Nord och Sydkorea kommer att bli ett

 
Jag ser mer Nord Koreas ändrade attityd som ett taktiskt spel..

Kina har dragit åt tumskruvarna på Nord Korea. Delvis beroende på påtryckningar utifrån (USA, EU) men även för att de är genuint oroade över Nord Koreas kärnvapenutveckling. Nord Koreas kärnvapen är inte bara ett hot mot USA de är även ett hot mot Kina.

USA har hotat med krig och gör allt för att bli av med Nord Koreas ledning.



Får inte Nord Korea tillgång till en "fri" gräns med Kina har diktaturen svårt att behålla makten i Nord Korea..

Nord Korea kan inte få hjälp från västvärlden. Nord Korea får inte hjälp från Kina.

Varken USA eller Kina kan storskaligt attackera Nord Korea då riskerna är för stora. Även andra försök att avlägsna Nord Koreas ledningen är förenade med stora risker.



Hur skall Nord Korea försöka förbättra sin situation?

Jag kan bara se en lösning för ledningen i Nord Korea. Man börjar flirta med Syd Korea mer och mer och knyter tätare och tätare band tills Kina ser sig tvingad att börja släppa på ovan sagda tumskruvar

Det finns inte en chans i världen att Kina accepterar ett demokratiskt enat Korea som gränsar till Kina..

Hej

Så kan det ju vara, men när två som träter börjar tala med varandra vet man aldrig riktigt hur det slutar, chansen till en positiv utveckling ökar ju faktiskt, men vägen till fred och ett enat Korea är nog inte helt enkel.

Mvh isan lover
 
Jag ser mer Nord Koreas ändrade attityd som ett taktiskt spel..

Kina har dragit åt tumskruvarna på Nord Korea. Delvis beroende på påtryckningar utifrån (USA, EU) men även för att de är genuint oroade över Nord Koreas kärnvapenutveckling. Nord Koreas kärnvapen är inte bara ett hot mot USA de är även ett hot mot Kina.

USA har hotat med krig och gör allt för att bli av med Nord Koreas ledning.



Får inte Nord Korea tillgång till en "fri" gräns med Kina har diktaturen svårt att behålla makten i Nord Korea..

Nord Korea kan inte få hjälp från västvärlden. Nord Korea får inte hjälp från Kina.

Varken USA eller Kina kan storskaligt attackera Nord Korea då riskerna är för stora. Även andra försök att avlägsna Nord Koreas ledningen är förenade med stora risker.



Hur skall Nord Korea försöka förbättra sin situation?

Jag kan bara se en lösning för ledningen i Nord Korea. Man börjar flirta med Syd Korea mer och mer och knyter tätare och tätare band tills Kina ser sig tvingad att börja släppa på ovan sagda tumskruvar

Det finns inte en chans i världen att Kina accepterar ett demokratiskt enat Korea som gränsar till Kina..
Tror som dig ... kommer bli en lång väg annars ...
 
På nyårsafton millennieskiftet var det väl Kinas president Jiang Zemin som myntade "This millennium is Asia" och det håller jag inte för otroligt!
Det är inte otroligt, snarare tvärtom. Kinas ekonomi är stark och jag är övertygad om att dom kan ställa till med mycket oreda i finansvärlden om dom bestämmer sig för det. Och västvärlden har nog inte mycket att sätta emot om det sker.

Titta bara på varvsindustrin som går på högvarv när varven i Europa får rikta in sig på reparationer. Jag har ju själv hämtat hem ett fartyg från Shanghaiområdet.
 
Det är inte otroligt, snarare tvärtom. Kinas ekonomi är stark och jag är övertygad om att dom kan ställa till med mycket oreda i finansvärlden om dom bestämmer sig för det. Och västvärlden har nog inte mycket att sätta emot om det sker.

Titta bara på varvsindustrin som går på högvarv när varven i Europa får rikta in sig på reparationer. Jag har ju själv hämtat hem ett fartyg från Shanghaiområdet.
Afrikas naturrikedomar har dom ju redan säkrat och byggt upp egna järnvägar där, som länderna sen får amortera med råvaror.
Dom vill ju även investera med järnväg i hela SOA och stå som långivare åt länderna i området.
Nu bygger dom väl en väg till Europa, den nya Sidenvägen och kommer få mer kontroll.

Inflytandet i Asean länderna är mycket stort både ekonomiskt, kulturellt och befolkningsmässigt.
Thailand har ju mer än 10% kineser som kanske står för 80-90% av ekonomin och även kineser dominerar den politiska makten oavsett regim.
Ett gott förhandlingsläge om Kina vill expandera.

Många länder har stora lån från Kina, mest kanske USA.
 
Det är inte otroligt, snarare tvärtom. Kinas ekonomi är stark och jag är övertygad om att dom kan ställa till med mycket oreda i finansvärlden om dom bestämmer sig för det. Och västvärlden har nog inte mycket att sätta emot om det sker.

Titta bara på varvsindustrin som går på högvarv när varven i Europa får rikta in sig på reparationer. Jag har ju själv hämtat hem ett fartyg från Shanghaiområdet.
Hoppsan, har du missat Meyer Turku varvet i Åbo som bygger världens största kryssningsfartyg? :rolleyes:
 
Afrikas naturrikedomar har dom ju redan säkrat och byggt upp egna järnvägar där, som länderna sen får amortera med råvaror.
Dom vill ju även investera med järnväg i hela SOA och stå som långivare åt länderna i området.
Nu bygger dom väl en väg till Europa, den nya Sidenvägen och kommer få mer kontroll.

Inflytandet i Asean länderna är mycket stort både ekonomiskt, kulturellt och befolkningsmässigt.
Thailand har ju mer än 10% kineser som kanske står för 80-90% av ekonomin och även kineser dominerar den politiska makten oavsett regim.
Ett gott förhandlingsläge om Kina vill expandera.

Många länder har stora lån från Kina, mest kanske USA.

Hej

Det är väl snart bara Thailändarna som tror att det är deras land, allt av värde ägs och kontrolleras redan av Kineser.

Mvh isan lover
 
Nog kommer Syd- och Nordkorea att återförenas en dag men det kommer nog majoriteten av TS medlemmar aldrig att få uppleva; det ligger fortfarande flera decennier bort. Visst ska man se de senaste veckornas händelser som något positivt, då risken för krig i en nära framtid har undanröjts, men det har bara gjort ett återförenande än mer avlägset.

Ett återförenande kan bara ske om Nordkorea kollapsar, vilket det hade gjort vid ett krig, eller om tillräckligt många och viktiga spelare vill se en återförening; just nu finns det ingen som vill se ett enat Korea (om det inte är 100% på deras villkor). Syd- och Nordkoreas ledare samt Sydkoreas befolkning vill självklart inte ha en återförening. USA, Kina, Ryssland och Japan vill absolut inte se en återförening och jag kan inte se att EU eller någon annan viktig spelare heller kan se någon fördel. Den enda aktör som skulle tjäna på en återförening är Nordkoreas folk men de flesta av dem har nog bara en ytterst vag uppfattning om hur Sydkorea och resten av världen ser ut så det är tveksamt om ens de är särskilt intresserade.

Det som händer nu beror till absolut största delen på Kina. Emperor Xi har tröttnat på Lille Kim och vill visa världen att det är något positivt att han nu upphöjts till Emperor. Till vis del beror det också på att Sydkoreas President Moon till stor del blev vald på att förbättra relationerna med Nord. Lille Kim räknar nog kallt med att han kan kamma in miljarders miljarder från Moon bara genom att låtsas att vara snäll. Xi vinner, Lille Kim vinner och Moon vinner; till och med USAs CEO, Trumpy Boy, kommer säga att han vunnit vilket givetvis ett par miljoner Rednecks i Indiana och Alabama kommer tro på; även om de trodde att Nord Korea gränsade i norr till Sydafrika.
 
Det skall nog bli en förening, beundrar Trump på ett sätt, han sätter press som i gen före honom har gjort. Obama var ju riktigt mesig men nu kan det hända något. Bravo.
 
 
 
Tillbaka
Topp