Om ni vill bli rika

Fast här är ju 3 krypto inblandade så ja man kan nog säga som du säger 89% om värdet håller sig mot den valutan som delas ut på 1 år.
Krångligt, därför jag la ner farming, för krångligt.
Fast du låser ju inte räntan den är ju flytande så anpassas väl efter värdet mot den valuta man får ut i.
Du låser varken ett konto på ett år eller låser på en ränta.
Kan gå in i farming nu och lämna om 5 minuter om man vill.
Lättare med singel staking då har du 1 valuta och får räntan i samma valuta, som ett vanligt räntekonto.
Precis som med en bank.

Senast ändrad:
Det där lär väl inte ens de mest populär och ambitiösa damerna i lampaffären komma upp i under högsäsong!? o_O

Kanske om amerikanska flottan kommer på besök ... :rolleyes: ;)
Du har ingen koll på löneläget här.
Svågern bodde hos oss och hade 14k i månaden med ob på familymart.
På familymart Pratumnak hängde det lapp för flera år sen att dom sökte folk med grundlön 11k plus ob tillägg.
Våran village bebos bara av Thai husen ligger på runt 3 miljoner så finns många som tjänar mer än stenbordsryktena.
Samma 6k thaigrundlön har florerat sen jag landa här första gngn som om folk tror löneläget står still i Thailand.

Här är fullt, inte en utlänning att se mer än mig, så finns en hel del Thai som tjänar pengar.

20211016_150640.jpg

Du har ingen koll på löneläget här.
Svågern bodde hos oss och hade 14k i månaden med ob på familymart.
På familymart Pratumnak hängde det lapp för flera år sen att dom sökte folk med grundlön 11k plus ob tillägg.
Våran village bebos bara av Thai husen ligger på runt 3 miljoner så finns många som tjänar mer än stenbordsryktena.
Samma 6k thaigrundlön har florerat sen jag landa här första gngn som om folk tror löneläget står still i Thailand.
Ja. Nu hade du skrivit 20k om dagen i ditt inlägg..... Jag gissar att du menar 20k i månaden?

Ok, ja det var självklart fel så då får jag be om förlåtelse, men det borde han förstått va en felskrivning.
Ärligt... vill hon jobba för sin egen självkänsla?

Annars, varför skall du tvinga ut henne 10-12 timmar om dagen 6 dagar i veckan för såna skitpengar?

Bättre du ger henne 20k å säger till henne att sköta sitt hem/hushåll ordentligt.

Jag värdesätter då tiden med familj/fru betydligt högre än de 20k du talar om.

Min sambo jobbar 6,5tim/dag. Under ordinarie arbetstid, alltså dagtid. Mini är på dagis och jag jobbar. Men det gör hon för sin eget självförverkligande.

Kan vara bra för självkänslan att ge sig ut och arbeta.
Och ja det är hon som kollar, jag har inte sagt något.
Hon vill utbilda sig eller hitta ett ok jobb.
Nu har hon inte gjort det innan pga covid-19 och ovaccinerade, inte velat ta risken.
Jag är arbetslös, hon kan gött bidraga till hushållskassan när jag går hemma.
Även om dom öppnar upp så jag kan resa igen så skall jag hitta ett arbete med.
Får jag ett arbete, blir det ju svårt för henne att jobba för då måste någon ta hand om barnen, nu är jag hemma, så den biten är ju inget problem.
Vi har ju inga släktingar inom 50 mil som kan hjälpa till, så hon har ju fått ta hand om dom själv när jag vart ute och då inte kunnat arbeta pga det.
Än så länge vet vi inte när dom öppnar så jag som Svensk kan pendla.
Hon har gått hemma för vi haft barnen, jag hade inte stått för nåt uppehåll åt någon som inte velat arbeta själv.
Hade vi inte haft ungarna hade hon knappast kunna gå hemma och drälla....

Senast ändrad:
Vaddå kan man inte jobba heltid i Thailand samtidigt som man har barn? Vi har inte heller släktingar som hjälper oss men både jag och frugan jobbar heltid.
Du bor väl i Sverige där ni har dagis etc sådant ingår inte här.
Här är lite annorlunda arbetsdagar och när jag är på sjön är hon ensam hemma ni är båda 2 hemma.
I Sverige kan man ofta gå till skolan eller får busskort.
Den möjligheten finns oftast inte här, då vägarna för barn oftast är olämpliga för dom att gå själva på.
I Sverige om man börjar kl 08 brukar det inte vara ovanligt med dagis eller fritids i anslutning till skolan där man kan lämna barnen innan skolan och även hämta dom där efter skolan. Det har inte vi här.
Jämföra med det ni har i Sverige och här, har du aldrig vart i Thailand innan eller?

Du bor väl i Sverige där ni har dagis etc sådant ingår inte här.
Här är lite annorlunda arbetsdagar och när jag är på sjön är hon ensam hemma ni är båda 2 hemma.
I Sverige kan man ofta gå till skolan eller får busskort.
Den möjligheten finns oftast inte här, då vägarna för barn oftast är olämpliga för dom att gå själva på.
I Sverige om man börjar kl 08 brukar det inte vara ovanligt med dagis eller fritids i anslutning till skolan där man kan lämna barnen innan skolan och även hämta dom där efter skolan. Det har inte vi här.
Jämföra med det ni har i Sverige och här, har du aldrig vart i Thailand innan eller?
Just nu är frugan i Thailand vilket betyder att jag löser allt själv. Har även gjort så när grabben var yngre, innan skolålder.
Nä jag har aldrig varit i Thailand, det borde du väl veta.

Just nu är frugan i Thailand vilket betyder att jag löser allt själv. Har även gjort så när grabben var yngre, innan skolålder.
Nä jag har aldrig varit i Thailand, det borde du väl veta.
Nej men du vet mycket väl att vi inte har samma som i Sverige, att här finns inga dagis, oftast längre arbetsdagar och 6 dagarsveckor.
Om vi kommer 30 min försent och hämtar på äldstes skola åker man på en extra avgift 200 baht per timma eller om det var 400.
Om hon skall vara på jobbet 08:00 här, yngste börjar skolan 08:00, äldste börjar skolan 08:30 mellan yngste och äldstes son skola är det 20-30 min.
I Sverige hade hon ju lämnat dom på dagis och fritids innan så hon hunnit till jobbet 08.
Här blir det lite svårare då vi inte har det.
Ser ju att dom som hämtar och lämnar barnen på skolan är ju ofta inte mor och far, dom som dyker upp är lite för gamla för att ha barn dom som dyker upp, typ mormor och morfar.
Du är egen företagare så du kan nog anpassa din tid om du måste köra han.
Annars brukar Sverige vara uppbyggt så ungar kan gå säkert till skolan själv, här är trottoarlösa vägar.

Tillbaka
Topp