När köper Du elbil?

Även japanska bilmärken har problem. Nissan och Mazda har annonserat ett samarbete troligen syftande till att de två bilmärkena slås ihop och man tror att även Mitsubishi kommer gå in där

Toyota, Subaru och Suzuki har tätt samarbete redan och delar flera bilmodeller

Allt för att möta elbilstillverkarna BYD och MG

Även japanska bilmärken har problem. Nissan och Mazda har annonserat ett samarbete troligen syftande till att de två bilmärkena slås ihop och man tror att även Mitsubishi kommer gå in där

Nissan har varit konkursmässiga rätt länge.
Naturligt att slås ihop för försäljningsorganisation och återförsäljare är viktigt att behålla.

1734576884370.jpeg

Nissan och Honda menar du, Nissan rusade på börsen igår efter beskedet, detta har varit pågång ett tag pga gått knackigt för Nissan.

Verkar inte helt enkelt med eldriven lastbil i Europa än.

”Majoriteten av laddningarna skedde vid stationer som var avsedda för personbilar. Något som ibland krävde kreativa lösningar som att koppla av trailern och ibland att köra mot färdriktningen. Men det rådde ingen brist på snabbladdare, konstaterar Niklas.

– Det svåraste under resan var att komma åt laddstationerna som var byggda för personbilar. Jag lyckades inte hitta någon laddstation byggd för ellastbilar. Jag fick till exempel veva av trailern 36 gången. Jag har även fått vara kreativ och lägga ut klossar för att komma över refuger eller varit tvungen att köra mot enkelriktat ett par gånger, berättar Niklas.”

Verkar inte helt enkelt med eldriven lastbil i Europa än.

”Majoriteten av laddningarna skedde vid stationer som var avsedda för personbilar. Något som ibland krävde kreativa lösningar som att koppla av trailern och ibland att köra mot färdriktningen. Men det rådde ingen brist på snabbladdare, konstaterar Niklas.

– Det svåraste under resan var att komma åt laddstationerna som var byggda för personbilar. Jag lyckades inte hitta någon laddstation byggd för ellastbilar. Jag fick till exempel veva av trailern 36 gången. Jag har även fått vara kreativ och lägga ut klossar för att komma över refuger eller varit tvungen att köra mot enkelriktat ett par gånger, berättar Niklas.”

El- drift långa sträckor är inte upptilldato vettiga.

På min firma Bylund & Kokk AB, så håller vi på med att gå över till "el"drift, än så länge har vi en lastbil som körs på HVO100( Dinosaurie fri soppa) men när vi kör kranen på bilen så kan bilen vara avstängd och kranen kan köras med batteridrift.
Vi håller också på att testa våra nya "bud"bilar med eldrift, i slutändan är det pengar som styr.
Inköp av fordon och hur mycket kan man få tillbaka i inkomster och utgifter.

@JBK.Ltd.
(Personligen ingen "EL-bil" på min gård!)

VW kickar 35.000. Det lär komma mera negativa nyheter från Tyskland. Sett att Mercedes också är på gång.

35 000 jobb försvinner från Volkswagen i Tyskland. Efter tuffa förhandlingar har VW och IG Metall träffat en uppgörelse på fredagskvällen.

Efter dagar av långa förhandlingar enades Volkswagen och IG Metall om ett stort besparingspaket för biljätten. 35 000 jobb försvinner fram till 2030. Två fabriker kommer dessutom att läggas ner. Den totala besparingen ligger på 150 miljarder euro. Överenskommelsen får ses som en seger för facket då ledningen både ville sänka löner och lägga ner fabriker.”

Intressant svenskt test av elbilar i svenska förhållanden.

Lite underligt att de snackar engelska, men antar väl att de vill ha en större publik utöver bara svenskar för produktionen.

Elbilsförsäljningen i Europa steg ca 1% på årsbasis i november, men det spretar ordentligt mellan olika länder.

Noterar att i det går ner i de stora, etablerade bilbyggarländerna inom EU som Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien medan det ökar i exvis Storbritannien och Norge utanför EU samt i Nederländerna och Danmark inom EU.

Ja det stämmer, Honda var det nog

Alla dessa går det dåligt för i Sverige såg jag också. Mitsubishi riktigt dåligt

1735302114456.jpeg

Honda, Nissan, and Mitsubishi are officially teaming up under a single holding company to tackle global competition. This partnership, announced in a joint statement by Honda and Nissan, positions the trio to become the world’s third-largest automaker.

The merger, set to finalize by August 2026, builds on recent collaborations between Honda and Nissan, including joint efforts in zero-emission and autonomous driving technologies.

The partnership’s impact on Mitsubishi and customer experience remains unclear, with Honda’s Toshihiro Mibe emphasizing that discussions are still in early stages.

However, Nissan’s CEO Makoto Uchida expressed confidence in the alliance’s potential to deliver innovative products. Whether this merger is enough to compete with EV leaders like Tesla and BYD remains to be seen.

1735302114456.jpeg

Honda, Nissan, and Mitsubishi are officially teaming up under a single holding company to tackle global competition. This partnership, announced in a joint statement by Honda and Nissan, positions the trio to become the world’s third-largest automaker.

The merger, set to finalize by August 2026, builds on recent collaborations between Honda and Nissan, including joint efforts in zero-emission and autonomous driving technologies.

The partnership’s impact on Mitsubishi and customer experience remains unclear, with Honda’s Toshihiro Mibe emphasizing that discussions are still in early stages.

However, Nissan’s CEO Makoto Uchida expressed confidence in the alliance’s potential to deliver innovative products. Whether this merger is enough to compete with EV leaders like Tesla and BYD remains to be seen.

Tror det här blir som Stellantis. Stora bara utifrån antal sålda fossilbilar och knappast starka synergier på något annat än just det.

Ser man till rent market cap, syns bara Honda på kartan över vad marknaden värderar.

Jag skulle inte köpa en av dagens elbilar med tanke på den tekniken som sannolikt kommer inom ett par år som gör att du laddar effektivare, snabbare och till bättre energiutbyte.
Den nya tekniken kommer dessutom göra att behovet av diverse jordartsmetaller kommer att minska drastiskt.
Vad skall du med Elbil till överhuvudtaget ? Den brummar inte , den luktar inte bensin, den är bara rent för djäkligt tråkig för en motorintresserad ;)

Vad skall du med Elbil till överhuvudtaget ? Den brummar inte , den luktar inte bensin, den är bara rent för djäkligt tråkig för en motorintresserad ;)

Största problemet med el bil är inte att den inte brummar och luktar.
De flesta elbilar känns väldigt plastiga.
Tesla är ett bra exempel. Dom har bra batterier och bra motorer. Men själva bilbyggandet borde dom lägga på hyllan.

Det hade varit vettigare om dom var batteri och motorproducenter till andra.

En elbil som jag tycker är häftig i design ser man många av i Laos.

iCAR 3T verkar den heta där.

Den modellen skulle sälja bra på många marknader.

Screenshot_20241228_140043_Chrome.jpg
Screenshot_20241228_140057_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp