Om ni vill bli rika

Ja, enda orsaken att jag använder kreditkort är för bonuspoängen och reseförsäkring. Men just det gör att jag uteslutande använder just kreditkort.

Har för mig att säkerhet när man handlar online brukar anges som skäl med eftersom pengarna inte dras direkt från ens bankkonto. Vid bedrägeri eller obehöriga transaktioner är det då lättare att få tillbaka pengarna via kreditkortsföretaget.

Men kan förstå Panpans syn på det med. Man tappar lite av kontrollkänslan när man köper med kreditkort jämfört med ett vanligt betalkort. Svårare ha perfekt överblick i realtid över likviditeten.

Har för mig att säkerhet när man handlar online brukar anges som skäl med eftersom pengarna inte dras direkt från ens bankkonto. Vid bedrägeri eller obehöriga transaktioner är det då lättare att få tillbaka pengarna via kreditkortsföretaget.

Men kan förstå Panpans syn på det med. Man tappar lite av kontrollkänslan när man köper med kreditkort jämfört med ett vanligt betalkort. Svårare ha perfekt överblick i realtid över likviditeten.

Det är nog en vanesak angående översikten på vad man använder. Jag har ett hum om vad jag kan röra mig med, men även ett utrymme för de gångerna jag känner att jag råkar ”behöva” något som är onödigt dyrt.
På mina kort kopplade konton ligger det inte många tusenlappar och skräpar och då skulle jag få överföra pengar rätt ofta från diverse sparkonton. Enklare att så bara betala en räkning.

.

Screenshot_20241230_095922_Facebook.jpg

Jag har också fått för mig att säkerheten är bättre iom att man kan claima om man inte gjort ett köp. Visa/MC har ju lite bättre övertalningsförmåga än en annan. Använder själv UOB och T1 (Central One), får några småsaker i kortet, lounger/parkering t.ex.
Är bara anhörigkort så behöver inte tänka så mycket på räkningen :)
Annars är det QR-kod mest, enkelt och man minskar på alla förbannade mynt som tynger ner shortsen, har debetkort i Bangkok bank för cash.

/ SatanG

Tyckte denna makroanalys baserad kring energipriserna och vad som händer geopolitiskt med Doomberg var riktigt sevärd. Många nya infallsvinklar, framförallt kring vad Trumps presidentvalsvinst kan komma att innebära. :thumbsup:

Enligt en ny undersökning från Yougov, utförd på uppdrag av Nordnet, har tre av tio unga vuxna i Sverige investerat i kryptovalutor. Undersökningen, som genomfördes bland 1028 svenskar, visar på en stark generationsskillnad i intresset för kryptoinvesteringar.

Intresset för kryptovalutor är betydligt lägre bland äldre svenskar. Endast sex procent av de som är över 60 år har investerat, och ytterligare sex procent överväger det i framtiden. Detta pekar på en tydlig generationsklyfta när det gäller intresset för denna nya typ av finansiell tillgång.

Om ni inte vill köpa BTC så kanske Tomburks-Curt har lösningen? ;)

Tur man inte haft nåt dyrt julfirande.
Skall dock spara så vi har semesterpengar i Mars, så blir lite fattigare än normalt.

Har ju en aktie jag la det som blev över när man köpt allt annat per månad, blir alltid några kr.
Tog en som bara kostade mindre än 1 öre styck.
I % den aktien som gått bäst, bytt namn hette arcario innan

Screenshot_20250107_110323_Avanza.jpg

Tillbaka
Topp