PanPan
Forumveteran
Internationellt utmärks det som sosse tänk, göran perssons tal och specifikt för Sverige.Jag tror det är fel att kalla det för "Sossetänk", ska man kalla det något så är det nog snarare ett "Lutheranskt tänkande", dvs man ska jobba hårt, leva efter sina tillgångar och inte ha för stora drömmar. Vill man sätta en svensk politiskt stämpel så är det nog snarare "Moderattänk" då konservativa oftast, vilket hörs på namnet, inte vill ta stora risker medans sossar, på gott och ont, gärna chansat med andras pengar.
Jag tror också att Sverige som land måste våga satsa mera, men det innebär också att människor måste acceptera att det ibland blir fel.
När det kommer till privatekonomi så har jag levt ett helt liv utan några andra skulder än CSN, som sedan länge är återbetalt. Jag tog ett bostadslån tidigare i år. Det är ruggigt billigt, framförallt efter ränteavdrag, och på många sätt borde jag ha lånat max och amorterat minimum men känslan av att inte vilja vara belånad är stark. Det är säkert korkat att jag betalat av så mycket på lånet, men det känns ändå bra och det är det viktigaste. Mitt ekonomiska förnuft har dock, än så länge, lyckats stå emot mina känslor att betala av hela lånet.
The phrase "Swedish thinking not free if you have yield"