Penionstråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Mina kunskaper kommer ifrån mängder av rapporter som jag läst in. De kommer ifrån situationer jag läst ifrån andra forum, och mina kunskaper kommer ifrån proffesionella människor som har svarat på mina frågor, samt till sist mina kunskaper kommer också ifrån att direkt vara i kontakt med de myndigheter som jag pratar om.

Det jag skrev a + b + c, är allmänna kunskaper som alla känner till som pysslar med det här. Jag tänker inte sitta och leta upp länkar till folk som inte litar på mig, aldrig. Vill du överbevisa mig om att jag har fel, så leta upp länkar som säger det då,.,,, och lycka till..

legolas
Så då får vi utgå från att du fabulerar i vanlig ordning.
Så kan du inte länka så vi kan få det bekräftat, så för vi ta dina påstående med en stor nypa salt.
Du kan mycket väl ha rätt men länka.

Sen sluta bli den gamla Geggelo var rädd om den % du förbättrad dig, sen fem år.

Tråkigt att det nu börjar bli personangrepp här med .... :-X

Tycker att man i alla fall kan kosta på sig en smile när man skriver nedsättande om personer ... Så ser dom ut för de som inte vet ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Tråkigt att det nu börjar bli personangrepp här med .... :-X

Tycker att man i alla fall kan kosta på sig en smile när man skriver nedsättande om personer ... Så ser dom ut för de som inte vet ;D ;D ;D
Ser du person angrepp jag ser inga.

"ledarn " sa:
Va e problemet...??

Ni har ju jobbat hela livet gubbar.. Har ni supit upp alla stålar ??
Sätt in 1 mille bath på ett konto och låt det stå där tills ni trillar av pinnen...
Så j@kla mycket pengar är det ju inte..

Det är vad jag kommer att göra så har man ju där även pengar till en hemresa om det skulle behövas akut... :nod: :nod:
Det är väl bättre att investera den millen i fast egendom. ;D

Hej Legolas !
Tycker detta är en intressant tråd.

Läste nyss länken, från Thailand Immigration, som Mackes la in i inlägg nr 99 ovan.

Har forstått att jag inte är lika bra på engelska som du,

så därfor vill jag fråga dig

hur du oversätter , den paragraf , nr 2.22 punkt 4 , som Mackes hänvisar till?

..`For the first year only, the aplikant must have a proof of a deposit account in wich said amount of founds has been maintained for no less than 60 days prior to the filling date`..

Lego,

Mitt första inlägg var intr riktat till dig utan ett svar på Goldens efterfrågan av referenser, jag skrev också att det som stod där var i överensstämmelse med vad du sagt.

Sedan upptäckte jag att det där med två och tre månader var omvänt i referensen mot vad du sagt, vilket mycket väl kan vara ett översättningsfel och jag bara kommenterade detta i mitt nästa inlägg med en replik att det är verkligheten som gäller.

Sedan när jag fick mig en känga av dig vilket jag inte förstod varför så replikerade jag bara med källan till länken och slängde tillbaka kängan.

Resterande kommunikation har jag sett som en dialog mellan dig och Golden, så pass infekterad att jag inte ville lägga mig i.

Jag älskar ju dig din goa gubbe!

"legolas " sa:
Tack för informationen, trevligt när du skriver och informerar folk. En sak dock som stör mig lite är att du är så definitiv när du berättar om det som du varit med om. Jag kan då som motvikt berätta om det som jag varit med om, och lärt mig under de år som jag gjort exakt samma sak för att få mitt retirement-uppehållstillstånd.

I mitt fall vid alla 5 ggr som jag varit nere på ambassaden för att få mina inkomster sammasnfattade på ambassadens brevpapper, så har där stått i svenska kronor min inkomst, och sedan omräknat vad det hela blir då i thaibaht. jag har sedan kommit till immigration, och fick hårdhänt där lära mig hur det egentligen fungerar i verkliga livet vid 3 ggr av de totalt 5 ggr.

Immigration-officeren tittade på ambassadens "intyg" över min inkomst. Varefter han tog min inkomst i svenska kronor, han gångrade sedan med Bangkok Banks notes-kurs just den dagen, och han gick alltså efter exakt den WEB-sida som jag publicerar i tråden "Thaibaht" här på forumet.

Den valutakursen skiljde sig en del hel åt mot vad ambassaden bekräftade. Jag fick sedan tack vare att jag låg precis i marginalen, lämna kontoret, åka in till Khon Kaen, och sätta in 40.000 baht på mitt thai-bank-konto för att komma upp i de stipulerade 800.000 bahten. Fixa intyg ifrån banken, och ha min bankbok som jag lyckligtvis hade med mig.

Sedan åter till immigration, och sedan hjälpte de mig så jag fick mitt uppehålls-tillstånd. Detta hände den första gången, de 2 andra gångerna som de räknade om ambassadens glädjesiffror, så hade jag redan satt in på bankkontot pengar, så jag klarade mina 800.000 baht med god marginal trots omräkningen av immigration-killen.

jag har vid flera tillfällen pratat och också mailat och frågat om detta med växelkursen. Ambassaden har förklarat att deras "kurs" läggs ungefär 1 gång i månaden, och de försöker vad de kan, utan att de ksll tappa hela sitt anseende att hålla uppe en hygglig kurs för oss svenskar....

legolas

Legolas, jag är ingen paragrafryttare, ville bara berätta om livet i Thai.

Detta är intressant att höra, där har vi Thailand i ett nötskal. Same same bat different.
Det är som vanligt då det gäller IM, det är den ensklide tjänstemannen som bestämmer, vi har inget att säga till om.
Tog upp detta för att jag var intresserad om det skilde sig mellen dom olika Im - kontoren. Själv tillhör jag Si Racha, och dom har en uppsluppen attityd på detta kontor, skojar med varandra och kundern.
Vet en man som kom till kontoret i Jomten med intyg från banken på 799.985 Tbh. det fattades alltså 15 Tbh. han la upp 20 tbh på disken och fick nobben, bara att återvända till banken och sätta in 15 TBh och gå till IM igen.

"legolas " sa:
Svar på ditt PS är. Enligt lagen så behöver icke det finnas pengar inne någon speciell tidsrymd när man använder sig av kombination mellan inkomst och medel på bank.

Däremot kör du ENDAST med bankmetoden, och alltså icke alls visar upp någon månadsinkomst, så måste pengarna första gången du söker uppehållstillstånd vara inne 3 månader, och när du sedan förlänger de andra gångerna 2 månader....

legolas

Här står det 3 mån första gången, vad som gäller nästa gång är 2 mån.

(1) Must have been granted
a non-immigrant visa (NON-IM).
(2) Must be 50 years of age or over.
(3) Must have evidence of having income of no less than Baht 65,000 per month; or
(4) On the filing date, the applicant must have funds deposited in a bank in Thailand of no less than
Baht 800,000 for the past three months. For the first
year only, the applicant
must have proof of a
deposit account in which said amount of funds has be
en maintained for no less than 60 days prior to
the filing date; or
(5) Must have an annual earning and funds depos
ited with a bank totaling no less than Baht
800,000 as of the filin
g
date.

Så du har så rätt så Legolas, blir karma

"legolas " sa:
Sedan får ni tvista om 2 eller 3 månader. För övrigt tycker jag det är skitkul att tjöta med varandra, så varken mackes eller Golden tycker jag absolut inte illa om, ni är skitgoa som vill tjöta lite....Även om jag tycker ni är dinga stundtals... ;D ;D
legolas

Instämmer, det är kul att tjöta och ni är dinga stundtals. Tur att man kan stänga av datorn ibland och krypa ner i sänghalmen och ägna sig åt annat. Men det kanske man inte får skriva om här...

"legolas " sa:
Nä då blir du bannad, och sedan varnad, och pratar du om det så blir du avstängd första gången 1 vecka och 2:a gången i 31 dagar tydligen..... så går det till på detta forum.

legolas

Tja!

Trivs du här då?

TRIVS GÖR JAG OCKSÅ. BORTSETT FRÅN ATT JAG BLIR LESSEN ÖVER VISSA SJÄLVUTNÄMDA BESSERVISSRAR HÄR SOM ALLTID SKA HA ETT ORD MED OCH HELST SISTA ORDET ÄVEN DÄR MAN INTE HAR EN ANING OM ÄMNET I FRÅGA. DÄRFÖR SKRIVER JAG SÄLLAN.

"BERTIL " sa:
TRIVS GÖR JAG OCKSÅ. BORTSETT FRÅN ATT JAG BLIR LESSEN ÖVER VISSA SJÄLVUTNÄMDA BESSERVISSRAR HÄR SOM ALLTID SKA HA ETT ORD MED OCH HELST SISTA ORDET ÄVEN DÄR MAN INTE HAR EN ANING OM ÄMNET I FRÅGA. DÄRFÖR SKRIVER JAG SÄLLAN.

Det verkar vara en intressant strategi att hålla tyst hela tiden istället för att försöka påverka sin pmgivning i en riktning man tycker bättre om. Då lär du aldrig se dina önskemål tillgodosedda!

"legolas " sa:
Det beror nog mer på att andra människor här på forumet lät honom
veta att det fanns en "caps lock" på tangentbordet och att han inte
behövde skrika varje gång han skrev ett inlägg,

Funderade just över det ;D

"areeya " sa:
Ja det här med pensionen ingen lätt nöt att knäcka...varken för A.Borg eller någon annan regering!Befolkningen blir allt äldre och kvarvarande arbetskraft som skall säkerställa att vi får pensionen utbetald allt färre. Hela den västerländska civilasitionen står inför ett vägskäl!Inte bara i Sverige! Och att detta enbart skulle bero på nysvenskar....knappast! Kostnaden för dessa är en mkt liten del i vår utgiftsbudget...än så länge!

Vi får hoppas att AB Sverige fortsätter att vara finnansiellt starkt, som nu...och att övriga världen har råd att köpa våra exportprodukter och tjänster!Då blir vår välfärd säkrad...även pensionen för alla Thailandsboende! :nod:

Ha det bra alla!

Vad har du källan till att invandringen inte tar så stor del av Swe budget, kom inte med sådana påståenden om du inte har underlag.
Har ALDRIG hör att någon regering oavsett partitillhörighet har angett dessa kostnader.
Det finns inv. fam. som hämtar ut över 40 000 sek / mån. sug på detta, och då talar jag bara om EN av alla. SEdan får du räkna själv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp