Om ni vill bli rika

ISK blir allt mindre fördelaktigt, men det är ju skönt att slippa deklarera.

Tror att de flesta missar att de betalar skatten två gånger, dels på de pengar de sätter in för att köpa aktier och dels på det värdet ISK har kvartalsvis.
----------------------------------------

Hur beräknas kapitalunderlaget och den skatt jag ska betala?

Kapitalunderlaget räknas fram som ett genomsnitt av värdet på ditt konto i början av varje kvartal, dvs den 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober, plus de insättningar du gör under året. Dessa värden läggs alltså ihop och divideras med fyra. Men det är inget du själv behöver räkna ut, alla underlag du behöver kommer att vara förtryckta i din deklaration.

Läs mer om skatt på ISK hos Skatteverket
---------------------------------------------------

Man kunde ju tänka sig att det skulle var fördelaktigt för den som gör korta affärer: t ex köpa aktier efter 1 januari och sälja innan 1 april, men inte ens där slipper man skatten på de pengar som man har köpt aktierna för. :'(

Möjligen fel tråd.

Jag har tidigare hävdat att utländska medborgare som har pension från Sverige och flyttar t.ex. tillbaka till Thailand när de går i pension kan välja att INTE betala skatt till Sverige utan istället skatta på den svenska pensionen enligt thailändska skatteregler samt dubbelbeskattningsavdraget.

Läste nyss ang begränsat skattskyldiga:
"Med vissa länder finns specifika skatteavtal som förhindrar dubbelbeskattning. Vilket land som har beskattningsrätten kan variera, men det kan förekomma att pensionen enbart beskattas i bosättningslandet oberoende av vem som betalar ut den. Denna skatt kan vara mer fördelaktig för pensionären än skatteavdrag enligt svenska regler. SINK-skatten blir då beslutad till 0 procent. I de fall pensionären är begränsat skattskyldig har åldern ingen betydelse för skatteavdraget. En pensionär som har för avsikt att flytta från Sverige kan vända sig till Skatteverket för att få mer kunskap om hur den svenska skatten på pensionen blir efter utvandring. Motsvarande myndighet i det aktuella landet kan sedan informera om eventuellt skatteavdrag i det landet."

Borde vara intressant, funkar det inte för svenskar så funkar det sannolikt för thailändskor som flyttar tillbaka med pension från Sverige.
Värt att kolla upp för @Fiskarn och säkert andra.

/ SatanG

Möjligen fel tråd.

Jag har tidigare hävdat att utländska medborgare som har pension från Sverige och flyttar t.ex. tillbaka till Thailand när de går i pension kan välja att INTE betala skatt till Sverige utan istället skatta på den svenska pensionen enligt thailändska skatteregler samt dubbelbeskattningsavdraget.

Läste nyss ang begränsat skattskyldiga:
"Med vissa länder finns specifika skatteavtal som förhindrar dubbelbeskattning. Vilket land som har beskattningsrätten kan variera, men det kan förekomma att pensionen enbart beskattas i bosättningslandet oberoende av vem som betalar ut den. Denna skatt kan vara mer fördelaktig för pensionären än skatteavdrag enligt svenska regler. SINK-skatten blir då beslutad till 0 procent. I de fall pensionären är begränsat skattskyldig har åldern ingen betydelse för skatteavdraget. En pensionär som har för avsikt att flytta från Sverige kan vända sig till Skatteverket för att få mer kunskap om hur den svenska skatten på pensionen blir efter utvandring. Motsvarande myndighet i det aktuella landet kan sedan informera om eventuellt skatteavdrag i det landet."

Borde vara intressant, funkar det inte för svenskar så funkar det sannolikt för thailändskor som flyttar tillbaka med pension från Sverige.
Värt att kolla upp för @Fiskarn och säkert andra.

/ SatanG
För Thailändare som återvänder som tillex min fru så vore det kul om det funkar , när det gäller just Sverige så har jag bestämt för mig att Svenska skattemyndigheter har beslutat att inga undantag skall göras angående beskattning av pensioner för ex utlandsbosatta, pension utbetaltd i Sverige av Pensionsmyndigheten beskattas utan undantag i Sverige , Gäller att hålla reda på gamlingarna så att de inte får det bättre än nödvändigt ,
Jag citerar Annika Strandhälls uttalande" de skall ju ändock snart dö och är mest en belastning för samhäller "

Många 3dje kvartalsrapporter kommer denna veckan.
Får väl bli Onsdagsnöjet i Gbg ;)
Roligare med svenska börsen, med thailändska var man ju språkligt begränsad då all info inte släpptes på Eng.

Bitcoin +12% idag.

Men jag tror att trots det går upp nu så kommer myndigheterna i USA göra allt de kan för att krossa crypto. Någon mer anti crypto än Bidenadministrationen får man nog leta efter
Köpte mina SOL för 569 baht för 11 månader sen.
Men blir säkert några krascher och uppgångar på allt dom nästa 10 åren om jag håller så länge som jag sagt, jag kan ändra mig snabbt ;)

Bitcoin +12% idag.

Men jag tror att trots det går upp nu så kommer myndigheterna i USA göra allt de kan för att krossa crypto. Någon mer anti crypto än Bidenadministrationen får man nog leta efter
När Blackrock (världens största investeringsbank) ETF gått igenom skulle det vara förrödande för USA att försöka krossa krypto, sen är ju dom inte ute efter BTC utan varit dom krypto runt om BTC dom vill ha mer reglerade, BTC har ju mer eller mindre fått ett godkännande.

När Blackrock (världens största investeringsbank) ETF gått igenom skulle det vara förrödande för USA att försöka krossa krypto, sen är ju dom inte ute efter BTC utan varit dom krypto runt om BTC dom vill ha mer reglerade, BTC har ju mer eller mindre fått ett godkännande.
SEC fixar det inte men det finns en annan enhet som jobbar för fullt nu för att förbjuda
Minns ej vad den hette

Imorgon är det lönedag, så börsen kan fortsätta ner tills den kommer, för då är det dags att fylla på aktieportföljen.

Tillbaka
Topp