PC- HJELP

La dette väre en tråd der vi kan hjelpe hver andre med PC problemer
Jag följer den uppmaningen då, istället för att starta en ny tråd med egen "relevant" rubrik. Förhoppningsvis finns det någon/några här som är kunnig på laptops.

Jag har fått överta en utrangerad HP ProBook 640 G1, årgång 2013. Tanken var att jag skulle rensa den på gammal programvara, men tyvärr blev det stopp omgående. Windows 10 är spärrat och BIOS har ett administrationslösenord. BIOS brukar man kunna hantera genom att koppla ur CMOS-batterier ett tag, men tyvärr funkar det inte på den här modellen. Det verkar som om man måste ta ur chipet och köra det i någon programvara. Ev. kan det fungera att jorda det men då måste jag veta vilken kontakt som skall jordas (samt vilken som är jord).

Chipet är : Winbond 25Q128FVSQ-1414

Jag har ingen möjlighet att få tag i lösenordet till BIOS, då det är bortglömt sedan länge och det har varit flera användare genom åren. Någon som har något förslag på hur man rensar ut och återanvänder en sådan här maskin?

PS. Varken DVD-läsaren eller USB-porten ingår i bootsekvensen (eller ligger före HD).

Ja precis. Man köper inte en Mustang 66:a oc 546h byter ut 289 V8:an mot en rak sexa
6.
Jag följer den uppmaningen då, istället för att starta en ny tråd med egen "relevant" rubrik. Förhoppningsvis finns det någon/några här som är kunnig på laptops.

Jag har fått överta en utrangerad HP ProBook 640 G1, årgång 2013. Tanken var att jag skulle rensa den på gammal programvara, men tyvärr blev det stopp omgående. Windows 10 är spärrat och BIOS har ett administrationslösenord. BIOS brukar man kunna hantera genom att koppla ur CMOS-batterier ett tag, men tyvärr funkar det inte på den här modellen. Det verkar som om man måste ta ur chipet och köra det i någon programvara. Ev. kan det fungera att jorda det men då måste jag veta vilken kontakt som skall jordas (samt vilken som är jord).

Chipet är : Winbond 25Q128FVSQ-1414

Jag har ingen möjlighet att få tag i lösenordet till BIOS, då det är bortglömt sedan länge och det har varit flera användare genom åren. Någon som har något förslag på hur man rensar ut och återanvänder en sådan här maskin?

PS. Varken DVD-läsaren eller USB-porten ingår i bootsekvensen (eller ligger före HD).
Kanske bäst att titta ny fräsch på Dustin...gammal HP lika låst som Kuthan Khamons grav....:rolleyes:

6.

Kanske bäst att titta ny fräsch på Dustin...gammal HP lika låst som Kuthan Khamons grav....:rolleyes:
I mitt tycke så är det en kvalitetsdator! En CU på 2,6 GHz i5, HD 465 GB/RAM 8 BG duger för mig när det gäller att surfa på Webbsidor och arbeta i Officeprogrammen. Vad har ni era datorer till egentligen - är det bara för att streama filmer och spela spel på, eller vad? ;)

Men den är alltså totalt låst om man nu inte vill köpa ett nytt BIOS-chip och ta fram lödkolven?

I mitt tycke så är det en kvalitetsdator! En CU på 2,6 GHz i5, HD 465 GB/RAM 8 BG duger för mig när det gäller att surfa på Webbsidor och arbeta i Officeprogrammen. Vad har ni era datorer till egentligen - är det bara för att streama filmer och spela spel på, eller vad? ;)

Men den är alltså totalt låst om man nu inte vill köpa ett nytt BIOS-chip och ta fram lödkolven?
Går den inte att använda i det skick du fick den?
Gamla program får vara kvar.
Genvägar går att dra till papperskorgen.

I 5,a, inte dåligt!

Går den inte att använda i det skick du fick den?
Problemet är att jag måste "in" i datorn till att börja med. W10 är helt låst, så jag måste börja med att komma in i datorns BIOS för att kunna ändra bootsekvensen.

Någon som vet om det är "hanterbart" att ta ut HD och formatera den externt?

Problemet är att jag måste "in" i datorn till att börja med. W10 är helt låst, så jag måste börja med att komma in i datorns BIOS för att kunna ändra bootsekvensen.

Någon som vet om det är "hanterbart" att ta ut HD och formatera den externt?
Jag hade efter allt googlade och proffsråd på MPR åkt upp till Pathip Plaza, eller annat IT center i Thailand, med burken så hade de högst troligen fixat det och till ett bra pris!

Jag hade efter allt googlade och proffsråd på MPR åkt upp till Pathip Plaza, eller annat IT center i Thailand, med burken så hade de högst troligen fixat det och till ett bra pris!
Inte omöjligt att det är där det slutar. Fast jag hade hoppats att bland alla datorproffs, det skulle finnas någon som t ex vet hur man tömmer/jordar BIOS-chipet eller har någon annan bra idé.

Inte omöjligt att det är där det slutar. Fast jag hade hoppats att bland alla datorproffs, det skulle finnas någon som t ex vet hur man tömmer/jordar BIOS-chipet eller har någon annan bra idé.
Jag är likadan, det här vill man kunna lösa själv, den ska bara igång den är inte överkörd av en traktor.

Jag kommer ihåg.... På 80 talet då kom jag över en "Moviebox" en sån där video spelare som man kunde hyra / låna på video affären om man inte hade nån egen. De var spärrade så de fungerade inte efter 24h som var hyres perioden då var de tvugna att aktiveras av uthyraren för att fungera igen. Jag lyfte på locket och hittade det chipet som var att att aktivera låsningen (det var efter monterat lätt att hitta), kollade i Elfa katalog och hittade chipet där, kopplade in en tryckknappa mellan med x och y som man fick trycka på för att få igång maskinen efter 24h.

Gav bort den till en polare som inte hade video och han nlev happy, bara att trycka på knappen sa han!

Lite OT men lite kul tycker jag, även mina över pluggade gymnasiepolare var imponerande över att jag fixade det...

Fruns äldre syster fick en laptop W10 där hon jobbade, den var låst med lösenord som ingen kunde då tidigare användaren dog i en mc- olycka.

Det kostade 50kr att få den i gång i en butik.
Nu använder barnen den för online studier.

Fast den prisnivån finns inte Sverige om man inte hittar någon grabb som är duktig.

Fast du kanske har större problem än att radera en lösenordsfil.

Kan du inte ladda ner en w10:a på sticka o starta F10 i bios läge? Reparera eller ominstall med behålla filer...

Fruns äldre syster fick en laptop W10 där hon jobbade, den var låst med lösenord som ingen kunde då tidigare användaren dog i en mc- olycka.

Det kostade 50kr att få den i gång i en butik.
Nu använder barnen den för online studier.

Fast den prisnivån finns inte Sverige om man inte hittar någon grabb som är duktig.

Fast du kanske har större problem än att radera en lösenordsfil.
Elgiganten skulle ha 496.- för att dra igång min nya Sony telefon! Han fick fingret!:laugh:

Den datorn har ett säkerhetschip (TPM) som skall förhindra alla former av obehörig åtkomst så enda sättet att komma åt datorns inställningar är att byta ut TPM-chippet mot ett nytt som finns att köpa på ebay b.l.a

Största problemet är att moderkortet är multilayer så det kräver avancerade lödkunskaper för att inte skada något vid bytet

Den datorn har ett säkerhetschip (TPM) som skall förhindra alla former av obehörig åtkomst så enda sättet att komma åt datorns inställningar är att byta ut TPM-chippet mot ett nytt som finns att köpa på ebay b.l.a

Största problemet är att moderkortet är multilayer så det kräver avancerade lödkunskaper för att inte skada något vid bytet
Lödjobbet verkar vara ett precisionsarbete. Här är en video på hur det går till, men "multilayer" verkar det inte vara?

Såg någonstans att man ev. skulle kunna "kortsluta" chipet, men då måste man vara säker på att man kopplar rätt pinnar.

Chip.webp

Jag har ingen aning om vilka nummer/funktioner pinnarna har på det här chipet. Hittat för ett liknande men de är ju olika.

untitled2.webp

Här skulle man kunnat koppla ihop nedersta vänster till jord (nederst höger), men hur #1414 är uppbyggt har jag inte hittat någon beskrivning över. (Är det något system för vilka nummer pinnarna får?)

Är nog samma "personlighetstyp" som @apknug - är även han tekniker i botten kanske? Klart man helst skall kunna lösa alla problem själv. Dessutom bär det mig emot med "slit och släng", klart man skall ta hand om sådant som fungerar. ;) (Nu lär ju t o m Apple bli tvungna att sälja reservdelar.)

Någon som har erfarenhet av sådan här handhållen scanner om den duger till att scanna dokument.
Vill inte ha en större ståendes.

Screenshot_20220209-072852_Lazada.webp

Screenshot_20220209-072840_Lazada.webp

Någon som har erfarenhet av sådan här handhållen scanner om den duger till att scanna dokument.
Vill inte ha en större ståendes.

Screenshot_20220209-072852_Lazada.jpg

Screenshot_20220209-072840_Lazada.jpg

Den är ju typ 3 gånger så dyr som att köpa dig en enkel multifunktionsmaskin.

Jag har en multifunktion, bläckstråle på Samet, köpte den för några år sedan, typ 1200baht på nåt av teknikhusen.

De handhållna blir enligt min uppfattning sämre än foton, då man inte kan dra helt rakt I jämn fart, å då blir det vågigt och snett.

Så mitt tips är fortfarande en riktig. Alternativt en compactscanner som mater själv.

Den är ju typ 3 gånger så dyr som att köpa dig en enkel multifunktionsmaskin.

Jag har en multifunktion, bläckstråle på Samet, köpte den för några år sedan, typ 1200baht på nåt av teknikhusen.

De handhållna blir enligt min uppfattning sämre än foton, då man inte kan dra helt rakt I jämn fart, å då blir det vågigt och snett.

Så mitt tips är fortfarande en riktig. Alternativt en compactscanner som mater själv.
Ok, tack.
Jag vill inte ha en multifunction redan haft par stycken innan, jag vill ha nåt jag kan stoppa ner i en låda och utan sladdar.
Men blir det sämre än foton är det ju kasst.
Ja jag får se om jag hittar nåt litet som man kan stoppa undan när den inte används.
Får kolla efter frukosten.

Ok, tack.
Jag vill inte ha en multifunction redan haft par stycken innan, jag vill ha nåt jag kan stoppa ner i en låda och utan sladdar.
Men blir det sämre än foton är det ju kasst.
Ja jag får se om jag hittar nåt litet som man kan stoppa undan när den inte används.
Får kolla efter frukosten.

Nått sånthär, matande men väldigt kompakt. Ungefär lika dyr som den handhållna du hittade, men blir ju dyrt när det skall vara kompakt.
brother_ds640_compact_mobile_document_1561607.webp

Tillbaka
Topp