Om ni vill bli rika

Så är det men när är det bäst sitta still ?
Som 2017 å början på 2018 gått för mig där man varit rätt positionerad trots man inte varit i bitcoin mfl får man ju lätt lite skrämselhicka å funderat en del på att ligga still, för så lätt är det inte pricka rätt varje år.
Men får inte känslan att toppen är riktigt nådd i Asien än så hmm inte lätt veta.
Jagar man toppen och botten så kommer man inte hänga med.

Har man inte trott det i tio år ... att toppen är nådd i Asien ...

Bara fegisar ligger likvid, tror man på nergång får man väl satsa på fonder som går kort ...
Den som litar på sin tro om börsen i alla lägen är riktigt korkad.

Senast redigerad av en moderator:
Nämen och hoppsan så det kan bli....

© Tillhandahålls av Talentum Media AB

Raset för kryptovalutan bitcoin fortsätter. Under onsdagsförmiddagen kostade en bitcoin 10 800 dollar på den Luxemburgbaserade handelsplatsen Bitstamp.

Oro för att Sydkorea och Kina ska sätta stopp för handeln med kryptovalutor ligger bakom nedgången.

Sydkoreas finansminister ska ha sagt i en intervju den här veckan att regeringen fortfarande ser ett förbud som en möjlighet. Parallellt uttalade sig en representant för den kinesiska centralbanken, och sade att myndigheter borde förbjuda all organiserad handel med virtuella valutor.

I december nådde bitcoin sin högsta nivå hittills, över 19 000 dollar.

Varför kallas BC för en valuta, detta är ingen valuta, snarar ett ekonomiskt instrument, ett gangsterinstrument...och den ska ner betydligt mer säger Ubon.

Nämen och hoppsan så det kan bli....

[emoji767] Tillhandahålls av Talentum Media AB

Raset för kryptovalutan bitcoin fortsätter. Under onsdagsförmiddagen kostade en bitcoin 10 800 dollar på den Luxemburgbaserade handelsplatsen Bitstamp.

Oro för att Sydkorea och Kina ska sätta stopp för handeln med kryptovalutor ligger bakom nedgången.

Sydkoreas finansminister ska ha sagt i en intervju den här veckan att regeringen fortfarande ser ett förbud som en möjlighet. Parallellt uttalade sig en representant för den kinesiska centralbanken, och sade att myndigheter borde förbjuda all organiserad handel med virtuella valutor.

I december nådde bitcoin sin högsta nivå hittills, över 19 000 dollar.

Varför kallas BC för en valuta, detta är ingen valuta, snarar ett ekonomiskt instrument, ett gangsterinstrument...och den ska ner betydligt mer säger Ubon.
Bc var ju nere på ca 9400 och Magunnar gjorde sig väl en hacka. Men jag tror som du, inom inte allt för avlägsen framtid kommer luften gå ur kryptohandeln och många som idag tror sig vara förmögna kommer undra vad som hände.
Rätta värdet på en bc är ju eg 0.

Bc var ju nere på ca 9400 och Magunnar gjorde sig väl en hacka. Men jag tror som du, inom inte allt för avlägsen framtid kommer luften gå ur kryptohandeln och många som idag tror sig vara förmögna kommer undra vad som hände.
Rätta värdet på en bc är ju eg 0.
100k säger jag:D

Detta från veckans affärer

Tydligen flera som vill vara med och dela på kakan...

Klarna-grundaren Victor Jacobsson och Christian Ander, grundaren av bitcoin-plattformen Btcx har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram till ett förslag på hur en svensk e-krona kan se ut, skriver Breakit.

"Vi vill att Sverige så tidigt som möjligt ska ha en digital valuta. Det kommer att sätta Sverige på kartan och ge oss ett innovativt försprång mot resten av världen, och även bidra till att locka duktiga människor till Sverige” säger Christian Ander till Breakit.

© TT
Förslaget på den nya valutan har skickats in till riksbanken och kallas för ett ”Konceptförslag för anonym registerbaserad e-krona med offline-funktion”. Själva konceptet ska bygga på en öppen källkod och e-checkar som signeras digitalt och han användas offline så väl som online.

Däremot tror de inte på att följa bitcoin-spåren - ett distribuerat system där en riksbank styr hur mycket pengar som ges ut, trots att tekniken till viss del kommer att bygga på den så kallade blockkedjan med peer-to-peer transaktioner mellan privatpersoner. Sedan tror de Riksbanken vill ha en centralenhet som verifierar transaktionerna.

"Om bitcoin är bittorrent så är e-kronan Spotify", säger Christian Ander.

Varit en aktiv natt bc 9000
Köpt
Go natt är trött nu bye bye.:wai:
Fick mejl precis där en "expert" uppmanar mig att köpa Bc nu när den föll till 8000 för den skall upp till 20000 dollar under dom kommande 24 timmarna. Så du måste vara snabb.
Jag som har trädgårdsarbete som väntar vill därmed bolla informationen till dig som gillar övervaka skeenden. :rolleyes: :cool: :p :D

Fick mejl precis där en "expert" uppmanar mig att köpa Bc nu när den föll till 8000 för den skall upp till 20000 dollar under dom kommande 24 timmarna. Så du måste vara snabb.
Jag som har trädgårdsarbete som väntar vill därmed bolla informationen till dig som gillar övervaka skeenden. :rolleyes: :cool: :p :D
Jag sover inte nu på nätterna, bara jobba o jobba man sliter som en hund för drygt 300tb om dagen.
Man tackar för all info.
:wai::wai::wai:

Senast ändrad:
Hej igen, här är mera ifrån negativa Ubon...

Antalet kryptovalutor har exploderat och är nu uppe i runt 1 400. Den största, bitcoin, har åkt bergochdalbana de senaste dagarna. Och det är ett skäl till att den ännu inte ses som en tillgång som andra.

Bitcoin, en av cirka 1 400 kryptovalutor, har under hösten fått stor uppmärksamhet. En anledning är att värdet på en bitcoin steg 2017 från drygt 1 000 dollar i januari till att nå över 20 000 dollar i slutet på december. Sedan dess har kursen säckat ihop och ligger nu på cirka 11 000 dollar.

Men hur ser då expertis på dessa kryptovalutor och speciellt bitcoin? Är de att jämställa med en traditionell valuta?

Enligt storbanken SEB gäller vissa grundläggande kriterier för en valuta: den ska vara allmänt accepterad som betalmedel, den ska inte kunna förfalskas och den ska fungera som värdebevarare.

- För att något ska kunna fungera som en valuta måste värdet vara någorlunda stabilt över tiden, och det villkoret uppfyller ingen kryptovaluta idag, säger Johan Javeus, chefsstrateg på SEB, och tillägger att det är få som använder kryptovalutor som betalningsmedel idag. De allra flesta ser istället kryptovalutor som en finansiell investering.

Samtidigt som bitcoin alltså idag saknar vissa grundläggande kriterier för att kvala in som en valuta, så talas det ibland om bitcoin som digitalt guld.

Som exempel nämns att precis som det finns en begränsad mängd guld på jorden så finns det en på förhand teoretisk mängd bitcoin, 21 miljoner stycken. Jämförelsen med guld görs också i perspektivet att alla bitcoin inte heller är brutna.

- Ju fler som håller på med brytningen av bitcoin, desto svårare blir det och utbudet av bitcoin kommer gradvis att minska i en förutbestämd takt, säger Johan Javeus.

I nuläget har det utvunnits knappt 17 miljoner bitcoin, och av dessa uppskattas mellan 3 och 4 miljoner vara försvunna genom att ägarna tappat eller råkat förstöra sina kodnycklar på den tiden då bitcoin hade ett lågt värde.

Utvinningen av bitcoin sker genom att datorer försöker lösa kryptografiska problem och den som lyckas belönas med ett antal nya bitcoin.

Ska du ut och resa? Testa Microsofts valutaomvandlare här!

Vid sidan av bitcoin, som den 18 januari har ett totalt marknadsvärde på motsvarande 1 500 miljarder kronor, finns ytterligare runt 1 400 kryptovalutor. Det totala värdet av samtliga kryptovalutor uppgår till cirka 533 miljarder dollar, 4 300 miljarder kronor. Det kan jämföras med Sveriges BNP som är cirka 4 200 miljarder kronor eller det globala börsvärdet som ligger i storleksordningen 80 000 miljarder dollar, 640 000 miljarder kronor.

Att kryptovalutorna har stigit i värde gör att vissa talar om dessa som en investeringstillgång som kan användas som hedge - ett sätt att minska risken i sin investeringsportfölj om andra tillgångar, exempelvis obligationer eller aktier tappar i värde.

- Det resonemanget är hittills ganska teoretiskt. Det som avskräcker, och lockar, investerare med bitcoin är de explosiva kursuppgångarna men det innebär också att volatiliteten hittills varit brutal. Det gör det svårt att integrera kryptovalutor som en tillgång i en traditionell portfölj, säger Johan Javeus.

Skeptiker har samtidigt hävdar att bitcoin är ett pyramidspel, men det anser inte Johan Javeus. Pyramidspel bygger på att det finns en strid en ström av nya köpare som fyller på pyramiden underifrån så att de som varit inne tidigt gynnas mest. Det är dock inget unikt för krypovalutor, utan kan lika gärna ske med aktier eller råvaror.

- Det som för mig avgör att bitcoin inte är ett pyramidspel är att det inte finns något löfte om en framtida avkastning, vilket det i stort sett alltid finns i traditionella pyramidspel.

Tyckte det lät rimligt iallafall om jag kör med min sparaplan, börsen i Sverige har snittat på index 11.5 per år med rasen från 1985 tills nu och kan man inte göra 20% per år då om man är aktiv så är man väl rätt värdelös ;)
Men man skall sikta högt och hoppas på 20% av planen, hade jag haft som mål på 60.000.000 baht så hade jag ju vart slappare ;)

300 miljoner Baht är ju en del pengar, om du tror dig kunna snitta 20% i avkastning så ger det dig 60 miljoner Baht per år att leva för och då lever man ju hyfsat även i Phuket ;)

Jag tror dock, vilket du nog också gör, att 20% blir omöjligt över tiden. Jag räknar väldigt konservativt med 6% och 3% i inflation så lite beroende på när jag går i pension så borde 60-80 miljoner Baht vara OK baserat på att varken jag eller frugan har någon pension. 1.8 miljoner Baht per år (inflationsskyddat) lever man ändå helt OK på när man inte har barn på internationella skolor längre.

Du, som jag, har ju investerat på SET och det har ju sina risker. Det är bara några dagar sedan indexet nådde samma nivå den hade innan krisen 2008 och lägger man till inflationen så är det nog inte många som gjort sig någon stor förmögenhet där om de var med innan 2008. SET har heller inte samma krav på redovisning som exempelvis Stockholmsbörsen och många företag, typ CP, har flera noterade företag där de flyttar pengar lite som de vill. Du kan med andra ord satsa helt rätt men ändå inte få någon vidare utveckling då huvudägaren helt sonika flyttar pengarna till något annat företag.

Jag tror på Thailand och jag tror på SE Asia men kan jag snitta på 10% över tiden så är jag fantastiskt nöjd.

300 miljoner Baht är ju en del pengar, om du tror dig kunna snitta 20% i avkastning så ger det dig 60 miljoner Baht per år att leva för och då lever man ju hyfsat även i Phuket ;)

Jag tror dock, vilket du nog också gör, att 20% blir omöjligt över tiden. Jag räknar väldigt konservativt med 6% och 3% i inflation så lite beroende på när jag går i pension så borde 60-80 miljoner Baht vara OK baserat på att varken jag eller frugan har någon pension. 1.8 miljoner Baht per år (inflationsskyddat) lever man ändå helt OK på när man inte har barn på internationella skolor längre.

Du, som jag, har ju investerat på SET och det har ju sina risker. Det är bara några dagar sedan indexet nådde samma nivå den hade innan krisen 2008 och lägger man till inflationen så är det nog inte många som gjort sig någon stor förmögenhet där om de var med innan 2008. SET har heller inte samma krav på redovisning som exempelvis Stockholmsbörsen och många företag, typ CP, har flera noterade företag där de flyttar pengar lite som de vill. Du kan med andra ord satsa helt rätt men ändå inte få någon vidare utveckling då huvudägaren helt sonika flyttar pengarna till något annat företag.

Jag tror på Thailand och jag tror på SE Asia men kan jag snitta på 10% över tiden så är jag fantastiskt nöjd.
Jag skrev sikta högt ;) räknar ju inte med det.
Om du menar set indexfond köpte jag lite i en liknande men billigare, med men sålde i slutet av December.
Köper igen när ett ras kommer.
Jag har istället varit aktiv i aktiehandeln men kanske det du menade med set?
Så blir några timmar framför datorn på dagarna.
Fördelningen nu ligger väl 25% ränta, 25% fond 50% aktiehandel.
Men som sagt ta det om 300 miljoner med ett leende, men i dom bästa av världar 20% på året ;)

Jag skrev sikta högt ;) räknar ju inte med det.
Om du menar set indexfond köpte jag lite i en liknande men billigare, med men sålde i slutet av December.
Köper igen när ett ras kommer.
Jag har istället varit aktiv i aktiehandeln men kanske det du menade med set?
Så blir några timmar framför datorn på dagarna.
Fördelningen nu ligger väl 25% ränta, 25% fond 50% aktiehandel.
Men som sagt ta det om 300 miljoner med ett leende, men i dom bästa av världar 20% på året ;)

Jo, som jag skrev så förstår jag att 300 miljoner och 20% är ett mål som du inser blir svårt.

Att vara riktigt påläst hjälper alltid men det trista i Thailand är det jag nämnde; nästan alla större företag är majoritetsägda av en familj som också har ägarintressen i andra listade företag och då reglerna angående rapportering etc är så lösa så flytttas ofta pengar på ett sätt som ingen utan tillgång till insiderinformation kan förutse.

Räkna jag på 3% och 6% så skulle jag ligga på 58-78 miljoner baht vid pensionsålder om jag följer mitt sparande, så ok även om man inte når målet.

Jo, som jag skrev så förstår jag att 300 miljoner och 20% är ett mål som du inser blir svårt.

Att vara riktigt påläst hjälper alltid men det trista i Thailand är det jag nämnde; nästan alla större företag är majoritetsägda av en familj som också har ägarintressen i andra listade företag och då reglerna angående rapportering etc är så lösa så flytttas ofta pengar på ett sätt som ingen utan tillgång till insiderinformation kan förutse.
Än sålänge har jag känt att Thaibörsen är väldigt lätt, kanske för den är hyfsat ung och något som ökar i intresse.
Vart väldigt lätt att göra 6-13% per aktie på ibland dagar vissa par månader.
Aktierna svänger i rätt stora % men du måste va aktiv.
Jag köpte Gulf 22% på 3 dagar men gick på starwars och missa par timmar och sålde på 13%.
Sen har det ju iofs vart mycket upp denna månaden men index gick upp och ner och stod mest still par månader innan December men var inga problem att få 6-13% på par månader då heller.
Men nu är jag medveten om riskerna med och läser allt gällande finansnyheter jag får tag på i landet och köper bara aktier som riktar sig inom Thailand.
Men 3% är ju helt ok sålänge jag sparar med ;)

Räkna jag på 3% och 6% så skulle jag ligga på 58-78 miljoner baht vid pensionsålder om jag följer mitt sparande, så ok även om man inte når målet.

Vi är alla olika men jag tycker det är roligare att räkna så; dvs utgå från ett worst case scenario och sedan så sakteliga tugga på och förbättra kalkylen. För mig så får orimliga mål ofta effekten att jag ger upp, lex nyårslöften om viktminskning :)

Ett seriöst råd är att försöka vara med på sociala funktioner på sonens skola. Många av föräldrarna på internationella skolor sitter på information du aldrig kan läsa dig till.

Tillbaka
Topp