Om ni vill bli rika

Kul att få såna här dagar,då har man träffat rätt med aktierna.

Screenshot_20251205_003724_Nordea Mobile.webp

Den enda skuld vi haft var studielånen.
CSN tyckte att man borde dröja med att betala tillbaka lånen varför vi betalade av så fort det gick.
Den vanligaste skulden lär vara för bostaden. Vi köpte billigt och sålde litet dyrare, etta, trea, femma, villa.

Den enda skuld vi haft var studielånen.
CSN tyckte att man borde dröja med att betala tillbaka lånen varför vi betalade av så fort det gick.
Den vanligaste skulden lär vara för bostaden. Vi köpte billigt och sålde litet dyrare, etta, trea, femma, villa.
Artikeln handlade om att släppa tvångstankarna på att bli skuldfri och Göran Perssons sossemantra, sålänge man bär runt på det så är man inte fri.

Hade inte Sveriges regeringar levt efter dom tvångstankarna hade Sverige varit ett bättre utvecklat och rikare land handlade den med om.
Men Sverige har under noll och minusränta gått med tvångstankarna att det är bättre att vara skuldfri än investera och utveckla.

Hade inte Sveriges regeringar levt efter dom tvångstankarna hade Sverige varit ett bättre utvecklat och rikare land handlade den med om.
Men Sverige har under noll och minusränta gått med tvångstankarna att det är bättre att vara skuldfri än investera och utveckla.

Så länge man har någorlunda balans och kontroll, så är inte skulder ett allt för stort problem.
Det gäller iofs att man har värden som överstiger skulden.

Så länge man har någorlunda balans och kontroll, så är inte skulder ett allt för stort problem.
Det gäller iofs att man har värden som överstiger skulden.
När jag trillar av pinn skall jag ha minus på kontot, allt överbelånat och 0 i arv att lämna över.
Spenderat allt jag har jobbat ihop.
Arvingarna får arbeta ihop eget kapital.
Det bestämde jag mig för efter jag läste den artikeln, jag skall inte leva efter ett hjärntvättat sossemantra.
Finns väl ingen vuxen svensk som inte fått det mantrat inbankat.
Därför står landet och tågen still.

När jag trillar av pinn skall jag ha minus på kontot, allt överbelånat och 0 i arv att lämna över.
Spenderat allt jag har jobbat ihop.
Arvingarna får arbeta ihop eget kapital.

Varför?
Är det för att du visa dom hur ett hårt liv ska vara?
Jag sparar det som kan sparas, utan att direkt göra några större avkall på livskvalitet.
Det blir väl inga större summor eller någon herrgård som arvingarna ska slåss över, men någonting blir det.

Du lever däremot inte som du lär. Du var ju mer eller mindre skuldfri

Varför?
Är det för att du visa dom hur ett hårt liv ska vara?
Jag sparar det som kan sparas, utan att direkt göra några större avkall på livskvalitet.
Det blir väl inga större summor eller någon herrgård som arvingarna ska slåss över, men någonting blir det.

Du lever däremot inte som du lär. Du var ju mer eller mindre skuldfri
Nä för att det är mina hoparbetade pengar som jag skall ha det gott för på ålderns höst.
Jag skall ju ändra mig, jag har ju läst artikeln idag så nu skall jag hem och låna och banka ut sossemantrat, kanske köpa en herrgård.

Jag tog lån för att installera vatten/luft värme.
Innan hade en månad som November som var sett ut såhär för att hålla samma inomhus temp.
2500-3000kr i el och nätavgifter, 10.000kr i pellets.
Nu 3500kr i el och nätavgifter, 350kr i låneavbetalning.

Artikeln handlade om att släppa tvångstankarna på att bli skuldfri och Göran Perssons sossemantra, sålänge man bär runt på det så är man inte fri.

Det gäller bara statsskulden, hushållens skuld är bland de högsta i världen.

Personligen föredrar jag att vara skuldfri men inte pga sossetänk, tror jag, känns skönt att skiter sig världsekonomin så drabbar det alla och det är enklare att inte behöva falla långt. Alltså har man betalt hus etc så är jag som inte jobbar och har fast inkomst längre i ett bättre läge. Behöver inte stressälja tillgångar när det är försent t.ex.

/ SatanG

Senast ändrad:

”Hade det inte varit bättre att behålla en andel lån och istället ha ett sparkapital som dels kan växa på börsen, dels kan sätta guldkant på vardagen under livets höst?”

Har personligen svårt ta någon på allvar som jämför riskfritt sparande med synnerligen riskfyllt sparande men det är väl bara ”helt annorlunda nu” som det brukar låta precis innan det kraschar? :rolleyes: :monkey:

Håller inte med om att ha det gott på ålderns höst. Då kan det mer eller mindre kvitta. Jag vill ha det gott nu. Eller iaf efter 50 strecket vill ja kunna tagga ner om jag inte har oerhört mkt roligare att jobba än att inte. Finns många kul saker att jobba med , speciellt over there

Nä för att det är mina hoparbetade pengar som jag skall ha det gott för på ålderns höst.
Jag skall ju ändra mig, jag har ju läst artikeln idag så nu skall jag hem och låna och banka ut sossemantrat, kanske köpa en herrgård.
Ingen vet något om morgondagen allra minst du. Man kan dö knall och fall och är svårt att planera när det är dags.

Jag tror det är fel att kalla det för "Sossetänk", ska man kalla det något så är det nog snarare ett "Lutheranskt tänkande", dvs man ska jobba hårt, leva efter sina tillgångar och inte ha för stora drömmar. Vill man sätta en svensk politiskt stämpel så är det nog snarare "Moderattänk" då konservativa oftast, vilket hörs på namnet, inte vill ta stora risker medans sossar, på gott och ont, gärna chansat med andras pengar.

Jag tror också att Sverige som land måste våga satsa mera, men det innebär också att människor måste acceptera att det ibland blir fel.

När det kommer till privatekonomi så har jag levt ett helt liv utan några andra skulder än CSN, som sedan länge är återbetalt. Jag tog ett bostadslån tidigare i år. Det är ruggigt billigt, framförallt efter ränteavdrag, och på många sätt borde jag ha lånat max och amorterat minimum men känslan av att inte vilja vara belånad är stark. Det är säkert korkat att jag betalat av så mycket på lånet, men det känns ändå bra och det är det viktigaste. Mitt ekonomiska förnuft har dock, än så länge, lyckats stå emot mina känslor att betala av hela lånet.

Tillbaka
Topp