Positiv universitets utveckling i Thailand.

A

anonymous

Gäst
Låter bra om det blir något av det här.

2 Utländska universitet som ligger på top 200 rankingen påväg att öppna campus i Thailand.
Ett från USA rankat 24 och ett från Taiwan rankat 198.

Fler utländska universitet är intresserade.

"For many years, many foreign universities have wanted to establish branches in Thailand because they think Thailand has the potential to be an international education hub in this region, but under Ohec's regulations, foreign universities must have Thai partners to operate here, which is considered a burden for foreign investors, so as we have relaxed the rules. I think some will definitely grab this opportunity," he said.

Bara att hålla tummarna, kan göra stor skillnad för våra barn här nere.

https://m.bangkokpost.com/news/general/1336159/two-foreign-universities-ask-to-set-up-campuses

Tror det skulle kunna göra stora förändringar för landet om Thailand öppnar upp och förenklar för utländska universitet att etablera sig här.
Bara man håller höga krav på universiteten och att det bara redan är klassade universitet av kvalitet som får starta campus här.

Bästa nyheten på länge och här ser man att nuvarande regerering agerar och verkligen vill utveckla.
Rom byggdes inte på en dag.

Tror Thailand går mot en växelkurs 1:1 mot SEK inom en 30 årsperiod om utvecklingen i landet fortsätter som den gjort nu.
Snart syr vi tröjor åt dom för Norden och Europa står ju relativt still utvecklingsmässigt och lever på gamla meriter ;)

Bringing in top-tier universities from around the world will only benefit us. It's like having football players like Messi, Ronaldo or Beckham playing in the Thai Premier League. Our local players will be able to learn from the best in the world," he said.

Senast redigerad av en moderator:
Blev väldigt glad över den här nyheten (vilket kanske märks ;) )
Inte av ekonomisk del men ja gillar sitta hemma med ungen och göra läxor på kvällen, och säkert behöver (för min rastlöshet har försvunnit, nu har ja inte tid ;) )
Att sitta göra läxor med ungen på kvällen, tycker det är riktigt kul.

I början när man flytta hit var det ju mer prioritering, strand, bad, alkohol.
Mådde aldrig riktigt bra av det, därför ja kanske inte fastnat för sitta med "polare" varje kväll.

Nä hoppas verkligen universitetsutvecklingen tar sig och blir konkurans, sönerna får bestämma vill dom eller inte men styvsonen har sådana potential så jag är villig att lägga flera millioner på han i SEK.

Får ja ju inte glömma ungdommarna i detta men dom står det om i början av tråden, deras åsikter är den ene för ung och andra för ofödd ;)

Senast redigerad av en moderator:
Blev väldigt glad över den här nyheten (vilket kanske märks ;) )
Inte av ekonomisk del men ja gillar sitta hemma med ungen och göra läxor på kvällen, och säkert behöver (för min rastlöshet har försvunnit, nu har ja inte tid ;) )
Att sitta göra läxor med ungen på kvällen, tycker det är riktigt kul.

I början när man flytta hit var det ju mer prioritering, strand, bad, alkohol.
Mådde aldrig riktigt bra av det, därför ja kanske inte fastnat för sitta med "polare" varje kväll.

Nä hoppas verkligen universitetsutvecklingen tar sig och blir konkurans, sönerna får bestämma vill dom eller inte men styvsonen har sådana potential så jag är villig att lägga flera millioner på han i SEK.

Får ja ju inte glömma ungdommarna i detta men dom står det om i början av tråden, deras åsikter är den ene för ung och andra för ofödd ;)
Utländska universitet och skolor finns ju redan. Terminskostnaderna är mycket höga och bara höginkomsttagarna har råd med detta utbud av undervisning. Normal lärarlön i Thailand börjar på 15000 och slutar på 35000 om de har pluggat vidare och höjt sin "grad".
På de utländska skolorna sker all undervisning på engelska och ofta med utlandsfödda lärare och då är det helt andra löner.

Utländska universitet och skolor finns ju redan. Terminskostnaderna är mycket höga och bara höginkomsttagarna har råd med detta utbud av undervisning. Normal lärarlön i Thailand börjar på 15000 och slutar på 35000 om de har pluggat vidare och höjt sin "grad".
På de utländska skolorna sker all undervisning på engelska och ofta med utlandsfödda lärare och då är det helt andra löner.
Jo det känner jag till att det finns internationella skolor då jag har sonen på en.
Men utländska universitet kände jag inte till, kan du nämna ett?
Hade vart intressant att veta, det är ju skillnad på grundskola och universitet.

Jo det känner jag till att det finns internationella skolor då jag har sonen på en.
Hade vart intressant att veta, det är ju skillnad på grundskola och universitet.
Har en bekant (+40år) som går vid Stamford International University som finns både i Bangkok och i Hua Hin.
Tror den räknas som ett medelmåttigt Universitet mot andra internationella alternativ i Thailand.

Detta är förmodligen positivt för andra universitet också.
Annars är inte rankningen på universitet i världen alltid så objektivt.
Min dotter pluggade i Berkeley i USA och vi jämförde lite för skojs skull en gång möjligheterna att inhämta kunskap för jag har själv läst i Lund.
Självklart slår studier i USA högre men det går bra och läsa i Lund också, fast de ligger långt nere på listan.
Tror att även Thailand kommer utvecklas rejält framöver.

Asian university i Hua Yai utanför Pattaya känner jag till. Har varit där en gång och rekat lite, ägarbilden idag är jag inte bekant med.

Självklart slår studier i USA högre men det går bra och läsa i Lund också, fast de ligger långt nere på listan.

De där rankingarna är tveksamma ur många perspektiv. För studenter på grundutbildningarna spelar det nog inte så stor roll var eller hur de studerar, numera är det i stort sett samma litteratur och kursupplägg överallt (det här gäller t ex för de som studerar national- och företagsekonomi). Underhållningsvärdet/"imp-faktorn" av en föreläsning på Harvard är troligtvis större än i Skövde, men kunskapsmässigt kan det nog kvitta. Är du dum i huvudet så fattar du ingenting ändå, men på Harvard kan pappa köpa dig din examen - svårare i Skövde.

Har en kamrat som läste sin master på London Business School och det var inget märkvärdigt, same same ... som i Göteborg på Handels. Ser i o f sig bättre ut i CV:t och så kanske man kan få ett intressant kontaktnät?

Har en bekant (+40år) som går vid Stamford International University som finns både i Bangkok och i Hua Hin.
Tror den räknas som ett medelmåttigt Universitet mot andra internationella alternativ i Thailand.

Jag har ingen förstahandsinformation om Stamford men mycket andrahandsinformation som alla pekar åt samma håll; rent lurendrejeri. Stamford är inget internationellt universitet, det finns bara i Thailand, och skulle CSN gjort sin hemläxa hade de inte betalt ut studiebidrag. Jag känner, bland annat, en holländare som bor här och tidigare undervisade årskurs 7-9 på en bilingual school med tveksamt rykte. Han undervisar numera på Stamford, vilket i sig är anmärkningsvärt då han jobbade som mellanstadielärare i Holland och talar ytterst tveksam engelska, och han påstår att en examen från Stamford motsvarar en dålig gymnasieutbildning i Holland.

Kommer riktiga universitet till Thailand kan det bli bra, men det är inte självklart. Det kommer förmodligen bli ordentligt dyrt så vanliga thailändare kommer inte ha någon nytta av det om det inte införs någon form av stipendiesystem där ytterst begåvade och drivna ungdomar kan ges en chans. Bortskämda överklassslynglar åker nog hellre till tveksamma universitet i US eller UK i alla fall så utan statens inblandning finns det nog ingen framtid för dessa universitet.

Hörs väl nästan på namnet att det inte är riktigt seriöst. Inte Ivy league direkt. :p

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stanford_University
Tänk vad en bokstav betyder mycket Stanford med 16 nobelpristagare till billiga medelmåttan Stamford.

Dock är Stamford ett internationellt universitet verksamt i Thailand, men säkert inte något för HiSo då statusen är för låg och kursavgiften för billig.

Stamford College was established in Singapore and Malaysia in 1950. Subsequently a campus under the name of Stamford International College was opened in Thailand in 1995 as a joint venture with Fareast Stamford International Co. Ltd.

Since late 2011, Stamford became a partner of Laureate International Universities,[2][3] the largest academic organisation with a network of 60 universities in 29 countries serving more than 675,000 students from around the world.

Stamford University currently has students from 56 countries.

Tillbaka
Topp