Nam Falang
Forumveteran
Nja en så kallad Office suit. Hopplock av olika program som brukar vara bra att ha t.ex skapa en snygg presentation.Libren Office er ett skrive programm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja en så kallad Office suit. Hopplock av olika program som brukar vara bra att ha t.ex skapa en snygg presentation.Libren Office er ett skrive programm
Jag följer den uppmaningen då, istället för att starta en ny tråd med egen "relevant" rubrik. Förhoppningsvis finns det någon/några här som är kunnig på laptops.La dette väre en tråd der vi kan hjelpe hver andre med PC problemer
6.Ja precis. Man köper inte en Mustang 66:a oc 546h byter ut 289 V8:an mot en rak sexa
Kanske bäst att titta ny fräsch på Dustin...gammal HP lika låst som Kuthan Khamons grav....Jag följer den uppmaningen då, istället för att starta en ny tråd med egen "relevant" rubrik. Förhoppningsvis finns det någon/några här som är kunnig på laptops.
Jag har fått överta en utrangerad HP ProBook 640 G1, årgång 2013. Tanken var att jag skulle rensa den på gammal programvara, men tyvärr blev det stopp omgående. Windows 10 är spärrat och BIOS har ett administrationslösenord. BIOS brukar man kunna hantera genom att koppla ur CMOS-batterier ett tag, men tyvärr funkar det inte på den här modellen. Det verkar som om man måste ta ur chipet och köra det i någon programvara. Ev. kan det fungera att jorda det men då måste jag veta vilken kontakt som skall jordas (samt vilken som är jord).
Chipet är : Winbond 25Q128FVSQ-1414
Jag har ingen möjlighet att få tag i lösenordet till BIOS, då det är bortglömt sedan länge och det har varit flera användare genom åren. Någon som har något förslag på hur man rensar ut och återanvänder en sådan här maskin?
PS. Varken DVD-läsaren eller USB-porten ingår i bootsekvensen (eller ligger före HD).
I mitt tycke så är det en kvalitetsdator! En CU på 2,6 GHz i5, HD 465 GB/RAM 8 BG duger för mig när det gäller att surfa på Webbsidor och arbeta i Officeprogrammen. Vad har ni era datorer till egentligen - är det bara för att streama filmer och spela spel på, eller vad?6.
Kanske bäst att titta ny fräsch på Dustin...gammal HP lika låst som Kuthan Khamons grav....![]()
Går den inte att använda i det skick du fick den?I mitt tycke så är det en kvalitetsdator! En CU på 2,6 GHz i5, HD 465 GB/RAM 8 BG duger för mig när det gäller att surfa på Webbsidor och arbeta i Officeprogrammen. Vad har ni era datorer till egentligen - är det bara för att streama filmer och spela spel på, eller vad?
Men den är alltså totalt låst om man nu inte vill köpa ett nytt BIOS-chip och ta fram lödkolven?
I 5,a, inte dåligt!I mitt tycke så är det en kvalitetsdator! En CU på 2,6 GHz i5, HD 465 GB/RAM 8 BG duger för mig när det gäller att surfa på Webbsidor och arbeta i Officeprogrammen. Vad har ni era datorer till egentligen - är det bara för att streama filmer och spela spel på, eller vad?
Men den är alltså totalt låst om man nu inte vill köpa ett nytt BIOS-chip och ta fram lödkolven?
Beror ju helt på vilken generation av i5:a man har. Jag har en 12 år gammal laptop liggande på jobbet med en i7:a i som är extremt långsam med dagens mått mätt. Den är generation 1. Idag är generation 11 det som gäller och generation 12 på GI 5,a, inte dåligt!
Problemet är att jag måste "in" i datorn till att börja med. W10 är helt låst, så jag måste börja med att komma in i datorns BIOS för att kunna ändra bootsekvensen.Går den inte att använda i det skick du fick den?
Jag hade efter allt googlade och proffsråd på MPR åkt upp till Pathip Plaza, eller annat IT center i Thailand, med burken så hade de högst troligen fixat det och till ett bra pris!Problemet är att jag måste "in" i datorn till att börja med. W10 är helt låst, så jag måste börja med att komma in i datorns BIOS för att kunna ändra bootsekvensen.
Någon som vet om det är "hanterbart" att ta ut HD och formatera den externt?
Inte omöjligt att det är där det slutar. Fast jag hade hoppats att bland alla datorproffs, det skulle finnas någon som t ex vet hur man tömmer/jordar BIOS-chipet eller har någon annan bra idé.Jag hade efter allt googlade och proffsråd på MPR åkt upp till Pathip Plaza, eller annat IT center i Thailand, med burken så hade de högst troligen fixat det och till ett bra pris!
Jag är likadan, det här vill man kunna lösa själv, den ska bara igång den är inte överkörd av en traktor.Inte omöjligt att det är där det slutar. Fast jag hade hoppats att bland alla datorproffs, det skulle finnas någon som t ex vet hur man tömmer/jordar BIOS-chipet eller har någon annan bra idé.
Elgiganten skulle ha 496.- för att dra igång min nya Sony telefon! Han fick fingret!Fruns äldre syster fick en laptop W10 där hon jobbade, den var låst med lösenord som ingen kunde då tidigare användaren dog i en mc- olycka.
Det kostade 50kr att få den i gång i en butik.
Nu använder barnen den för online studier.
Fast den prisnivån finns inte Sverige om man inte hittar någon grabb som är duktig.
Fast du kanske har större problem än att radera en lösenordsfil.

Den datorn har ett säkerhetschip (TPM) som skall förhindra alla former av obehörig åtkomst så enda sättet att komma åt datorns inställningar är att byta ut TPM-chippet mot ett nytt som finns att köpa på ebay b.l.aInte omöjligt att det är där det slutar. Fast jag hade hoppats att bland alla datorproffs, det skulle finnas någon som t ex vet hur man tömmer/jordar BIOS-chipet eller har någon annan bra idé.
Lödjobbet verkar vara ett precisionsarbete. Här är en video på hur det går till, men "multilayer" verkar det inte vara?Den datorn har ett säkerhetschip (TPM) som skall förhindra alla former av obehörig åtkomst så enda sättet att komma åt datorns inställningar är att byta ut TPM-chippet mot ett nytt som finns att köpa på ebay b.l.a
Största problemet är att moderkortet är multilayer så det kräver avancerade lödkunskaper för att inte skada något vid bytet
Någon som har erfarenhet av sådan här handhållen scanner om den duger till att scanna dokument.
Vill inte ha en större ståendes.
![]()
![]()
Ok, tack.Den är ju typ 3 gånger så dyr som att köpa dig en enkel multifunktionsmaskin.
Jag har en multifunktion, bläckstråle på Samet, köpte den för några år sedan, typ 1200baht på nåt av teknikhusen.
De handhållna blir enligt min uppfattning sämre än foton, då man inte kan dra helt rakt I jämn fart, å då blir det vågigt och snett.
Så mitt tips är fortfarande en riktig. Alternativt en compactscanner som mater själv.
Ok, tack.
Jag vill inte ha en multifunction redan haft par stycken innan, jag vill ha nåt jag kan stoppa ner i en låda och utan sladdar.
Men blir det sämre än foton är det ju kasst.
Ja jag får se om jag hittar nåt litet som man kan stoppa undan när den inte används.
Får kolla efter frukosten.