Överlevnadstips.

kurant

Forumveteran
När det gäller sinsod har många på forum aldrig behövt betala något, men när det kommer till omkostnader för att leva klarar sig få på under 60.000 baht per månad. ;)

I alla fall finns det många som har sina knep för att leva billigare.

Läste i dag på Thaivisa hur man lever på 4000 baht per månad utöver hyra.

Köp vatten i maskiner för 1 baht per liter istället för att handla vatten på 7Eleven.
Besök Tesco Lotus eller BigC strax före stängningsdags och köp färsk mat till 50-75 % i rabatt och frys in.
Skaffa en app som Eatigo som visar rabatter och promos på matställen till halva priset.

Ta aldrig taxi utan åk Song Teaw eller promenera. Finns det bussar som i Bangkok kommer man långt för under 10 baht.
En rissoppa med ett ägg vid gatan på morgonen för 20 baht klarar man sig på till lunch.
Vid foodcourten på Tesco Lotus blir man mätt på 50 baht, gratis vatten finns att tillgå där.
Finns mycket thaifood på marknader för 30 baht att ta med hem.

Tvätta i maskiner för 20-30 baht några gånger per månad.
Nyttja gratis wifi istället för att fylla på simkortet.

Använd inte AC utan använd fläkt.
Passa på att sluta röka, sluta dricka alkohol, inget snacks och skippa alla nöjen.

Svårare det inte :):)

När det gäller sinsod har många på forum aldrig behövt betala något, men när det kommer till omkostnader för att leva klarar sig få på under 60.000 baht per månad. ;)

Köp vatten i maskiner för 1 baht per liter istället för att handla vatten på 7Eleven.
Besök Tesco Lotus eller BigC strax före stängningsdags och köp färsk mat till 50-75 % i rabatt och frys in.
Skaffa en app som Eatigo som visar rabatter och promos på matställen till halva priset.

Ta aldrig taxi utan åk Song Teaw eller promenera. Finns det bussar som i Bangkok kommer man långt för under 10 baht.
En rissoppa med ett ägg vid gatan på morgonen för 20 baht klarar man sig på till lunch.
Vid foodcourten på Tesco Lotus blir man mätt på 50 baht, gratis vatten finns att tillgå där.

Passa på att sluta röka, sluta dricka alkohol, inget snacks och skippa alla nöjen.

Man kan köpa ett rep och hänga sig med.

Nä fy så snål kommer jag inte bli, lite liv får man ha.
Klart man kan leva billigare men man tjänar väl pengar för att inte behöva leva knapert?
Och jag tjänar inga pengar för att betala bort dom som någon sinsod heller.

En del tips är ju användbara, själv köpte vi vatten i 20l dunk för 12 bath levererat till dörren varje måndag och fyllde över i petflaskor och stoppade i kylen.
Ägg på 30 pack kom dom och sålde från en picup för 85-100 baht.
Vi lagar mest egen mat, men det är inte billigare. Äter dock hellre hemma på verandan än på gatan.
Visst körde man inte AC i onödan heller, några timmar före sänggående annars fläktar.

En öl blir inte godare för den är 30 baht dyrare på andra sidan gatan. ;)

Varnades om vattenautomaterna för 2 månader sen i media, har själv ofta köpt från dessa vattenautomater innan.

Men någon statlig myndighet tog prover på dessa apparater i Bangkok för par månader sen och det vara bara ca. 30% som höll sig under en skadlig bakterienivå och man skulle inte ta vatten ifrån apparater som inte hade statens vatten "någonting" sigill och man skulle inspektera apparaterna noga innan om dom såg ut att ofta bli rengjorda etc.

Ägg såg vi i hål i väggen affär nu när vi åkte till centrum förut 60-90 baht för 30 pack, svärmor reagerade direkt, är ju billigare än Isaan ;)

Fast deras vatten är billigare 12 baht för hemleverans, 40 baht får vi betala för hemleverans av 20L dunk.

Kan man leva utan krav på köttbullar, bruna bönor med fläsk, isterband med dillstuvad potatis på svensk-restauranager varje dag är mycket vunnit.

Det går lika bra med krabba.

Jag köpte ingredienser till korvstroganoff idag, det kostar ca. 300 baht.
Mest för att falukorven 165 baht och matlagningsgrädden 90 baht är så dyr.
Men den räcker till 4 måltider så 75 baht per måltid.
Dyrare än att gå ut och käka Thaimat men det får man unna sig ibland ;)

Men man kan leva billigt utan att snåla för mycket med.
Idag har jag för 1000 baht fått.
frukost till mig för 4 dagar, Bröd, salami, ägg, yoghurt och Mjölk.
klippning för mig och sonen.
Lunch för 5 personer på ett hål i väggen vid Tukcom.
Ingredienser till korvstroganoff som räcker till 4 måltider.
Efter det hade jag 20 baht kvar ;)

MAO leva sundare ,men gymet kostar 300 thbt /månad ca , de billigaste jag funnit i Pattaya

Kan man leva utan krav på köttbullar, bruna bönor med fläsk, isterband med dillstuvad potatis på svensk-restauranager varje dag är mycket vunnit.

Det går lika bra med krabba.
Ungefär så skrev jag på fejan igår , där var det en restaurang som ville ha 335 tbt för en kycklingfile med potatismos ,, då är vi uppe i Svenska lunchpriser .. Det funkar inte för mig här i Sverige och inte heller i Thaialnd ,, BIG C extra 45 thbt för tillex Pad Thai Gai är helt ok

Men man kan leva billigt utan att snåla för mycket med.
Idag har jag för 1000 baht fått.
frukost till mig för 4 dagar, Bröd, salami, ägg, yoghurt och Mjölk.
klippning för mig och sonen.
Lunch för 5 personer på ett hål i väggen vid Tukcom.
Ingredienser till korvstroganoff som räcker till 4 måltider.
Efter det hade jag 20 baht kvar ;)
Och det är inte ens en gång en timmes lön för dig;)

Jag köpte ingredienser till korvstroganoff idag, det kostar ca. 300 baht.
Mest för att falukorven 165 baht och matlagningsgrädden 90 baht är så dyr.
Men den räcker till 4 måltider så 75 baht per måltid.
Dyrare än att gå ut och käka Thaimat men det får man unna sig ibland ;)
Vilken hero, falukorv.
Förstår du gillar Pattaya ;)

Vilken hero, falukorv.
Förstår du gillar Pattaya ;)
Falukorv finns på Big-C och Tesco Lotus i hela landet den heter Fleischwurst (Tysk falukorv, smakar som den Svenska) och är tillverkad i Thailand.
Finns den inte i butik skall du nog kunna få den hembeställd ;)

upload_2017-10-29_19-40-23.jpeg

Mjaaa Käkar nog mindre falukorv när jag bor i Thaialnd än när jag bor i Sverige , och här i Sverige blir det kanske en grr per kvartal .helt ok smak , men nej tack,vet inte riktigt varför.. Thaimat som frugan gör är grym :thumbsup:

Falukorv finns på Big-C och Tesco Lotus i hela landet den heter Fleischwurst (Tysk falukorv, smakar som den Svenska) och är tillverkad i Thailand.
Finns den inte i butik skall du nog kunna få den hembeställd ;)

upload_2017-10-29_19-40-23.jpeg
Vad är i falukorv? Har smakad engång gillade inte smaken men köpte medisterkorven den smakade bättre. Kommer ihåg i sverige var falukorv alltid någonstas på x-pris.

Vad är i falukorv? Har smakad engång gillade inte smaken men köpte medisterkorven den smakade bättre. Kommer ihåg i sverige var falukorv alltid någonstas på x-pris.
Säkert fått en äcklig falukorv då, finns ju dom i Sverige med mer fett än kött med, stor skillnad på smak mellan märken.
Den här är dock fin och perfekt till korvstroganoff och till ugnsbakad falukorv.

Brukar bli 2 falukorvar inköpta under en månad men oftast blir det då korv stroganoff av dom ;)

Om jag är rätt underrättad så gjorde man falukorv på uttjänta oxar vid Falu koppargruva. Ganska långt ifrån dagens falukorv.

Nästan, man använde hudarna till att tillverka tvinnade linor som man hissade upp kopparmalmen med, så oxarna forslades dit från bland annat Småland och slaktades för just detta ändamål, köttet röktes och tyskarna som hade stort inflytande där lärde svenskarna att göra korv av det rökta köttet!

Tillbaka
Topp