Plaa Raa

Glasburkar kan vara bra men även en stor plastpåse i en sluten plasthink funkar lika bra. Då har du allt i ett och det blir samma produkt.
Värmen i början är bra för då tar mjölksyrabakterier över så har du det hemma även om du skall spara det ett år eller längre.
Spännande, vi har två baljor igång i Phrae men jag vet redan vad det blir. Inte lika roligt.

Vi skall försöka göra det så identisk det går. Dvs. så likt thai Plara som det går.
Nu kör vi med svensk insjö fisk. Men fisken i sig lär inte betyda så mycket. Bara den inte är fet.
Kika gärna på inlägg #71, 72, 73... Lite tips och recept. Att lägga det i glasburkar är att föredra.
Exakt, frugan lägger den i stora glasburkar som jag har för mig att vi köpte på IKEA. Men som sagt, sill var inte rätt fisk men nu har jag fått massor av tips till henne, tack för det. För även om jag inte gillar odören så vill jag ha en nöjd och glad tiirak!!

Glasburkar kan vara bra men även en stor plastpåse i en sluten plasthink funkar lika bra. Då har du allt i ett och det blir samma produkt.
Värmen i början är bra för då tar mjölksyrabakterier över så har du det hemma även om du skall spara det ett år eller längre.
Spännande, vi har två baljor igång i Phrae men jag vet redan vad det blir. Inte lika roligt.
Min tanke med glasburkar var mer för att portionera det lite. Tänkt testa lite olika lång tid för lagringen.
Vissa säger 2-3 mån, andra säger 6-12 månader. För att inte öppna behållarna i onödan tänkte jag ha glasburkar på ca 1 liter. Är resultatet bra efter 2-3 månader kanske vi avbryter. Bara tanten och grannen kan avgöra.
Är det ett lyckat resultat, så är jag glad!!

Lyco har en fråga till dig, som du kanske är bäst skaffad att svara på, tror jag.

Vi pratar ju alla om Som Tham här, men det heter ju också Tampoja poc poc (felstavat kanske?) Vad kommer detta sista ord ifrån?? Är det thai eller isaan tro??

Vad jag vet är Pok Pok det välkända ljudet när du stöter i morteln, alltså som tham pok pok:)

Kan också vara äta โภค phok[ton]F[/ton]

Vi har ca 24 grader inomhus och det lär bli varmare snart då solen står på huset... Hoppas det räcker.. Finns det tips så är jag väldigt tacksam.. Får inte fisken förrän nästa vecka..

Klart att temperatur antagligen har betydelse för slutresultatet men då smak antar jag inte processen i sig för högre temperatur desto fortare kommer processen igång, lägre temperatur längre tid.

Man får ju tänka på att luftfuktighet också har betydelse för äkta bplaa raa.

Man brukar ju säga att runt 15-18 grader, surströmming jäses vid denna temperatur, inte under 15, så du får nog bplaa raa men lägre temperatur längre tid och har du 24 är jag övertygad om att detta räcker gott och väl!

Själv gör jag idag faktiskt egen Kimchi och rumstemperatur i 3 dagar och sen in i kylen...mums.

hehe.., svinamilor har jag aldrig hört, kul att lära sig nya saker. Jo men bara maskros blir kanske inte så bra, utan man får ha t ex äpple eller annan frukt också och då kan det bli gott!!
Haha, jag skulle kolla om @Pepsi reagerade på det ordet men reaktionen kom från oväntat håll måste jag säga. Svinamilor är ett gammalt skånskt uttryck för maskrosor som jag lärde mig av mina mor- och farföräldrar och jag försöker hålla dessa gamla ord vid liv, har bl a lärt mina barn en del av dessa. Ett kulturarv, om än mindre avancerat.

Haha, jag skulle kolla om @Pepsi reagerade på det ordet men reaktionen kom från oväntat håll måste jag säga. Svinamilor är ett gammalt skånskt uttryck för maskrosor som jag lärde mig av mina mor- och farföräldrar och jag försöker hålla dessa gamla ord vid liv, har bl a lärt mina barn en del av dessa. Ett kulturarv, om än mindre avancerat.

Jo jag sökte och hitta en massa skånska ord här:thumbsup:
http://www.trelleborg.se/sv/kommun-politik/kommunfakta/trelleborgsk-ordlista/ordlista-s/

Temperaturen har betydelse speciellt i början för att rätt baggar tar över, sedan kan det gå lugnare.
Har man låg temperatur i början kan jag nästan ge en kroppsdel i pant att det blir en fräsig produkt.
Sedan när rätt folk har tagit över är det kanske bra att det går lite lugnade till med lägre temp. Fast här kör dom på med hög temp hela tiden och gott blir det.

Ja det där känner man ju till. Har ju ställen som samlat gamla göteborgska dialektord.. och visst fasen finns där ganska många ord som man aldrig hört förut. Men då visar det sig att det kan skilja markant emellan dialekt-orden bara emellan de olika stadsdelarna i själva Göteborg.

är säkert det samma med de "skånska" orden, olika delar har olika ord...

Berra! din rackare!! ;) Jag vet mycket väl vad svina milla är... Det var ett billigt tillskott djuren på gården när man var liten. Och framför allt till alla kaniner vi hade för mat produktion. Smååå guuuuulliga kaniner man gav Svina milla ( maskroser ). Sen när de växt till sig, åt man upp kaninerna.. :D Mat som mat... Mums !!
Berra .. Jag hade inte tid och svara innan, eftersom jag klippt gräset.. Och då fick jag banning av frugan. Att inte klippa innan hon tagit alla svina millor... :D

Lyco har en fråga till dig, som du kanske är bäst skaffad att svara på, tror jag.

Vi pratar ju alla om Som Tham här, men det heter ju också Tampoja poc poc (felstavat kanske?) Vad kommer detta sista ord ifrån?? Är det thai eller isaan tro??

Eftersom jag inte fick någon reaktion på mitt svar, tänker jag att du tror att jag fjantade bort din fråga men Pok Pok är ju inget thai-ord, utan kommer ifrån en amerikanare Andy Ricker som reste runt i Thailand förr i världen i många år och kom i kontakt med papayasallad som tam.

Ljudet som kommer ifrån stötandet i morteln tyckte han lät som Pok Pok och därifrån kommer det, Som Tam Pok Pok. Det är det enda jag känner till om detta.

Andy Ricker öppnade en restaurang i USA Pok Pok och han har skrivit en bok Pok Pok och sen har orden Pok Pok blivit synonymt med Papaya Sallad Pok Pok.:)

Eftersom jag inte fick någon reaktion på mitt svar, tänker jag att du tror att jag fjantade bort din fråga men Pok Pok är ju inget thai-ord, utan kommer ifrån en amerikanare Andy Ricker som reste runt i Thailand förr i världen i många år och kom i kontakt med papayasallad som tam.

Ljudet som kommer ifrån stötandet i morteln tyckte han lät som Pok Pok och därifrån kommer det, Som Tam Pok Pok. Det är det enda jag känner till om detta.

Andy Ricker öppnade en restaurang i USA Pok Pok och han har skrivit en bok Pok Pok och sen har orden Pok Pok blivit synonymt med Papaya Sallad Pok Pok.:)
Samma svar fick jag av frugan.. Frågade om Pok pok.. De båda orden betyder samma.. Men Pok pok kommer från mortel ljudet... Inget konstigare... :)

Ni har missat fullständigt pojkar!! Båda två av Er... Jag frågade efter TAMPOJA POK POK... och inte bara Pok pok..
Som vägledning, så kan jag säga att när jag beställer en Som Tham, och säger Tampoja pok pok, så tittar dom förnöjt och ler stort, ungefär som dom ler när falang bräker ur sig ett isaan-ord.....

Som tham ELLER Tampoja pk pok (reservation för stavningen förstås).. Jag tror ni måste fråga Era fruar, googling duger inte för detta...

Min tanke med glasburkar var mer för att portionera det lite. Tänkt testa lite olika lång tid för lagringen.
Vissa säger 2-3 mån, andra säger 6-12 månader. För att inte öppna behållarna i onödan tänkte jag ha glasburkar på ca 1 liter. Är resultatet bra efter 2-3 månader kanske vi avbryter. Bara tanten och grannen kan avgöra.
Är det ett lyckat resultat, så är jag glad!!
Låter som bra ide. Annars kom på att tänka på saltet. Det är bäst att använda salt utan jod för den hämmar jäsningen. Det kanske inte är mängder av jod i saltet men den är ju bakteriedödande vilket kanske kan störa processen. Bara en tanke som kom upp, här använder de grov jodfri salt.

Ger mig på en gissning. Poc poc är väl ljudet som blir när man mortlar ingredienserna till sin somtam.

I vårt hus kallas morteln för poc poc machine :)

Ni har missat fullständigt pojkar!! Båda två av Er... Jag frågade efter TAMPOJA POK POK... och inte bara Pok pok..
Som vägledning, så kan jag säga att när jag beställer en Som Tham, och säger Tampoja pok pok, så tittar dom förnöjt och ler stort, ungefär som dom ler när falang bräker ur sig ett isaan-ord.....

Som tham ELLER Tampoja pk pok (reservation för stavningen förstås).. Jag tror ni måste fråga Era fruar, googling duger inte för detta...

Fast du skrev själv att det var det sista ordet du undrade över därav svaren kanske.

Tillbaka
Topp