PC eller MAC

Vad har för ni för dator i hemmet PC(Windows) eller MAC(Mac OS)?

• Jag har PC i hemmet

Röster: 32 71.1%
  • Jag har MAC i hemmet

Röster: 2 4.4%
  • Jag har både PC och MAC i hemmet

Röster: 11 24.4%
  • Jag har ingen dator i hemmet

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    45

Nu kommer inte oftast inte längre virus från skadlig kod. Kod viruscheckas och läggs på kontrollerade sajter.

Visst finns det suspekta program fortfarande på suspekta sajter, men dessa undviker man ju.

Virus kommer ju numera att man klickar på en länk i ett mail eller på en sajt.

Att jag inte kör Windows hemma beror på att Windows kräver mycket mer hårdvara än Linux och om något hänger sug på Windows hänger sig allt.

Apples filosofi med att låsa in sig som NordKorea har jag svårt för. Jag gillar inte heller diktatorer utan gillar öppenhet.

Tycker du Apple har låst in sig? Vad kommer det sig då att varenda bank och myndighet i hela världen bygger appar till IOS precis som hela industrin också gör? Android som då är mer "öppet" har exakt samma problem som Windows har med billig och otillförlitlig hårdvara, varför skulle man väja att leva med problem när man kan slippa.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker du Apple har låst in sig? Vad kommer det sig då att varenda bank och myndighet i hela världen bygger appar till IOS precis som hela industrin också gör? Android som då är mer "öppet" har exakt samma problem som Windows har med billig och otillförlitlig hårdvara, varför skulle man väja att leva med problem när man kan slippa.

Jag tycker mer att man skulle kunna uttrycka sig som så, att Apple har låst ut alla andra.

Finns inga begränsningar med Mac. Enda som är bättre på Windows är Excel.
Men har man nu ett sådant behov så kan man alltid boota Mac'en med windows.

Ser inga som helst problem.
Själv jobbar jag via RDS här i Korea. Fast mitt internet suger, så det är inget vidare

Kolla igen på en med SSD disk, mycket viktigare med en snabb hårddisk än processor. Jag har ingen erfarenhet själv men jag har hört att SSD-diskarna är betydligt stöt tåligare, kan vara bra om en åtta-åring ska bära datorn till och från skolan;) Och du är ju gammal gamer;) så läs på lite om grafikkort om han/ni;) ska spela.

Lenovo ideacentre AIO 720 F0CM0011TA, den där fast med en liten SSD disk och en extern om du behöver det. Prisvärt tror jag.
Den där jag länkade skall ju inte bäras någonstans, det var ju en skörm med inbyggd dator.

Apple har ju låst in andra och sig själva. Kommer bli en reaktion.

Att banker och myndigheter, banker bygger appar mot iOS handlar ju bara om att kunder har detta skräp. Antar att ni släpper in kunder som inte gillar iPhone till ert café också. Same same...

Som tur är kan man ju skriva en generell app och kompilera den till iOS eller Android.

Min erfarenhet av Apple produkter mot öppna plattformar som Android och Linux är precis omvänd. Det här snacket att Apple produkter är enklare, mer intuitiva och snabbare verkar bara vara skitsbabbt när man synar.

Man får mer för pengar om man satsar på öppna system. Därför accepterar alla företag open source idag, men man analyserar det man godkänner.

Förstår att de som låst in sig desperat försvar sitt val. Dock förstår jag mycket bättre än gå på det. Skulle aldrig testat om jag inte blivit påtvingad.

Apple har ju låst in andra och sig själva. Kommer bli en reaktion.

Att banker och myndigheter, banker bygger appar mot iOS handlar ju bara om att kunder har detta skräp. Antar att ni släpper in kunder som inte gillar iPhone till ert café också. Same same...

Som tur är kan man ju skriva en generell app och kompilera den till iOS eller Android.

Min erfarenhet av Apple produkter mot öppna plattformar som Android och Linux är precis omvänd. Det här snacket att Apple produkter är enklare, mer intuitiva och snabbare verkar bara vara skitsbabbt när man synar.

Man får mer för pengar om man satsar på öppna system. Därför accepterar alla företag open source idag, men man analyserar det man godkänner.

Förstår att de som låst in sig desperat försvar sitt val. Dock förstår jag mycket bättre än gå på det. Skulle aldrig testat om jag inte blivit påtvingad.

Av 3 miljarder människor med smartphones har runt 700 miljoner valt Iphone och det kallar du för skräp. Det är tur du inte säljer telefoner, då hade du inte varit så framgångsrik. Iphone är en telefon som många äldre kan använda utan att gå i "telefonkurs" först. Apple satsar på beteendevetenskap istället för finurlig teknik!

Största hindret för Apple på PC-marknaden är att de inte lyckats ta sig in på företag, mycket på grund av Word och Excel samt alla applikationer som företagen utvecklat under Windows. Inte på grund av att Windows skulle vara så bra.

Jag hade jobbat med PC och Windows i många år när jag som egen företagare inså att jag inte ville lägga flera timmar om dagen (som ofta kunderna fick betala) på strul med kompatibilitet och drivrutiner. Jag började använda Mac istället och frigjorde helt plötsligt massor av tid när jag oftast kunde använda kundernas skrivare och annan utrustning direkt utan en timmas ingenjörsarbete först. Samma datorer som jag köpte då använder jag fortfarande idag utan problem, hur många har en PC som är 10 år gammal?

Utan tvivel är man inte klok!

Senast redigerad av en moderator:
Fan.... Tjuvarna vill ju nu för tiden endast ha Iphone...
Rånar dom småkidsen och dom plockar fram en "grön gubbe" vill dom inte ha den..
Dom slår kidsen som fan istället och lämnar luren..
Till och tjuvarna vet vad som gäller... 5555

Hade ju några såna där ordval tidigare som jag följde slaviskt..
Nu har jag "åkt dit" på några och kommer väl åka dit på flera..?? 5555

- Våga vägra Ajfån... Ändrat mig.
- Våga vägra Facebook.. Ändrat mig.
- Våga vägra "Vi aga".. Kommer nog ändra mig senare...??

Kan det betyda att jag blir äldre och klokare..?? 5555

Hehe, ja det där kommer jag ihåg. Är dock lite bättre själv, vågar fortfarande vägra Ajfånen (har Samsung S7). Vad gäller Fejjan har jag dock fallit till föga sedan ett år tillbaka.

Dottern fick dock en Ajfåne för några månader sedan, mest för att jag var för snäll och att den är kompatibel med Macbook:en hon har på lån från skolan.

Läkemedlet har jag aldrig vare sig vägrat eller använt. Behövs icke!!

Fan.... Tjuvarna vill ju nu för tiden endast ha Iphone...
Rånar dom småkidsen och dom plockar fram en "grön gubbe" vill dom inte ha den..
Dom slår kidsen som fan istället och lämnar luren..
Till och tjuvarna vet vad som gäller... 5555

Som då Mackes skröt om att inga tjuvar är intresserade av då de går spärra och blir värdelösa.

Hur ska ni ha det ;)

Våga vägra det dåliga.

Av 3 miljarder människor med smartphones har runt 700 miljoner valt Iphone och det kallar du för skräp. Det är tur du inte säljer telefoner, då hade du inte varit så framgångsrik. Iphone är en telefon som många äldre kan använda utan att gå i "telefonkurs" först. Apple satsar på beteendevetenskap istället för finurlig teknik!

Största hindret för Apple på PC-marknaden är att de inte lyckats ta sig in på företag, mycket på grund av Word och Excel samt alla applikationer som företagen utvecklat under Windows. Inte på grund av att Windows skulle vara så bra.

Jag hade jobbat med PC och Windows i många år när jag som egen företagare inså att jag inte ville lägga flera timmar om dagen (som ofta kunderna fick betala) på strul med kompatibilitet och drivrutiner. Jag började använda Mac istället och frigjorde helt plötsligt massor av tid när jag oftast kunde använda kundernas skrivare och annan utrustning direkt utan en timmas ingenjörsarbete först. Samma datorer som jag köpte då använder jag fortfarande idag utan problem, hur många har en PC som är 10 år gammal?

Utan tvivel är man inte klok!

75% har inte iPhone känn på den.

Att företag inte kör Mac är främst priset som styr. Jag gillar som sagt inte Windows och hade hellre kört Linux på jobbet. Men så mycket omstarter man får göra på Windows så lan man ju frågasätta varför man håller fast på detta.

Men vill du ha diskussion om Windows får du utmana någon annan.

Tycker Windows har blivit klart bättre med 10:an...
Inte alls lika mycket konstigheter och omstarter längre..

Och med SSD tar det ju ingen lång tid om man måste starta om..

Här har du en som skulle passa grabben bra tror jag..??
Spela på den blir nog ett nöje..??

https://www.netonnet.se/art/dator/s...tor/hp-envy-curved-aio-34-b000no/241772.8942/
Var det ju ingen speldator han skulle ha och som jag skrev tidigare hade det vart frågan om en speldator hade jag byggt ihop en själv.
Han spelar med kompisar på ps4 när han spelar.
Spelar han på dator så är det inget krävande spel, typ minecraft.
Och jag spelar ju inget direkt men skulle det köpas in en speldator till hemmet så hade jag byggt en till mig ;)
En bra speldator är för dyr för att jag skulle köpa det till en 8 åring räcker med ps4.

Iphone är en telefon som många äldre kan använda utan att gå i "telefonkurs" först. Apple satsar på beteendevetenskap istället för finurlig teknik!

Tycker egentligen att resonemanget som förs här är utsiktslöst då det egentligen är mer av smaksak och sen har ju Apple och Microsoft alltid haft olika målgrupper.

På vad sätt är en Android svår för äldre att använda? Du säger att Apple satsar på beteendevetenskap, finns ju inget i en I-phone där du kan utveckla något beteende, du är ju för det mesta låst vid ett beteende som de på förhand bestämt, beteende för vem?

Att Iphone blev så stor är för att de kom ut med en produkt som var överlägsen de andra både i design och prestanda, nu är det förändrat. Det man vet är ju att folk är märkestrogna och har man vant sig med något så kör man på det. Själv har jag inget emot varken Apple-datorer eller Iphone men känner större flexibilitet med Windows och Android.

Apple har ju i princip hela den grafiska branschen då Mac-datorer är bättre att jobba med när det gäller grafisk behandling. Du säger att Iphone är för de som inget kan och de behöver inte gå telefonkurs möjligt men Apple när det gäller datorer har ju aldrig vänt sig till kreti och pleti utan fackmän och kunniga.

Microsoft däremot har ju alltid haft den vanliga människan i centrum och Windows kan du ju vara både blind och döv för att hantera, allt är ju förinställt för att du inte skall behöva bry dig ett uns.

I Windows är det nästan tvärtom man får stänga av alla dessa behjälpligheter för att inte vara alltför exponerad!:)

Detta har ju gjort precis som Janne säger att virusskapare siktat in sig på PC och Windowsdatorer som har flest användare och just för att det skall vara användarvänligt och programvarorna har också då blivit målet för dessa eftersom det finns PC och Windowsprogram för alla ändamål och du kan i princip köra allt på en Windowsdator.

En hackare hackar ju Apple-datorer om han vill men ger inte den effekten, vill man skada eller begå brott gör man ju det där det är enklast och där det ger störst effekt.

Nä håller med Janne, frihet och öppenhet även om det finns risker men det är vårt eget ansvar att se till att vi vidtar alla åtgärder för att inte drabbas, bättre då att folk höjer sin nivå för den är usel, FaceBook är de experter på men att skapa en genväg på skrivbordet är rocket science för allt för många.

En annan egenhet min iPhone har är att den glömmer WiFi. Kopplar jag upp mig mot WiFi och sedan kommer utan räckvidd ... kopplar den då upp sig igen. Nej så klart inte. Säkert något mobiloperatörerna haft önskemål om. Händer aldrig på en Android.

Det här handlar inte längre om nytta utan mer om religion. Det @Janne nämner har jag aldrig råkat ut för varken på dator eller telefon och jag har som sagt haft Apple i tio år.

Facebook har ju också varit duktiga på beteende, det är stor skillnad mot när teknikerna får styra över gränssnittet som har varit fallet med Windows.

Frihet och öppenhet? Vad kan du själv göra med din bil idag jämfört med för 50 år sedan? Ingenting - utan att koppla in leverantörens analysverktyg. Skall folk höja sin nivå där med?

Microsoft har alltid haft tekniken i centrum, Windows är en kopia av Apples gränssnitt precis som Android är av IOS! Musen kommer också från Apple (via Xerox)

Apple härskar i den grafiska industrin på grund av att folk där behöver funktion och prestanda och med den hårdvaran blir priset detsamma och man väljer inte ett sämre alternativet. Apple gör inga lågpresterande maskiner.

Det här handlar inte längre om nytta utan mer om religion. Det @Janne nämner har jag aldrig råkat ut för varken på dator eller telefon och jag har som sagt haft Apple i tio år.

Facebook har ju också varit duktiga på beteende, det är stor skillnad mot när teknikerna får styra över gränssnittet som har varit fallet med Windows.

Frihet och öppenhet? Vad kan du själv göra med din bil idag jämfört med för 50 år sedan? Ingenting - utan att koppla in leverantörens analysverktyg. Skall folk höja sin nivå där med?

Microsoft har alltid haft tekniken i centrum, Windows är en kopia av Apples gränssnitt precis som Android är av IOS! Musen kommer också från Apple (via Xerox)

Apple härskar i den grafiska industrin på grund av att folk där behöver funktion och prestanda och med den hårdvaran blir priset detsamma och man väljer inte ett sämre alternativet. Apple gör inga lågpresterande maskiner.

Tur att du är nöjd. Jag är nöjd av att inte gjort dessa val.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp