Om ni vill bli rika

Frågan d om det ens går att bli rik på crypto nå längre.

Mer som ett tidsfördriv istället för att spela på telefonen...
Jag vet inte men mina har gått upp med över 1 miljon baht sen i Oktober och jag håller, för tror på stor uppgång efter halveringen och räntorna börjar gå ner.
Sen nu när bitcoin kommit in på den vanliga börsen i form av börshandlande fonder ETF så tror jag på framtiden.
ETF är väl mer vanigt over there men jag har haft ETF indexfonder innan och börjar öka i Sverige med.
Skillnad mot vanliga fonder är att dom handlas som aktier på börsen.

Frågan d om det ens går att bli rik på crypto nå längre.

Mer som ett tidsfördriv istället för att spela på telefonen...

Jag kommer ihåg diskussionen på grannforumet när Bitcoin nådde 66,000 USD 2021: "Tillåts bara BTC att handlas som ETF, blir det bara hög inflation, blir det bara krig och allmän ekonomisk oro så kommer BTC vara 500,000, kanske 1 miljon USD, om några år". Nu har allt det inträffat och värdet är nästan 50% lägre. Jag tror att chansen för att BTC skjuter i höjden nästan är borta nu men samtidigt är nog risken att BTC blir närmast 0 också borta. Skulle tro att BTC blir alltmer som en vanlig investering och kommer stanna inom 20,000 till 60,000 inom överskådlig framtid. Det kan dock dyka upp någon ny obskyr crypto där man kan göra 1,000% på en månad om man har tur.

Jag kommer ihåg diskussionen på grannforumet när Bitcoin nådde 66,000 USD 2021: "Tillåts bara BTC att handlas som ETF, blir det bara hög inflation, blir det bara krig och allmän ekonomisk oro så kommer BTC vara 500,000, kanske 1 miljon USD, om några år". Nu har allt det inträffat och värdet är nästan 50% lägre. Jag tror att chansen för att BTC skjuter i höjden nästan är borta nu men samtidigt är nog risken att BTC blir närmast 0 också borta. Skulle tro att BTC blir alltmer som en vanlig investering och kommer stanna inom 20,000 till 60,000 inom överskådlig framtid. Det kan dock dyka upp någon ny obskyr crypto där man kan göra 1,000% på en månad om man har tur.
Jag tror BTC följer börsen väldigt lika framöver. Det är väl det BTC skall vara till för eller hur? Ett stabilt alternativ jämfört med fiat.

Jag tror BTC följer börsen väldigt lika framöver. Det är väl det BTC skall vara till för eller hur? Ett stabilt alternativ jämfört med fiat.

Måste erkänna att jag inte är särskilt påläst angående BTC men tanken var väl just stabiliteten relativt fiat, men det har ju inte riktigt visat sig hålla. BTC föll som mest under 2022 när inflationen var som värst, dvs när fiat fallerade. Borde inte BTC gått upp då?

Eftersom det fortfarande är svårt att vända BTC för verkliga inköp så spelar det ju ingen roll hur illa det går för fiat (dvs hur hög inflationen är) om en BTC fortfarande är 45,000 USD. Har priset på lägenheten gått upp från 1 miljon USD till 2 miljoner USD så har den ju gått upp lika mycket i BTC om inte värdet i USD på BTC ökat.

Måste erkänna att jag inte är särskilt påläst angående BTC men tanken var väl just stabiliteten relativt fiat, men det har ju inte riktigt visat sig hålla. BTC föll som mest under 2022 när inflationen var som värst, dvs när fiat fallerade. Borde inte BTC gått upp då?

Eftersom det fortfarande är svårt att vända BTC för verkliga inköp så spelar det ju ingen roll hur illa det går för fiat (dvs hur hög inflationen är) om en BTC fortfarande är 45,000 USD. Har priset på lägenheten gått upp från 1 miljon USD till 2 miljoner USD så har den ju gått upp lika mycket i BTC om inte värdet i USD på BTC ökat.
Det är nog lite tidigt att dra några slutsats att btc inte ökar i värde mot usd om inflationen ökar. Jag är rätt övertygad om att så blir fallet. Det är nog inte många äldre som vill eller kan handla med crypto medans yngre generationerna är snabbt med på tåget. Flera orsaker till att de äldre inte vill vara med.. de är rika i fiat tex. De håller hårt i sina slantar

Som långsiktig investering ser jag btc som vinnare.

Det är nog lite tidigt att dra några slutsats att btc inte ökar i värde mot usd om inflationen ökar. Jag är rätt övertygad om att så blir fallet. Det är nog inte många äldre som vill eller kan handla med crypto medans yngre generationerna är snabbt med på tåget. Flera orsaker till att de äldre inte vill vara med.. de är rika i fiat tex. De håller hårt i sina slantar

Så kan det givetvis bli. De två senaste åren har dock varit allt det BTC-investerarna bett om, men istället för en gigantisk uppgång har det blivit ett ganska stort fall. Jag tror crypto är här för att stanna, inget snack om saken, men någon stor långsiktig uppgång på BTC tror jag inte på. Diverse nya crypto kommer dock komma och gå och hoppar man på rätt tåg i rätt tid finns nog fortfarande pengar att tjäna.

Så kan det givetvis bli. De två senaste åren har dock varit allt det BTC-investerarna bett om, men istället för en gigantisk uppgång har det blivit ett ganska stort fall. Jag tror crypto är här för att stanna, inget snack om saken, men någon stor långsiktig uppgång på BTC tror jag inte på. Diverse nya crypto kommer dock komma och gå och hoppar man på rätt tåg i rätt tid finns nog fortfarande pengar att tjäna.
Har väl vart en stor uppgång sista året.
66k var btc uppe i en kort stund bara, bubblan sprack precis som it bubblan gjorde en gång i tiden och sen återhämtade sig.
Några världshändelser, kraschen av FTX, kinesiskt förbud mot krypto, aggressiv hållning mot krypto från amerikanska sec etc etc.
Kraschade men kommit igen.
Krypton har bestått och påväg upp.
Några av dom största kryptona som kraschade ihop med btc utveckling på ett år.
Btc är upp 80%.
Solana är upp 800%
Etherium upp 140%
Ada upp 200%.

Det där med "ungdomar" och "de äldre" blir lätt lite snedvridet på ett forum på detta ;) . Jag tror jag gick med på mitt första Thaiforum för ungefär 20 år sedan, och då var jag knappt 30 och en av de yngre. Jag såg mig absolut som en ungdom. Nu är jag drygt 50 och med all säkerhet fortfarande på den yngre halvan och glömmer därför ibland av mig och ser mig nästan som "ungdom".

Lite så är det väl med BTC. Tror mig ha läst att merparten av investerarna är 35-50 medans merparten av större ägare är 50-60; inte direkt ungdomar. Jag tror, som sagt, att det fortfarande går att göra pengar på crypto, men att just BTC för ungdomar är lite som Facebook; det finns nyare och intressantare versioner och det där BTC/Facebook är något som farfar och farmor håller på med ;)

Har väl vart en stor uppgång sista året.
66k var btc uppe i en kort stund bara, bubblan sprack precis som it bubblan gjorde en gång i tiden och sen återhämtade sig.
Några världshändelser, kraschen av FTX, kinesiskt förbud mot krypto, aggressiv hållning mot krypto från amerikanska sec etc etc.
Kraschade men kommit igen.
Krypton har bestått och påväg upp.
Några av dom största kryptona som kraschade ihop med btc utveckling på ett år.
Btc är upp 80%.
Solana är upp 800%
Etherium upp 140%
Ada upp 200%.

Tittar du på 1 år är det en stor uppgång, tittar du på 2 år är det en nedgång och tittar du på drygt två år så är det en stor nedgång. Jag säger inte att det är fel att investera i BTC eller annan krypto, absolut inte, det jag skrev är att jag tror att chansen att göra riktigt stora pengar på BTC är över, men också chansen att förlora alla pengar också är över. Det kommer med största säkerhet vara en investering ungefär som vilken annan aktiefond som helst. På gott ont givetvis.

Tittar du på 1 år är det en stor uppgång, tittar du på 2 år är det en nedgång och tittar du på drygt två år så är det en stor nedgång. Jag säger inte att det är fel att investera i BTC eller annan krypto, absolut inte, det jag skrev är att jag tror att chansen att göra riktigt stora pengar på BTC är över, men också chansen att förlora alla pengar också är över. Det kommer med största säkerhet vara en investering ungefär som vilken annan aktiefond som helst. På gott ont givetvis.
Tittar du på 10 år är det en stor uppgång.
Allt är en risk och tror inte på att bli rik över en dag.
Jag har blandat, aktier, fonder och krypto.
Krypto är en del av min blandportfölj.
Rik tror jag inte på men förhoppningsvis en pension.

Sen en stor nedgång vet jag inte från 66k till 43k som btc står i idag det är -35% på 2 år, ingen enorm nedgång om man ser på uppgången över tid.
Dock gick det upp för snabbt i par månader till 66k och hände mycket negativt runt om samtidigt.

Tittar du på 10 år är det en stor uppgång.
Allt är en risk och tror inte på att bli rik över en dag.
Jag har blandat, aktier, fonder och krypto.
Krypto är en del av min blandportfölj.
Rik tror jag inte på men förhoppningsvis en pension.

Absolut, över 10 år är det en stor uppgång. Igen dock, det är en del av min poäng, just att den typen av uppgång med all säkerhet inte kan hända igen. De stora fallens tid är dock förmodligen också över, nu är det en mainstream investering som går upp och ned 1%.

Jag har ingen direkt crypto men i tre av mina fonder finns det företag som jobbar med och investerar i krypto så skulle uppskatta att 1-2% av mina investeringar är direkt knutna till crypto. Jag skulle lätt kunna ha några procent till.

Absolut, över 10 år är det en stor uppgång. Igen dock, det är en del av min poäng, just att den typen av uppgång med all säkerhet inte kan hända igen. De stora fallens tid är dock förmodligen också över, nu är det en mainstream investering som går upp och ned 1%.

Jag har ingen direkt crypto men i tre av mina fonder finns det företag som jobbar med och investerar i krypto så skulle uppskatta att 1-2% av mina investeringar är direkt knutna till crypto. Jag skulle lätt kunna ha några procent till.
Mitt största krypto innehav idag (det var inte det när jag köpte dom) är Solana, köpte för 14 dollar styck just nu står dom i 98 dollar styck.
700% uppgång sen köp, köpte efter dom krascha med btc.

Mitt största krypto innehav idag (det var inte det när jag köpte dom) är Solana, köpte för 14 dollar styck just nu står dom i 98 dollar styck.
700% uppgång sen köp, köpte efter dom krascha med btc.
Sen sitter ju all min krypto i staking och jag får mellan 4-25% årlig ränta beroende på vilken krypto utöver upp/nedgång.

Samma med kryptokunskapen men det är ju förståeligt för fortsatt nytt och hokuspokus för många.
Fast världens största banker hsr anammat det men så ligger folket efter, och varför, dom vill ha bästa pris innan går ut till massan.
Jag har mina krypto inlåst i kassaskåpet med 24 ord i rätt ordning som lösenord och får ränta, behöver inte ha på en börs.
Som att ha kontanterna hemma medans dom föräntar sig.

I Sverige idag är det inte bara bara att ta ut sina krypto investeringar i kontanter.
Här har ju Thailand kommit mycket längre och där tar du ut krypto i baht på minuten beroende på hur snabb du är på fingrarna, överföringen tar sekund.

Tillbaka
Topp