Om ni vill bli rika

Köpte för flera år sen när guldet låg på 1300$ nånting.

Sålde för några veckor sen.
Blev en fin vinst

Hade dock fått 30k mer om jag sålt idag istället....

Men men en vinst är en vinst

20230722_153555.jpg

Senast ändrad:
Köpte för flera år sen när guldet låg på 1300$ nånting.

Sålde för några veckor sen.
Blev en fin vinst

Hade dock fått 30k mer om jag sålt idag istället....

Men men en vinst är en vinst

20230722_153555.jpg

Grattis! :)

Ja jag sålde tre guldmynt nyligen och sedan gick guldet upp en bra bit ytterligare men har ju gjort en stor vinst på dessa och då skall man ju vara nöjd :) Pengarna vi fick gick lägligt till första betalningen för renoveringen av vårt hus.

När jag köpt fysiskt i Sverige så har det varit 1 troy ounce 99.9999 renhet s.k. standard guldmynt mestadels och det har varit de som är från Australien, Österrike, Kanada och UK och befriade helt från moms då de räknas som investeringsguld.

Något fysiskt silver har jag inte köpt i Sverige då det ju är 25% moms i Sverige på detta och även svårt att sälja jämfört med guld och mycket p.g.a. momsproblemet. Men man behöver inte betala moms om man köper via t.ex. Bullion Vault och dör den andel man köpt aldrig lämnar det valv som det fysiska förvaras i. Det är dock avgifter för förvaringen och vid köp och försäljning men det har gått väldig snabbt att både köpa och sälja och det har gått väldigt bra vad det avser min förtjänst hittills!

Det finns ju också möjligheter att köpa guld och silvercertifikat som t.ex. GLD och SLV och slippa avgifter men man skall vara medveten om att det troligen inte finns någon fysisk backning och man aldrig som privatperson kan få sitt guld eller silver därifrån och heller kanske inte sina motsvarande pengar om det skulle bli en riktigt stor kris! Jag ser personligen t.ex. dessa som mer lämpliga om man bedriver med trading vilket jag själv inte håller på med.

Gillar också Gromen och framförallt David Lin som både brukar ställa riktigt bra frågor, men som också tar in många bra intervjuobjekt.

Lite humor när Gromen så diplomatiskt och pedagogiskt förklarar att USA är de facto bankrutt, kan bara trycka pengar för att försöka förlänga dödsdansen och att det inte har någon betydelse vem som vinner valet, -det går åt pipan oavsett för de är redan förbi the point of no return.
Ja David Lin bjuder in många intressanta gäster och ställer bra frågor och ibland typ som djävulens advokat för att få saker på sin spets och som ofta leder till intressanta svar och slutledningar från den som intervjuvas.

Jag hajade till igår när jag tittade in på en annan Youtube kanal bl.a. med tanke på att jag skrev bara för några dagar sedan om Berkshire Hattaways och dör med Warren Buffets stora innehav i Bank of America. Nu verkar det som allt innehav i Bank of America har sålts av efter att de blev varnade i början av året att de måste vidta åtgärder mot de ”enorma orealiserade förluster” som de gjort på Treasure bonds. Bank of America visade tydligen inte ens en vilja att försöka göra något (kanske dock inte så lätt).

Bifogat om problemen nu inte alls humoristiskt presenterat som Luke Gromen gjorde av allvarliga problem men intressant ändå tycker jag.

Att USA har stora problem och detta belyses är jätteviktigt som den stora motorn för hela världsekonomin står klart. Men det ser ofta ännu värre ut när man börjar syna hur det t.ex. ser ut i andra länder och stora ekonomier som inom EU och Japan. Försöker sedan flera år att följa vad som pågår i Kina rätt mycket och det ser ju inte så bra ut för nummer två i världsekonomin efter USA tycks det som…

För de som önskar att bättre förstå anledningarna bakom varför USD sticker uppåt mm. när det uppstår kriser så tar Brent Johnsen i denna video och förklarar sambanden varför det brukar bli så med bra exempel som gör det lättare att förstå orsakerna bakom varför det blir så och vad detta resulterar i.

Senast redigerad av en moderator:
Kanske dags att sälja av på börsen nu då innan tullavgifterna höjs och raset.
Jag har ju bara svenska aktier som kan påverkas då.

Guld och silver föll som resultat av amerikanska valet men ligger mycket plus på denna del av min portfölj så tar det med ro. Det har ju varit stora uppgångar i år och är inte alls förvånad av dippen som nu kom.

Däremot så fyllde jag på med USD på mitt dollarkonto på SEB den 20.aug nör kursen var 10.10 och dollarn har ju gått upp och kan kanske gå upp ytterligare? Får dock ingen ränta på dollarkontot. Har även ett Euro konto på SEB men där har jag inget…

Guld och silver föll som resultat av amerikanska valet men ligger mycket plus på denna del av min portfölj så tar det med ro. Det har ju varit stora uppgångar i år och är inte alls förvånad av dippen som nu kom.

Däremot så fyllde jag på med USD på mitt dollarkonto på SEB den 20.aug nör kursen var 10.10 och dollarn har ju gått upp och kan kanske gå upp ytterligare? Får dock ingen ränta på dollarkontot. Har även ett Euro konto på SEB men där har jag inget…

Jag har ränta hos Handelsbanken USD. Var väl nån stans runt 4% ifjol. Men det var många år som det saknades ränta på det kontot med. Men tror till och med det heter räntebärande valuta kontot numera eller om det hette så från början.Var ett bra dag sedan det gick in några dollars på det kontot men tyckte det fungerade bra då man jobbade på usd och dollar kusen var låg under 7 och lägre. Men med den usla svenska kronan och ränta så kommer det in en trevlig slant. Börsen ser ju ut att bli helt ok till årslutet om än det finns toppar och dalar för min del. Ränteinkomsterna har inte varit att förakta under en tid nu. Vi får väl se vart det bärhän nu. Trump, Mellanöstern/Israel och Ryssland/Ukraina. Sedan Kina Tawain. Energi frågan speciellt Tyskland. Inget jag kan förutse, hoppas där imot att vara i någlunda fri från hosta och pencelin till söndag för en single malt.

Bangkokbank har jag för mig gav bra ränta nu på usd konto nu.
Fick nåt mail för par vecjor sen men läste unte så noga då inte aktuellt för mig.

Jag har ränta hos Handelsbanken USD. Var väl nån stans runt 4% ifjol. Men det var många år som det saknades ränta på det kontot med. Men tror till och med det heter räntebärande valuta kontot numera eller om det hette så från början.Var ett bra dag sedan det gick in några dollars på det kontot men tyckte det fungerade bra då man jobbade på usd och dollar kusen var låg under 7 och lägre. Men med den usla svenska kronan och ränta så kommer det in en trevlig slant. Börsen ser ju ut att bli helt ok till årslutet om än det finns toppar och dalar för min del. Ränteinkomsterna har inte varit att förakta under en tid nu. Vi får väl se vart det bärhän nu. Trump, Mellanöstern/Israel och Ryssland/Ukraina. Sedan Kina Tawain. Energi frågan speciellt Tyskland. Inget jag kan förutse, hoppas där imot att vara i någlunda fri från hosta och pencelin till söndag för en single malt.
Intressant! Jag har konton på Handelsbanken också och låste 24 aug en summa på 3 månader på ett placeringskonto till ca 3.5% ränta. Jag har frågat Handelsbanken om jag kan öppna ett USD konto men svaret var att några sådant går ej öppna! Men detta var när jag frågade personen som man kommer till i första ledet innan man blir slussad vidare till någon annan förhoppningvis lite högre upp i hirarkin…Tror det får bli ett personligt besök nör jag kommit hem och påstår den jag pratar med att det inte går att öppna dollarkonto så tar jag och flyttar till t.ex. ett dollarkonto på Nordnet eller Avanza istället där jag redan har konton för USA dollar och Kanadensiska dollar. Det var smidigt att köpa aktier och ETF:er som måste handlas i dessa valutor via Nordnet och Avanza men har dock inga placeringar dör för tillfället.

Jag har blivit rätt försiktig då jag behöver tänka på att ha medel i framtiden för mig och min fru att leva på som pensionärer. Mitt arbetsliv har tagit slut och frugan jobbar inte och har aldrig behövt att jobba sedan vi träffades. Vi kan disponera vår tid att vara mycket i både Sverige och i Thailand :) Själv är jag dock noga med att hålla mig under 180 dagar per kalenderår i Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Jag gissar på att det ett tag framåt nu kommer bli ganska volatilt (svängigt) på aktiemarknaderna och mycket annat. I sådana lägen så brukar jag gå ur och ligga i rätt mycket cash personligen.

Ingen rolig trend med SEK jämfört med THB! Blir det en 0.5% sänkning av styrräntan som förutspått så kan nog svenska kronan gå ner ytterligare en bit. Det kan visa sig vara turligt att jag redan har överfört pengar från Sverige till Thailand för den pågående husrenoveringen.

Tillbaka
Topp