Klimatförändringar är ett faktum, men vad är orsaken? Att människan skapar sin egen undergång är inget mystiskt eller konstigt. Alla gifter och föroreningar vi ställer till med borde ge en hint. Slöseri med tillgångar och leka Gud med naturen är inget som gagnar oss.
Jag tänker fokusera på den skattemässigt viktiga mjölkkon (koldioxid, CO2) och hur den hysterin startade. Men först, hur mycket finns det och vad gör CO2?
CO2 är en växthusgas som reflekterar jordens värmestrålning tbx ner igen och fungerar som ett "lock". Detta känner ni väl igen. Nu ska ni som inte hört det innan få höra ngt kontroversiellt. Mängden CO2 i vår atmosfär är ca 0,04%. Räknar i PPM så är vi nu uppe i över 400 (403,64 PPM per november 2016) och stiger. 1960 låg det på ca 315PPM och steg linjärt fram tills idag. Låt det stiga 100% till och vi kommer inte i närheten av alkoholmängden i blodet där vi inte får köra bil. Nu vet vi hur många % CO2 det finns i vår atmosfär.
En annan växthusgas är vattenånga som är har en betydande effekt (ni vet de vita molnen på himmelen).
"Vattenånga är en mycket betydande beståndsdel av jordens atmosfär och den viktigaste växthusgasen.Cirka 1-4 procent av atmosfären består av vattenånga, men detta varierar stort. Det mesta av vattenångan, 99.99%, återfinns i troposfären, där den bidrar till den största delen av jordens naturliga växthuseffekt som behåller jordens värme och dämpar solinstrålningen."
Ett lysande exempel är en stjärnklar vinternatt så det blir kallare jämfört med en mulen natt som är varmare. Det kan ni själva kolla där hemma nu
Så jämför effekten av vattenånga med den lilla bråkdel (mindre än en promille) av CO2. Men det blir jobbigt att hämta skatt från vattenånga, eller? Det var på 80-talet som Margaret Thatcher pumpade massvis med pengar till utvalda forskare som kunde bevisa att det fanns en möjlighet att CO2 skulle vara var skadligt.
Thatcher hatade araber och olja (om det var hat mot araber och därav oljan eller tvärt om förtäljer inte historien).
Thatcher hatade också kol, då gruvarbetarna ständigt strejkade i England. Så vad var hennes energilösning?
Jo, hon var väldigt för kärnkraft. Och hon gjorde allt för att få denna energikälla att slå igenom.
Tacka Thatcher (RIP för jag respekterar hennes tuffhet väldigt mycket) för dessa CO2 skatter vi ser idag.
CO2 gör ingen skillnad på vårt klimat! Däremot så finns en gul sak vi kan se dagtid som är väldigt aktiv, den kallas för solen. Man behöver inte läst på MIT för att förstå att solen påverkar jordens klimat mer än CO2.
Det finns studier som visar att när den globala värmen stiger så
följer CO2 efter, inte tvärt om. Ju varmare det blir, ju mer CO2 avger världshaven.
Jag kallar det för CO2-bluffen, en fet skatteintäkt till stater. Men hey, jag kan ha fel. Skickade idag ett mail till min fysiklärare att tidsdilutation har brister i sin teori

men det tar vi inte här
Vad jag vill säga är att vi måste lära känna vår fiende. Inte svälja vad skattemasarna (politikerna) vill få in i skatter, utan på riktigt veta vilket som är problemet.
Problemet enligt mig är att vi skitar ner vår planet till oigenkännlighet. Istid eller ej har sin naturliga cykel.
Tack för ordet och att ni orkade läsa allt