Översvämning i Korat.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det är översvämning Korat och det sägs vara den värsta på 15 år.

Nakhon Ratchasima Thailand Sees Worst Flooding in 15 Years

Published October 11, 2020
By CTN News

Days of heavy rain and mountain runoff have caused a major canal to overflow and flood Pak Chong district in Nakhon Ratchasima, Thailand. Areas of Pak Chong district have seen the worst flooding in 15 years.
Heavy rain has triggered runoff from the national park mountains to flood roads, government offices, houses and farmland in 7 tambons in Pak Chong district.
Even worse still, runoff entered the Lam Takhong canal, causing it to burst its banks. The overflow sent a huge torrent through downtown Pak Chong. Water levels were recorded from 50cm to one meter.

Mvh isan lover

Hej

By CTN News

Days of heavy rain and mountain runoff have caused a major canal to overflow and flood Pak Chong district in Nakhon Ratchasima, Thailand. Areas of Pak Chong district have seen the worst flooding in 15 years.
Heavy rain has triggered runoff from the national park mountains to flood roads, government offices, houses and farmland in 7 tambons in Pak Chong district.
Even worse still, runoff entered the Lam Takhong canal, causing it to burst its banks. The overflow sent a huge torrent through downtown Pak Chong. Water levels were recorded from 50cm to one meter.

Mvh isan lover
Vissa vägar i grannprovinsen börjar svämma över. Här hos mig är det dock bara bra, men helt klart mer vatten det här året. Välfyllda brunnar som resultat.
Jag funderar mest på att invänta en solid dag och ta med kamera och badbyxor till vattenfallen här i området. De borde vara spektakulära.

Jag har sett bilder i min FB ström om de svårigheter de har i andra provinser. Det slår hårt för många när hus och ägor flyter bort.
Jag såg också de utfärdat varningar för folk som bor vid dammar och nedströms. De har luckorna öppna för fullt, men rinner det över det, lär det bli mycket vatten överallt.

Hej

By CTN News

Mvh isan lover

Det var ju rekordöversvämning i Lancaster när jag va där. Jag kom o tänka på det.
BBC nyheter var runt o intervjua offer:
- Kan ni föreställa er att om 10 - 20 år kommer det vara konstant torka i detta området??
-Nä

Fan vad ja garva. Men det var ju ett så bra svar. Jag trodde reportern lyssnat lite för mycket på Gretas kompisar

Vissa vägar bör undvikas, som denna:
1602492089830.png

1602492107057.png
Haha frugans nya bil vägrar åka i vattenpölar sa hon. Det går larm och displayen blinkar rött. Men som tur va så kom en granne förbi som precis hade lämnat sin dotter på skolan. Ungarna fick hoppa över till hans bil och han fick köra tillbaka till skolan. Nu säger hon att hon vet en annan väg nästa gång. Som ni vet är det rätt ofta problem i pattaya med översvämningar

Hej

By CTN News

Mvh isan lover
Nu är Pak Chong inte samma som Korat.
Dock ligger det i Nakhon Ratchasima distrikt.

Varför skriver du då Korat i rubriken?

Hej

Kolla rubriken i det första inlägget jag länkade till ”Nakhon Ratchasima Thailand Sees Worst Flooding in 15 Years”, jag översatte bara rubriken, men finner man ämnet inteessant läser man förmodligen artikeln och får en exakt angivelse som då blir Pak Chong i Korat (Nakon Ratchasima) provins, att man i artikeln valde att använda sig av provinsens namn kan ju ha att göra med att dom tror att den är mer känd bland läsarna än Pak Chong.

Media gör väl likadant när det handlar om händelser i orter belägna i Udon Thani, Nong Khai och andra provinser, ibland står det ex.vis i Bangkok men kan då vara en bra bit utanför själva staden, kanske borde man använda själva ortens namn och skriva vilken provins den ligger i, men så gör man inte alltid.

Ska försöka tänka på detta om jag översätter en rubrik.

Mvh isan lover

Hej

När man i torsdags tvingades öppna dammluckorna vid Lam Phra Phloeng Dam så ledde det till översvämning i Pak Thong Chai distrikt i Korat provins, vattnet steg till taknivå på många enplans hus.

Houses downstream from the Lam Phra Phloeng Dam in Pak Thong Chai district of Nakhon Ratchasima are under water after a dam discharge caused canals to burst their banks. (Photo: Prasit Tangprasert)
Houses downstream from the Lam Phra Phloeng Dam in Pak Thong Chai district of Nakhon Ratchasima are under water after a dam discharge caused canals to burst their banks. (Photo: Prasit Tangprasert)

Rescue workers in a flat-bottomed boat distribute relief items to flood-affected households in Pak Thong Chai district of Nakhon Ratchasima on Friday. (Photo: Prasit Tangprasert)

(Photo: Prasit Tangprasert)

Mvh isan lover

Hej

Det är tydligen fortsatt problem med översvämning i Korat provins i distriktet Pak Thong Chai där bostäder och vägar läggs under vatten när dammarna är överfulla och tvingas släppa ut vatten.

Pak Thong Chai flooding persists, water on highway
PUBLISHED : 20 OCT 2020 AT 10:47
WRITER: PRASIT TANGPRASERT
Residents are evacuated by boat from a flood-hit community in Pak Thong Chai district, Nakhon Ratchasima. (Photo: Prasit Tangprasert)
Residents are evacuated by boat from a flood-hit community in Pak Thong Chai district, Nakhon Ratchasima. (Photo: Prasit Tangprasert)

NAKHON RATCHASIMA: The flooding in Pak Thong Chai district continues unabated, with Lam Phra Phloeng Dam increasing its rate of discharge downstream as runoff from heavy rain streams into the reservoir.
The dam is discharging more water into the irrigation system and natural waterways, which are rising higher.
The Hin Ta Ngo reservoir wall has also ruptured, adding to the flooding of communities and roads in the district.

Mvh isan lover

Hej

Problemen med översvämning kvarstår i Korat provins, just nu är 9 av provinsens distrikt drabbade, dessa är Pak Chong, Pak Thong Chai, Chok Chai, Non Sung, Muang, Phimai, Chalerm Phrakiat, Chakkarat och Sung Noen.

Grandma Phud Wichai, 66, wades through water up to her waist in Jabok village of Phimai district, Nakhon Ratchasima, as she salvages her belongings in the early hours of Friday, after the Moon River overflowed into her community. (Photo: Prasit Tangprasert)
Grandma Phud Wichai, 66, wades through water up to her waist in Jabok village of Phimai district, Nakhon Ratchasima, as she salvages her belongings in the early hours of Friday, after the Moon River overflowed into her community. (Photo: Prasit Tangprasert)

Flooding in Non Sung district of Nakhon Ratchasima. (Photo: Prasit Tangprasert)

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp