Plaa Raa

Min mamma har alltid pepparot till falukorv i ugn, jag gör detsamma. Jag tycker det är jättegott i det sammanhanget.

Ja pepparrot är en fantastisk ört/krydda och mycket nyttig samt bra mot feber. Pepparrotssmör, sås, riven, ja man kan ha pepparrot till allt, passar till allt faktiskt, kött, fisk, skaldjur, fågel!

Kallrökt lax med pepparrotsgrädde t ex!

Nä fy för den lede. Jag gillar tysk mat (Currywurst t ex) men surkålen får stå till sidan.

Surkål som den är är ju inget vidare. Den skall sköljas och kokas mjuk först och sen fräser man bacon, svensk kummin i smör och i med surkålen som får gotta sig, sen på med lite fläskbuljong och lite salt och låt fläskbuljongen få koka in, mat för Gudar Berra.:);)

När vi fermenterar fisk till Pla ra eller fermenterar annan livsmedel tar vi hjälp av olika mikroorganismer som förändrar den ursprungliga råvaran till någonting lite roligare, godare, nyttigare eller kanske konstigare.
Att Pla ra kan lukta milt eller starkt beror på vilka mikroorganismer som fick jobba fram maten och för att styra denna process kräver kunskap. Och för andra sidan gillar många den lite fränare smaken. Och försök sluta kalla denna produkt för rutten fisk jag skulle vilja kalla den för förädlad fisk :rolleyes:
De flesta av oss äter fermenterade produkter dagligen.
Till exempel mjöl som med hjälp av jäst eller surdeg blir till bröd. :thumbsup: I princip samma process fast med inblandning av luft.
Någon som gillar en långsamt jäst baguette? Milslång skillnad för det du kan köpa på snabbköp.
Vindruvor som jäser och blir vin. Yoghurt, filmjölk, surkål, kimch, en koreansk jäst kinakål.
Vanliga fermenterare är jästsvampar, mögelsvampar och mjölksyrabakterier samt ättiksyrabakterier. Vinäger, balsaminvinäger.

Man kan kanske diskutera om vinet är nyttigare än vindruvorna men i många fall gör fermenteringsprocessen att den ursprungliga råvaran blir nyttigare, mer lättsmält, lägre GI mm.
Ämnen som hindrar näringsupptaget bryts ner och vi har möjlighet att tillvarata en större del av de mineraler som finns i råvaran.
Exempel på ett hämmande ämne som t ex finns i många fullkornsprodukter och som bryts ner i fermenteringsprocessen är fytinsyra.
I surkål ökar vitaminhalten dramatisk om man jämför med färsk kål.
Fermentering är en mycket gammal förvarings och förbättringskonst för mat som jag ser det.

Ja jag har några favoritkök, italienska, turkiska, indiska, thailändska och kinesiska. Sen är ju länderna i Sydostasien ganska lika så även de andra också.
Den turkiska hade jag nästan glömt, reste runt i landet för länge sedan och håller med, riktigt god mat.
Även Bulgarien åkte jag runt med bil för evigheter sedan och på landet i någon restaurang lagade kocken lamm, så god mat får man sällan. Enkelt men smakrikt, som även genuin italiensk mat är från grunden.
Man skall inte vara fördomsfull om man vill utveckla sina sinnen. :police:

Den turkiska hade jag nästan glömt, reste runt i landet för länge sedan och håller med, riktigt god mat.
Även Bulgarien åkte jag runt med bil för evigheter sedan och på landet i någon restaurang lagade kocken lamm, så god mat får man sällan. Enkelt men smakrikt, som även genuin italiensk mat är från grunden.
Nja, Bulgarien har jag lite erfarenhet av matmässigt efter en veckas semester där för en del år sedan men maten som fanns där var mer eller mindre värdelös. Stabbig, med gammalt öststatsstuk. Den bästa restaurangen vi var på var libanesisk, där var det riktigt gott. En köttrestaurang såg lovande ut men så misshandlat nötkött har väl sällan skådats. Det var ingen pepparbiff dom serverade, det var en uppvärmd träfiberplatta med lite pommes och garnering som smakade noll och intet. Men surkål fanns, kan dock inte uttala mig om smaken.

Nu har jag ju inte varit på landet i Bulgarien utan bara i turisthålan Sunny Beach men maken till dåligt smaklöst käk får man leta efter, typ bara pizzan som smaka nåt.

Samma sak i Tunisien, uselt käk, nästan som i Norge [emoji28]

Annars tycker jag nog att alla andra ställen jag varit har haft bra mat, Turkiet riktigt bra och även Grekland är en favorit.

Nu har jag ju inte varit på landet i Bulgarien utan bara i turisthålan Sunny Beach men maken till dåligt smaklöst käk får man leta efter, typ bara pizzan som smaka nåt.

Annars tycker jag nog att alla andra ställen jag varit har haft bra mat, Turkiet riktigt bra och även Grekland är en favorit.
Så är det alltsom oftast på turistorter, man måste iväg till landsbygden eller inåt landet till någon stad.
Var till KohSamui för femton år sedan och redan då hade dom tappat greppet totalt. Sedan försöker man efterlikna västerländsk mat, mest engelskt tyvärr.
Det blir inte bra, även brödet de tog fram var värsta bakeoff bröd. Man kan lika väl tugga frigolit.
Söker man genuin mat på olika länder måste man nog våga ut på landet och testa.
Letade efter paella på Mallorga, det fanns inte på hela ön. Sedan fick jag tips att åka till öskusten till en restaurang. När vi kom fram så visade sig att även de hade gett upp. Man fick se vacker natur i alla fall.
Tunisien kommer jag inte åka även om någon betalar resan för mig.
Libanesisk man har jag fått i GBG i en restaurang och det var riktigt bra.

Jag var också i en turisthåla, Golden Sands norr om Sunny Beach. Resan var billig och det var en ren impuls att åka dit men aldrig mera. Det var en stor besvikelse.

Har beställt 5 kg mört i går. Gjorde det via fiskaffären på center syd i Löddeköpinge.
Nu skall det göras Pla raa... ;) Frugan är skeptisk... Kan du göra det? Visst!! Bara att prova... :p
Kan ju bara gå åt skogen... Då slänger vi in det till en av våra grannar som inte gillar Thai... :D
Hon själv plockade maskrosor i går.. Och kokat maskros gele i dag.. Ser faktiskt bra ut..

Har beställt 5 kg mört i går. Gjorde det via fiskaffären på center syd i Löddeköpinge.
Nu skall det göras Pla raa... ;) Frugan är skeptisk... Kan du göra det? Visst!! Bara att prova... :p
Kan ju bara gå åt skogen... Då slänger vi in det till en av våra grannar som inte gillar Thai... :D
Hon själv plockade maskrosor i går.. Och kokat maskros gele i dag.. Ser faktiskt bra ut..
Lycka till, undrar om aromen kommer att kännas hela vägen till Kävlinge?? Gele på svinamilor har jag aldrig hört talas om, kan det vara gott? Beskt? Du får återkomma med en rapport, vi har massor av sådana i vår gräsmatta. :)

Lycka till, undrar om aromen kommer att kännas hela vägen till Kävlinge?? Gele på svinamilor har jag aldrig hört talas om, kan det vara gott? Beskt? Du får återkomma med en rapport, vi har massor av sådana i vår gräsmatta. :)
Tanten fick något recept via en thai vän som bor i Tyskland.
Verkade enkelt.. Kokade maskrosblad i en timme i går. Lät det stå över natten. I morse silade hon det och rensade det via ett vanligt kaffe filter. Då kan det användas som te. Men hon kokte det en gång till med socker. 50/50.
Och faktiskt blev det en fin, klar gele, som håller på att stelna nu. sötaktig doft. Har själv aldrig hört talas om det.

Som tham med krabbuslingar i = SomTam Bpuu palaa...

Men om ni skall göra palaa, gör ni samma hemma i Sverige som i Thailand då eller? Alltså lägger det i en glasbehållare under flera månaders tid?? Vore kul att veta faktiskt..

Hade gärna skickat en starter till dig om den pla ra som luktar milt men nu hinns det inte. Önskar dig lycka till. Försök få så hög starttemperatur som möjligt (helst över 30) i första dagarna så löser det sig. Annars är det inget fel med lite väldoft heller, du verkar vara en som vågar.

Hade gärna skickat en starter till dig om den pla ra som luktar milt men nu hinns det inte. Önskar dig lycka till. Försök få så hög starttemperatur som möjligt (helst över 30) i första dagarna så löser det sig. Annars är det inget fel med lite väldoft heller, du verkar vara en som vågar.
Vi har ca 24 grader inomhus och det lär bli varmare snart då solen står på huset... Hoppas det räcker.. Finns det tips så är jag väldigt tacksam.. Får inte fisken förrän nästa vecka..

Lyco har en fråga till dig, som du kanske är bäst skaffad att svara på, tror jag.

Vi pratar ju alla om Som Tham här, men det heter ju också Tampoja poc poc (felstavat kanske?) Vad kommer detta sista ord ifrån?? Är det thai eller isaan tro??

Som tham med krabbuslingar i = SomTam Bpuu palaa...

Men om ni skall göra palaa, gör ni samma hemma i Sverige som i Thailand då eller? Alltså lägger det i en glasbehållare under flera månaders tid?? Vore kul att veta faktiskt..
Vi skall försöka göra det så identisk det går. Dvs. så likt thai Plara som det går.
Nu kör vi med svensk insjö fisk. Men fisken i sig lär inte betyda så mycket. Bara den inte är fet.
Kika gärna på inlägg #71, 72, 73... Lite tips och recept. Att lägga det i glasburkar är att föredra.

Tillbaka
Topp