Om ni vill bli rika

 
Samma med kryptokunskapen men det är ju förståeligt för fortsatt nytt och hokuspokus för många.
Fast världens största banker hsr anammat det men så ligger folket efter, och varför, dom vill ha bästa pris innan går ut till massan.
Jag har mina krypto inlåst i kassaskåpet med 24 ord i rätt ordning som lösenord och får ränta, behöver inte ha på en börs.
Som att ha kontanterna hemma medans dom föräntar sig.

I Sverige idag är det inte bara bara att ta ut sina krypto investeringar i kontanter.
Här har ju Thailand kommit mycket längre och där tar du ut krypto i baht på minuten beroende på hur snabb du är på fingrarna, överföringen tar sekund.

Det är just detta (vinster på krypto) de thailändska myndigheterna vill beskatta enligt en polare som sitter med känningar.
Beskattningen är inte riktad mot faranger utan thailändare som för in vinster i Thailand men de kommer naturligvis inte diskriminera.
Det går naturligtvis gå runt om man vill och för dig kvittar det ju eftersom du inte är skattskyldig i Thailand längre.

Jag håller an med överföringar till Thailand tills jag ser hur detta spelar ut, myndigheterna har långt bättre insyn numera än vad man kan tro.

/ SatanG
 
Det är just detta (vinster på krypto) de thailändska myndigheterna vill beskatta enligt en polare som sitter med känningar.
Beskattningen är inte riktad mot faranger utan thailändare som för in vinster i Thailand men de kommer naturligvis inte diskriminera.
Det går naturligtvis gå runt om man vill och för dig kvittar det ju eftersom du inte är skattskyldig i Thailand längre.

Jag håller an med överföringar till Thailand tills jag ser hur detta spelar ut, myndigheterna har långt bättre insyn numera än vad man kan tro.

/ SatanG
Ja men det är skatt i Sverige med på krypto, så det räknar jag med.
 
När BankID inte längre gick att förnya sålde vi ut hela vårt aktieinnehav i Sverige. Vi har lyckat ta oss tillbaka till SPAR-regisret igen så nu det går att åter stängas med vår Skitbank. Sverige behöver inte AI, landet behöver ansvarsfulla intelligenta människor vid rodret.

BankID är en kloak-konstruktion!

Nu finns vårt kapital på Skitbanken med ränta och så länge inte EU förbjuder vår bankdosor får det vila där.
Att inte längre äga aktier är på sätt och vis en befrielse. Man vet vad man har och ingen skatt på ränta i Sverige.
 
.

FB_IMG_1706209176538.jpg
Den här är alltid lika bra!

 
Jag är ju ombytlig 55555 ;)
Det med hålla aktier blev inte riktigt så, sålde av dom som plussade 10% efter 3-4 månader och nu lite fonder istället och bara 3 aktier.
Bla annat köpt Hexatronic som blankats friskt, och har ökat på Nordic paper som ger bra utdelning.
Annars valt ut 7 fonder nu istället.
 
Kanske något för den som strävar efter en hög pension? Tolkar texten som att det här rör sig om personer med en pension på 2 Mkr/år.

---------------​

Toppvalen: Så placerar nätmäklarens rikaste kunder sitt pensionskapital​

Toppvalen:

Börskollen / Kristoffer Matsson I förrgår 19:09

Pensionssparande är en central del av ekonomisk planering och kan vara avgörande för livskvaliteten under livets senare del. Hur investerar då de rika för sin pension? Låt oss gräva djupare genom att studera hur nätmäklaren Avanzas mest förmögna Private Banking-kunder placerar sitt pensionskapital.
  • Private Banking-kunder har i genomsnitt en pension på 1 919 991 kronor, med investeringar i både fonder och aktier.
  • Majoriteten av pensionssparandet, 58%, är placerat i fonder, medan 34% är placerat i aktier.
Pensionen är inte bara en betydande del av livet, utan också en möjlighet att njuta av frukterna av årtionden av hårt arbete och smarta investeringar. Att ha en bra förståelse för ditt pensionssparande ger dig bättre förutsättningar att skapa en behaglig pension när den dagen kommer.

Hur miljonärer investerar för sin pension​

Så hur ser pensionssparandet ut för Avanzas mest välbärgade kunder? Deras kunder som använder Private Banking-tjänster har en genomsnittlig pension på 1 919 991 kronor. Deras investeringar är fördelade mellan fonder och aktier, med 58% av pensionssparandet placerat i fonder och 34% i aktier.
Detta skriver Avanzabloggen om.


Populära investeringsval​

Här följer en inblick i vilka fonder och aktier som är mest populära bland mäklarens miljonärer för placering av tjänstepension och privat pensionsförsäkring. Att förstå var de rika placerar sina pengar kan kanske inspirera till att se över och justera ditt eget pensionssparande.
AktierFonder
Investor BAvanza Zero
Volvo BSpiltan Aktiefond Investmentbolag
EvolutionAvanza Global
MicrosoftAvanza 75
Handelsbanken ALänsförsäkringar Global Index
Källa: Avanza.
 
Kanske något för den som strävar efter en hög pension? Tolkar texten som att det här rör sig om personer med en pension på 2 Mkr/år.

---------------​

Toppvalen: Så placerar nätmäklarens rikaste kunder sitt pensionskapital​

Toppvalen:

Börskollen / Kristoffer Matsson I förrgår 19:09

Pensionssparande är en central del av ekonomisk planering och kan vara avgörande för livskvaliteten under livets senare del. Hur investerar då de rika för sin pension? Låt oss gräva djupare genom att studera hur nätmäklaren Avanzas mest förmögna Private Banking-kunder placerar sitt pensionskapital.
  • Private Banking-kunder har i genomsnitt en pension på 1 919 991 kronor, med investeringar i både fonder och aktier.
  • Majoriteten av pensionssparandet, 58%, är placerat i fonder, medan 34% är placerat i aktier.
Pensionen är inte bara en betydande del av livet, utan också en möjlighet att njuta av frukterna av årtionden av hårt arbete och smarta investeringar. Att ha en bra förståelse för ditt pensionssparande ger dig bättre förutsättningar att skapa en behaglig pension när den dagen kommer.

Hur miljonärer investerar för sin pension​

Så hur ser pensionssparandet ut för Avanzas mest välbärgade kunder? Deras kunder som använder Private Banking-tjänster har en genomsnittlig pension på 1 919 991 kronor. Deras investeringar är fördelade mellan fonder och aktier, med 58% av pensionssparandet placerat i fonder och 34% i aktier.
Detta skriver Avanzabloggen om.


Populära investeringsval​

Här följer en inblick i vilka fonder och aktier som är mest populära bland mäklarens miljonärer för placering av tjänstepension och privat pensionsförsäkring. Att förstå var de rika placerar sina pengar kan kanske inspirera till att se över och justera ditt eget pensionssparande.
AktierFonder
Investor BAvanza Zero
Volvo BSpiltan Aktiefond Investmentbolag
EvolutionAvanza Global
MicrosoftAvanza 75
Handelsbanken ALänsförsäkringar Global Index
Källa: Avanza.
Sålde mina Hexatronic igår, +36% igår och satte över i fonder, har några av dom i din lista.
Fonderna jag har nu.
Kör på låg avgift, snitt tror det var under 0,7%.

Screenshot_20240210_172939_Avanza.jpg


Screenshot_20240210_172928_Avanza.jpg
 
Kanske något för den som strävar efter en hög pension? Tolkar texten som att det här rör sig om personer med en pension på 2 Mkr/år.

---------------​

Toppvalen: Så placerar nätmäklarens rikaste kunder sitt pensionskapital​

Toppvalen:

Börskollen / Kristoffer Matsson I förrgår 19:09

Pensionssparande är en central del av ekonomisk planering och kan vara avgörande för livskvaliteten under livets senare del. Hur investerar då de rika för sin pension? Låt oss gräva djupare genom att studera hur nätmäklaren Avanzas mest förmögna Private Banking-kunder placerar sitt pensionskapital.
  • Private Banking-kunder har i genomsnitt en pension på 1 919 991 kronor, med investeringar i både fonder och aktier.
  • Majoriteten av pensionssparandet, 58%, är placerat i fonder, medan 34% är placerat i aktier.
Pensionen är inte bara en betydande del av livet, utan också en möjlighet att njuta av frukterna av årtionden av hårt arbete och smarta investeringar. Att ha en bra förståelse för ditt pensionssparande ger dig bättre förutsättningar att skapa en behaglig pension när den dagen kommer.

Hur miljonärer investerar för sin pension​

Så hur ser pensionssparandet ut för Avanzas mest välbärgade kunder? Deras kunder som använder Private Banking-tjänster har en genomsnittlig pension på 1 919 991 kronor. Deras investeringar är fördelade mellan fonder och aktier, med 58% av pensionssparandet placerat i fonder och 34% i aktier.
Detta skriver Avanzabloggen om.


Populära investeringsval​

Här följer en inblick i vilka fonder och aktier som är mest populära bland mäklarens miljonärer för placering av tjänstepension och privat pensionsförsäkring. Att förstå var de rika placerar sina pengar kan kanske inspirera till att se över och justera ditt eget pensionssparande.
AktierFonder
Investor BAvanza Zero
Volvo BSpiltan Aktiefond Investmentbolag
EvolutionAvanza Global
MicrosoftAvanza 75
Handelsbanken ALänsförsäkringar Global Index
Källa: Avanza.

Hur ”miljonärer” placerar…..

Hade vi pratat 70- och kanske 80-tal så är väl ”miljonärer” något utöver det vanliga.
Idag borde man nog åtminstone prata om dollarmiljonärer.
Man får knappt en ny bil för 1 miljon idag, så är det något som är inflationsberättigat så är det ordet miljonär.
 
Hur ”miljonärer” placerar…..

Hade vi pratat 70- och kanske 80-tal så är väl ”miljonärer” något utöver det vanliga.
Idag borde man nog åtminstone prata om dollarmiljonärer.
Man får knappt en ny bil för 1 miljon idag, så är det något som är inflationsberättigat så är det ordet miljonär.
Fast här tror jag att det handlade om de kunder som hade en pension på c:a 2 miljoner per år, vilket kanske även du tycker är en riktigt hög pension? ;)
 
Idag är Bitcoin på högsta nivån sedan Dec 2021.
Anledningen läste jag att var stort inflöde av kapital till bitcoinfonder (ETF) i Torsd.
Då rusade bitcoin i Fredags och fortsatt upp över helgen.
Antar att kontanterna som går in i ETF så köps det BTC dagen efter, iaf en försening, är väl samma gällande aktiefonder, blir en fördröjning vid nyinköp?
 
Idag är Bitcoin på högsta nivån sedan Dec 2021.
Anledningen läste jag att var stort inflöde av kapital till bitcoinfonder (ETF) i Torsd.
Då rusade bitcoin i Fredags och fortsatt upp över helgen.
Antar att kontanterna som går in i ETF så köps det BTC dagen efter, iaf en försening, är väl samma gällande aktiefonder, blir en fördröjning vid nyinköp?

Aktiefonder är tidigast dagen efter upp till några dagar normalt. Normalt en bryttid på dagen då ordrar skickas till fondbolagen och sedan köper de dagen efter. Kan sedan registreras på din depå därefter. Vissa fonder handlas t.ex. månadsvis.

En ETF kan jämföras med en aktie och köps/sälj direkt om marknaden som säljer den är öppen.
Köper i stort sett aldrig etf-er men så jag fattat det och finns säkert olika regler.

/ SatanG
 
Aktiefonder är tidigast dagen efter upp till några dagar normalt. Normalt en bryttid på dagen då ordrar skickas till fondbolagen och sedan köper de dagen efter. Kan sedan registreras på din depå därefter. Vissa fonder handlas t.ex. månadsvis.

En ETF kan jämföras med en aktie och köps/sälj direkt om marknaden som säljer den är öppen.
Köper i stort sett aldrig etf-er men så jag fattat det och finns säkert olika regler.

/ SatanG
Jo det vet jag, ja har handlat en hel dek med ETF indexfonder men efter det gått in stort kapital i sådant fall skall det väl köpas in aktier som följer index när nytt kapital kommer in.
Samma med btc ETF när nytt kapital kommer in så skall det väl köpas in btc?
Och då tänkte jag en dags fördröjning kanske för uppgången i Fredags stod det i media berodde på inflödet av kapital till ETF i Torsd.
 
Hoppas in med ett lite längre inlägg i denna mycket intressanta tråd :)

Förutsättning 2 personer boendes i egen villa i Sverige under hela år 2023 och med två lån på sammanlagt 1.950.000 där jag amorterar 1677 kronor i månad och betalar ränta 1341 kr/mån på ett lån (tills 28 feb. 2028) och har amorteringsfritt och betalar ränta 1304 kr/mån (tills 28 feb. 2031). Jag band lånen på 7 år resp. 10 år 28 feb. 2021.

Har två bilar varav en gammal bil årsmodell 2006 och en nyare årsmodell 2016 båda helförsäkrade

Gick in på min primär bank SEB och kollade där fliken "Betalningshistorik" 1 januari - 31 december 2023
Där ser ser jag allt jag betalt på Autogiro och E-faktura och det innefattar bl.a.

Huslånen - Alla försäkringar(Länsförsäkringar) inklusive en livförsäkring på frugan på 512 kr/mån - Elkostnad nätavtal & elavtal (EON) på ca 10.000 kWh/år i område 4 Syd - Vatten & Avlopp- Sophämtning - Internet & TV (Allente) - Fordonsskatt - Bensin (Preem kort) - Mobilabonnemang Telenor Familj (mig själv+ 2 familjemedlemmar) 1297 kr/mån - Spotify familj 199 kr/mån - Verisure larm 294 kr/mån - Sjöbefälsföreningen 277 kr/mån + Övrigt

Om vi är i Thailand över vinterhalvåret så minskar kostnaderna för El, Vatten & Avlopp samt Bensin men i övrigt samma.

Summa 216.000 kronor / 12 = 18.000 kronor per månad om vi är i Sverige under 12 månader.

Lägger till matkostnad 6000 kronor per månad (detta innefattar några lunch måltider för två personer och inga lite lyxigare restaurangbesök). Kan tyckas vara mycket för två där nästana allt lagas hemma och inget slängs. Men maten har blivit jättedyrt och har räknat samman kvitton under 3 månaders tid så har rätt bra koll...

Lägger till 6000 kronor ytterligare som skall täcka övrigt som t.ex. övriga utlägg för att leva rätt okej och unna sig ett bra liv samt för att ha bil (service, däck etc) och två tur och returresor till Thailand.

Då hamnar jag totalt på 30.000 kr/månad för att bo i Sverige 12 månader om året. Jag tror dock att vi bränner mera än så ärligt talat och det är på min budget då frugan inte har någon inkomst.

Bor vi inte i Sverige så blir det 30.000 kr/månad minus rätt så mycket...

Det är inte gratis att bo i hus som ska underhållas löpande och det behöver bytas ut vitvaror samt t.ex. frånluftsvärmerpump och luf-luft värmepump efter 15-20 år och avsätter 1000 kronor/månad för detta
----------------------------------------------------------------

Då kommer frågan om vi skulle bo i Thailand ca 5 månader om året vad detta blir i kronor eller baht men det har jag inte riktigt koll på och får återkomma.

Vi har två hus som det inte är några lån på varav ett betalar vi el, vatten, internet och sophämtning för min frus gamla hus i Udon Thani och det andra nyare huset i Si Racha betalar min frus dotter dessa kostnader mot att hon bo i huset. Vi betalar däremot in 500 baht/månad för "gated community" (områdes kostanden) och försäkring av huset till försäkringsvärde 3.000.000 baht a 1800 baht/år.

Vi planerar att snart casha för att köpa en ny bil i Thailand så det tillkommer kostnad för att hålla denna rullande.

Vi har levt tämligen billigt i Thailand hittills men vi räknar med att vi kommer att resa en hel del inom landet när vi har bil och jag har personligen inte varit i Thailand på 4 år p.g.a. omständigheter.

Är inte pensionär i teknisk mening ännu men är i praktiken pensionär som som får leva på det jag har sparat och har som tillgångar som investerat och i kapitalförsäkringar som jag kan ta ut skattefritt. Jag är snart 63 år och och har planerat att leva på tillgångar jag har tills jag fyller 67 år då jag börjar ta ut svensk allmän pension, tjänstepensioner, norsk motsvarande allmän pension (alderspenjon/tryggdepensjon) för att få lite högre pensionsutbetalning än om jag tar ut tidigare. Det är ju dessutom så att pension och tjänstepension skall det betalas skatt på men från det år man fyller 68 år så är det förhöjt grundavdrag som gör att skatten blir betydligt lägre. Pensionen från Norge kommer dock skattas i Norge som har lägre skatt relativt än Sverige.

Har funderat en hel del men vet lika lite om framtiden som någon annan och pengars reella värde i köpkraft räknat i framtiden? Räknar man t.ex. på dagens köpkraft med "ex. summa pengar" i pension 5-10 år framåt i tiden så är jag rädd för att man kalkylerar galet! Något jag är rätt övertygad om är att energi som el och bränslen kommer att bli väsentligt mycket dyrare framåt i tiden än i nuläget.

Vår plan är som framgår av ovan att ha dubbel bosättning i Sverige och Thailand med något mer tid i Sverige för att vi fortsatt skall räknas som att bo i Sverige enligt svensk lagstiftning. Vi vill också se till att vi vistas mindre än 180 dagar i Thailand per kalenderår enligt thailändska nuvarande regler. Det finns ett antal skäl till att vi vill ha det så och en är att vi älskar att vara i både Sverige och Thailand beroende på årstid och att vi vill behålla rätt till svensk sjukvård mm. För min fru så kommer hon komma upp till 27-29 år boendes i Sverige totalt vilket ger henne rätt till garantipension men som kräver att hon är bosatt i Sverige för att utbetalas (bor hon i Thailand så får hon ingen garantipension alls).
 
Bitcoin över 50.000 dollar för första gången på mer än två år
Priset på bitcoin steg på måndagen och noterade 50.000 för första gången sedan december 2021.

En potentiell drivkraft är inflöden till amerikanska bitcoinfonder, så kallade ETF:er, enligt vad Ilan Solot, chef för digitala tillgångar vid den Londonbaserade finansfirman Marex Solutions säger till Wall Street Journal.

 
Efter USA inflationstal idag så gick börser och krypto över till rött.
Även kronan försvagades pga det.

"USA:s inflation sjönk mindre än väntat i januari. Beskedet ses som en kalldusch gällande framtida räntesänkningar. Inflationen – konsumentprisökningarna i årstakt – uppgick till 3,1 procent medan marknaden hade förväntat sig 2,9 procent enligt Bloombergs sammanställning. Marknadsreaktionen är också tydlig."
 
 
 
Tillbaka
Topp