PanPan
Forumveteran
Har lika mycket varit svag krona.Orsaken har främst varit en utstark Thb
Kronan har varit rekord svag mot Euro och usd med, inte bara baht.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har lika mycket varit svag krona.Orsaken har främst varit en utstark Thb
Thb har varit stark även mot UsdHar lika mycket varit svag krona.
Kronan har varit rekord svag mot Euro och usd med, inte bara baht.
Japp så stark baht och svag krona, dubbel effekt, för kronan har varit rekordsvag samtidigt som bahten varit rekordstark.Thb har varit stark även mot Usd
Bahtens styrka är svår att förstå; den thailändska börsen har varit en av väldens svagaste de senaste åren, Thailand har Aseans svagaste BNP tillväxt och de har ständigt svaga och handlingsförlamade regeringar. Bahten borde vara rekordsvag. De har dock högre ränta än de flesta andra länder, en positiv handelsbalans och relativt låg utlandsupplåning.Japp så stark baht och svag krona, dubbel effekt, för kronan har varit rekordsvag samtidigt som bahten varit rekordstark.
Det gäller inte Norge, dom har ju inte kunnat sänka sin ränta pga den svaga kronan.Bahtens styrka är svår att förstå; den thailändska börsen har varit en av väldens svagaste de senaste åren, Thailand har Aseans svagaste BNP tillväxt och de har ständigt svaga och handlingsförlamade regeringar. Bahten borde vara rekordsvag. De har dock högre ränta än de flesta andra länder, en positiv handelsbalans och relativt låg utlandsupplåning.
Det brukade sägas att om ett lands valuta gick upp så var det ett tecken på att det gick bra, men den sanningen verkar inte många nationalekonomer hålla med om längre; nu verkar den generella sanningen vara att valuta är kortsiktig spekulation och att tillfälligt hög ränta (vilket lika gärna kan vara ett tecken på ekonomisk svaghet) är vad som stärker en valuta.
Det gäller inte Norge, dom har ju inte kunnat sänka sin ränta pga den svaga kronan.
Dom ligger fortfarande på 4,5% och har fått skjutit på räntesänkningarna pga deras skitvaluta
Sverige har däremot sänkt räntan och är den valutan som gått starkast i år.
Denna vecka var upp och utdelning om en vecka.
Får vi se om var rätt köp i fallet.
![]()
![]()
Hur ko du fram till det? Du har knappast någon aning om vad jag betalar i skatt.Ja det är ändå bara motsvarande 15% extra skatt på pensionen.
Länge och länge, allt är en definitionsfråga, för ca 4-5 månader sen hade jag aldrig hört talas om dom.Ja, du har ju varit positiv länge där. Hoppas det vänder, känns som ett spännande bolag.
Det påverkar definitivt ekonomin i vårt grannland, farligt för ett land att vara så extremt beroende av ett enda företag:
![]()
Ozempic-bolaget – från dansk frälsare till ekonomiskt sänke
Novo Nordisk var Europas högst värderade bolag – aktieras slår hårt mot danska hushållwww.svt.se
”Kursfallet slår mot danska hushåll. Enligt beräkningar från Sydbank förlorade danska småsparare nästan 60 miljarder svenska kronor – på bara en dag.
– Det är svårt för privatinvesterare som har stor del av sina aktier i Novo Nordisk. Det skapar osäkerhet, och ena stunden känner man sig bekväm och nästa stund är det helt andra förutsättningar, säger Johan Unnerus.
En av Danmarks största banker, Nykredit, spår att landets BNP kommer att växa med 0,9 procent i år, ned från den tidigare uppskattningen på 3,5 procent. Samtidigt tros den danska exporten minska med 1,9 procent under 2025 – i stället för en tillväxt på 3,9 procent.
– Det skapar utmaningar för det offentliga, och är en stor del av handelsbalansen och tillväxt överlag – och vi vet hur viktigt tillväxt är för ett land både när det gäller skatteinkomster, förmåga att hantera skulder, sysselsättningsgraden och innovationsgraden, säger Johan Unnerus.”
Denna vecka var upp och utdelning om en vecka.
Får vi se om var rätt köp i fallet.
![]()
![]()
Alla äter inte Bic Mac till middag.Den svenska kronan har snabbt gått från att vara undervärderad till att nu istället vara övervärderad !
![]()
Kronan är övervärderad – enligt Big Mac-indexet
Kronan har stärkts runt 13 procent mot dollarn i år och är nu klart övervärderad mot den amerikanska valutan. I alla fall enligt Economists så kallade Big Mac-index, skriver TT.omni.se
Om du tycker att kronan är stark mot CHF kan en demens vara orsakenVad har kronkursen med demens att göra? Var det något du fick lära dig på Chalmers?
Jag är bara intresserad av kronans kurs vs bathen. Det är den som styr min vardag i paradiset.Om du tycker att kronan är stark mot CHF kan en demens vara orsaken![]()
Vi fick åka till Gotland på våran klassresa.Jag är bara intresserad av kronans kurs vs bathen. Det är den som styr min vardag i paradiset.![]()