Om ni vill bli rika

Vil du bli rik , så kjop norske aksier . Kongsberg Gruppen sine aksjer har steget over 150 % dette året .Og nå kommer dei til å stige til det doble , på grunn av store årdrer .

Stor risk i valutatapp att handla norska aktier pga svaga norska kronan.
Sverige sänkte räntan med 0,5% förra veckan trots det är norska kronan fortsatt svagare.

Vill ju bara hjälpa er oinformerade med skygglapparna på att börja se verkligheten någon gång.

Men är ju ännu värre i tråden om Ukrainakriget där det blir väldigt upprört så fort man påpekar hur det faktiskt går och inte hur det borde gå.

Vad är det som du ser positivt på Kina?

Peter Zeihan, väl värd att lyssna på (enligt mig)

/ SatanG

Nej, visst har Kina utmaningar i sin ekonomi med, absolut. Men knappast av den dignitet vi har i väst.

När det gäller BNP i USD är det ju väldigt snedvridande att som snubben i den videon bara välja ut exakt de senaste 3 åren vilket den långsiktiga trenden visar efter Kina kom ur pandemin.

IMG_7022.jpeg

Att många av deras mer udda 100+ biltillverkare kommer gå i konken och har många osålda bilar är knappast underligt heller, flera har gjort det bara i år. Det är snarare de stora västerländska biltillverkarna som inte säljer bilar i Kina nu vilket är det vi borde oroa oss för vilket kommer visa sig genom massuppsägningar kommande år, framförallt i Tyskland.
Jag tror personligen att Kina har betydligt större problem än du verkar det klart som. Ca 60% av människornas besparingar ligger bundna i fastigheter som finns och ibland som inte byggts och kanske aldrig kommer att byggas och färdigställas så att någon kan bo i dessa. Jag ser inget slut för närvarande med nedgången i av värdena som pågår sedan ett bra tag och jag tror det kommer bli mer konkurser ön Evergrande som ju redan har konkat.

Ingen vet för närvarande exakt vad Trump kommer att införa för ytterligare handelshinder i form av höjda exporttullar etc? Även om sådana slår tillbaka så tror jag att de slår hårdast mot Kina. Men av personerna som verkar ha blivit utsedda av Trump enligt vad som står att läsa i tidningarna senast idag så lutar det mot att USA - Kina relationerna kommer att hårdna framåt. Men detta kommer då inte påverka bara dessa utan också Väst-Europa till stor del är min bedömning.

Stor risk i valutatapp att handla norska aktier pga svaga norska kronan.
Sverige sänkte räntan med 0,5% förra veckan trots det är norska kronan fortsatt svagare.
Det är ju lite märkligt men vet inte om Norge kanske har visat att de också troligen är på väg att sänka sin styrränta framåt också?

Det låga oljepriset påverkar väl också fast har inte hört något annat än att det går med plus fortfarande om än inte så mycket som när oljepriset är högre.

Håller inte så mycket koll angående Norge längre och slutade jobba offshore i Norge 2010 så det är ju ett bra tag sedan.

Det känns nästan som detta thaiforum blivit kapat av Kinas propagandamyndighet och övervakas 24/7
Det finns 2 grindvakter på forumet, en för Thailand och en för Kina.

Om nån skriver nåt negativt om Thailand kommer det direkt "Thailand är bäst!!!!" från ett håll.
Och om nån skulle skriva nåt negativt om Kina kommer den andra med "Kina är bäst!!!!".

Underhållande... :afro:

Det är ju lite märkligt men vet inte om Norge kanske har visat att de också troligen är på väg att sänka sin styrränta framåt också?

Det låga oljepriset påverkar väl också fast har inte hört något annat än att det går med plus fortfarande om än inte så mycket som när oljepriset är högre.

Håller inte så mycket koll angående Norge längre och slutade jobba offshore i Norge 2010 så det är ju ett bra tag sedan.
Norge säger att blir ingen räntesänkning föränns tidigast Mars pga den svaga kronan, dom har inte ens gjort en första sänkning än.

Det finns 2 grindvakter på forumet, en för Thailand och en för Kina.

Om nån skriver nåt negativt om Thailand kommer det direkt "Thailand är bäst!!!!" från ett håll.
Och om nån skulle skriva nåt negativt om Kina kommer den andra med "Kina är bäst!!!!".

Underhållande... :afro:

Överlägset flest grindvakter finns ju för Israel, Palestina och Ukraina om du har koll på de utrikespolitiska trådarna.

Vill ju bara hjälpa er oinformerade med skygglapparna på att börja se verkligheten någon gång.

Men är ju ännu värre i tråden om Ukrainakriget där det blir väldigt upprört så fort man påpekar hur det faktiskt går och inte hur det borde gå.
Vilkens verklighet, din hjärntvättade eller andras icke hjärntvättade ?
Vad är det som gör att bara dina åsikter är det enda rätta ?

Nej, visst har Kina utmaningar i sin ekonomi med, absolut. Men knappast av den dignitet vi har i väst.

När det gäller BNP i USD är det ju väldigt snedvridande att som snubben i den videon bara välja ut exakt de senaste 3 åren vilket den långsiktiga trenden visar efter Kina kom ur pandemin.

IMG_7022.jpeg

Att många av deras mer udda 100+ biltillverkare kommer gå i konken och har många osålda bilar är knappast underligt heller, flera har gjort det bara i år. Det är snarare de stora västerländska biltillverkarna som inte säljer bilar i Kina nu vilket är det vi borde oroa oss för vilket kommer visa sig genom massuppsägningar kommande år, framförallt i Tyskland.
Kina är så fattigt att de inte behöver bidra till klimatfonden för fattiga länder. :(

Sålde dom SOL jag lagt undan för att ha denna och nästa månad.
Tack vare prisökningen efter valet blev det lite extra och täcker utöver levnadskostnader, bil och huslån även barnens nästa termin på 100k och lite in på nästa året.
Det firar jag med avmönstringsöl.
Mer än jag hoppats på.

20241113_134435.jpg

Vad är det som du ser positivt på Kina?

Några punkter:

1. Redan 40 år av den största välståndsökning mänskligheten någonsin sett.
2. En av världens största befolkningar i själva Kina och ca 60 miljoner ytterligare i form av Overseas Chinese, betydligt mäktigare än så rent ekonomiskt, inte minst i övriga Asien.
3. Kontrollerar totalt många av världens viktigaste leveranskedjor, världens fabrik som jag tror det kommer bli omöjligt att frigöra sig från.
4. Bland världens smartaste människor sett till ren IQ.
5. Konfucianism, meritokrati och statligt styrd marknadsekonomi som visat sig överläget vad vi i väst kunnat kontra med.
6. Överlag mkt bra makro i form av handelsbalans, BNP/capita, household debt/BNP, osv.
7. Fredligt land som hellre satsat på diplomati och handel än krig rent historiskt. Gynnar ekonomisk utveckling.

Peter Zeihan, väl värd att lyssna på (enligt mig)

/ SatanG

Föreslår att du läser denna Reddit om Zeihan.

Kul snubbe som genererat många klick med sina domedagsprofetior om Kina genom åren men som aldrig fått rätt. Roligast tycker jag är när han tror Kinas demografi skulle vara huvudproblemet.

Men han levererar ju vad folk i väst vill höra och det säljer onekligen bättre. Lite som Serpentza, Jojje på XP och de andra som har domedagsprofetior om Kina som levebröd.

Kina är så fattigt att de inte behöver bidra till klimatfonden för fattiga länder. :(

Kina har så pass vassa förhandlare så de kommer undan med det.

Vi svenskar vid förhandlingsbordet tar ju alltid frivilligt och glatt på oss att göra dubbelt mot vad som överenskommits för att visa oss duktiga och som ”föredömen för övriga världen att ta efter”.

Men så älskar ju majoriteten av svenskarna att betala skatt för sånt som går huvudsakligen till andra länder och klagar inte heller.

Några punkter:

1. Redan 40 år av den största välståndsökning mänskligheten någonsin sett.
2. En av världens största befolkningar i själva Kina och ca 60 miljoner ytterligare i form av Overseas Chinese, betydligt mäktigare än så rent ekonomiskt, inte minst i övriga Asien.
3. Kontrollerar totalt många av världens viktigaste leveranskedjor, världens fabrik som jag tror det kommer bli omöjligt att frigöra sig från.
4. Bland världens smartaste människor sett till ren IQ.
5. Konfucianism, meritokrati och statligt styrd marknadsekonomi som visat sig överläget vad vi i väst kunnat kontra med.
6. Överlag mkt bra makro i form av handelsbalans, BNP/capita, household debt/BNP, osv.
7. Fredligt land som hellre satsat på diplomati och handel än krig rent historiskt. Gynnar ekonomisk utveckling.

Föreslår att du läser denna Reddit om Zeihan.

Kul snubbe som genererat många klick med sina domedagsprofetior om Kina genom åren men som aldrig fått rätt. Roligast tycker jag är när han tror Kinas demografi skulle vara huvudproblemet.

Men han levererar ju vad folk i väst vill höra och det säljer onekligen bättre. Lite som Serpentza, Jojje på XP och de andra som har domedagsprofetior om Kina som levebröd.

Omg, Kinas Goebbels är på tråden, propagandamaskinen går varm.

Tillbaka
Topp