Översvämningarna i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Berralund " sa:
Men fy tusan för att få ett sådant oväntat besök som på sista bilden. Men nu lär ju läget ljusna lite... ::)

Ja du hade en sån dykt upp på farstun hemma hade jag nog fått gå o byta kallingar kan ja säga

När frugan pratar med sin mamma hemma i surin är det hur bra som helst och inga översvämningar medans UD avrådet från att besöka surin pga det rådande läget med översvämningar . Vem i helsike ska man tro på ??

Matte de e samma sak hemma hos oss dom varnar för att åka till Mahasarakam & roiet som ligger 3 mil från oss..
men ja tror att dom menar changwaten surin roiet maha mm mm för hemma e de torrt o varmt nu bara

glimten66

Jag vet inte men skulle kunna tänka mig att det kommer att bli problem med mat och vatten i hela Thailand framöver. Eventuellt kan det bli så att man inte kommer kunna resa fritt i Thailand under några månader. Det är ju frågan om ett antal miljoner människor som skall ha ett nytt hem sedan vet man ju när om de kan flytta tillbaka.
Just nu är det stora problem i områden där vattnet ståt stilla en vecka. Folk klagar på tjuvar och stinkande vatten.

Det verkar som BKK bor inte vill lämna sina hus kan tänka mig att de är oroliga att hela områden kommer att rivas och inte kommer att åter byggas. Det kan ju hända att stora delar framöver inte kommer att bebyggas utan kommer bli säsongs delta.

Frugan säger att det mesta i matväg har blivit mycket dyrare, även riset. Och det är ju inte förvånande när så stora arealer står under vatten och ruttnar bort. Visst lider man med det thailändska folket, många har det säkert mycket svårt just nu. :'(

Jag skall hjälpa mina svärföräldrar med lite extrapengar nu, dom är ju inte drabbade av själva översvämningen men dom höga matpriserna ställer till det ordentligt. Och jag skulle aldrig kunna tillåta att dom svälter. :angel:

"legolas " sa:
Extrapengar... Berra.....?????? Gå inte på den lätte!!! jag märker då inte att priserna har gått upp nu i alla fall. Visst har priserna gått upp sedan 2008 när jag kom hit. men det är inga speciella höjningar att tala om p.gr.a. översvämningen...

jag kallar det en blåsning, eller så missförstår du din fru bara.... men för all del att hjälpa är aldrig fel. men göra det p.gr.a. en bluff, det är skit!!!
Det finns alltid dom som vill sko sej på andra människors olycka, jag tror Berra har stenkoll på vad han ska och inte

"legolas " sa:
Extrapengar... Berra.....?????? Gå inte på den lätte!!! jag märker då inte att priserna har gått upp nu i alla fall. Visst har priserna gått upp sedan 2008 när jag kom hit. men det är inga speciella höjningar att tala om p.gr.a. översvämningen...

jag kallar det en blåsning, eller så missförstår du din fru bara.... men för all del att hjälpa är aldrig fel. men göra det p.gr.a. en bluff, det är skit!!!

Du är fan i mig otrolig....

Jadå, absolut koll. Dom har aldrig bluffat förut och gör inte det nu heller. Och jag litar på min fru till 100 %. Säger hon att dom har det knapert så stämmer det. Och det är inga fantasisummor det rör sig om!

Jag har en vän i Chiang Mai, jag ställde en fråga nyss om hur det var på mat och vattenfronten för tillfället. Detta svaret fick jag just nu.

in bangkok have problem about that already. ( i hear from news, some place they sell water for farang only not for thai...6 small bottle = 1500 baht!! crazy! ) now people move to hua hin , pattaya , phuket etc. so they been start this problem there also.
..Kotchakorn skriver....

Jag läste härom dagen att PM har förbjudit prishöjningar pga. denna naturkatastrof.
Men vem bryr sej verkar det som

Visst har livsmedels priserna gått upp, grisköttet exempel men det var ju långt före flovågorna söderiut. Däremot så jobbar karlslokarna från Isaan i Bangkok, som taxidrivers motodrivers osv.och står nu utan jobb.

Don Muang Flygplats.

Don Muang airport.jpg

"Kycklingen " sa:
Jag har en vän i Chiang Mai, jag ställde en fråga nyss om hur det var på mat och vattenfronten för tillfället. Detta svaret fick jag just nu.

in bangkok have problem about that already. ( i hear from news, some place they sell water for farang only not for thai...6 small bottle = 1500 baht!! crazy! ) now people move to hua hin , pattaya , phuket etc. so they been start this problem there also.
..Kotchakorn skriver....

Antar att Chiang mai inte har några problem med vattnet eftersom det ligger uppe i bergen...-vet du hur det är i Udonthani, - Wang sa mo??

"Hans Svensson " sa:
Antar att Chiang mai inte har några problem med vattnet eftersom det ligger uppe i bergen...-vet du hur det är i Udonthani, - Wang sa mo??

Inte en aning, men jag skickade iväg en fråga nu, får se om jag får svar eller om min vän vet.

Detta svaret fick jag nu, min vän återkommer när hon vet mer.

i think have problem there also :( but not sure 100 % will check and let u know later ok?
för 3 minuter sedan ·

"legolas " sa:
och du har inget att tillföra???????? Skriv inte dina dumheter Gazton. Priserna har INTE gått upp här något speciellt p.gr.a. översvämningarna i Bangkok. Det är skitprat......
Släkten bor häruppe i Isaan. och att priserna skulle ha gått uppså mycket så att familjen nu har det knapert.... Det kan man visserligen rubricera hur man vill, och man kan blunda om man vill....

Att lita på sin fru visst, det gör jag också, med min fru..... Jag menade att det kanske är släkten som bluffar lite grand här.... Att säga att man har absolut koll boendes i Sverige,... jag vet inte........??????

jag säger som det är.. Bubblan kan spricka här i livet!!!!!

Och JAG menade bara att du inte alltid behöver utgtå från dig själv när du skriver massa strunt om bluff,blåsning ,missförstånd , och att han inte ska gå på den lätte, samt att det är skit.

Alla har inte det som du i livet. Det var allt jag menade

Jag kan bara säga så mycket... Jag har aldrig skrivit att någon svälter, jag skrev att jag inte kommer att tillåta att dom svälter. Prishöjningar kan säkert bero på var man bor också och som sagt - det är inga stora belopp det rör sig om, några få tusen Baht. Varför skulle man bluffa om sådana summor?

Jag är inte misstänksam av naturen, men jag känner mina svärföräldrar vid det här laget och ärligare människor får man nog leta efter. Dom frågar alltid innan dom vill göra något som kostar lite extra, och säger dom att det är så så litar jag på det. Jag skulle personligen må illa av att gå och misstänkliggöra folk hela tiden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp