg salt för litium, 15 000 kg malm för kobolt, 2 270 kg harts för nickel och 11 000 kg kopparmalm.
Totalt måste du ta bort 225 000 kg jord för ett batteri.

Det största problemet med solsystem är kemikalierna som används för att omvandla silikatet till gruset som används för panelerna.
För att producera tillräckligt med rent kisel måste det behandlas med saltsyra, svavelsyra, fluorid, trikloretan och aceton.
Dessutom behövs gallium, arsenid, koppar-indium-galliumdiselenid och kadmiumtellurid, som också är mycket giftiga.
Silikondamm utgör en fara för arbetarna och plattorna kan inte återvinnas.

Vindkraftverk är inte plus-ultra vad gäller kostnad och miljöförstöring.
Varje väderkvarn väger 1 688 ton (motsvarande vikten av 23 hus) och innehåller 1 300 ton betong, 295 ton stål, 48 ton järn, 24 ton glasfiber och de svåråtkomliga sällsynta jordartsmetallerna Neodymium, Praseodymium och Dysprosium.
Var och en av de tre bladen väger 40 000 kg och har en livslängd på 15 till 20 år, varefter de måste bytas ut. Vi kan inte återvinna använda rotorblad.
Visst kan dessa teknologier ha sin plats, men vi måste se bortom myten om sändningsfrihet. ”Going Green” kan låta som ett utopiskt ideal, men om du tittar på de dolda och inbäddade kostnaderna på ett realistiskt och opartiskt sätt, kommer du att upptäcka att ”Going Green” idag skadar jordens miljö mer än det verkar.
Jag är inte emot gruvdrift, elfordon, vind- eller solenergi. Men verkligheten är inte så idyllisk.
 
J
Är elbilar miljövänliga? :rolleyes:

Detta lär vara skrivet av Leif Östling.:thumbsup:
-------------------------------------------------------
Batterier skapar inte elektricitet, utan lagrar istället elektricitet som produceras på annat håll, särskilt genom kol, uran, naturliga kraftverk eller dieseldrivna generatorer.
Så påståendet att en elbil är ett fordon med nollutsläpp stämmer inte alls, eftersom elen som produceras kommer från kraftverk och många av dem förbränner kol eller gas.
Därför idag 40%? av elbilar på vägarna är kolbaserade.
Men det är inte allt.
Den som brinner för elbilar och en grön revolution borde titta närmare på batterier, men också på vindkraftverk och solpaneler.
Ett typiskt elbilsbatteri väger 450 kg, ungefär lika stor som en resväska. Den innehåller 11 kg litium, 27 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg kobolt, 90 kg koppar och 180 kg aluminium, stål och plast. Det finns mer än 6 000 individuella litiumjonceller inuti.
För att tillverka varje BEV-batteri måste du bearbeta 11 000 kg salt för litium, 15 000 kg malm för kobolt, 2 270 kg harts för nickel och 11 000 kg kopparmalm.
Totalt måste du ta bort 225 000 kg jord för ett batteri.

Det största problemet med solsystem är kemikalierna som används för att omvandla silikatet till gruset som används för panelerna.
För att producera tillräckligt med rent kisel måste det behandlas med saltsyra, svavelsyra, fluorid, trikloretan och aceton.
Dessutom behövs gallium, arsenid, koppar-indium-galliumdiselenid och kadmiumtellurid, som också är mycket giftiga.
Silikondamm utgör en fara för arbetarna och plattorna kan inte återvinnas.

Vindkraftverk är inte plus-ultra vad gäller kostnad och miljöförstöring.
Varje väderkvarn väger 1 688 ton (motsvarande vikten av 23 hus) och innehåller 1 300 ton betong, 295 ton stål, 48 ton järn, 24 ton glasfiber och de svåråtkomliga sällsynta jordartsmetallerna Neodymium, Praseodymium och Dysprosium.
Var och en av de tre bladen väger 40 000 kg och har en livslängd på 15 till 20 år, varefter de måste bytas ut. Vi kan inte återvinna använda rotorblad.
Visst kan dessa teknologier ha sin plats, men vi måste se bortom myten om sändningsfrihet. ”Going Green” kan låta som ett utopiskt ideal, men om du tittar på de dolda och inbäddade kostnaderna på ett realistiskt och opartiskt sätt, kommer du att upptäcka att ”Going Green” idag skadar jordens miljö mer än det verkar.
Jag är inte emot gruvdrift, elfordon, vind- eller solenergi. Men verkligheten är inte så idyllisk.
Va fan får jag för pengarna.......
 
Är elbilar miljövänliga? :rolleyes:

Detta lär vara skrivet av Leif Östling.:thumbsup:
-------------------------------------------------------
Batterier skapar inte elektricitet, utan lagrar istället elektricitet som produceras på annat håll, särskilt genom kol, uran, naturliga kraftverk eller dieseldrivna generatorer.
Så påståendet att en elbil är ett fordon med nollutsläpp stämmer inte alls, eftersom elen som produceras kommer från kraftverk och många av dem förbränner kol eller gas.
Därför idag 40%? av elbilar på vägarna är kolbaserade.
Men det är inte allt.
Den som brinner för elbilar och en grön revolution borde titta närmare på batterier, men också på vindkraftverk och solpaneler.
Ett typiskt elbilsbatteri väger 450 kg, ungefär lika stor som en resväska. Den innehåller 11 kg litium, 27 kg nickel, 20 kg mangan, 14 kg kobolt, 90 kg koppar och 180 kg aluminium, stål och plast. Det finns mer än 6 000 individuella litiumjonceller inuti.
För att tillverka varje BEV-batteri måste du bearbeta 11 000 kg salt för litium, 15 000 kg malm för kobolt, 2 270 kg harts för nickel och 11 000 kg kopparmalm.
Totalt måste du ta bort 225 000 kg jord för ett batteri.

Det största problemet med solsystem är kemikalierna som används för att omvandla silikatet till gruset som används för panelerna.
För att producera tillräckligt med rent kisel måste det behandlas med saltsyra, svavelsyra, fluorid, trikloretan och aceton.
Dessutom behövs gallium, arsenid, koppar-indium-galliumdiselenid och kadmiumtellurid, som också är mycket giftiga.
Silikondamm utgör en fara för arbetarna och plattorna kan inte återvinnas.

Vindkraftverk är inte plus-ultra vad gäller kostnad och miljöförstöring.
Varje väderkvarn väger 1 688 ton (motsvarande vikten av 23 hus) och innehåller 1 300 ton betong, 295 ton stål, 48 ton järn, 24 ton glasfiber och de svåråtkomliga sällsynta jordartsmetallerna Neodymium, Praseodymium och Dysprosium.
Var och en av de tre bladen väger 40 000 kg och har en livslängd på 15 till 20 år, varefter de måste bytas ut. Vi kan inte återvinna använda rotorblad.
Visst kan dessa teknologier ha sin plats, men vi måste se bortom myten om sändningsfrihet. ”Going Green” kan låta som ett utopiskt ideal, men om du tittar på de dolda och inbäddade kostnaderna på ett realistiskt och opartiskt sätt, kommer du att upptäcka att ”Going Green” idag skadar jordens miljö mer än det verkar.
Jag är inte emot gruvdrift, elfordon, vind- eller solenergi. Men verkligheten är inte så idyllisk.
Ja ingenting är gratis varken i pengar eller miljö
 
 
 
Tillbaka
Topp