PanPan
Forumveteran
Du tappar ju nollor då du tror på guld och missar att guldvärdet går upp pga valutafall.Den här tyckte jag var lite kul då det är lätt att tappa konceptet när det blir väldigt många nollor…
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du tappar ju nollor då du tror på guld och missar att guldvärdet går upp pga valutafall.Den här tyckte jag var lite kul då det är lätt att tappa konceptet när det blir väldigt många nollor…
![]()
Fastna inte kvar hur det var förr. Det är nya tider.Jo men under tiden jag varit utskriven vilket var 12 år så hade jag i början men dom sista 5 åren fick inte.
Skrivit innan att transportstyrelsen hade inloggning med bara bankid ett tag.
Skrev mail till dom att vi är många sjömän som bor utomlands och inte har den möjligheten.
Säger inte pga mig men 2 dagar efter ändra dom och sjöman kunde logga in med personlig kod.
Läste en artikel för typ 15 år i Illustrerad vetenskap sen att folk tror guldet går upp men igentligen handlar det om valuta värdet.Den här tyckte jag var lite kul då det är lätt att tappa konceptet när det blir väldigt många nollor…
![]()
Mitt pass har nfc, dosan och giltighet blev jag av med för 8 år sen.Fastna inte kvar hur det var förr. Det är nya tider.
Nu kan utskrivna återigen registreras i SPAR, öppna andra BankID än sin egen bank.
Det går numera också att logga in med sitt giltiga pass till några banker om dosan inte fungerar.
Det behövs en telefon med NFC läsare.
I Norge funkar det enkelt men det du skriver är inte så lätt i Sverige.Fastna inte kvar hur det var förr. Det är nya tider.
Nu kan utskrivna återigen registreras i SPAR, öppna andra BankID än sin egen bank.
Det går numera också att logga in med sitt giltiga pass till några banker om dosan inte fungerar.
Det behövs en telefon med NFC läsare.
GrattisLäste en artikel för typ 15 år i Illustrerad vetenskap sen att folk tror guldet går upp men igentligen handlar det om valuta värdet.
Guldet står still och du får lika mycket idag som för 100 år sen för 100 gram guld.
Folk blir lurade på valuta rörelsen.
Ditt guld har stått men mina solana har gått från 100k till 380k på 1 år, det är värde ökning utöver.
Ja Nordea avslutar utskrivnas konton.Mitt pass har nfc, dosan och giltighet blev jag av med för 8 år sen.
Läs på och skiljer sig, nu har ju vissa utskrivna här fått behålla men vi är lika många utskrivna som blivit av med.
@SatanG är antagligen aktiv på sitt svenska men står på avanza att utskriven får inte med vissa undantag.
Han har ju bevisligen hamnat i undantaget och har bankid och isk men vi är flera som blivit avstängda från vårat svenska, det är fakta va du än säger.
Guld handlas i $, och när kronan tappar i värde mot $ så får du mer för ditt Guld. Dubbel vinst.GrattisGuld är en del av min portfölj som gått helt okej faktiskt och den finns där då guld oftast går upp när det mesta annat går ned. Jag hade lite tur och köpte en andel när priset nästan var som allra lägst vid covid crashen i mars 2020. Jag ligger tämligen defensivt med min portfölj och strategin är att vara rätt försiktig då jag närmar mig pension och bedömmer att risken med att det går nedåt är mer sannolik än att det går uppåt det närmaste året. Men du som är yngre har längre tid att ta igen om det går ned. Är väl också som många lite äldre någon som inte riktigt förstår krypto och att många kommer försvinna att existera om det blir lite ordentlig nedgång…Bitcoin tror jag dock kommer finnas kvar och ha en positiv utveckling i det längre perspektivet men kom för sent på bollen…Det sägs att ca 6 miljoner av Bitcoin är förvunna sedan start men vet inte om det stämmer? Men det gör ju förutsättningarna för de som finns blir ännu mer värda. Du har sett domen på Sam Bankman ”Fraud” FTX idag väl? Om jag hade haft så hade det legat på en hardwall storage device och inte på någon exchange…
Jag har hjälp två utskrivna här att bli registrerade i SPAR och fått Freja BankID.I Norge funkar det enkelt men det du skriver är inte så lätt i Sverige.
Jag tror inte du ens har erfarenhet av det utan skriver.
I Sverige har man nu gjort lite lättare men du har inte 100% tillgänglighet.
Du har aldrig varit utskriven men påstår.
Jag har visat på Freja här, tror jag var först på forumet och delgav den möjligheten.Jag har hjälp två utskrivna här att bli registrerade i SPAR och fått Freja BankID.
Bättre koll än du.
Först på forumet kanske, men långt efter olika expatsgrupper på tex Facebook.Jag har visat på Freja här, tror jag var först på forumet och delgav den möjligheten.
Men är skillnad på freja och freja+
Bra att du kan ge infon tidigare, det berör mig inte en sekund, jag visar på info jag hittar och ser inget eget i det.Först på forumet kanske, men långt efter olika expatsgrupper på tex Facebook.
Udon gruppen är bland de bästa att hjälpa med senaste informationen.
Exakt! Jag har vid några tillfällen visat på JBK Guldpris trådarna att man på t.ex. Goldprice.org kan gå in i diagrammen och välja att jämfört med exempelvis SEK och vilken tidsperiod man vill titta för både guld och silver samt viktenhet (Troy ounce är det vanligaste) men det är ju fortfarande s.k. Spot Price som visas oavsett val av den valuta man väljer att se utvecklingen emot. Hör kommer ett exempel för prisutvecklingen över 1 år jämfört mot SEK och enheten Troy ounce i de två diagrammen. Men man kan även se prisutvecklingen i siffror mot USD som synes i siffror och under olika tidsperioder om man tittar till höger som synes.Guld handlas i $, och när kronan tappar i värde mot $ så får du mer för ditt Guld. Dubbel vinst.
Finns ingen som kan ge dig råd ändå.Bra att du kan ge infon tidigare, det berör mig inte en sekund, jag visar på info jag hittar och ser inget eget i det.
Du är lite som min barndomspolare född korean, satt och tjöta i 1hr nu jag vet va du kommer ifrån men jag bodde i Korea 3 månader, när var du där sist, -ja för 40 år sen men jag är korean.Finns ingen som kan ge dig råd ändå.
Men du tillhör inte och har inte tillhört den gruppen utskrivna pensionärer som nu fått bra hjälp på nätet om BankID och hur att skicka pengar som det främst handlar om.
Men även att beställa personbevis, deklarera, levnadsintyg, inkomstintyg och liknande