Prat om Lag och ordning vart vi vill i världen

 
Trodde att man skulle ligga i rätt fil dit man ska i städer om man vet vart man ska åka... Köra om en bilkö för att knö sig in före längst fram är det bara egoistiska idioter som gör. Men å andra sidan finns det ju folk som gärna knör sig före vart man än kommer.

Hur någon inte kan förstå att det är idioterna som ska köra med blixtlåsprincipen (köra före alla du kan och sedan hävda "blixtlåsprincipen!!!!") på motorvägar och annat vid bilkö som faktiskt sinkar hela kön är fantastiskt. Det säger sig ganska självklart att den enda det går snabbare för är dig, alla du kör förbi tappar tid på att bilarna framför måste släppa in just dig. Hade det varit helt öppet och fritt hade det inte varit en bilkö...

Om jag inte minns helt fel från körskolan så är dessutom blixtlåsprincipen till för att släppa in folk som ska på vägen där det är kö, inte för att enstaka egoister ska köra om hela bilkön. Vet du att du ska svänga av åt höger längre fram och det är en lång bilkö och du ger dig ut i vänster körfält för att åka förbi alla så förtjänar du fan att missa din avfart helt och med lite tur är det en lång omväg för dig.
 
Jag kör om över allt aldrig i livet jag väntar på andra. Insidan utsidan över hel draget och det fina är att polisen inte bryr sig. De är lika trötta på på alla stopp klossar och nybörjare att de sedan skulle finnas utläningar som leker poliser. Tycker över lag att de flesta svenskar inte skall köra i Thailand endast bosatta efter kört en timme i en storstad med en polis så att polisen ser att denne inte kör efter lagar utan suntförnuft. I denna tråden har flera just bevisat att de leker poliser följer lagen hävdar sin plats och andra skall kö efte dem det är så svenskt att det är en fara för alla. I Thailand tar man några öl eller whisky till maten och kör hem lugnt och stilla och inte leker man polis på vägarna utan man släpper förbi dem som vill köra om. I patetiska Sverige går det ju inte längre att köra bara en så idiotisk lag som att de gående har företräde vid övergångställ.
 
Tycker över lag att de flesta svenskar inte skall köra i Thailand endast bosatta efter kört en timme i en storstad med en polis så att polisen ser att denne inte kör efter lagar utan suntförnuft. I Thailand tar man några öl eller whisky till maten och kör hem lugnt och stilla och inte leker man polis på vägarna utan man släpper förbi dem som vill köra
Alltid intressant med avvikande åsikter. Mitt förnuft blir definitivt lidande då jag dricker starkvaror, hur känner du själv?
 
Största boven vid köbildning är start och stopp av fordon. Eftersom vi inte är datorer med superprocessorer, så tappar vi tid varje gång vi ska igång igen, 1 sekund, kanske 2-3 om man är långsam (per bil). Vid en bilkö med 100 bilar blir det lite sekunder vid varje stopp. Därför är det extremt viktigt var man har på/avfarter etc till högt trafikerade vägar.

Att åka förbi en kö, och sedan kräva att kön stannar för att släppa in den som åkt förbi, kommer alltid att sinka trafiken i stort. Det gynnar den som smet förbi, men de som stod långt bak i kön förlorar för varje fordon som kräver att kön stannar, inte bara den tid det tar för en bil att åka 10 meter, utan det tillkommer även stopp och starttid (för varje bil i kön).

Eftersom det i dessa fall bara finns en fil längst fram, så kan två filer med "blixtlås" aldrig bli snabbare än en fil som sakta rullar på, för varje bil som ska "blixtlåsa" tappas tid för start/stopp beroende på reaktionstider.

Den som inte förstår resonemanget ovan kommer aldrig att få jobb som trafikplanerare, alternativt anser att de skiter i andra så länge de själva får fördel, eller så behöver de gå om vissa delar av grundskolan.
 
Ja han rattfyllot som körde över mig så jag nästan miste livet sa nog samma sak................

Nu har jag ingen aning om hur det gick till men efter ha följt dig här på thaisnack så hoppas jag inte det var efter en öl du gav dig ut i trafiken. Hur somhelst nu är jag hemma det blev ingen whisky utan två stora Leo. Visst kände jag av dem är inte helt alkoliserad. Men tog det lugnt hemåt man kan ju liksom inte köra som vanligt försäkringarna gäller ju inte om man nu skulle bli på körd.
 
Nu har jag ingen aning om hur det gick till men efter ha följt dig här på thaisnack så hoppas jag inte det var efter en öl du gav dig ut i trafiken. Hur somhelst nu är jag hemma det blev ingen whisky utan två stora Leo. Visst kände jag av dem är inte helt alkoliserad. Men tog det lugnt hemåt man kan ju liksom inte köra som vanligt försäkringarna gäller ju inte om man nu skulle bli på körd.
Jag blev i 25 års ålder överkörd av ett rattfyllo, krossat bäcken och vänsterbenet upptryckt i ryggen, 5cm mer upp mot magen och jag hade varit död.
Jag hade tur pga. min ålder och att 2 av världens bästa ortopeder huserade på Uppsala universitetssjukhus och ville experimentera med mig så jag flögs dit med helikopter och kan idag gå normalt.
Hade jag varit äldre och dom läkarna inte varit i Sverige då med experimentlusta så sa dom på sjukhuset att jag hade antagligen fått genomgå 20 tal operationer och aldrig kunnat gå igen, dom hade aldrig lagt denna kostnad på en äldre persson.
 
Inser att det inte är att skoja om men tycker fortfarande att man skall ha ett nyktert seende på detta med alkohol och trafik. Men respektera din uppfattning om noll alkohol och trafiken men håller inte med. Alkohål missbruk och andra personlighets störningar är alltid ett risk moment. Jag har aldrig varit inblandad i alkohål relaterade problem.
 
Inser att det inte är att skoja om men tycker fortfarande att man skall ha ett nyktert seende på detta med alkohol och trafik. Men respektera din uppfattning om noll alkohol och trafiken men håller inte med. Alkohål missbruk och andra personlighets störningar är alltid ett risk moment. Jag har aldrig varit inblandad i alkohål relaterade problem.
Jag tycker ju att du är inblandad i ett alkoholrelaterat problem genom att köra alkoholpåverkad.
Men det är ju min personliga åsikt, själv kör jag inte påverkad, tar jag en öl kör frugan, tar frugan en öl kör jag, tar båda en öl så blir det taxi.
Vet jag att detta inte är så lätt ute i byarna och jag får väl erkänna att jag har åkt med rattfulla där själv när vi varit ute och det är ju lika dåligt det, fast det var 5-6 år sen sist och jag kommer inte göra det igen om jag är vid medvetande.
 
Tycker problemet är mera personlighets problem. Håller med dig så till vida att utan alkohål hade en del av problemen varit minder men vid håller att personlighets störningarna är ett större problem och då i samband med alkohål. Det var just därför jag poängterade att jag inte har haft dessa alkohål relaterade problemen att då kollektivt bestraffa mänikskor pga att vissa är mindere lämpliga ibland oss tycker jag är fel väg att gå. Men kan mycket väl förstå din stånd punkt efter vad du har genom gått. Droger har ju en egenskap att förändra vår uppfattning runt oss på både gått och ont samt att vi reagerar olika på dem. Jag som exempel har aldrig hört att jag blivit en sämre människa av ett par öl eller whisky utan snare tvärtom. Det har även hjälpt mig några gånger i livet då jag har tagit livs avgörande beslut. Men skall villigt erkänna att det har ibland blivit för mycket men inte då resulterat i några beslut eller andra olyckor utan har då fått inse att det bara är att dra sig tillbaka. Däremot har jag många gånger sett hur illa alkohål drabbar andra. Vi är helt enkelt olika människor med olika begåvning vilket tydligast märks enligt min uppfattning i trafiken. Men att vi skall behöva anpassa oss efter de som är mest begåvnings haddikappade acceptera jag inte.
 
Tycker problemet är mera personlighets problem. Håller med dig så till vida att utan alkohål hade en del av problemen varit minder men vid håller att personlighets störningarna är ett större problem och då i samband med alkohål. Det var just därför jag poängterade att jag inte har haft dessa alkohål relaterade problemen att då kollektivt bestraffa mänikskor pga att vissa är mindere lämpliga ibland oss tycker jag är fel väg att gå. Men kan mycket väl förstå din stånd punkt efter vad du har genom gått. Droger har ju en egenskap att förändra vår uppfattning runt oss på både gått och ont samt att vi reagerar olika på dem. Jag som exempel har aldrig hört att jag blivit en sämre människa av ett par öl eller whisky utan snare tvärtom. Det har även hjälpt mig några gånger i livet då jag har tagit livs avgörande beslut. Men skall villigt erkänna att det har ibland blivit för mycket men inte då resulterat i några beslut eller andra olyckor utan har då fått inse att det bara är att dra sig tillbaka. Däremot har jag många gånger sett hur illa alkohål drabbar andra. Vi är helt enkelt olika människor med olika begåvning vilket tydligast märks enligt min uppfattning i trafiken. Men att vi skall behöva anpassa oss efter de som är mest begåvnings haddikappade acceptera jag inte.
Men herregud, ett rattfyllo förorsakar inte en olycka varje gång han ger sig ut på vägen men han ligger i övre statistiken riskmässigt att förorsaka en.
Jag kan köra full 100 år utan att det sker en olycka, så kan även min nyktra tvillingbror men det är bra mycket större risk att jag om ja kör full förolyckas, någon annan förolyckas eller att min nyktra tvillingbror gör det.
Ser du inte skillnaden eller förstår problemet och att man blir en sämre förare eller överhuvudtaget sämre på att framföra något som kräver reaktionsförmåga, koncentration, förnuft etc... så anser jag redan nu att du har alkoholproblem när det kommer till trafik.
 
Tror nog du förstår vad jag menar eller kanske inte. Herregud. Bara för att några inte kan hantera alkohål skall ingen få dricka och köra. Jag tar risken det handlar om att vara uppmärksam när man ser någon oavsett var man är som beter sig konstigt. Personer med betende störningar skall man undvika i alla sammanhang.
 
Tror nog du förstår vad jag menar eller kanske inte. Herregud. Bara för att några inte kan hantera alkohål skall ingen få dricka och köra. Jag tar risken det handlar om att vara uppmärksam när man ser någon oavsett var man är som beter sig konstigt. Personer med betende störningar skall man undvika i alla sammanhang.
Du tar risken!!! Säg det till han som blir överkörd, ingen fara, skita samma om du blir lytt jag tar risken så det löser sig, eller?
 
Största boven vid köbildning är start och stopp av fordon. Eftersom vi inte är datorer med superprocessorer, så tappar vi tid varje gång vi ska igång igen, 1 sekund, kanske 2-3 om man är långsam (per bil). Vid en bilkö med 100 bilar blir det lite sekunder vid varje stopp. Därför är det extremt viktigt var man har på/avfarter etc till högt trafikerade vägar.

Att åka förbi en kö, och sedan kräva att kön stannar för att släppa in den som åkt förbi, kommer alltid att sinka trafiken i stort. Det gynnar den som smet förbi, men de som stod långt bak i kön förlorar för varje fordon som kräver att kön stannar, inte bara den tid det tar för en bil att åka 10 meter, utan det tillkommer även stopp och starttid (för varje bil i kön).

Eftersom det i dessa fall bara finns en fil längst fram, så kan två filer med "blixtlås" aldrig bli snabbare än en fil som sakta rullar på, för varje bil som ska "blixtlåsa" tappas tid för start/stopp beroende på reaktionstider.

Den som inte förstår resonemanget ovan kommer aldrig att få jobb som trafikplanerare, alternativt anser att de skiter i andra så länge de själva får fördel, eller så behöver de gå om vissa delar av grundskolan.
Håller med dig, men om det är en dubbel, tre, fyr eller kanske femfilig motorväg och en informationsskyllt säger om 10 km har en olycka inträffat och alla körfält utan ett är avstängda så skulle du då ställa dig i det högra körfältet direkt, om alla bara gå in längst fram flyter det mycket bättre än om alla ska in i det högra körfältet helt slumpmässigt just av det du skriver. I Sthlm då alla förstår att man ska använda alla körfälten så länge det går flyter det mycket bättre.
 
Trodde att man skulle ligga i rätt fil dit man ska i städer om man vet vart man ska åka... Köra om en bilkö för att knö sig in före längst fram är det bara egoistiska idioter som gör. Men å andra sidan finns det ju folk som gärna knör sig före vart man än kommer.

Hur någon inte kan förstå att det är idioterna som ska köra med blixtlåsprincipen (köra före alla du kan och sedan hävda "blixtlåsprincipen!!!!") på motorvägar och annat vid bilkö som faktiskt sinkar hela kön är fantastiskt. Det säger sig ganska självklart att den enda det går snabbare för är dig, alla du kör förbi tappar tid på att bilarna framför måste släppa in just dig. Hade det varit helt öppet och fritt hade det inte varit en bilkö...

Om jag inte minns helt fel från körskolan så är dessutom blixtlåsprincipen till för att släppa in folk som ska på vägen där det är kö, inte för att enstaka egoister ska köra om hela bilkön. Vet du att du ska svänga av åt höger längre fram och det är en lång bilkö och du ger dig ut i vänster körfält för att åka förbi alla så förtjänar du fan att missa din avfart helt och med lite tur är det en lång omväg för dig.
Jag skrev inte att man skulle ligga i fel fil bara använda de filerna som ska åt samma håll och gå in längst fram. Antingen var det längesen du gick i körskola alternativt var det i någon landsbygd.

I Sthlm finns det nu trafikljus som släpper fram en bil i taget vid påfart för att få trafiken att flyta bättre ...
 
Största boven vid köbildning är start och stopp av fordon. Eftersom vi inte är datorer med superprocessorer, så tappar vi tid varje gång vi ska igång igen, 1 sekund, kanske 2-3 om man är långsam (per bil). Vid en bilkö med 100 bilar blir det lite sekunder vid varje stopp. Därför är det extremt viktigt var man har på/avfarter etc till högt trafikerade vägar.

Att åka förbi en kö, och sedan kräva att kön stannar för att släppa in den som åkt förbi, kommer alltid att sinka trafiken i stort. Det gynnar den som smet förbi, men de som stod långt bak i kön förlorar för varje fordon som kräver att kön stannar, inte bara den tid det tar för en bil att åka 10 meter, utan det tillkommer även stopp och starttid (för varje bil i kön).

Eftersom det i dessa fall bara finns en fil längst fram, så kan två filer med "blixtlås" aldrig bli snabbare än en fil som sakta rullar på, för varje bil som ska "blixtlåsa" tappas tid för start/stopp beroende på reaktionstider.

Den som inte förstår resonemanget ovan kommer aldrig att få jobb som trafikplanerare, alternativt anser att de skiter i andra så länge de själva får fördel, eller så behöver de gå om vissa delar av grundskolan.
Som jag skrev en bil som knöar in tar lika stor plats så nån vinst blir det inte i kön, bara för den som knöar
Läste lite längre fram i tråden, Alckohol och bilkörning hör inte ihop
 
Som jag skrev en bil som knöar in tar lika stor plats så nån vinst blir det inte i kön, bara för den som knöar
Läste lite längre fram i tråden, Alckohol och bilkörning hör inte ihop
Vinsten är om alla gör samma sak och använder alla körfält ...hade inte det hjälpt skulle det inte vara vits men många körfält ...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp