PC eller MAC

Vad har för ni för dator i hemmet PC(Windows) eller MAC(Mac OS)?

• Jag har PC i hemmet

Röster: 32 71.1%
  • Jag har MAC i hemmet

Röster: 2 4.4%
  • Jag har både PC och MAC i hemmet

Röster: 11 24.4%
  • Jag har ingen dator i hemmet

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    45

"zMacen " sa:
Njaee, det är inte görligt i mitt fall.
Jag använder ju inte Access-databaser, utan SQL-databaser där jag via Access styr en mängd relationsfrågor och och kopplingar mellan dessa.
Invecklat till tusen, begriper knappt hälften själv..
"zMacen " sa:
Njaee, det är inte görligt i mitt fall.
Jag använder ju inte Access-databaser, utan SQL-databaser där jag via Access styr en mängd relationsfrågor och och kopplingar mellan dessa.
Invecklat till tusen, begriper knappt hälften själv..

Ja, men jag tänkte att du bara kör den färdiga Access filen och använder den som "rådata" till Filemaker för att sedan......äh. Svårt att säga något utan att veta hur det ligger till.

Men vanligt med sådana program är ju att man börjar lite smått med något som är relativt simpelt, för att sedan expandera allt. Och efter ett tag som vet man inte riktigt vad man håller på med eftersom allt har blivit så komplicerat och är alltså omöjligt att "bygga om".

Nu har jag mest kört excel och ibland har det blivit allt för tungt så man måste köra manuell uppdatering efter import av "rådatan" annars fryser sig datorn mitt under jobbet.
Körde tidigare kalkylering när jag gick hem från jobbet. Då var det oftast färdigt dagen efter...

En gammal tråd som nu vaknar lite..

Numera kör jag en Macbook men har installerat Linux i den. Ubuntu 13.04.
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med lösningen.

MAC är stabilare men pc har ett bredare utbud i mjukvara, skall man spela spel så är det pc som gäller, skall du ha en mer arbetsrelaterad och stabil dator MAC.

"Jonas " sa:
MAC är stabilare men pc har ett bredare utbud i mjukvara, skall man spela spel så är det pc som gäller, skall du ha en mer arbetsrelaterad och stabil dator MAC.
Jag har i många år använt PC, Mac och Linux.
Min slutsats är att Linux är överlägset på de flesta punkter. Dock inte spel men det ägnar jag mig inte åt.
En fördel är att nästan allt är fritt att använda i linuxvärlden. Må vara att många program inte är lika utvecklade som till PC och Mac men för 90% av oss fullt dugliga.
Jag hanterar bilder, gör annonser, afficher, kalkyler och en del programmering i Linux, helt utan problem.
Sedan är säkerheten överlägsen PC. Inga virus.
På jobbet använder jag även Windows och jag blir galen på hur segt det är.

Apple och Mac är överlägset i många aspekter. Jag började köra Mac i jobbet för ca 10 år sedan när OSX (Unix) kom. En helt annan funktionalitet och stabilitet. Eftersom jag jobbade med datorer och nät sparade jag in ett par timmar i veckan som jag tidigare lagt på strul med drivrutiner och annat som inte hängde ihop.

Jag får väl erkänna att jag kör en del program i Windows emulator men de blir färre och färre. De kan i alla fal inte ta död på hela datorn längre. Mac har blivit bättre och bättre och hårdvaran är visserligen lite dyrare men lägsta kvalitén är överlägsen många PC.

När sedan Iphone kom så hängde allting plötsligt ihop, hela datormiljön med program, telefoner, musik, TV, film och Internet hänger ihop i samverkan. Automatiska backuper och gemensam data i "molnet" för alla Apple enheter gör att allt bara funkar och du inte är bunden till en enhet eller en plats, som nät guru var det ett stort steg.

Visserligen får man ge efter på öppenheten men jag tycker det är viktigare att grejorna funkar och att även att kvinnor, gamla och barn kan använda dem. Och grejorna är faktiskt inte dyrare om man ser till livslängd, ett plus är ju en snygg design på Apple grejor. Apple har ju hela tiden varit ledande i teknik och produkter som Android telefoner är bara dåliga kopior av originalet.

Religion? Javisst! ;D

"mackes " sa:
Apple och Mac är överlägset i många aspekter. Jag började köra Mac i jobbet för ca 10 år sedan när OSX (Unix) kom. En helt annan funktionalitet och stabilitet. Eftersom jag jobbade med datorer och nät sparade jag in ett par timmar i veckan som jag tidigare lagt på strul med drivrutiner och annat som inte hängde ihop.

Jag får väl erkänna att jag kör en del program i Windows emulator men de blir färre och färre. De kan i alla fal inte ta död på hela datorn längre. Mac har blivit bättre och bättre och hårdvaran är visserligen lite dyrare men lägsta kvalitén är överlägsen många PC.

När sedan Iphone kom så hängde allting plötsligt ihop, hela datormiljön med program, telefoner, musik, TV, film och Internet hänger ihop i samverkan. Automatiska backuper och gemensam data i "molnet" för alla Apple enheter gör att allt bara funkar och du inte är bunden till en enhet eller en plats, som nät guru var det ett stort steg.

Visserligen får man ge efter på öppenheten men jag tycker det är viktigare att grejorna funkar och att även att kvinnor, gamla och barn kan använda dem. Och grejorna är faktiskt inte dyrare om man ser till livslängd, ett plus är ju en snygg design på Apple grejor. Apple har ju hela tiden varit ledande i teknik och produkter som Android telefoner är bara dåliga kopior av originalet.

Religion? Javisst! ;D
Du har rätt i mycket, bland annat i att maskinerna har en hög kvalite.
EN sak som jag uppskattar med Ubuntu är just att allt är fritt - och öppet.
Jag har tidigare spytt galla över dem som söker att kontrollera världen genom sina företag, Mac och Microsoft.
När jag började med datorer så var det med en 8086:a. En av de första som IBM kom ut med.
Man blev fena på DOS-kommandon då det inte fanns något gränssnitt att tillgå.
Sen blev det windows 1.1...tror jag det var men genombrottet kom med Windows 2.0 och en 286:a.
Skitkul... Installationen av ex. WORD låg på, om jag inte missminner mig 36 disketter :) Det tog en hel natt att installera och när man var klar skulle alla diskarna kopieras till polarna. Man fick valkar i tummen när man tryckte in disketten i diskettstationen :)

Här hemma har jag en Mac med Linux, den jag mest använder, en Windows7 (suck) maskin och en stationär med Linux.
Testa gärna Ubuntu 13.04, det senaste men utan officiell support. Det har blivit riktigt bra och är nog det OP som är lättast att hantera. Jag gav en linuxmaskin till en gammal dam på 73 år och hon fattade galoppen med en gång och surfar nu in på FB m.m.
Med en knappryckning kan man ändra språk både på operativet och programmet till ex. thai eller engelska.

"Sir One " sa:
Du har rätt i mycket, bland annat i att maskinerna har en hög kvalite.
EN sak som jag uppskattar med Ubuntu är just att allt är fritt - och öppet.
Jag har tidigare spytt galla över dem som söker att kontrollera världen genom sina företag, Mac och Microsoft.
När jag började med datorer så var det med en 8086:a. En av de första som IBM kom ut med.
Man blev fena på DOS-kommandon då det inte fanns något gränssnitt att tillgå.
Sen blev det windows 1.1...tror jag det var men genombrottet kom med Windows 2.0 och en 286:a.
Skitkul... Installationen av ex. WORD låg på, om jag inte missminner mig 36 disketter :) Det tog en hel natt att installera och när man var klar skulle alla diskarna kopieras till polarna. Man fick valkar i tummen när man tryckte in disketten i diskettstationen :)

Här hemma har jag en Mac med Linux, den jag mest använder, en Windows7 (suck) maskin och en stationär med Linux.
Testa gärna Ubuntu 13.04, det senaste men utan officiell support. Det har blivit riktigt bra och är nog det OP som är lättast att hantera. Jag gav en linuxmaskin till en gammal dam på 73 år och hon fattade galoppen med en gång och surfar nu in på FB m.m.
Med en knappryckning kan man ändra språk både på operativet och programmet till ex. thai eller engelska.

Jag tror dig men det var ju det här med att sk-ten skall hänga ihop. Musik, bilder och dokument på ett ställe åtkomligt varhelst men befinner sig och från valfri enhet. T ex ta telefonen i soffan, slå på TV:n, välja en go film från Yuotube eller egna biblioteket tills det plingar till i TV:n om att ungarna söker en för ett gratis videosamtal i FaceTime :)

Digitala världen, Jajamen

Vill minnas att det var Windows 3.1 som egentligen va något att ha ... Windows 1 var ju bara klockan nästan som gick använda ...

Sen fanns ju OS/2 på den tiden också och var väl ledaren till Windows 3.1 kom ...

Som utvecklare i grunden vill man ha öppenhet så Äpplerna gillar jag inte (visst är det religon), även att man kan snegla mot en Mac och sukta :) Men iPhone har jag inte mycket till övers för ... hellre än snapp Android ...

"Janne " sa:
Vill minnas att det var Windows 3.1 som egentligen va något att ha ... Windows 1 var ju bara klockan nästan som gick använda ...

Sen fanns ju OS/2 på den tiden också och var väl ledaren till Windows 3.1 kom ...

Som utvecklare i grunden vill man ha öppenhet så Äpplerna gillar jag inte (visst är det religon), även att man kan snegla mot en Mac och sukta :) Men iPhone har jag inte mycket till övers för ... hellre än snapp Android ...
OS/2 Ja visst ja. Jag kommer ihåg att jag var jätteimponerad under själva installationen av det.
Väl färdigt så hade jag en massa strul och la ner det.

"Janne " sa:

Windows har ett stort elementärt problem, allt som snurrar är egentligen bara en enda stor process, inte speciellt svårt att ta död på. Blåskärm har vi väl alla sett någon gång. Windows är en de Facto standard som vann p g a sin öppenhet, men inte bäst!

Unix är betydligt mer strukturerat och funkar därför bättre. Egentligen är Apples operativ OSx en unixvariant så den är inte speciellt sluten, det är hårdvaran som är det. Iphone kan du ju alltid jailbreaka så kan du göra vad du vill med den. Apple vill bara inte lämna garanti då och det är ju inte så konstigt.

Unix är stabilare och säkrare ändå fortsätter vi med Windows av gammal hävd och då för att Microsoft målat in sig i ett hörn, men bättre? NEJ! Om du gör en ekonomisk kalkyl mellan att använda PC eller Mac så förlorar PC:n på förlorad arbetstid på grund av strul och kortare avskrivningstid.

"mackes " sa:
Windows har ett stort elementärt problem, allt som snurrar är egentligen bara en enda stor process, inte speciellt svårt att ta död på. Blåskärm har vi väl alla sett någon gång. Windows är en de Facto standard som vann p g a sin öppenhet, men inte bäst!

Unix är betydligt mer strukturerat och funkar därför bättre. Egentligen är Apples operativ OSx en unixvariant så den är inte speciellt sluten, det är hårdvaran som är det. Iphone kan du ju alltid jailbreaka så kan du göra vad du vill med den. Apple vill bara inte lämna garanti då och det är ju inte så konstigt.

Unix är stabilare och säkrare ändå fortsätter vi med Windows av gammal hävd och då för att Microsoft målat in sig i ett hörn, men bättre? NEJ! Om du gör en ekonomisk kalkyl mellan att använda PC eller Mac så förlorar PC:n på förlorad arbetstid på grund av strul och kortare avskrivningstid.
Apslut, så är det. Microsoft har vunnit på en massiv marknadsföring och genom avtal men en massa datortillverkare. Om Mac hade tillåtit sitt system att köras på vilken dator som helst, inte bara egna maskiner så hade dom säkerligen varit totalt dominerande. Frågan är om Microsoft hade funnits kvar.

"Sir One " sa:
Utvecklingen har gått framåt.
Så här såg Telias första hemsida ut. :)
http://web.archive.org/web/19961219185947/http://www.telia.se/
Haha ser ju ut som vilket hamma bygge som helst ... intressant att se att de hade ett val mobila tjänster, det känns ju hett även idag!

Jag kom ihåg, tror det var 1995 när man kollade på vilka websiter som fanns i Sverige, det var inte många kanske max 100 och de flesta var ju bara statiska visade information utan någon logik i bakändan ... oj man börjar ju bli gammal när man diskuterar så här ...

Man ska se framåt, hur många kommer ha FB om 10 år fler eller färre än idag, jag tror på färre ... tror det är ett annat sätt att kommunicera på då ...

"Janne " sa:
Haha ser ju ut som vilket hamma bygge som helst ... intressant att se att de hade ett val mobila tjänster, det känns ju hett även idag!

Jag kom ihåg, tror det var 1995 när man kollade på vilka websiter som fanns i Sverige, det var inte många kanske max 100 och de flesta var ju bara statiska visade information utan någon logik i bakändan ... oj man börjar ju bli gammal när man diskuterar så här ...

Man ska se framåt, hur många kommer ha FB om 10 år fler eller färre än idag, jag tror på färre ... tror det är ett annat sätt att kommunicera på då ...
Facebook, Ja, jag tror att du har rätt i att FB kommer att försvinna likaså Google+ och det sker när folk upptäcker hur övervakade de är. Övervakade och kontrollerade, bland annat genom den riktade reklam som görs med hjälp av insamlade uppgifter om ens surfvanor, övervakade när myndigheterna på riktigt slår klorna i företagen och gör gemensam sak med dem i insamlandet av vanor och intressen. 1984 är här och har så varit en tid.

Visst har Google mer koll på mig än någon annan ... de vet vad mina mobila enheter är, vad jag skrivit för mail, vad jag sökt på google, vilka mina vänner är, vart jag gärna reser, vilka ställen jag brukar besöka, var jag jobbar etc. I fredstid spelar det ingen roll, tänk om det dock används i krig eller i annat dåligt syfte.

FB har ju inte samma koll ännu ...

"andrejsdenruskige " sa:
Jobb = Windows
Privat = Mac

Privat kör jag bara Windows i nödfall men skulle kunna tänka mig att köra Linsu, bara för sportens skull.
Linux är ingen sport, det är en livsstil :)
Just nu har jag en windowsdator (Jobb) och två Mac hemma. Jag har tre eller fyra med Linux.
Linux for ever my friend. Jag är lika beroende av Linux som jag är av chilli :)

"Sir One " sa:
Linux är ingen sport, det är en livsstil :)
Just nu har jag en windowsdator (Jobb) och två Mac hemma. Jag har tre eller fyra med Linux.
Linux for ever my friend. Jag är lika beroende av Linux som jag är av chilli :)

Får väl ta och installera Ubuntu på Mini'n.

Det är ändå bara dottern som använder den.

Lånade hem en Mac för nåt år sen men det var ju hur trökigt som helst, allt funkade av sig självt :o :o
Mac är dator för dummies ;D

"FA " sa:
Lånade hem en Mac för nåt år sen men det var ju hur trökigt som helst, allt funkade av sig självt :o :o
Mac är dator för dummies ;D

Ja, näst intill så är det faktiskt.

Tidigare gillade jag att mixtra och trixa med allt. Bilar, båtar, elektronik, telefoner och datorer.

Idag är jag så jävla lat så att jag inte ens byter däcken på min bil.
Och datorn ska bara funka.
TV'n ska ha sina kanaler utan att jag ska krångla. Ingen dreambox eller kortbränning längre.

Jag är en lat jävel

Liknande trådar

Tillbaka
Topp