Tack för informationen, trevligt när du skriver och informerar folk. En sak dock som stör mig lite är att du är så definitiv när du berättar om det som du varit med om. Jag kan då som motvikt berätta om det som jag varit med om, och lärt mig under de år som jag gjort exakt samma sak för att få mitt retirement-uppehållstillstånd.
I mitt fall vid alla 5 ggr som jag varit nere på ambassaden för att få mina inkomster sammasnfattade på ambassadens brevpapper, så har där stått i svenska kronor min inkomst, och sedan omräknat vad det hela blir då i thaibaht. jag har sedan kommit till immigration, och fick hårdhänt där lära mig hur det egentligen fungerar i verkliga livet vid 3 ggr av de totalt 5 ggr.
Immigration-officeren tittade på ambassadens "intyg" över min inkomst. Varefter han tog min inkomst i svenska kronor, han gångrade sedan med Bangkok Banks notes-kurs just den dagen, och han gick alltså efter exakt den WEB-sida som jag publicerar i tråden "Thaibaht" här på forumet.
Den valutakursen skiljde sig en del hel åt mot vad ambassaden bekräftade. Jag fick sedan tack vare att jag låg precis i marginalen, lämna kontoret, åka in till Khon Kaen, och sätta in 40.000 baht på mitt thai-bank-konto för att komma upp i de stipulerade 800.000 bahten. Fixa intyg ifrån banken, och ha min bankbok som jag lyckligtvis hade med mig.
Sedan åter till immigration, och sedan hjälpte de mig så jag fick mitt uppehålls-tillstånd. Detta hände den första gången, de 2 andra gångerna som de räknade om ambassadens glädjesiffror, så hade jag redan satt in på bankkontot pengar, så jag klarade mina 800.000 baht med god marginal trots omräkningen av immigration-killen.
jag har vid flera tillfällen pratat och också mailat och frågat om detta med växelkursen. Ambassaden har förklarat att deras "kurs" läggs ungefär 1 gång i månaden, och de försöker vad de kan, utan att de ksll tappa hela sitt anseende att hålla uppe en hygglig kurs för oss svenskar....
legolas