Om ni vill bli rika

Tänker på frugans syrra som ett tag var ensamstående med två barn. Bodde i Sattahip och jobbade i Pattaya. Hon fixade allt själv för det mesta. Då gick barnen i samma skola i Sattahip. Hon jobbar statligt och kanske har lite mer utrymme. Håller med dig om den totala bristen på säkra skolvägar. Har faktiskt inte tänkt på att dom inte har fritids i närhet till skolan i Thailand. Synd för det är en bra lösning för arbetande föräldrar. Frugan skulle bli galen om hon inte fick/kunde arbeta. Hennes första år i Sverige var tuffa. Gravid, inget körkort, kunde ingen svenska vilket innebar att hon var tvungen att vara hemma. Sedan länge har hon heltidsjobb och körkort, frihet.
Saker som jag tänkt på när du funderade på ett liv i Sverige. Jag lovar att din fru skulle få några jobbiga år här speciellt på vintern. Min fru hade ett helvete första åren. Tror att jag faktiskt skulle klara mig bättre i Thailand om vi bortser från jobbdelen alltså.
Nej men du vet mycket väl att vi inte har samma som i Sverige, att här finns inga dagis, oftast längre arbetsdagar och 6 dagarsveckor.
Om vi kommer 30 min försent och hämtar på äldstes skola åker man på en extra avgift 200 baht per timma eller om det var 400.
Om hon skall vara på jobbet 08:00 här, yngste börjar skolan 08:00, äldste börjar skolan 08:30 mellan yngste och äldstes son skola är det 20-30 min.
I Sverige hade hon ju lämnat dom på dagis och fritids innan så hon hunnit till jobbet 08.
Här blir det lite svårare då vi inte har det.
Ser ju att dom som hämtar och lämnar barnen på skolan är ju ofta inte mor och far, dom som dyker upp är lite för gamla för att ha barn dom som dyker upp, typ mormor och morfar.
Du är egen företagare så du kan nog anpassa din tid om du måste köra han.
Annars brukar Sverige vara uppbyggt så ungar kan gå säkert till skolan själv, här är trottoarlösa vägar.

Tänker på frugans syrra som ett tag var ensamstående med två barn. Bodde i Sattahip och jobbade i Pattaya. Hon fixade allt själv för det mesta. Då gick barnen i samma skola i Sattahip. Hon jobbar statligt och kanske har lite mer utrymme. Håller med dig om den totala bristen på säkra skolvägar. Har faktiskt inte tänkt på att dom inte har fritids i närhet till skolan i Thailand. Synd för det är en bra lösning för arbetande föräldrar. Frugan skulle bli galen om hon inte fick/kunde arbeta. Hennes första år i Sverige var tuffa. Gravid, inget körkort, kunde ingen svenska vilket innebar att hon var tvungen att vara hemma. Sedan länge har hon heltidsjobb och körkort, frihet.
Saker som jag tänkt på när du funderade på ett liv i Sverige. Jag lovar att din fru skulle få några jobbiga år här speciellt på vintern. Min fru hade ett helvete första åren. Tror att jag faktiskt skulle klara mig bättre i Thailand om vi bortser från jobbdelen alltså.
55555 jag var rätt packad när jag fundera på ett liv i Sverige, finns inte på kartan för mig sålänge det kan undvikas ;)
Kanske det finns dagis och fritids i anslutning till statliga skolor det har jag ingen aning om, vi nyttjar inte statlig skola.

55555 jag var rätt packad när jag fundera på ett liv i Sverige, finns inte på kartan för mig sålänge det kan undvikas ;)
Kanske det finns dagis och fritids i anslutning till statliga skolor det har jag ingen aning om, vi nyttjar inte statlig skola.
Nä fruns syrras barn gick på privat skola men syrran jobbar statligt (skatteverket).

Nä fruns syrras barn gick på privat skola men syrran jobbar statligt (skatteverket).
Ja det underlättar väl en del att jobba på statlig kontorstid.
Tror som sagt inte finns någon utbredd statlig dagisverksamhet.
Samhället här är ju uppbyggt på att familj/släkt hjälps åt, precis som det inte finns någon statlig äldreomsorg.
Att jämföra hur man gör i Sverige och kan, blir ju fel då förutsättningarna är olika.
Visst hade det gått om man vart tvungen men vi har inte varit tvungna, inte funnits någon vits för oss att utsätta ungarna för den stressen för att mamma skall hinna till 7/11 och jobba, medans jag är ute på sjön och drar in 20 st 7/11 anställdas lön i månaden.
Svågern och svägerskan kan båda jobba pga att svärmor tar hand om deras son, hade hon inte gjort det hade en av dom behövt ta hand om ungen.
Har en ensamstående granne några hus bort som jobbar på 7/11, eller hon har en 7/11 säger hon, tycker bara jag ser hennes ungar ränna runt på gatan här vind för våg, aldrig sett dom åka till någon skola.
Ouppfostrade busungar, sonen vill inte ens leka med dom.
Hon har inte tid att ta hand om 2 st 9-12 åringar som ränner runt där hemma själva när hon jobbar.

Både på Aksorn och Burapa kunde man lämna och hämta när man ville utan extra avgift. Hade vart pank om ja fårr betala 400 i timmen. Ofta är det kunder i butiken runt kl 16 när man ska hämta dom. Men ungarna märker knappt de vill ju leka med sina kompisar.

Både på Aksorn och Burapa kunde man lämna och hämta när man ville utan extra avgift. Hade vart pank om ja fårr betala 400 i timmen. Ofta är det kunder i butiken runt kl 16 när man ska hämta dom. Men ungarna märker knappt de vill ju leka med sina kompisar.
Ok, ja det är ju bättre, men var det lärare som tog hand om dom då eller att dom bara stannade på skolområdet och lekte.
För det är ju skillnad om dom bara stannade och lekte, är ju ingen dagisverksamhet.
Innan kunde man det för dom äldre på Big skola som kunde ta hand om sig själva men handlade ju inte om något dagis/fritids fanns inga lärare som såg till dom, så dom kunde gått och lekt var som helst, samma resultat, bara att dom stanna runt skolan.
Men dom ändra på det på Big skola och skolområdet skall vara tömt efter skolan slutat.
Och Alexander var ju 2 år när han gick där så han kunde inte släppas själv så någon lärare var ju tvungen att ta hand om honom, för det fick man betala.
Men gäller även för äldre nu då skolgården skall vara tömd efter skolans aktiviteter annars får man hämta dom vid securityn och betala avgift.

Kolla lite snabbt nu så säkert fel, men förstår jag rätt så skulle en sådan här maskin ge 3000usd i månaden?
+1680MH/s
2 st 1000W kort.
Kostar ju lite att införskaffa men drar den in såpass....
Får kolla upp detta lite bättre, för kan ju vara intressant.
Satte 0.3 USD per KWh, för vet inte vilket på elkvittot som är KWh

Du bor väl i Sverige där ni har dagis etc sådant ingår inte här.
Här är lite annorlunda arbetsdagar och när jag är på sjön är hon ensam hemma ni är båda 2 hemma.
I Sverige kan man ofta gå till skolan eller får busskort.
Den möjligheten finns oftast inte här, då vägarna för barn oftast är olämpliga för dom att gå själva på.
I Sverige om man börjar kl 08 brukar det inte vara ovanligt med dagis eller fritids i anslutning till skolan där man kan lämna barnen innan skolan och även hämta dom där efter skolan. Det har inte vi här.
Jämföra med det ni har i Sverige och här, har du aldrig vart i Thailand innan eller?
I Hua Hin och Pranburi fanns det gott om "Kindergarten" att lämna barnen till när föräldrarna jobbar.

Varför saknas det där ni bor?

Till och med i Chaiyaphum finns det flera "dagis" och även skolskjuts som man betalar för per månad.

I Hua Hin och Pranburi fanns det gott om "Kindergarten" att lämna barnen till när föräldrarna jobbar.

Varför saknas det där ni bor?

Till och med i Chaiyaphum finns det flera "dagis" och även skolskjuts som man betalar för per månad.
Ja det finns att betala för, så då har vitsen med att hon jobbar ätits upp.
Skolskjutsen till äldste sonens skola går på ca. 16-20k per termin för oss om vi använder den, vi bor på sådant avstånd.
Kindergarden, finns men vad hjälper det om den ligger 10 min från yngste skola, han går i skolan men någon skall ju lämna av honom där då 08:00 och hämta honom 14:30. Han är ju bara 3 år, så klarar sig inte själv.
Äldste sonen klarar sig själv med skolskjuts.
Finns mängder av kindergardens i Pattaya.
Men dom skall ju vara i anslutning till skolan då helst.
Och sen hade kostnaden ätit upp den inkomst hon hade inbringat rätt snabbt, hade nog haft tur om det gick +-0.
Som sagt när jag jobbat så har hon tagit hand om barnen, är ju inte precis så vi behövt en extra inkomst.
Men nu när jag går hemma har hon möjligheten, för då kan jag ta hand om barnen.

Sen finns det ju vad som kallas kindergarden på skolan med men det är bara en åldersgrupp, går samma tider som vanliga skolan.

Som skolan är uppbyggd.
Preschool som han går i nu.
Kindergarten
Primary

Så kindergarten är bara en åldersgrupp i skolan som han börjar i nästa år, går vanliga skoltimmar, inget före eller efter.
Kollar på skolornas hemsidor nu.

Kolla lite snabbt nu så säkert fel, men förstår jag rätt så skulle en sådan här maskin ge 3000usd i månaden?
+1680MH/s
2 st 1000W kort.
Kostar ju lite att införskaffa men drar den in såpass....
Får kolla upp detta lite bättre, för kan ju vara intressant.
Satte 0.3 USD per KWh, för vet inte vilket på elkvittot som är KWh

Vad är det exakt man gör med datorn som tar så mycket kraft?

Vad är det exakt man gör med datorn som tar så mycket kraft?
Minar krypto, den löser extremt avancerade mattematiska problem, därför grafikkort blivit så dyrt på marknaden, krävs kraftfulla grafikkort för det och när det börja öka med mining så gick priserna upp.
En sådan jag visade där hade ju 6st RTX 3080Ti grafikkort.

Minar krypto, den löser extremt avancerade mattematiska problem, därför grafikkort blivit så dyrt på marknaden, krävs kraftfulla grafikkort för det och när det börja öka med mining så gick priserna upp.
En sådan jag visade där hade ju 6st RTX 3080Ti grafikkort.
Vad är då ett krypto? Lovade grabben ett nytt graffe i födelsedagspresent men är ju slut överallt. Endast dyra rackar för typ 20kkr finns kvar på hyllorna. Komponentbrist gissar jag, samma som drabbat bilindustrin mfl.
Jasså det är ni krypto gubbar som gör livet surt för oss med spelande barn. Ni är ju värre än miljöpartister :laugh2:

Vad är då ett krypto? Lovade grabben ett nytt graffe i födelsedagspresent men är ju slut överallt. Endast dyra rackar för typ 20kkr finns kvar på hyllorna. Komponentbrist gissar jag, samma som drabbat bilindustrin mfl.
Jasså det är ni krypto gubbar som gör livet surt för oss med spelande barn. Ni är ju värre än miljöpartister :laugh2:
Dom dyra rackarna som intresserar miners, dom billiga är förlegade och inget som används, tror allt du får skylla på transportproblemen/komponentbrist man har nu.

Var inne och kollade på Inet nu, helt sjukt ju, inte ett kort under 17k på hyllorna...
Kanske skulle köpa på mig lite grafikkort på Tukcom och Lazada och exportera till Sverige ;)

Tänkte kolla i veckan vad det kostar och köpa delarna löst och bygga ihop mining rigg själv.
Om det är stor prisskillnad eller ej.
Eftersom jag kollat på nätet så kommer det såklart upp annonser på FB, verkar finnas några stycken i Bangkok som bygger, levererar och sätter upp.
Kanske hade varit det bästa, färdigt och klart bara slå på strömmen, får se på prisskillnaden och läsa på lite mer i veckan.
Nu skall jag plugga, har lite material att gå igenom innan veckans onlinelektioner i krypto ;)

Tillbaka
Topp