Om ni vill bli rika

I ditt fall så blir mitt svar till dig följande...

Det hjälper inte hur mycket du än flyr eller flyttar. Du kan inte fly från dig själv.

Nu har jag inte bott i Thailand några längre stunder, men de ställen jag har bott på hade jag inga problem med. Kanske jag är ovanligt anpassningsbar?
Du säger ju det själv, du har inte bott några längre stunder här, du har alltså rätt dålig koll på hur det kan gå till.

Bättre fly än illa fäkta tycker jag och vill gärna se till att ha en utväg ifall det oförutsedda inträffar, har många vänner och bekanta som djupt ångrar att dom missade den grejen, bättre att lära av andras misstag än att upprepa dom.
Men mitt tips till dig är att köp en bar eller två här, du verkar ju ha det där som alla andra saknar, eller är det än så länge bara nybörjar tur? Vem vet, den kanske håller i sig så kör på.

Finns en del gubbar här som kommer få ett uppvaknande dom inte tänkt sig, hur gick detta till nu då....

Har kollat på Avanza sparkalkylator nu har jag ett nytt mål framför mig, när jag har 300 miljoner baht skall jag gå i pension ;)

Och om ingen vill köpa då vilket inte är ovanligt i Thailand, vad är det värt då?

Köpa hus i Sverige är en helt annan grej, i Sverige är det underutbud av bostäder, i Thailand ett stort överutbud plus det faktum att Thai själva ogärna köper ett beg hus. Därav säljs det rätt bra med nya hus men beg marknaden är nåt helt annat.
Läget är ju alltid viktigt men i Thailand extremt viktigt, vad gör du om grannen skaffar 10st små skällande hundar?
Du kan inte längre sova på nätterna och grannen skiter i dig och givetvis vill ingen köpa ditt hus med en sådan granne.
I Sverige finns regler som sätter stopp för sånt men glöm att du som falang kan få grannen att göra sig av med sina små älsklingar. Bara ett ex, kan hända massor som får dig att vilja flytta.
Vad är huset värt då?

Hus i Sverige och hus i Thailand är inte riktigt samma sak om en säger..
Är man smart, har råd och vill ha så lite problem som möjligt så hyr man.
I fugans by löser dom det smidigt , lägger ut gift till varandras hundar som stör ,, färdigt , riktiga svin när det gäller djur dessa Thaiare

Du säger ju det själv, du har inte bott några längre stunder här, du har alltså rätt dålig koll på hur det kan gå till.

Bättre fly än illa fäkta tycker jag och vill gärna se till att ha en utväg ifall det oförutsedda inträffar, har många vänner och bekanta som djupt ångrar att dom missade den grejen, bättre att lära av andras misstag än att upprepa dom.
Men mitt tips till dig är att köp en bar eller två här, du verkar ju ha det där som alla andra saknar, eller är det än så länge bara nybörjar tur? Vem vet, den kanske håller i sig så kör på.

Finns en del gubbar här som kommer få ett uppvaknande dom inte tänkt sig, hur gick detta till nu då....

Nja, jag känner mig själv och skulle varesig passa som någon barägare och någon större lust har jag inte heller att vara en sådan.

Nu känner även jag en hel del folk som är permanent bosatta i Thailand utan att ha några problem som du nämner. Kanske dom har kostat på sig när dom köpte huset och har således ett bra område.
Det är lite som i Sverige. Tror hus säljs billigt i Rosengård.

Känner också några som har problem med jobbig hyresvärd i Thailand.
Det går alltid att flytta om man hyr, men hur stort nöje är det i det... om man inte tillhör gruppen romer...eh...förlåt mitt icke PK ord. Jag menade icke stationär människa.

Nja, jag känner mig själv och skulle varesig passa som någon barägare och någon större lust har jag inte heller att vara en sådan.

Nu känner även jag en hel del folk som är permanent bosatta i Thailand utan att ha några problem som du nämner. Kanske dom har kostat på sig när dom köpte huset och har således ett bra område.
Det är lite som i Sverige. Tror hus säljs billigt i Rosengård.

Känner också några som har problem med jobbig hyresvärd i Thailand.
Det går alltid att flytta om man hyr, men hur stort nöje är det i det... om man inte tillhör gruppen romer...eh...förlåt mitt icke PK ord. Jag menade icke stationär människa.
Att flytta när man inte längre vill bo kvar är ju ett mycket stort nöje, ibland vill man ju flytta av andra orsaker än vantrivsel.
Hur kul är det då att sitta på ett hus som visar sig skitsvårt att sälja?

Har ett par min över så bjuder på några rader till.

Det finns ju oändligt många anledningar till att man kan vilja flytta så förstår verkligen inte er som blundar för hur trög beg marknaden på bostäder är i stora delar av Thailand, varför skaffa sig framtida problem när det är så otroligt enkelt att hyra här.

Jag hyr ju ett hus med 3 sovrum, har bott där i drygt 4 år och trivs kanonbra.
Men häromveckan fick jag klart för mig att 2 av sovrummen (dom jag normalt inte använder som just sovrum) är otjänliga som sovrum. Grannhuset byggde för nåt år sen ett stort Thaikök, dvs ute bara under tak, det ligger precis vid deras mur/tomtgräns som är typ 1.5m från mitt hus. Har inte tänkt så mycket på det innan, mitt sovrum är ju på andra sidan, men mina vänner som sov över fick ett abrubt uppvaknande strax efter 5, då sitter tydligen hela familjen som är rätt stor i Thaiköket och käkar frukost innan skola å jobb å tjattrar för det vilda så helt omöjligt att sova efter 5 i 2 av mina sovrum.

Ponera nu att jag hade haft familj när grannen byggde Thaikök eller att jag skulle bli med familj nu. Vilka i min familj ska få nöjet att bli väckta vid 5 snåret varje morgon? Lägg till detta att jag själv är kvällsmänniska och gärna sitter uppe och kollar film sent och absolut inte vill ha folk springandes runt i mitt hus tidigt på morgonen. Så dom som har sovrummen mot grannen skulle alltså bli väckta vid 5 men tvingas ligga kvar i bingen för att inte väcka mig. Skulle ju funka sådär bra eller hur?

Jag bor i en av dom finaste villagesen här bara 2km från centrum på den populäraste Soien, bla därför jag trivs så bra, läget är kanon. Men det finns 7-8 hus här som varit till salu i många år, några sen långt innan jag flyttade hit.
Har en granne på gatan nedanför som försökt sälja sitt hus i 3 år nu men inte lyckats, dom erbjöd mig det för 3
milj under begärt pris....
Vad är deras hus värt?

Jag är så jäkla glad över att jag har råd att hyra....

I villagen jag hyr var det 3 hus som hade skyltar till försäljning dem var sålda under första året ja bodde där.
Det sista såldes till Thai för 4 miljoner baht, 10 år gammalt sen satte dom ut det till uthyrning och efter några veckor så hade nån farang flyttat in där.

Villagen vi velat hyra i par år nu är ju hopplös att få hyrt ett hus i.
Trodde ja skulle få tag på ett sist ringde dagen efter det las ut för uthyrning, redan uthyrt, dom går direkt där och vi har vart för sent ute.
Vet inte hur begagnat marknaden är i deras villages men nybyggena säljs bra.
Men är ju lite dyrare villages och husen ligger i deras finare villages på 6-15 miljoner baht nya och då är det tomma skal med toaletter typ, kök etc är utöver det priset.
Tyvvär har priserna gått upp för vi var ju intresserad i den nya villagen dom bygger vid skolan men priserna har gått från 4.8 miljoner och upp till 6 miljoner upp för nytt hus nu och hustypen vi gillade går för 10 miljoner upp nu.

Så blir att kolla vidare, har inte bråttom fast suget blir stort ibland så kan verka som det ;) 55555

Men men det byggs mycket och finns mängder av village med dålig skötsel och regler där det är dålig åtgång.

Verkar dock som att villages som inte inriktar sig på turister säljer bäst men bara en känsla jag fått när jag åkt och kollat på olika och har blivit några stycken nu man kollat på.

Sen finns det nybyggda village där det erbjuds promotions, köp ett hus få..... eller final sale discount.
Är ju en bra varning om dom måste slänga ut erbjudanden för att få sålt.

Men om det går få begagnat hus så billigt är det ju bara att leta på begagnat marknaden borde ju finnas ett billigt hem där då.

Sen gör ju markpriset sitt, 2 identiska villages en i Siracha och en i Pattaya, samma bolag, större markplättar i Siracha men 1 miljon dyrare för identiskt hus/village i Pattaya.

Nu har jag sålt 40% av aktierna men dom andra behåller jag det är mina raketer 5555 får se om det blir någon uppskjutning ;)

Skall bara vänta lite tills efter nyåret och se av läget i Januari och ser allt bra ut då återinvestera.
Sen kanske sälja allt i Maj innan det börjar förberedas för val i Thailand, vem vet vad som händer då.
Kanske säljer allt växlar in bahten på mitt NOK konto i Maj och ser vad som händer med kursen.

Tillbaka
Topp