Översvämningarna

• Trådstartare Trådstartare glimten66
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan man njuta av vackra bilder trots att de skildrar en katastrof?
Jag gör det i alla fall. Försvarar mig med att de så träffsäkert visar på det Thailändska folket otroliga förmåga att handskas med svåra situationer. Man ser i dessa bilder mycket lite förtvivlan, bara en förmåga att hantera situationen så gott det går. Tänker särskilt på bilden från en affär där ägaren sitter på en pall i en bilring och håller kommersen i gång.
/Anubaan

Det är en gigantisk katastrof, hoppas att det löser sig för Thailändarna.

Fantastiska bilder på översvämningen.

Visst kan man njuta av dom vackra bilderna fast det e en katastrof men som anubaan säger dom ser inte uppgivna eller ledsna ut bara lifes goes on

Det är ju klart att du är tvärtom. Då får jag ju ett tillfälle att käfta lite med dig. ;D ;D ;D
Man måste nog skilja på de enskilda människorna och det Thailändska styret. Jag tror inte att t.ex butiksägaren och alla hennes kompisar kan påverka situationen. Vad de än röstar på så är det ju som du säger samma elände år efter år. De verkliga orsakerna som skogsskövling en snabb utbyggnad av städer och därmed asfalterade och cementerade ytor som inte suger år sig något vatten. Dessutom en oförmåga från de som har makten att inse att floder måste breddas och rensas från allsköns bråte. Nya kanaler måste byggas så att vattnet inte hamnar i Bangkok. Nu så låter de ju det in i det längsta vattnet stiga på landsbygden så att de fina i Bangkok inte blir blöta om fötterna. Det är möjligt att klimatförändringar också påverkar situationen, men i det här fallet så tror jag att vi snarare talar om väderlek inte om klimat.

/Anubaan

Riktigt fina bilder gillar speciellt den som du nämnde anubaan och som sagt det visar mycket på hur bra dom är på att anpassa sig efter rådande förhållande.

Sen vet jag inte om jag kan vara förbannad på att dom gör allt dom kan för att klara situationen som dom befinner sig i. Vet inte heller vad gemene man/kvinna skulle kunna göra för att hindra monsunen från att dra in över landet.

Det är väl så att ingen vet hur det ligger till för någon vettig information går inte att få i Thailand. Jag gissar på att BKK och hela deltat där till stor del ligger under havets nivå. De är ju så att vid varje skyfall sätter pumpar i gång för att få bort vattnet i staden. Denna gången kan det bli så att de tog sig vatten över huvudet och väntade förlänge med att släppa på vattnet vilket kommer göra all mark i BKK blir värdelös.
Håller med Legolas med den skillnaden att det inte går att ställa dem tillsvars det krävs kunskap något som för oss verkar själv klart att vatten rinner neråt.

Vad gäller vackra bilder konstigt att vi inte ser de glad människorna och glamorösa bilderna längre när nu vattnet når BKK . Har kanske sin förklaring tidigare vill man soppa problemet under mattan inga problem folk där upp är glada beror på vem som drabbas.

"legolas " sa:
NEJ...... jag ser mängder av dessa människor sitta under sina hus, oftast sovandes eller pratandes eller ätandes, ofta ser jag dem sitta där från arla morgonstund till sen eftermiddag. Och jag undrar hela tiden varför i helskotta de inte går ut och arbetar för.
Här tror jag skillnaden i utveckling ligger. är man nöjd med att bara existera, då sätter man sig still och rör sig bara för att skaffa mat, precis som våra gamla jägarsamhällen, som försvann när jordbrukartiden kom för att stanna.

Min fru uttryckte sig för mig lite småförringande när vi en gång pratade om pengar och arbete i allmänhet - "Falang works for holiday, thai works for eat".... Och det sammanfattar ju exakt min åsikt......

Det du skriver här förnekar jag inte, men jag ser också människor som har ambition och vilja att förändra och göra sina liv lite bättre. Tyvärr så är de dessvärre i minoritet.
Om man betänker att Chao Phraya-systemet avvattnar ungefär en tredjedel av landets territorium. Det är det som sedan mynnar ut i deltat vid Bangkok. Att omleda det är ett gigantiskt projekt, så vad man än gör i sin egen omgivning är bara som en piss i Missisippi. Synd bara att man inte inser nödvändigheten av detta projekt. Men vi faranger skall ju inte ha synpunkter på hur de sköter sitt Thailand, vi är bara accepterade så länge vi fullgör vår roll som vandrande ATM maskiner.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp