Om ni vill bli rika

Var det jag la in till dig tidigare i länk.
Jag tar ut på mitt räntekonto hela tiden, gjorde säkert 30 uttag förra månaden 2,25% ränta.
Vill inte ha pengar på norsk bank, transferavgifter, transfertid, uttagsavgifter och går bara nedför.

Jag brukar spara överskotten i Norge om inte kursen är någorlunda bra.
Behöver jag inte pengarna så kan dom lika gärna stå på olåst sparkonto på 4,5%

Jag brukar spara överskotten i Norge om inte kursen är någorlunda bra.
Behöver jag inte pengarna så kan dom lika gärna stå på olåst sparkonto på 4,5%
Kursen har bara gått åt ett håll i 10 år.
Som jag skrev tidigare hade norskt valuta konto och höll i nok för att växla när bäst kurs, vilket jag bara förlorade på, kursen blev aldrig bättre.
Mitt överskott går till avanza, pengarna på sparkontot är inte överskott, sånt som kommer användas inom snar framtid.

Kursen har bara gått åt ett håll i 10 år.
Som jag skrev tidigare hade norskt valuta konto och höll i nok för att växla när bäst kurs, vilket jag bara förlorade på, kursen blev aldrig bättre.
Mitt överskott går till avanza, pengarna på sparkontot är inte överskott, sånt som kommer användas inom snar framtid.

Någon gång så har man nog hittat botten. Har man gjort det så blir det både kursändring och ränteeffekt.
Å andra sidan så är det barnens pengar som det sparas med.
Egna pengar är till för att användas.

Någon gång så har man nog hittat botten. Har man gjort det så blir det både kursändring och ränteeffekt.
Å andra sidan så är det barnens pengar som det sparas med.
Egna pengar är till för att användas.
Barnen får tjäna egna pengar när dom börjar arbeta, sparar inget åt dom.
Efter skolan får dom försörja sig själva, betalar tillräckligt under uppväxt, inte jag som skall försörja dom som vuxna.
Dom får starta som en annan, 2 tomma fickor och ta det jobb som erbjuds.
Inga jäkla brats som skall åka till fjällen med pappas kreditkort och köpa champagne för 300k ;)

Barnen får tjäna egna pengar när dom börjar arbeta, sparar inget åt dom.
Efter skolan får dom försörja sig själva, betalar tillräckligt under uppväxt, inte jag som skall försörja dom som vuxna.
Dom får starta som en annan, 2 tomma fickor och ta det jobb som erbjuds.
Inga jäkla brats som skall åka till fjällen med pappas kreditkort och köpa champagne för 300k ;)

Så kan man också göra.
Men det kan vara bra att åtminstone ha pengar till en kontantinsats här i Sverige så man slipper ta det som erbjuds i form av lägenhet i dåligt område.

Mina föräldrar såg till så att jag ska ha det lättare än vad dom själv hade. Det ”arvet” är jag ”skyldig” att ge mina barn.

Nu är det kanske lite olika beroende på om man bor i Thailand eller Sverige, då kostnaden för skolgången i Thailand fort överstiger det jag sparar åt barnen per år.

Så kan man också göra.
Men det kan vara bra att åtminstone ha pengar till en kontantinsats här i Sverige så man slipper ta det som erbjuds i form av lägenhet i dåligt område.

Mina föräldrar såg till så att jag ska ha det lättare än vad dom själv hade. Det ”arvet” är jag ”skyldig” att ge mina barn.

Nu är det kanske lite olika beroende på om man bor i Thailand eller Sverige, då kostnaden för skolgången i Thailand fort överstiger det jag sparar åt barnen per år.
Ja alla gör olika, dom får bo hos oss sålänge dom känner för det, kontantinsats får dom ordna själva.
I Thailand kanske dom aldrig flyttar ut ens.
Du betalar lika mycket i skatt som skolkostnaden.
Nackdelen för mig är att när jag nu bor i Sverige och på norskflaggad båt betalar jag skatt och skola.

Så kan man också göra.

Håller med, kan man hjälpa till med boende i ett hyfsat område så gör jag gärna det.
Hoppas på ett sjysst hus i Sverige i framtiden och isf går det vidare till dom, samma med husen i Thailand.

/ SatanG

För min del går även ägor till barnen. Däremot så ska dom inte behöva ta hand om mig. Dom kommer nog att ha fullt upp med sig själv och deras egna familj.

Så vi tänker med, bäst att vi har egna medel att klara oss på än att lägga (och räkna med) det ansvaret på ungarna.
Jobbigt att vara beroende av andra i det läget, det är ju inte så enkelt att bara håva in extra pengar från ingenting när man är gammal.

/ SatanG

Är meningen att mina thailändska barn skall ta hand om mig när jag är gammal.
Och självklart blir hus och lgnht och allt annat deras när den tiden kommer.
Ingen annan i min släkt som skall ha nåt.

När jag ser mig omkring verkar det inte vara lika viktigt att ta hand om sina föräldrar som det var tidigare.
Thailand närmar sig väst på det viset och det finns ju en del äldreboenden numera.
Vi får väl flytta in till Einar som "Interns" eller nåt :-)

/ SatanG

Tycker jag blivit rik på mitt arbete men definitionen på rik är ju väldigt bred :)

Jag säger inte att det är omöjligt men det har blivit svårare och svårare.
Ja visst, var gränsen går är ju individuell.
Vet inte vad jag tycker ribban ligger, tycker inte heller att det bara är pengar som avgör.
Hellre rik och frisk än fattig och sjuk iaf :-)

/ SatanG

Har en kompis jag brukar jaga & umgås med,han har jobbat otroligt hårt och mycket med sitt företag.
Men nu i 50 års ålder har han gjort exit och sålt allt,han hade nog inte levt om det blivit så,ibland sov han inte ordentligt och inte många timmar per natt....pga alla projekt och att dom anställda skulle ha jobb.
Men nu sitter det 250 mille på hans konto!!!
En väldigt fin kille och hjälpsam,det enda som syns att det finns deg är husbilen, 2 bättre personbilar och en ny skoter.

Har en kompis jag brukar jaga & umgås med,han har jobbat otroligt hårt och mycket med sitt företag.
Men nu i 50 års ålder har han gjort exit och sålt allt,han hade nog inte levt om det blivit så,ibland sov han inte ordentligt och inte många timmar per natt....pga alla projekt och att dom anställda skulle ha jobb.
Men nu sitter det 250 mille på hans konto!!!
En väldigt fin kille och hjälpsam,det enda som syns att det finns deg är husbilen, 2 bättre personbilar och en ny skoter.
Känner igen mig i företagandet. Höll på att få mig att gå under. Har lidit av fysiska problem pga stress. Trodde inte det var möjligt men har gett mig massor av erfarenhet. Kul att driva företag också men svårt med balans. Sålde för två år sedan och det var väldigt skönt. Nu är man dräng :)

Tillbaka
Topp