Om ni vill bli rika

Diskussion i 'Ordet är fritt' startad av Tulpan, 29 augusti 2017.

Taggar:
  1. krister

krister Forumräv

Tjena. Nån som har tips på app eller likn som man kan få lite info vad som har hänt när priset på guld sticker iväg åt något håll.. ?

Mr.Jo gillar detta.
  2. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Kanske inte guldet i sig du skall titta på utan valutan du handlar guld med?

Om detta är sant eller ej vet jag inte men såg ett tv-program med en guldhandlare som sa att guldets värde står still du fick lika mycket för 1 gram guld för 200 år sen som idag det som ändrar sig är värdet på valutorna?

Sant eller ej vet jag inte men är det så så är det ju inte guldet du skall fokusera på för då är det inte där anledningen till prisförändringen är.

3. krister

krister Forumräv

Det är tyvärr fel.. Guld köper folk när det är oroliga tider tex. när Trump bara nämner kärnvapen så sticker priset iväg norrut och när han nämner "toppmöte med NK" så sticker priset iväg söderut...
    Men händer inget så står priset väldigt still ja.

4. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Ja men det är väl inte guldpriset som förändras det är väl valutavärdet som ändras mot guldvärdet?
    Du får mindre för dollarn men du får fortsatt lika mycket för guldet?
    Så den guldhandlaren sa iallafall i den tvdokumentären.
    Tex har ju guld blivit dyrare om man handlar för SEK för kronan har rasat medans guldpriset har stått rätt still mot baht det sista?
    Men du får fortsatt lika många kg potatis, teak, järn etc. för ett gram guld?

Var så han sa iallafall att guldvärdet hade inte ändrats utan det är valutavärdet som ändras?

5. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Investerar ni i gold bars eller värdepapper riktat mot guld?
    Smycken är för dålig säljkurs vs köpkurs här i Thailand medan gold bars bara skiljer ca. 200 baht på köp vs sälj.
    Men man måste väl köpa minst 5 baht om man skall köpa gold bar eller skiljer det sig mellan butiker?

6. krister

krister Forumräv

Finns 1 B också. Men vad är vitsen att spara i guld om inte värdet ökar som du påstår.. jo visst ökar det över tid men det är nog egentligen smartast att köpa guld om det skulle inträffa något extraordinärt som sist när Cypern skulle sälja ut sina reserver.. då störtdök priset för en stund

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Men valutan förändras ju.
    Ifall dollarn rasar kostar ju guldet mer dollar.
    Så man köper guld när dollarn är stark, guldet billigt och ekonomin går bra men marknaden börjar bli orolig.
    När dollarn rasar blir guldet dyrare i dollar och man säljer då har man fått mer dollar för guldet med det är valutavärdet som förändrats.
    Eftersom valutorna förändras, förändras ju guldets pengavärde men guldet i sig är stabilt därför man köper guld när det börjar bli oroligt på marknaden?

Och jag påstår inte det, jag frågade för jag hörde en guldhandlare säga det i ett tv-program.
    Själv vet jag ingenting om guld förutom det han sa gissar jag och frågar, därför alla mina ? I mitt inlägg.

Ok så det finns 1b gold bars med? Var inne i en av dom vanligaste guldaffärerna man ser överallt och dom sa minst 5 baht om man skulle köpa gold bars med den växelkursen köp/sälj men det kanske bara gällde den butiken?
    Är inte så insatt i guld jag visste inte innan att det skiljde sig så i pris på bars och smycken.

9. krister

krister Forumräv

Guld är som en valuta.. den kallar en haven eftersom som du säger den är stabil. När det blir oroligt på marknaden tex. i krigstider.. köper folk på sig mer guld och priserna stiger mot alla valutor över hela världen.. eftersom efterfrågan ökar och man kan inte bara trycka upp nytt guld och sälja så som man tex. kan göra med pengar...
    Så priset stiger och folk börjar gräva guld utav bara attan och sen när folk tycker det har blivit stabilare igen och börjar sälja sitt guld för att köpa aktier igen så sjunker priset på guld och en del gruvor med för låg guldhalt måste stänga och så där fortsätter det.

10. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Det finns mindre gold bars att köpa, t.o.m. mindre än 1B. Verkar som de flesta butiker håller i stort sett samma priser vad jag sett men det kanske finns någon som säljer snäppet billigare vid större affär. Annars står ju priserna synligt vid butikerna. Dagens officiella priser kan man hitta på t.ex. Bangkok post första sida, scrolla ner lite på höger sida. https://www.bangkokpost.com/

Om ditt resonemang att köpa när dollarn är stark så gäller det ju att man köpt på sig dessa när den är svag mot den valutan man köper med, eller?

/ SatanG

11. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Det var ju om dollar var den valuta man handlade med.
    Du förstår väl det själv?
    Investera i annan valuta än den du handlar med ger dig ju dubbel risk valutan och värdet på det du investerar i.
    Ja alla har samma köp pris men säljpriset är lägre på smycke än bars.

Ok då var det nog bara den affären som hade minst 5 baht bars för investering där det bara skiljde 100-200 baht mellan köp och sälj pris.
    På smycke så skiljer det ju runt 1000-2000 baht på köp och sälj pris.

12. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Antar att du håller på med valutahandel, det jag använde flitigt då jag höll på var den Ekonomiska kalendern.
    Den finns i lite olika tappning beroende vem som ger ut den. Googla och titta på dom olika.
    Sedan gäller det att lära sig tolka alla händelser och tajma rätt.
    Min bror använder även Appen Omni ekonomi, jag har inte den men han är ekonom och håller koll på allting fast han har inte lyckats så bra på valutor som jag avslöjade hans fru :D
    Annars måste man läsa i typ allt vad dom betydande personerna i världen säger och gör eller t o m tänker.
    Har tänkt återta lite av handeln på hobbybasis till hösten så det blir dags att uppdatera biblioteket.

magunnar och krister gillar detta.
  13. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Ja jag förstår att det gällde att handla guldet med dollar.
    Jag kanske var otydlig, eller missförstår, men om man ska handla då dollarn är stark så gäller det väl isf att man handlar dollarn när den är svag för att kunna göra den vinsten i köpet du är ute efter?
    En valuta räknas väl som stark mot andra valutor, inte mot t.ex. metaller?
    Inget som behövs tänkas på om man har inkomsten i dollar eller cash på dollarkontot men annars för 95% av de härinne, är du med på vad jag menar? Kul diskussion i varje fall, det här måste benas ut :)

/ SatanG

andrejsdenruskige gillar detta.
  14. magunnar

magunnar Forumveteran

Bitcoin till hösten skulle sitta bättre:rolleyes: 100,000 usd? Ursäkta har precis vaknat äfter nattarbete. Skulle inte lägga mig i det du tänker på forsätt med valutan.

Last edited: 4 juni 2018
    Mr.Jo gillar detta.
  15. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Håller med dig...som oftast.

Har man inkomst i Sek och köper guld i dollar, så är det ju 2st ”växlingar” som sker.
    Om man har en tro på att den svenska valutan kommer att öka, så bör man ju inte investera i någon annan valuta än den svenska.

Om vi då skickar Sek till Thailand och köper guld idag och Sek stiger till 4thb/kr, så måste alltså guldpriset stiga med 10% mot Thb för att vi inte ska förlora pengar.

Ska man satsa på biz så är det bäst att man satsar på något som ger en bra avkastning och då i rena pengar. Typ säkra sin inkomst i olika valutor. En del i dollar, en del i Thb, en del i Sek och en del i Euro om man så vill.

Jag har lön från Norge, investeringar i Sverige och Thailand och får således inkomster i två valutor som jag kan välja att skicka till Sverige eller ej.

Jag har förvisso nästan tömt mina svenska reserver och även norska, men från Norge kommer lönen, så jag känner inte att jag behöver bunkra där, men har valet att inte skicka pengar och på så sätt bygga upp en hög med pengar där.

magunnar och SatanG gillar detta.
  16. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Ja det är ungefär så jag tänker också.
    Har inkomst i danska kronor, de växlas till svenska kronor på mitt svenska lönekonto. Överföring till Thailand väntar jag med så länge det behövs för en gynnsammare växlingskurs, då gör man ju två flugor på smällen på en gång sas :) Nu får dom pengarna jobba lite på Nordnet eller Skandiadepån tills det händer, under tiden nallar vi från frugan som har sin lön i THB.

/ SatanG

Samet och andrejsdenruskige gillar detta.
  17. andrejsdenruskige

Idag skickar jag hela lönen, typ... och så blir det ca 25-30k per månad från Thailand, då svenska kronan är gynnsam (om man ser det från min sida).
    Denna månad skickar vi inget från Thailand, då semester är på gång.

SatanG gillar detta.
  18. PanPan

PanPan Medlem Guldmedlem

Har du inget Norskt konto, kan ju vara lönt att hålla på nok lite nu?
    Dom säger att statistiskt sett om man ser på historien så skall NOK börja gå upp om 2 veckor, 3 månader innan en beräknad räntehöjning brukar valutan röra på sig.
    Får se om det stämmer i detta fall.

Tyvvär tror man på en räntehöjning slutet av året i Thailand med nu läste jag idag.

19. andrejsdenruskige

Jodå, jag har och har haft norskt konto sedan begynnelsen av detta millennium. Min lön går in på det kontot.
    Hade en del pengar där tidigare, men dessa är investerade i annat land, trots dålig kurs. Fast med dagens läge så var det en bra kurs.

20. Ubon

Ubon Forumveteran

Tänk vad glömsk man kan bli, någon som minns vad trådtiteln var?...:)

Kryptovalutan bitcoin föll mer än 10 procent under helgen och har därmed tappat nästan två tredjedelar av sitt värde sedan de historiska toppnoteringarna i december.

En hackerattack mot den sydkoreanska handelsplatsen Coinrail ligger bakom den senaste nedgången.

Enligt Coinrail kom de som låg bakom hackerattacken över omkring 30 procent av de olika enheter av kryptovalutor som handlades på plattformen, vilket enligt obekräftade uppgifter från den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap hade ett värde på 40 miljarder sydkoreanska won (cirka 325 miljoner kronor).

Andra stora kryptovalutor, som etherum, EOS och ripple, följer med nedåt, rapporterar tidningen The Wall Street Journal.

Tidigare i år skakades marknaden av en liknande attack mot den japanska handelsplattformen Coincheck, där kryptovalutor för en halv miljard dollar stals.

21. magunnar

magunnar Forumveteran

Varför kommer @Ubon alltid fram när det går lite åt skogen för Bitcoin men håller tyst när det går bra för den är Ubon skadeglad människa bara undrar?:rolleyes:

Laddar...
Liknande ämnen - vill rika
  1. Isan Lover
    Svar:
    1
    Visningar:
    98
  2. Tulpan
    Svar:
    33
    Visningar:
    2.033
  3. Boa52
    Svar:
    330
    Visningar:
    5.113
  4. Pjodd
    Svar:
    14
    Visningar:
    1.248
  5. Henrik90
    Svar:
    11
    Visningar:
    784
  6. Lyco
    Svar:
    0
    Visningar:
    486
  7. MartinAndersson
    Svar:
    196
    Visningar:
    12.580
  8. Pjodd
    Svar:
    19
    Visningar:
    1.920
  9. Lara Croft
    Svar:
    0
    Visningar:
    761
  10. TommyBangkok
    Svar:
    10
    Visningar:
    2.734

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis