Nord och Sydkorea kommer att bli ett

Hejsan har någon glömt Kina ,bra för dom att ha Nord Korea som ett skydd .buffertson till Syd Korea ja så tänker jag

Och jag har inte heller glömt att Kina har tröttnat på en diktator som håller på och hotar sina grannländer och med detta även direkt och indirekt hotar Kina, det talas om militär styrka, var finns den styrkan om N-korea skulle attackera något grannland, det blir nog den svagaste militären när världsamfundet i stort går samman och svarar på attacken. Det finns annat som är närmare krig och elände.

Har bestämt för mig att jag skrivit tidigare, när F-land attackeras, nu har enligt nyheterna Frankrikes President Herr Macaroni uttalat sig och sagt att om det kan bevisas att Syrien har använt kemiska vapen så kommer vi att svara på detta, Herr Macaroni, även dom elaka små terroristerna har en del folk som är läskunniga, kanske dom tänker som så när dom läst ditt uttalande, hmm, jaså, han vill attackera oss, kanske vi ska slå till först...

Jag har lite samma känsla som du.
Tror att rocketmannen söker en vettig lösning för det hela även om det innebär att han får fly men blir inte halshuggen.
Tyskland har redan nämnts och vem trodde att det skulle hända där.
Eller glasnost som bara rullade på när det begav sig.
Kan mycket riktigt bli som Ubon skriver att det blir ett land.
Det blir inte lätt men är det folkets vilja vem kan stoppa det.

Kan mycket riktigt bli som Ubon skriver att det blir ett land.

Lugn, det kommer att bli så....N och S blir ett...

Ett kapitalist land och ett kommunist land ihop,,,,,hmmmm,,,njae?Ett som föder sitt folk och ett som döder sitt folk!

Hej

Tror också att Korea kommer att återförenas, det är väl närmast ofrånkomligt, frågan är bara när och hur långt fram i tiden det ligger.

Mvh isan lover

Sverige och Finland var samma land i 600 år fram till 1809 då Ryssarna tog över till 1917.. Förra året firade Finland 100 år som fri nation.. Kanske vi inte blir samma land igen inom överskådlig tid men om nationalstaterna (så som vi känner dem) får bestå kommer vi säkerligen någon gång i framtiden bli samma land igen.. Varför skulle detta sluta
Finns säkerligen hur mycket fel som helst i videon men i stora drag stämmer det...

Hej

Ser man på, det börjar röra på sig i förhållandet mellan Nord Korea och Syd Korea, avspänning länderna emellan diskuteras liksom avveckling av kärnvapenprogrammet, t.o.m en återförening verkar helt plötsligt inte helt omöjlig.

Mvh isan lover

Hej

Ser man på, det börjar röra på sig i förhållandet mellan Nord Korea och Syd Korea, avspänning länderna emellan diskuteras liksom avveckling av kärnvapenprogrammet, t.o.m en återförening verkar helt plötsligt inte helt omöjlig.

Mvh isan lover
Jag skulle vilja se handling innan jag tror på det. Nu ökar ju Kina budget till militären med 8% från hög till ännu högre ... så upprustningen kommer ju inte direkt av sig!

Jag skulle vilja se handling innan jag tror på det. Nu ökar ju Kina budget till militären med 8% från hög till ännu högre ... så upprustningen kommer ju inte direkt av sig!
Jo, låter ju alldeles för bra för att man riktigt skall tro på något i den vägen. Vart skall jättebäbisen ta vägen, amnesti i ett samanslaget Korea? Skall han bli inrikes eller kanske utrikesminister? Vem skall stå för alla kostnader som detta kommer att medföra, hur skall ett kuvat folk kunna fungera i ett sammanslaget Korea? Ja hur många frågor som helst, går ju inte bara inlämma miljoner nordkoreaner direkt i en marknadsekonomi.

Ja spännande dagar är att se fram emot.

Öst och västtyskland är ju en fis i rymnden jämfört med detta.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Självklart vill man se handling innan man kan säga något med säkerhet, men själv har jag aldrig hört så här positiva tongångar någonsin tidigare, tycker att det ser mycket lovande ut.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Jo, låter ju alldeles för bra för att man riktigt skall tro på något i den vägen. Vart skall jättebäbisen ta vägen, amnesti i ett samanslaget Korea? Skall han bli inrikes eller kanske utrikesminister? Vem skall stå för alla kostnader som detta kommer att medföra, hur skall ett kuvat folk kunna fungera i ett sammanslaget Korea? Ja hur många frågor som helst, går ju inte bara inlämma miljoner nordkoreaner direkt i en marknadsekonomi.

Ja spännande dagar är att se fram emot.

Öst och västtyskland är ju en fis i rymnden jämfört med detta.

Hej

Själv ser jag stora likheter med just Öst och Västtyskland, ingen trodde väl att dessa skulle återförenas heller men det gick ganska smidigt trots att den ena sidan hade utsatts för långvarig indoktrinering, isolering och låg långt efter det andra landet o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Själv ser jag stora likheter med just Öst och Västtyskland, ingen trodde väl att dessa skulle återförenas heller men det gick ganska smidigt trots att den ena sidan hade utsatts för långvarig indoktrinering, isolering och låg långt efter det andra landet o.s.v.

Mvh isan lover
Vah?????? Menar du att kommunisterna inte var bra för Öst Tyskland???:xmas_smiley::D:p:):angel:

Hej

Mvh isan lover

Nja, här har vi asiater att göra med är en väldigt stor skillnad tror jag kulturellt och mentalt, den aspekten får man inte glömma i sammanhanget och att dra likheter med Öst-Västtyskland kan nog vara svårare än man tror men visst vore ju fantastiskt om det som till synes sker kunde bli verklighet, inte minst för folket i Nord.

Att Väst och Öst enades berodde ju mer på Perestrojkan i gamla Sovjet och Gorbatjov än något eget tilltag, så jo då när perestrojkan kom var det ju bara en tidsfråga innan alla gamla sovjetlydstater skulle falla, var ju ingen överraskning. hade inte perestrojkan kommit hade vi fortfarande haft Väst och Öst antagligen.

Här handlar det ju också om många miljoner fler än i Östtyskland. Men vi får se, alla lever vi på hoppet. Dock är väl supermakterna inte så förtjusta innerst inne, mister de ju en viktig del att kunna skylla på och ett ben i världens maktbalans rycks undan, för sen kan man ju inte skylla på Nordkorea i upprustningssyfte, får man hittat andra små fattiga nationer man kan ge sig på.

Nja, här har vi asiater att göra med är en väldigt stor skillnad tror jag kulturellt och mentalt, den aspekten får man inte glömma i sammanhanget och att dra likheter med Öst-Västtyskland kan nog vara svårare än man tror men visst vore ju fantastiskt om det som till synes sker kunde bli verklighet, inte minst för folket i Nord.

Att Väst och Öst enades berodde ju mer på Perestrojkan i gamla Sovjet och Gorbatjov än något eget tilltag, så jo då när perestrojkan kom var det ju bara en tidsfråga innan alla gamla sovjetlydstater skulle falla, var ju ingen överraskning. hade inte perestrojkan kommit hade vi fortfarande haft Väst och Öst antagligen.

Här handlar det ju också om många miljoner fler än i Östtyskland. Men vi får se, alla lever vi på hoppet. Dock är väl supermakterna inte så förtjusta innerst inne, mister de ju en viktig del att kunna skylla på och ett ben i världens maktbalans rycks undan, för sen kan man ju inte skylla på Nordkorea i upprustningssyfte, får man hittat andra små fattiga nationer man kan ge sig på.

Hej

Jag tror inte att dagens samtal om avspänning och nedrustning ät något ”eget tilltag” heller, det är nog andra som påverkar här också, olika kultur vet jag inte heller om man kan säga när det gäller Nord och Sydkorea, det är ju egentligen samma land, folk och kultur som har blivit skilda åt genom stormakternas kalla krig.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror inte att dagens samtal om avspänning och nedrustning ät något ”eget tilltag” heller, det är nog andra som påverkar här också, olika kultur vet jag inte heller om man kan säga när det gäller Nord och Sydkorea, det är ju egentligen samma land, folk och kultur som har blivit skilda åt genom stormakternas kalla krig.

Mvh isan lover

Nu avsåg jag inte Nord och Sydkorea när det gäller kultur och mentalitet, utan givetvis Väst-Östtyskland och Norkorea!

Jag ser mer Nord Koreas ändrade attityd som ett taktiskt spel..

Kina har dragit åt tumskruvarna på Nord Korea. Delvis beroende på påtryckningar utifrån (USA, EU) men även för att de är genuint oroade över Nord Koreas kärnvapenutveckling. Nord Koreas kärnvapen är inte bara ett hot mot USA de är även ett hot mot Kina.

USA har hotat med krig och gör allt för att bli av med Nord Koreas ledning.

Får inte Nord Korea tillgång till en "fri" gräns med Kina har diktaturen svårt att behålla makten i Nord Korea..

Nord Korea kan inte få hjälp från västvärlden. Nord Korea får inte hjälp från Kina.

Varken USA eller Kina kan storskaligt attackera Nord Korea då riskerna är för stora. Även andra försök att avlägsna Nord Koreas ledningen är förenade med stora risker.

Hur skall Nord Korea försöka förbättra sin situation?

Jag kan bara se en lösning för ledningen i Nord Korea. Man börjar flirta med Syd Korea mer och mer och knyter tätare och tätare band tills Kina ser sig tvingad att börja släppa på ovan sagda tumskruvar

Det finns inte en chans i världen att Kina accepterar ett demokratiskt enat Korea som gränsar till Kina..

Jag ser mer Nord Koreas ändrade attityd som ett taktiskt spel..

Kina har dragit åt tumskruvarna på Nord Korea. Delvis beroende på påtryckningar utifrån (USA, EU) men även för att de är genuint oroade över Nord Koreas kärnvapenutveckling. Nord Koreas kärnvapen är inte bara ett hot mot USA de är även ett hot mot Kina.

USA har hotat med krig och gör allt för att bli av med Nord Koreas ledning.

Får inte Nord Korea tillgång till en "fri" gräns med Kina har diktaturen svårt att behålla makten i Nord Korea..

Nord Korea kan inte få hjälp från västvärlden. Nord Korea får inte hjälp från Kina.

Varken USA eller Kina kan storskaligt attackera Nord Korea då riskerna är för stora. Även andra försök att avlägsna Nord Koreas ledningen är förenade med stora risker.

Hur skall Nord Korea försöka förbättra sin situation?

Jag kan bara se en lösning för ledningen i Nord Korea. Man börjar flirta med Syd Korea mer och mer och knyter tätare och tätare band tills Kina ser sig tvingad att börja släppa på ovan sagda tumskruvar

Det finns inte en chans i världen att Kina accepterar ett demokratiskt enat Korea som gränsar till Kina..

Precis, utvecklingen i denna sak är ytterst avhängig stormakternas intressen, inte Nordkorea.

Stormakter och andra västmakter skapar monster som Nordkorea, för att sedan få omvärlden att tro de vill bli av med dem.

Historien upprepas var gång.

Tillbaka
Topp